|   15:07:40
  נסים ישעיהו  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

מביטים קדימה או לאחור? <br> <br>

התוצאה מהדמיונות אודות העבר היא טיפוח דמיונות חלופיים על-אודות עתיד זוהר שיגיע אם רק נחליף את ראש הממשלה, נעשה שלום עם הפלשתינים, ניצור שוויון לכולם, נתחסן נגד הקורונה וכו'
17/12/2020  |   נסים ישעיהו   |   מאמרים   |   חגים ומועדים   |   תגובות
[צילום: איציק וולף]

יוצאים מחג החנוכה שעניינו הפיכת החושך לאור הישר לפרשת מקץ שעליה מובא במדרש (רבה) הפסוק (איוב כח, ג): קֵץ שָׁם לַחשֶׁךְ וּלְכָל תַּכְלִית הוּא חוֹקֵר אֶבֶן אֹפֶל וְצַלְמָוֶת. ממשיך המדרש ומסביר: זמן נתן לעולם כמה שנים יעשה באפילה; ומאי טעם קץ שם לחושך? שכל זמן שיצר הרע בעולם אופל וצלמות בעולם דכתיב, אֶבֶן אֹפֶל וְצַלְמָוֶת, נעקר יצר הרע מן העולם אין אופל וצלמות בעולם. מה קשור יצר הרע לחושך השורר בעולם ועד כדי אֹפֶל וְצַלְמָוֶת? בהמשך קושר המדרש את התוכן של הפסוק הזה ישירות לחיי יוסף במצרים: נתן (הקב"ה) ליוסף כמה שנים יעשה באפילה בבית האסורים, כיון שהגיע הקץ חלם פרעה חלום. ואמנם מסיפורי התורה על קורותיו של יוסף אפשר להסיק שהוא היה מודע לגמרי להשגחה האלוקית.

הוא אומר את הדברים בפירוש בסוף הפרשה הקודמת כהקדמה לפתרון החלומות בבית הסוהר: הֲלוֹא לֵאלֹקִים פִּתְרֹנִים... ודבר דומה הוא אומר לפרעה שאמר: ...וַאֲנִי, שָׁמַעְתִּי עָלֶיךָ לֵאמֹר, תִּשְׁמַע חֲלוֹם, לִפְתֹּר אֹתוֹ. יוסף הגיב (בראשית מא): [טז] וַיַּעַן יוֹסֵף אֶת-פַּרְעֹה לֵאמֹר, בִּלְעָדָי: אֱלֹקִים, יַעֲנֶה אֶת-שְׁלוֹם פַּרְעֹה. לא אני פותר, אני רק צינור להעביר לך את הפתרון מלמעלה. אלא ששתי דוגמאות אלו אינן עונות על השאלה כיצד התייחס יוסף להשגחה העליונה ביחס לעצמו, האם גם בכל מה שעבר עליו הוא ראה את אותה השגחה? על פניו ברור שכן, אחרת אי-אפשר להבין איך לא נשבר מכל התלאות שעבר. אבל זה רק היסק, לא אמירה מפורשת של יוסף ביחס לעצמו. עד שנולדים לו ילדים.

ההסבר שנתן יוסף לשמות של ילדיו מלמד שאכן היה מודע היטב להשגחה העליונה שמלווה אותו באופן אישי, לא רק ליווי כללי כמו שיש מי שטועה לחשוב: [נא] וַיִּקְרָא יוֹסֵף אֶת-שֵׁם הַבְּכוֹר, מְנַשֶּׁה: כִּי-נַשַּׁנִי אֱלֹקִים אֶת-כָּל-עֲמָלִי, וְאֵת כָּל-בֵּית אָבִי. [נב] וְאֵת שֵׁם הַשֵּׁנִי, קָרָא אֶפְרָיִם: כִּי-הִפְרַנִי אֱלֹקִים, בְּאֶרֶץ עָנְיִי. המפרשים אומרים כי נַשַּׁנִי זה לשון שכחה, כמו הביטוי 'תהום הנשיה'. כלומר בשם של בנו בכורו הוא מודה לה' על שהשכיח ממנו את כל התלאות ואפילו את בית אביו. בשם של בנו השני הוא מבטא הודאה על היחלצותו הפלאית מבית הסוהר והגעתו למעמד הכי בכיר בממשל המצרי. ומה כל כך טוב בשכחת בית אבא? אדרבה, היינו מצפים לכאורה שיתרפק על זכרון בית אבא וכמה שיותר.

