|   15:07:40
  שאול ברטל  
חוקר מרכז בגין–סאדאת
בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

האחים המוסלמים בממשלת ישראל <br>

בניסיונו להצדיק את הפרת הבטחותיו שלא להקים ממשלה בתמיכת הרשימה הערבית המאוחדת (רע"ם) בשל שלילתה את קיום מדינת ישראל ותמיכתה בארגוני הטרור הפלשתינים הציג רה"מ הנכנס נפתלי בנט את רע"ם כמפלגה איסלאמית פרגמטית החותרת לקדם את ענייני המגזר הערבי בישראל. ואולם אין לבלבל פרגמטיזם במתינות, והשאלה שתעמוד למבחן היא באיזו מידה מסוגלת מפלגה ששורשיה נעוצים בתנועת האחים המוסלמים לוותר על יעדיה הדתיים והלאומיים ולהסתפק בהישגים מוניציפליים
28/06/2021  |   שאול ברטל   |   יומני בלוגרים   |   ממשלה 36   |   תגובות
[צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90]

מימיו הראשונים של ארגון האחים המוסלמים בסוף שנות העשרים של המאה הקודמת הגדיר מייסדו, חסן בנא, את "בעיית פלשתין" כבעיה מרכזית של העולם המוסלמי ועשה כמיטב יכולתו לתמוך במאבק בציונות. במסגרת זו נטלו האחים המוסלמים חלק ב"מרד הערבי" (1936-39) בא"י המנדטורית ושלחו כוחות מתנדבים להשתתף במלחמת העצמאות. לא בכדי מצוטטת אמרתו של בנא בפתח אמנת חמאס, שלוחתו הפלשתינית של ארגון האחים המוסלמים: "ישראל תקום ותוסיף להתקיים עד שהאיסלאם ימחה אותה, כפי שמחה את מה שקדם לה".

התנועה האיסלאמית בישראל הוקמה על-ידי עבדאללה נמר דרוויש מכפר קאסם בשנות השבעים. בראשיתה התמקדה התנועה בפעולות צדקה והכשרת הלבבות (דעוה), כהקמת מסגדים, חוגי קוראן ולימודי דת. בסוף שנות השבעים הקים דרוויש את ארגון אוסרת אלג‘יהאד (משפחת הג’יהאד) שפעל לביצוע מעשי טרור בישראל. בעקבות זאת נעצרו דרוויש וחבריו, אך שוחררו בעסקת ג’בריל ב-1985. מכאן ואילך הקפיד דרוויש להדגיש שהוא פועל בגבולות החוק בישראל תוך הבעת תמיכה בהמשך המאבק הפלשתיני בישראל. לאחר הסכם אוסלו חל פילוג בתנועה האיסלאמית בין הפלג הדרומי בראשות דרוויש ואיברהים צרצור שתמכו בהשתלבות בכנסת לבין הפלג הצפוני בראשות ראאד צלאח וכמאל ח’טיב ששללו צעד זה. בנובמבר 2015 הוכרז הפלג הצפוני כארגון בלתי חוקי וברגע זה נמצאים ראשיו במעצר, בעוד שהפלג הדרומי מיוצג בכנסת על-ידי מפלגת רע"ם המהווה חלק מממשלת ישראל.

למרות תמיכת הפלג הדרומי בהשתלבות במערכת הפוליטית בישראל הכריז ראש מפלגת רע"ם איברהים צרצור (בשנת 2006) כי "השתתפותנו בבחירות לכנסת אינה מבטלת את האידיאולוגיה שלנו לפיה השלטון על האדמה, או לפחות על האדמה הערבית והמוסלמית [ובכלל זה שטחי א"י כולה], חייב להיות שלטון איסלאמי בהנהגת ח’ליף". אין תימה אפוא שהפלג הדרומי הביע תמיכה גלויה ב"התנגדות המזויינת לכיבוש" ביו"ש וברצועת עזה בכלל, ובארגון-האח חמאס בפרט. "אנו בטוחים שחמאס יוביל את העם הפלשתיני לתנופה ולהישגים", הכריז צרצור לאחר נצחונו הסוחף של חמאס בבחירות לפרלמנט הפלשתיני בינואר 2006. "הפלשתינים בחרו בחמאס כדי שיביאם להישגים ולא לאסונות ואנו סבורים שהגישה של [רה"מ] אולמרט היא לדחוף את האזור למנהרה חשוכה. על העולם לכבד את החלטת הפלשתינים".

