בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
המחברת בעקבות המשורר <br>
|
אני מצרף לשירי בעקבות מחברת המשורר, זיכרון ילדות ● הנה מצורף ציור שציירתי את ביאליק כילד בעיתוון 'הארץ שלנו... וכן תצלום של הרצל ובלפור חקק על שולחן העבודה של ביאליק בבית ביאליק
|
ביאליק הרצל ובלפור ליד שולחן ביאליק [צילום: באדיבות המצולם]
|
|
|
|
|
הרצל מצייר את ביאליק תש"ך [צילום: הרצל חקק]
|
|
|
|
|
היום יום מיוחד... יום היארצייט לחיים נחמן ביאליק (9 בינואר 1873 - 4 ביולי 1934). ....יצאתי בעקבות שירתו, ביקשתי את המחברת שבה נכתבו השירים. זה שיר שלי שהוא יומן מסע רוחני: מחברתו של המשורר קמה לחפש אחר נתיב יצירתו, הסתירות בחייו. ויש את נפשה לדעת: לא להישכח!... השיר שלי ביום הזיכרון לחיים נחמן ביאליק מבקש לשוב לאותם ימים ראשונים של המשורר, ימים שכינה אותם ביצירה 'ספיח' - כימי ראשית, 'הימים בבתוליהם'. כמשורר אני מחפש את נפש המשורר הן בעת הדמדומים והן בזעקת השיבה אל הזהות, והן בהליכה אל המנגינה הישנה. אני מצרף לשירי בעקבות מחברת המשורר, זיכרון ילדות. הנה מצורף ציור שציירתי את ביאליק כילד בעיתוון 'הארץ שלנו... וכן תצלום של הרצל ובלפור חקק על שולחן העבודה של ביאליק בבית ביאליק. במשך שנים שמרנו את 'יום ביאליק' בבתי הספר, וידענו כי המשורר הלאומי הוא אחד מאדריכלי עיצוב הזהות שלנו. המחברת העזובה אותה ביקשתי, היא דרכי לאתר את הצופן של המשורר, שכה אהבנו, המשורר שיישאר לעד בפנתיאון השירה בעברית. המחברת בעקבות המשורר/הרצל חקק הַמַּחְבֶּרֶת הָעֲזוּבָה נִשְׁאֲרָה מֵאֲחוֹרֵי הַגָּדֵר, לְעֵת בֹּקֶר הִפְצִיעַ, רָאוּ לֹבֶן פָּנֶיהָ לְיַד זְהַב הַסָּפִיחַ. נָדָה אוֹתָהּ רוּחַ לָתֵת לָהּ מִקְלָט מֵאֹפֶל, מִצַּפְרִירִים, שָׁטָה עַל כַּנְפֵי צִפּוֹר, נָגְעָה בְּבַת הָאוֹר, בַּזַּהֲרוּרִים. הַמַּחְבֶּרֶת יְתוֹמָה מְבַקֶּשֶׁת אָבִיהָ. עִקְבוֹת מִלִּים נִדָּחוֹת. הַאִם רֶטֶט מְלוֹן רֵאשִׁיתוֹ מִתְנַגֵּן בָּהּ, אוֹ שֶׁמָּא חֹרֶף מַר, אֲפוּף צְלָלִים, קַדְרוּת, נִשְׁכָּחוֹת. תְּבַקֵּשׁ הַמַּחְבֶּרֶת תָּו לִצְלִיל גְּאֻלָּה, וְהִנֵּה בְּכִי גָּלוּת. הִטְּתָה שׁוּלֶיהָ לְהָבִין מִכְמַנָּיו. לָהּ לָחַשׁ צְרָצַר נִימִים שֶׁל דַּלּוּת. נָפְלָה רוּחָהּ. לִפְנֵי אֲרוֹן הַסְּפָרִים, מִקְלָט חַיָּיו הַנִּשְׁבָּר. בְּאֵין רוֹאֶה הֵד חָזַר. נַאֲקַת מֵתֵי הַמִּדְבָּר. מָה לוֹ בְּנַפְשׁוֹ, חָצוּי הוּא: גַּם סְתִירָה, גַּם בִּנְיָן. מָה בּוֹ שׁוֹאֵל לְאָן. כְּפֶלֶא אוֹר גּוֹבֵר, וּבִן רֶגַע יָגוֹן קוֹדֵר. תְּשׁוֹטֵט בָּעוֹלָם, לִבּוֹ. כְּפַר שַׁאֲנָן. נוֹף מְכוֹרָה יָשָׁן. זֶה צִלּוֹ, יֶלֶד יָתוֹם וְתָם, נִסְעָר לָתֵת חוֹתָם. מַבַּע רוּחַ, לַחַשׁ שְׂפָתָיו הַטְּהוֹרוֹת. לַמַּחְבֶּרֶת קוֹל בּוֹכִים, תְּנַשֵּׁק כָּמוֹהוּ מְזוּזָה, פְּתָחִים. תּוֹהָה: מֶה הָיָה לוֹ שֶׁשָּׁאַל נַפְשׁוֹ לָמוּת, שֶׁקָּפָא עַד הֵאָלְמוּת. הַמְּנוֹרָה מֵעַל דִּמְדְּמָה, וְהַנֹּגַהּ הִתְנַגֵּן וְתָר, מֵיתָר, חוֹלְמָה, שִׁירֵי כִּסּוּפִים עוֹצְרֵי נְשִׁימָה. נָשְׁמָה בּוֹ נִיחוֹחַ גְּמָרָא, דִּמְעַת מַחְבֶּרֶת סֹעֲרָה. הַתְּלָמִים בְּנַפְשׁוֹ חֲרוּצִים בִּכְאֵבָהּ, נֵר שֶׁתָּסַס, כָּבָה. נוֹהֲרִים לָהּ שִׁירִים מִזָּוִיּוֹת אֲפֵלוֹת, נוּגוֹת, עַד תַּמְצִית הַנֶּפֶשׁ, לְהָבִין מִתּוֹכוֹ נְתִיב הַיָּגוֹן. שְׁבָרִים מִדַּפִּים אֲחֵרִים, נִצִּים זֶה בָּזֶה, לִגְזָרִים, אֵלֶּה שׁוֹקְקִים אַהֲבָה לִרְבָבוֹת, עֵינֵיהֶם רְעֵבוֹת. וְנֶגְדָּם אוּדִים מֻצָּלִים, נֵר יָשָׁן בַּמִּסְתָּר וּתְשׁוּקוֹת כָּבוֹת. מַחְבֶּרֶת תְּבַקֵּשׁ אַנְשֵׁי פְּלָאוֹת בִּשְׁחוֹרִים: מֶה הָיָה לוֹ שֶׁנֶּחֱצוּ חַיָּיו, יֶלֶד פֶּלִאי מְחַפֵּשׂ בּוֹ, חֲלוֹמוֹ הַנִּקְרָע מֵחַיָּיו הַבּוֹגְרִים. לְבַקֵּשׁ סוֹדוֹ, שֶׁיְּשׁוֹרֵר. זָע מַבָּטוֹ, עָנָף דַּל עַל קְצֵה גָּדֵר, תֹּם סָפִיחַ. צַעֲקָתוֹ: אַיֵּה הַחַיִּים בִּבְתוּלֵיהֶם, הֲקָמוּ לַהֲעִירוֹ, אֶל שִׁירָיו לְהַגִּיעַ. מָה לוֹ שֶׁתַּשׁ, בָּכָה, עַל מָה הֶחֱשָׁה. אֵיךְ נָפְלָה שִׁירָתוֹ בַּמַּעֲרָכָה: יֵשׁ אֶת נַפְשָׁהּ לָדַעַת. לְהָבִין כֵּיצַד צָעַד יָחִיד בַּגֶּשֶׁר, שׁוֹתֶה רַחַשׁ קַרְחוֹנִים וְשָׂפָה רוֹחֶשֶׁת. מֵאִיר נִכְחוֹ מִלִּים מִתּוֹכוֹ, מִגּוּפוֹ שֶׁל עוֹלָם שֶׁעָרַג, הֵן רָפָה, צָפָה בְּעֵינוֹ וִיחִידִי הֻצַּג. נָשְׁמָה הַמַּחְבֶּרֶת, כָּבֵד הָרֵיחַ, חֹר הַמַּנְעוּל נוֹגֵעַ, רָטְטָה: אַיֵּה הַמַּפְתֵּחַ. הַטַּלְטַל הַבַּיִת, הֻכָּה הֶעָנָף שֶׁהִבִּיט לָרְחוֹב, כֻּלָּהּ פְּלִיאָה: כַּמָּה סְתִירָה וּבִנְיָן הָיוּ בְּרוּחוֹ. נִתָּךְ הַגֶּשֶׁם עַל חַיָּיו, קִנְיָן מוּל כִּלָּיוֹן, חָשָׁה בְּדַפֶּיהָ: כָּשַׁל. הִתְיַסֵּר, הִתְמָרֵק, נָשַׁל, נָגְעָה בָּהּ אַנְחַת הַדַּל, שָׁר צָנַח הַזַּלְזַל.