שהמחר יהיה טוב מהיום

אלא שיוסף ידע כי הסתכלות על העבר, בין לחיוב ובין להפך, תבלום את סיכוייו להתקדם לעתיד טוב יותר. לכן הוא מודה לה' על שעזר לו להתגבר על זכרונותיו משני הסוגים כי זה מה שאיפשר לו להתמקד בהווה ולהצליח בכל מעשיו. בכל מאודו הוא חי את ההשגחה הפרטית והיה ברור לו כי הגם שאמנם כעת חשוך לי מאוד, אבל ה' איתי גם בחושך. ואדרבה, בכל הזדמנות שנקרתה לו הוא בחר להרבות אור וטוב לסובבים אותו, גם אם לעצמו הוא לכאורה לא יכול היה לעזור. מסיפור חייו של יוסף מסיק המדרש שציטטנו לעיל תובנה כללית לימי הגלות החשוכים, שכאשר מגיע הזמן הקב"ה מדליק לנו את אור הגאולה ושום דבר בעולם לא יכול לעכב.

אבל עוד תובנה עולה מהמדרש הזה והיא חשובה במיוחד לנו כאן ועכשיו; והיא שכאשר אנחנו רואים חושך זה כי היצר הרע שולט בחוש הראיה שלנו, הוא מניע אותנו להסתכל לאחור במקום לפנים, להתרפק על העבר הנפלא (שהוא דמיוני) או להתבוסס בזכרונות שליליים (שגם הם דמיוניים). בשני המקרים זה מונע מאיתנו לחיות את המציאות העכשווית כפי שהיא ולמצוא דרכים להרבות אור וטוב בעולם. התוצאה מהדמיונות אודות העבר היא טיפוח דמיונות חלופיים על-אודות עתיד זוהר שיגיע אם רק נחליף את ראש הממשלה, נעשה שלום עם הפלשתינים, ניצור שוויון לכולם, נתחסן נגד הקורונה וכו' וכו', כל אחד ודמיונותיו שהן בעצם הזיותיו.

אולי יש מי שיטענו הרי המדרש עצמו אומר שהקב"ה הוא שישים קץ לחושך, אז מה כבר בידינו לעשות? עלינו להמתין בסבלנות או בחוסר סבלנות שיעשה זאת. אלא שחיי יוסף מלמדים את ההפך, שהרי המפנה בחייו התחיל בכך שניסה לעזור לאסירים הנכבדים שהיו איתו בבית הסוהר (פרק מ): ...וַיַּרְא אֹתָם, וְהִנָּם זֹעֲפִים. [ז] וַיִּשְׁאַל אֶת-סְרִיסֵי פַרְעֹה, אֲשֶׁר אִתּוֹ בְמִשְׁמַר בֵּית אֲדֹנָיו--לֵאמֹר: מַדּוּעַ פְּנֵיכֶם רָעִים, הַיּוֹם. מהניסיון הזה להיטיב לזולת בעת שהוא עצמו אסיר ללא הגבלת זמן, מצוי לכאורה בחושך מוחלט, התחיל התהליך שהביא לשיחרורו וכו'. וזה הלקח האמיתי עבורנו, לא להתמכר לחושך אלא לחפש היכן אפשר להאיר, ולהאיר. זה נקרא לפעול שהמחר יהיה יותר טוב מהיום.

