|   15:07:40
  אסתר חיות  
שופטת, נשיאה בית המשפט העליון
בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

הליך מינוי השופטים - לא במגרש הפוליטי

דברי נשיאת בית המשפט העליון בטקס הסמכת עורכי דין [ט"ו בשבט ׳תשפ"א, 28.01.2021]
31/01/2021  |   אסתר חיות   |   נאומים   |   תגובות
אסתר חיות [צילום: דוברות לשכת עוה"ד]

אני רואה לנכון לשוב ולהדגיש כי אין מקום לניסיונות החוזרים והנשנים לגרור את מערכת בתי המשפט ואת תהליך מינוי השופטים אל המגרש הפוליטי, תוך הטלת דופי בהכרעות שיפוטיות ופגיעה במעמדם העצמאי והניטרלי של בתי המשפט

אני שמחה מאוד על ההזדמנות שניתנה לי להשתתף בטקס ההסמכה שלכם היום. הגעתם למעמד החגיגי הזה, ואתם מצטרפים לשורות המקצוע, לאחר שצלחתם מסלול ארוך שהקנה לכם ידע וכלים לעסוק בעריכת דין: החל בלימודים במוסדות האקדמיים השונים, עבו ר דרך תקופת התמחות שבמקרה שלכם נחצתה למעשה לשניים - התקופה שלפני משבר הקורונה והתקופה שבמהלכו - וכלה בבחינות ההסמכה שאותן עברתם בהצלחה.

בשל "ימי הקורונה" אנו נאלצים לקיים את האירוע החשוב הזה כמו אירועים רבים נוספים, במתכונת וירטואלית, והיא שונה כל כך מן האירוע המסורתי ורב המשתתפים שנהוג לקיים במתחם בנייני האומה בימים כתיקונם. אך גם במתכונת הזו שנכפתה עלינו בשל מגבלות הקורונה, מדובר ללא ספק בציון דרך חשוב ומרגש עבורכם ועבור בני משפחותיכם, אשר ליוו אתכם לאורך הדרך והם שותפים להצלחתכם.

שמעתי ממתמחיי שלי שאחרי הטקס נהוג להצטלם עם גלימת עורכי הדין ולצרף האשטג יצירתי. ההאשטג כבודו במקומו מונח אך זכרו שהגלימה הזו מסמלת סמכויות ותחומי אחריות רבים שתישאו על כתפיכם.

כלל 2 לכללי לשכת עורכי הדין (אתיקה מקצועית) מביא בתמצית את מהות התפקיד שבחרתם לעסוק בו: "עורך דין ייצג את לקוחו בנאמנות, במסירות, ללא מורא, תוך שמירה על הגינות, על כבוד המקצוע ועל יחס כבוד לבית המשפט". כלל זה משמיע לכם כעורכות ועורכי דין חובה בת ארבעה ראשים: חובה כלפי בית המשפט; חובה כלפי מקצוע עריכת הדין והלשכה שאליה אתם משתייכים מעתה; חובה לקיים את ערך ההגינות; וחובה לייצג נאמנה את הלקוח שבחר בכם ונתן בכם את אמונו.

בעיניי הגשמת מקצוע עריכת הדין במיטבו היא מציאת הדרך לקיים את כל ארבע החובות הללו, מבלי שאחת תבוא על חשבון רעותה.

המאמץ אינו קל גם בימי שגרה, והוא מאתגר עוד יותר נוכח מַשברי ומשברֵי הקורונה שחווינו כולנו בשנה האחרונה. כתוצאה מכך, נראה כי תפגשו כבר בתחילת דרככם המקצועית לקוחות שפרנסתם נפגעה, שהסכמים שעליהם חתמו לא קוימו, שתוכניותיהם נדחו, ושזכויותיהם הוגבלו. הם ישאלו על ירושה, על פשיטת רגל, על פיצויים ואכיפה, על הסתמכות ועל מידתיות.

