|
משאבות מושבתות בתחנת דלק בלונדון [צילום: פרנק אגוסטין, AP]
|
|
|
|
|
ממשלת בריטניה החלה להפעיל (יום ג', 28.9.21) צעדי חירום כדי להתמודד עם המחסור בדלק במאות מבין 4,200 התחנות הפועלות במדינה. הממשלה מקווה שהמשבר ייפתר בתוך מספר ימים, אך הוא עלול לחזור לעצמו ואף להתרחב לענפים חיוניים אחרים בשל הגורם הבסיסי שהוביל אליו: מחסור כבד בנהגי משאיות.
מבין 600,000 בעלי רשיונות הנהיגה במשאיות, רק כמחצית עובדים בפועל וחסרים לפחות 100,000 נהגים לתפעול השוטף של ההובלה. המחסור נגרם בשל שתי סיבות מרכזיות: 20,000-16,000 נהגים ממדינות אירופה שבו לארצותיהם לאחר הברקזיט, ו-40,000 מבחני נהיגה נדחו בשנה האחרונה בשל הקורונה. הפתרונות למחסור זה הם ארוכי טווח, ועד שיימצאו - צפויים משברים דומים. בימים האחרונים דווח גם על מחסור בלחם ובחלב במרכולים, אם כי הוא פחות חמור מן המחסור בדלק - אשר החריף כאשר נהגים רבים הסתערו על התחנות בשל החשש מפניו.
ממשלת בריטניה הודיעה, כי באופן זמני רשאים נהגי המשאיות לעבוד 11 שעות ביממה במקום תשע שעות, אולם מדובר במענה חלקי ביותר הטומן בחובו סכנות בטיחותיות ברורות. סכנה דומה כרוכה בצעד נוסף עליו הודיעה הממשלה: השעיית הצורך בקורסי רענון כתנאי להארכת הרשיונות הקיימים של נהגי המשאיות. ראש הממשלה, בוריס ג'ונסון, הורה להכשיר 150 נהגי מיכליות צבאיות להובלת דלק בשוק האזרחי ו-80 מהם אמורים להיכנס לעבודה בימים הקרובים, אך גם כאן הפתרון הוא טיפה בים.
כחלק מתוכנית החירום להתמודדות עם המשבר, עשויה הממשלה להעניק לעובדים חיוניים עדיפות במילוי דלק במכוניותיהם. צעד אפשרי נוסף הוא הגבלת הסכום בו ניתן לרכוש דלק בכל קנייה, כדי לבלום את בהלת הרכישה - אם כי נהגים שיהיו מוכנים לעמוד בתור, יוכלו לנסוע לתחנה נוספת ולמלא שוב את המיכל. הממשלה מקווה שהמשבר ייפתר בלא שיהיה עליה להפעיל צעדים קיצוניים אלה.
אגודת תחנות הדלק מסרה, כי באיזורים מסוימים בבריטניה אזל הדלק ב-90% מן התחנות. ברוב התחנות משתרכים מאז תחילת השבוע תורים ארוכים, במיוחד באלו הסמוכות למאות התחנות שכבר הושבתו. למרות זאת, שר התחבורה, גרנט שאפס, אומר שיש סימנים לכך שהפאניקה מתחילה להירגע ושביותר תחנות יש כעת יותר כמויות של דלק. חברות הדלק הגדולות ובראשן בריטיש פטרוליום (BP) ו-Esso פרסמו הודעה משותפת, הצופה שאספקת הדלק תחזור בימים הקרובים לרמתה הרגילה.
אם המחסור בנהגי משאיות לא ייפתר בקרוב, עלולה להיות לו השפעה אינפלציונית כלל-משקית, וזאת משתי סיבות. האחת: עצם המחסור במוצרים יסוד עלול להוביל להתייקרותם, לפי כללי היסוד של היצע וביקוש. השנייה: שכרם של הנהגים ממריא בשל המחסור, ובחלק מן המקרים מגיע כעת ל-50,000 ליש"ט לשנה לעומת 28,000 ליש"ט לפני המשבר, וברור שעלויות אלו יגולגלו בסופו של דבר על כתפיהם של הצרכנים.