ורק עוד הערה אחת: יש כאלה שנלחמים בעוצמה מול מה שהם מגדירים "חושך". אלא שכבר ידועה ומפורסמת האימרה החסידית: "חושך לא מגרשים במקלות אלא בהדלקת אור".

תאריך:  17/12/2020   |   עודכן:  17/12/2020
נסים ישעיהו
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  חגים ומועדים
מחר, יום ששי, יחול היום השמיני והאחרון של חג החנוכה. אני חוזר היום ומספר על אירוע הקשור לחג החנוכה, עליו כתבתי לפני 5 שנים. אני מוצא צורך לחזור עליו, בשל החשיבות שאני מייחס לו. וזהו הסיפור:
17/12/2020  |  עמוס גלבוע  |   יומני בלוגרים
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים והפעם - חיקוי עלוב, קנָאים, המלחמה הבאה ונימוקים "אל נא רפא נא לה" (במדבר י"ב, פסוק י"ג) חג אורים שמח, חודש טוב והרבה בריאות ואושר
בפרלמנט יום ששי שלנו, תמו הצעקות על פוליטיקה. הנוכחים, שבי שיער (מלבד שלוש נשים וגבר אחד, שצובעים אותו), אכלו בשקיקה מן העוגה שהביאה בעלת הבית, ואז אמר אחד: "אתם יודעים יפה מאוד לתת עצות לראש הממשלה ולשרים ולראשי המפלגות. פוליטיקה. עכשיו אני מבקש עצה בשבילי - אם יש לכם. "הנכד שלי רצה ממני מתנה: לנסוע לברצלונה. הוא אוהד נלהב של הקבוצה. כמובן, לא ידע את המחיר. מה איכפת לו? שסבא ישלם".
15/12/2020  |  יאיר דקל  |   יומני בלוגרים
ענייני הצגת סמלי היהדות בארצות הגויים הם בקו של "הפוך בה והפוך בה". כל הצגה כזו היא לגופו של עניין, חג והתנהגות בניכר. ההלכה והיהדות הצרופה מלאות פולמוסים ופסיקות בעניין. לא אכנס כאן לדיוני הדיונים אבל בכול הנוגע ל"פרסום הנס" של חג החנוכה אין שום פסיקה המורה להציב חנוכיות בכיכרות בנכרים - ועוד במקומות טמאים שם, ו/או בתוך חברת הנכרי, כדי לצרפם לנס החנוכה. "פרסום ניסא" של חג החנוכה מיועד הלכתית ליהודים, וההלכה מורה שהנרות יודלקו מתוך ביתם או מקומות עבודתם ושהייתם של יהודים בלבד, ויאירו כלפי חוץ.
בכ"ד בכסלו אנחנו מדליקים נר ראשון של חנוכה. אנחנו מאירים שמונה ימים את בתינו באור החנוכייה. באווירה הקודרת של ימי הקורונה, שכבר קטלה בארצנו למעלה מאלפיים אנשים ושיבשה קשות את מערכות חיינו, יש נחמה רבה באור החנוכייה בבתינו. מן הראוי שבימי אור החנוכייה ניתן דעתנו לשלל ההתרחשויות שפקדו את ארצנו עד שהגענו למעמד המרגש ב-כ"ד בכסלו בשנת 164 לפנה"ס.
רשימות נוספות   /   חגים ומועדים  
חג האורים: המדריך לחג בטוח עם הילדים   /  מחלקה ראשונה
מה קורה כשמכניסים שני שריונרים למטבח  /  עידן יוסף
שב"ס מונע מאסירים לישון בסוכה  /  עידן יוסף
על הניסים ועל הנפלאות  /  עמנואל בן-סבו
מה קרה לפך השמן של חג החנוכה  /  איתן קלינסקי
חנוכה חג יפה כל כך  /  יוסף קנדלקר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il