חלקכם ייטול חלק ביישוב סכסוכים ובגיבוש הסכמות מחוץ לכותלי בית המשפט; חלקכם ישמיע את קולם של הנפגעים בבית המשפט ויביא בפניו את מצוקתם;

חלקכם יניע את גלגלי העסקות הנחוצות לשיקום המשק; וחלקכם אולי יבחר לתרום את חלקו בשירות הציבורי.

תרומתכם להתמודדות עם משברי הקורונה ותוצאותיהם עשויה לקבל ביטוי בכל נתיב מקצועי שבו תבחרו ללכת, ואני בטוחה שתשכילו לעשות שימוש בכלים ובידע שצברתם כדי לסייע ככל יכולתכם ללקוחותיכם ולחברה כולה להשיב את החיים למסלולם.

השבוע אנו קוראים את פרשת בשלח. הפרשה עוסקת בקריעת ים סוף ומלמדת אותנו על הקשר ההדוק שבין אתגר להזדמנות ובין משבר לצמיחה. בני ישראל הגיעו לחופי ים סּוף במנוסה, בעיצומו של המשבר הגדול ביותר שחוו עד אז כעם וכפרטים, והם הגיחו מעברו השני של הים כבני חורין.

הפרשה מדגישה בפנינו כי העת שבה עמד עם ישראל למבחן היא גם העת שבה קיבל לראשונה חוק ומשפט: "שם שם ל֛ו חק ּומשפט ושם נסהּו". חכמים חלוקים ביניהם בשאלה מהם אותם חוק ומשפט שבהם נתחייב העם עוד בטרם מתן תורה, והתשובה המשותפת לחלקם כוללת את מצוות "דינים" - המצווה הבסיסית המוטלת על-פי תפישתם על כל בני נח: להקים ולקיים מערכת משפט.

משבר הקורונה ללא ספק ניסה אותנו כפרטים וכעם, אך אפילו בעיצומו לא נסגרו בתי המשפט בפני מתדיינים הזקוקים לכך. ידועה האימרה כי כל משבר הוא גם הזדמנות לצמיחה. לאורך דרככם כעורכות ועורכי דין יעמדו בפניכם מבחנים ומשברים, ואני בטוחה שהם יחשלו ויחזקו אתכם הן במישור המקצועי והן במישור האישי.

בכל יום ויום בחייכם המקצועיים תידרשו להבחין בין מה שקל לעשות ובין מה שנכון לעשות, שכן פעמים רבות ייצוג הלקוח בנאמנות ובאופן המיטבי כרוך בשיקוף אמיתות שאינן נעימות ובמתן עצות שלא תמיד ירצו את הלקוח. כחלק ממלאכת האיזון העדינה הכרוכה במקצוע עריכת הדין, מצופה מכם
להבחין בין מהלכים שירַ צו את הלקוח בטווח הקצר, ובין מהלכים שישרתו אותו בטווח הארוך.
זכרו כי עליכם לפעול לטובתו של הלקוח ולא לטובת התדמית שלכם בעיניו, וכי אמון אמיתי ובר-קיימא נקנה רק באמצעות עשייה איכותית, שקולה ומקצועית.

זכרו כי האופן שבו תתנהלו מול לקוחותיכם ומול בעלי הדין היריבים יש לו השפעה רבה על תדמיתה של מערכת המשפט בעיניהם, לא פחות מתוצאתו הסופית של ההליך ופסק הדין שיינתן בו.

גם אנו ברשות השופטת מחויבים לפעול ברוח זו, ולשרת את בעלי הדין ואת החברה כולה בהגינות מתוך מודעות להבדל שבין הקשבה לרחשי הציבור והתקופה, ובין רדיפה אחר פופולריות ואהדה. השופטות והשופטים בבתי המשפט ובבתי הדין מצויים כל העת תחת עינו הבוחנת של הציבור, והיטיב לתאר זאת המשנה לנשיא מישאל חשין ז"ל, שאמר:

"[...] השופטים בבתי-המשפט, יודעים כי עומדים הם לדין יום-יום שעה-שעה, וכדרכו של אנוש מתנהג העומד לדין כראוי למי שעומד לדין נוכַ ח הכול. בעשותו במלאכת השיפוט, לעולם יראה עצמו שופט כמו יושב הוא בבית זכוכית או בחלון ראווה הנשקף אל הרחוב: כל עובר-ושב רשאי להתבונן בו, לבחון אותו ולבקר אותו. וגם לשַ ב חו ולהשתבח בו"1.