עיתון התנועה א–ציראט כולל משחר הופעתו ועד ימינו התייחסויות וסיקורים חיוביים של חמאס במקביל להתבטאויות אנטי-ישראליות ואנטישמיות. בדצמבר 1989 למשל, עת שימש דרוויש כעורך העיתון, נטען כי "השטן טיפח את הטענה של עליונות הגזע הנאצי על פני האנושות כולה. עתה צאצאיו טוענים לעליונות גזע מסוים על פני כל האחרים. השטן מצא את עושי דברו, בשר ודם, המבצעים בחדווה את תורתו השטנית. כל מי שמכבד את עצמו חייב להתייצב מול השטן וצבאו. רק שיירת האמונה לבדה כשהיא מאוחדת מסוגלת להפר את עצתו". מוטיב היהודים כחיילי השטן מופיע לא אחת בפרסומי האחים המוסלמים, ובכלל זה אמנת חמאס – לרוב בהקשר החדית’ המבשר את הקרב הגדול שיתחולל ביום הדין ושבו ישמידו המוסלמים את היהודים עד האחרון שבהם.

התחייבות מנהיג רע"ם, מנסור עבאס, ביום השבעתו "להחזיר את האדמות הכבושות שהופקעו מבני עמנו" לא נולדה אפוא בחלל ריק. הגדרת האדמות הכבושות נתונה לפרשנות רחבה במערב ובישראל, אך בראיית חכמי הדת של האחים המוסלמים (שלא לדבר על התנועה הלאומית הפלשתינית כולל אש"פ, כמו גם רובם המכריע של ערביי ישראל) כל שטח ישראל הוא אדמה כבושה. ואכן, ההבדלים האידיאולוגים בין הפלג הצפוני לדרומי הם מינוריים, כפי שטען (בשנת 2011) שייח’ כמאל ח’טיב, סגן ראש הפלג הצפוני: "בשלב הנוכחי יש הבנות בין שני פלגי התנועה האיסלאמית ואני מקווה שזה ילבש צורה באיחודה של התנועה. במיוחד לאחר שראש הפלג הדרומישייח’ חאמד אבו דעאבס הודיע שאם המחיר של אחדות התנועה האיסלאמית הוא אי-השתתפות בבחירות לכנסת הרי שהם לא ישתתפו בהם".

מאז חלו שינויים משמעותיים במעמד התנועה האיסלאמית, שהמרכזי בהם הוא הוצאת הפלג הצפוני מחוץ לחוק. ועדיין קיים פרדוקס מובנה בין אידיאולוגיית האחים המוסלמים מחד-גיסא לבין גישתה הפרגמטית של התנועה האיסלאמית/רע"ם מאידך-גיסא. כך למשל מפעילה התנועה האיסלאמית את עמותת אל-אקצה המביאה מתפללים לתפילות במסגד לשם הגברת הנוכחות המוסלמית בהר-הבית והתנגדות לעליית יהודים, מקיימת אירועי הסתה נגד הסכנה הנשקפת-לכאורה למסגד, ומפעילה מגביות למען אל-אקצה. במהלך פרעות תשפ"א יזמה התנועה האיסלאמית אירועי תמיכה בערביי הערים המעורבות כנגד "תוקפנות רשויות המדינה" ואתרי התנועה קראו להפגנות (קרי פרעות) אלפים בעכו וביפו. בנוסף יצא הפלג הדרומי במבצע תמיכה ברצועת עזה עת המטיר חמאס אלפי רקטות וטילים על ערי ישראל וכפריה. לאור זאת נשאלת השאלה עד מתי ובאיזו מידה ישכיל מנסור עבאס, כנציג האחים המוסלמים בכנסת ובממשלה, להסתפק בהישגים מוניציפליים לקהל בוחריו תוך טשטוש היעדים האידאולוגים המנחים את דרכו.