|
בולי הקרן הקיימת - חיים נחמן ביאליק [צילום: הרצל חקק]
|
|
|
|
תאריך:
|
05/07/2021
|
|
|
עודכן:
|
05/07/2021
|
|
הרצל חקק
|
|
שנת הלימודים מסתיימת ומתחיל החופש הגדול. אולם, השמחה של הילדים היא, במידה מסוימת, הצרה של ההורים. מלבד התורים בכל האטרקציות האפשריות, הכיס שמתרוקן בקניונים או הזיעה שמטפטפת בטיולים - אנו נאלצים לשמוע שוב ושוב את צמד המילים המוכר: "משעמם לי". לכן, בישול ואפיה עם ילדנו במטבח יכול להיחשב כבילוי אידיאלי. מנגד - קיימים לא מעט גורמים שעלולים להוות סיכון בשימוש לא נכון או ללא לווי מבוגר.
|
|
|
לא תמיד הייתי בטוח שהלילה הזה יגיע. עד שקראתי בהזמנה כי בביתם של מיכל ויורם צלנר במושב חרות יתכנסו פעילי המחאה לקבלת פנים אופטימית. ח"כ ביבי בדרך החוצה ממעון ראש הממשלה ברחוב בלפור. ערב של גמר חשבון.
|
|
|
האסטרולוגיה היא תורת הכוכבים דרכה ניתן לדעת מהו הפוטנציאל של האדם ובכך לעזור לו לכוון את דרכו בכל תחומי החיים. המילה אסטרו = כוכבים ואילו לוגיה = תורה. לא ידוע בדיוק מניין הגיעה תורה זו ואולם אנו כיהודים יכולים לציין שהאסטרולוג הראשון היה אברהם אבינו, שהיה ידוע כ"חוזה בכוכבים".
|
|
|
לתשומת לב מעצבי מדיניות החוץ והביטחון של ארה"ב, המנהלים מו"מ להסכם הגרעין עם אירן: הבסיס לצפי מציאותי של התנהלות אירן בעתיד הוא התנהלותה בעבר. התנהלות בעבר, ובמיוחד במזה"ת, מונחה ההיסטוריה והמסורת - מתועדת ואובייקטיבית, לעומת התנהלות עתידית שהיא ספקולטיבית, סובייקטיבית ועתירת אי-ודאות. התעלמות מהתנהלות שיטתית אנטי-אמריקנית של אירן מאז מהפיכת 1978/79, שהפכה את אירן מ"השוטר האמריקני של המפרץ הפרסי" למוקד אזורי ועולמי של הפצת חתרנות, טרור ומלחמות - פוגעת קשות ביציבות האזורית והעולמית ובאינטרסים כלכליים וביטחוניים של ארה"ב.
|
|
|
מה לנו, שרוב העם חף מכל ידע על הנצרות וסמליה, להתעמק בדרמת בית ספר בה נער רגיש ומוזר נלחם בעוז כנגד כולם, החל באמו שממלמלת ברוסית את הטקסט שלה, המשך במורה להתעמלות החביב הדורש לעטות בגד ים בשיעור השחיה - מה שהנער בנימין דוחה בכל תוקף? הוויכוחים בינו למורה האתלטי והשחקן המשובח (אדם קנדה), ולבין המורה למדעים גברת רוט (שקד מיסק האמינה ומלאת הרגש החיובי לתלמיד, הם המשך התמרדותו כנגד אמו, (אופיר שטיין) שקהל הצופים חף מהבנת עמדתה המסויגת ברוסית. כמו גם כנגד חברו הטוב היחיד (גדעון דוידוב) שכולם מתאנים לו בשל נכותו, ומנהלת ביה"ס (טופז בר און).
|
|
|
|
|
|
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
|
|
|
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20 על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
|
|
|
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
|
|
|
איתן קלינסקי
גם אני נמניתי על השואלים מדוע פרשת "מצורע", פרשה לא נעימה, על כל נגעיה הקשים מופיעה ערב חג הפסח חג החרות
|
|
|
מתן גולדבלט
מצד אחד, התביעה בבית הדין תשאף לפעול ככל האפשר בשיתוף פעולה עם הרשויות במדינה כדי שימלאו את חובתן (וכך ליישם את עקרון המשלימות). מצד שני ובמקביל, התביעה בבית הדין תישאר ערה לסמכותה...
|
|
הבלוגרים הנקראים ביותר ב- News1
|
|