לאותם "קירות שקופים" מטאפוריים של בתי המשפט יש משמעות כפולה: הם מאפשרים לציבור להסתכל בנעשה באולמות השיפוט ולבקר את המערכת, ובה-בעת הם מאפשרים לשופטות ולשופטים לשמור על קשר עין עם הציבור ולהישאר מחוברים אליו.

מתוך הבנה שאין לרשות השופטת דבר להסתיר וכי הצדק צריך להיראות ולא רק להיעשות, שמנו לאחרונה דגש רב על שקיפותו של ההליך המשפטי כולו, ולא רק על פומביות הדיון ופסקי הדין הניתנים בסופו.

בשנה האחרונה הבאנו דיונים מבית המשפט העליון אל כל בית בישראל, במסגרת פיילוט השידורים הישירים והוא זכה לנתוני צפייה מרשימים ולעניין ציבורי רב. הרחבנו ושיפרנו את אתר האינטרנט של בית המשפט העליון וי זַמ נּו נוכחות ברשתות החברתיות, מתוך הבנה שבאמצעות כלים אלו נוכל להגיע גם לדור הצעיר. התחלנו בפרסום החלטות "פתקית" שעד כה לא היו זמינות לציבור; פיתחנו את השימוש ביישומון "תיק-טֵ ק", המאפשר לכל בעל דין המוגדר כצד בתיק (כפוף להזדהות) להתעדכן במצב התיק המתנהל בבית המשפט, ולציבור הרחב לקבל מידע על החלטות ופסקי דין שניתנו בידי בית המשפט ופתוחים לציבור, ועל יומני הדיונים בבתי המשפט.

אפשרנו לבעלי דין בלתי מיוצגים להגיש מסמכים לתיק בית המשפט באופן מקוון; התחלנו לפרסם תקצירים של פסקי דין חשובים בשפה נגישה ולא משפטית; פרסמנו באופן יזום את רשימת המניעויות של כלל שופטי ישראל; והנהלת בתי המשפט פרסמה, וממשיכה לפרסם, מדי שנה מאות תשובות לבקשות חופש מידע.

בנוסף אנו פועלים כל העת לקידום ולשיפור נגישותו של ההליך המשפטי עצמו על-מנת שיהיה מכיל יותר עבור כל המעורבים בו. בהקשר זה ראוי להזכיר את הנוהל שפורסם לאחרונה, בעקבות המלצותיה של ועדת ברלינר, ובו הנחיות להעדת נפגעי עבירות מין בבתי המשפט, שנועדו להקל על נפגעי ונפגעות עבירות מין הבאים ליתן עדות במסגרת ההליך הפלילי.

גם עליכם כעורכות ועורכי דין מוטל לוודא כי ההליך המשפטי יהיה נגיש ומובן עבור לקוחותיכם: בכך שתדריכו אותם על מבנה ההליך המשפטי ושלביו; בכך שתכינו אותם לקראת דיון או מתן עדות; ובכך שתסבירו להם את השלכותיה של כל החלטה שניתנה בתיק.

וברוח שירת העשבים וט"ו בשבט שאותו אנחנו חוגגים היום, זכרו כי כל לקוח ולקוח יש לו "ניגון מיוחד משלו". ככל שתתנהלו ברגישות, בהגינות ובאופן מכבד בכל מישורי חייכם המקצועיים - כלפי הלקוחות, כלפי בית המשפט וגם כלפי הצד שכנגד - כך תסייעו למערכת בתי המשפט להישאר נגישה לבעלי הדין ולהוות עבורם כתובת ראויה לחקר האמת ולעשיית צדק.

אני מאחלת לכולכם הצלחה רבה, ובריאות איתנה לכם ולבני משפחותיכם.

עלו והצליחו.