הכותב הוא חוקר במרכז בגין–סאדאת למחקרים אסטרטגיים. שימש בשורת תפקידי ביטחון ביהודה ושומרון, מרצה לעניינים פלשתינים ואיסלאם פונדמנטליסטי באוניברסיטת בר–אילן.
תאריך:  28/06/2021   |   עודכן:  28/06/2021
שאול ברטל
+מגעים לפגישה ראשונה בין בנט לביידן
18:24 28/06/21  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
לשכת ראש הממשלה והבית הלבן מקיימים מגעים לתיאום פגישה ראשונה בין ראש הממשלה, נפתלי בנט, לנשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן  ▪  הביקור צפוי להתקיים לקראת סוף חודש יולי  ▪  הערב ייפגש הנשיא ריבלין עם נשיא ארה"ב בבית הלבן
(בנט וביידן. שיקום האמון של הדמוקרטים [צילום: סוזן וולש ומנחם כהנא, AP])
+לפיד: "האופוזיציה הופכת להיות אופוזיציה למדינת ישראל"
15:08 28/06/21  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה
על-רקע ההתנגדות לחוק לאיחוד משפחות תקף לפיד: "התפקיד שלכם כאופוזיציה הוא להיות מוכי שנאה ולהזיק לציונות?"  ▪  נתניהו הציב תנאים: "נתמוך בחוק האזרחות אם הממשלה תסכים לקדם את חוק יסוד ההגירה"
לפיד. גורמים נזק [צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90]
נתניהו. הצעה חדשה לקואליציה [צילום: מן הטלוויזיה]
+רה"מ, נפתלי בנט, שוחח לראשונה עם נשיא מצרים
12:57 28/06/21  |  מירב ארד
ראש הממשלה, נפתלי בנט, שוחח היום (ב'), 28 ביוני 2021, י"ח בתמוז תשפ"א, עם נשיא מצרים, עבד אל-פתאח א-סיסי. נשיא מצרים בירך את ראש הממשלה עם כניסתו לתפקיד. שני המנהיגים דנו במגוון רחב של סוגיות בילטרליות, אזוריות ובינלאומיות. שני המנהיגים דנו בחשיבות קידום שיתוף הפעולה בין ישראל למצרים במישור הכלכלי, המסחרי והאזרחי. השניים סיכמו לקדם פגישה ביניהם בהקדם.
+מהקרן לידידות לתפקיד מנכ"ל משרד התחבורה
12:20 28/06/21  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
מיכל פרנק שימשה כיועצת למנהל רשות החברות הממשלתית במשרד האוצר וצברה ניסיון רב בעבודה עם חברות ממשלתיות  ▪  ליוותה הליכים רבים של שינויים מבניים בחברות בתחום התחבורה ושימשה כחברת דירקטוריון בחברות תשתית
(מיכל פרנק)
+ממשלת השינוי והאזרחים הוותיקים
11:15 28/06/21  |  מאיר חוטקובסקי   |   לרשימה המלאה
הממשלה החדשה מבקשת להחזיר את השפיות למדינה ולשמר את הדמוקרטיה  ▪  בהסכמים שנחתמו על-ידי שמונה ראשי המפלגות המרכיבות את הקואליציה אין פירוט רב  ▪  אזרחים ותיקים אינם מוזכרים שם
(שי. ה'זקן' ביותר בממשלה [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90])
+פרופ' נחמן אש ימונה למנכ"ל משרד הבריאות
10:30 28/06/21  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה
מאז נובמבר 2020 עומד פרופ' אש בראש "מגן ישראל", התוכנית הלאומית למאבק בקורונה  ▪  שימש בעבר קצין הרפואה הראשי בצה"ל, ולאחר שחרורו מילא שורה של תפקידי ניהול בכירים במערכת הבריאות  ▪  משרדי החינוך והבריאות סיכמו: התלמידים ייבחנו בבגרות - ללא מסכות
(פרופ' אש)
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
האחים המוסלמים בממשלת ישראל
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ממשלה 36
אחרי תלונות רבות מצד השכנים של ראש הממשלה, המשטרה מגבילה את המחאות סביב ביתו הפרטי של נפתלי בנט ברחוב צ'יפמן 18 ברעננה. חמישה אנשים ומטה, שירצו לקיים מחאה שקטה, ייאלצו להפגין במרחק 150 מטרים מהבית בפינת הרחובות צ'יפמן/מאפו.
28/06/2021  |  עידן יוסף  |   חדשות
מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי, הודיע על התפטרותו מן התפקיד. לוי הגיש את ההתפטרות (יום א', 27.6.21) לשר הבריאות, ניצן הורוביץ, זמן קצר לפני התכנסות קבינט הקורונה החדש של ממשלת ישראל. פרופ' לוי החליף בתפקיד את משה בר-סימן-טוב, וכיהן כמנכ"ל משרד הבריאות במשך כשנה.
27/06/2021  |  איציק וולף  |   חדשות
שגריר ישראל לארה"ב ולאו"ם, גלעד ארדן, שוחח עם ראש הממשלה נפתלי בנט וביקש לסיים את תפקידו כשגריר ישראל בארצות הברית מיד עם מינוי שגריר חדש מטעם ראש הממשלה. ארדן עדכן את ראש הממשלה בנט כי בכל מקרה לא ימשיך בתפקיד זה לאחר חודש נובמבר, אך ימשיך לכהן כשגריר ישראל לאו"ם.
27/06/2021  |  איציק וולף  |   חדשות
שרת הפנים איילת שקד התייחסה לפני ישיבת הממשלה לחוק האזרחות ואמרנ כי כי "בחוק יעלה השבוע להצבעה כלשונו ובלי שינויים, אני מצפה מהאופוזיציה לתמוך בו". בקואליציה אמרו כי הנושא עדין נמצא בהדברות מול מפלגת רע"ם.
27/06/2021  |  מירב ארד  |   חדשות
ג'נטלמנים, ופה ראוי להזכיר שורה של אישים, כמו משה שרת, גולדה מאיר, יצחק רבין ואפילו אהוד ברק, אשר ידעו לקבל יפה הן את ההצלחה ונטילת העול והן את הכשלון והעברת העול, או "השרביט", בצורה מכובדת כראוי במדינה דמוקרטית. ביבי "העביר" את כהונתו בגסות, רחוק מאוד מלנהוג כג'נטלמן וכך נהו אחריו ופעלו כמוהו רוב שריו ויו"ר הכנסת.
27/06/2021  |  יוסף אליעז  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il