1. "פ 04/5759 תורג'מן נ' מדינת ישראל, פ"ד נח)6 )658, 662( 2004 .)1 בש
תאריך:  31/01/2021   |   עודכן:  31/01/2021
אסתר חיות
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הליך מינוי השופטים - לא במגרש הפוליטי
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
בני בנקר
31/01/21 12:18
2
פנחס
31/01/21 16:03
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
זו הפעם החמישית, שעומדת לי הזכות לשאת דברים בכנס השנתי של העמותה למשפט ציבורי. בשנים קודמות, הכנס הזה היה עבור כלל משתתפיו, ואני בהם, הזדמנות לפגוש באכסניה אחת את צמרת המשפט הציבורי במדינת ישראל, ולהחליף דעות על ענייני השעה ואתגריה של מערכת המשפט במדינה. זה היה אירוע משפטי חשוב, אך גם מפגש חברתי מרתק ומפרה.
28/01/2021  |  אביחי מנדלבליט  |   נאומים
אדוני היושב-ראש, חבריי חברי הכנסת, אני עומד כאן על הדוכן הזה ומתקשה לעכל את הרגע. אני חושב על אותו ילד קטן, מגמגם, שנולד בעיר קפואה במחוז נידח בסיביר והגיע לרגע הזה. אני חושב על הילדות בצל השבר הגדול של פירוק ברית המועצות, בצל המשבר הכלכלי, על החנויות הריקות, על חוסר הוודאות שעטף אותנו בכל רגע. אני חושב על הוריי היקרים מריה וניקולאי, על אחותי הבכורה מרינה, שדאגו להעניק לי את המעטפת החמה בתנאים בלתי אפשריים.
12/01/2021  |  ולדימיר בליאק  |   נאומים
אדוני היושב-ראש, כנסת נכבדה, "את העובדה שמישהו חי בזמן מסוים, בתקופה מיוחדת ובמקום מוגדר, ולא נולד בתקופה אחרת ובנסיבות אחרות, נוכל להבין אך ורק אם נקבל את עצם הרעיון בדבר שליחותו של האדם". דברים אלו מתוך ספרו של הרב יוסף דוב הלוי סולובייצ'יק "ימי זיכרון" הם הטקסט המכונן המנחה אותי בדרכי. הם הנותנים לי את הכוח והאמונה לפעול בעולם מורכב, והם המביאים אותי לכאן, לדוכן זה בכנסת ישראל. דע מאין באת.
12/01/2021  |  משה טור פז  |   נאומים
אדוני היושב-ראש, כנסת נכבדה, חברי וחברות הכנסת, עובדי ועובדות המשכן, מזכירת הכנסת וצופים יקרים, הגעתי לכנסת ישראל לזמן קצר, קצר מאוד. ובכל זאת, אני מבקשת לספר לכם מאין באתי ומה חשוב לי לקדם. גדלתי במקום צנוע, ברחוב קרן היסוד באזור ד' באשדוד, להורים טובים וצנועים שעלו ארצה מליטא - פאפא פיצה ומאמא סופה - ואת הייחוס המכובד שירשתי, כצאצאית של הגאון מווילנה, ינקתי מסיפוריו של אבא. הייחוס והנימוסים הליטאיים שעליהם חונכתי השתלבו עם משחקי מחניים בשכונה עם ילדי עולים מגאורגיה, לטביה, ליטא, רוסיה, מרוקו, רומניה, ועוד ועוד. לא עניין אותנו מי הגיע מאיפה, רק מי שיחק הכי טוב. כשאבא סיפר לי, בגיל 8, שנעזוב את הארץ לדרום אפריקה, הובלתי הפגנת ילדים מבית הספר היסודי "ארזים" נגד הגזירה. זה לא באמת עזר לי.
12/01/2021  |  רות וסרמן לנדה  |   נאומים
אדוני יושב-הראש, חברי הכנסת, הרי אני כבן שבעים שנה ולא זכיתי שייאמרו דבריי בכנסת ישראל, במקום של הממלכתיות המתחדשת של העם היהודי בארצו העתיקה. עכשיו שזכיתי אברך: "ברוך שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה".
05/01/2021  |  שבח שטרן  |   נאומים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il