|   15:07:40
  אלי אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
משחתת אילת 1956 [צילום: משה פרידן/לע"מ]

טיבוע משחתת אילת [1967]

לפני 54 שנים ב-21 באוקטובר 1967, כארבעה חודשים לאחר מלחמת ששת הימים, טובעה משחתת חיל-הים הישראלית אח"י אילת מול פורט סעיד, מירי של טילי ים-ים שנורו לעברה מספינת טילים מצרית 47 מתוך 199 אנשי צוות שהיו על סיפונה נהרגו, עשרות רבות נפצעו
26/10/2021  |   אלי אלון   |   יומני בלוגרים   |   תגובות


רקע לטיבועה של אח"י אילת

משחתת אילת נבנתה באנגליה בסוף מלחמת העולם השנייה. היא נכנסה לשירות ב-1944 בשם HMS Zealous ושירתה את הצי המלכותי הבריטי בסוף מלחמת העולם השנייה בליווי שיירות אספקה למורמאנסק שברוסיה ולאחר המלחמה בתפקידים נוספים. חיל-הים הישראלי רכש את אניית אילת ב-15 ביולי 1955 יחד עם אחותה אח"י יפו.

משלחת אנשי מקצוע של חיל-הים בראשות מפקד החייל שמואל טנקוס יצאה לאנגליה ולאחר שבדקו את האניות המליצו לרכשן. ב-20 ביוני 1956 לאחר שעברו שיפוצים במספנה באנגליה הגיעו האניות אח"י אילת ואח"י יפו לארץ, נכנסו לנמל חיפה והתקבלו בטקס צבאי בהשתתפות ראש הממשלה ושר הביטחון דוד בן-גוריון, סגן הרמטכ"ל האלוף חיים לסקוב ושמעון פרס מנהל משרד הביטחון.

אניית אילת הייתה מספינות הדגל של חיל-הים באותה תקופה, אורכה היה כ-110 מטרים רוחבה כ-11 מטרים. היא סומנה בסימול ק-40. שירתו בה כ-150 עד 200 ימאים. במהלך מבצע סיני, זמן קצר לאחר שנכנסה לשירות בחיל-הים, השתתפה "אח"י אילת" יחד עם אח"י יפו בלכידתה של המשחתת המצרית "איברהים אל אוול" שנשלחה להפגיז יעדים בחיפה והתקרבה לחופי ישראל.

אימונים משותפים עם צבאות עולם

בנובמבר 1957 ערכו אנשי צוות משחתת אח"י "אילת" אימונים משותפים בים התיכון עם הצי הצרפתי. צוות המשחתת בפיקודו של מפקד האונייה סא"ל מנחם כהן ערכו ביקור נימוסין בבסיס הצבאי של הצי הצרפתי בטולון והתקבלו שם בכבוד רב ובטקסים מרשימים שכללו מטחי כבוד. ככל הידוע זו הייתה הפעם הראשונה בתולדות חיל-הים הישראלי שאניותיו ערכו אימונים משותפים עם חיל-הים של מעצמה זרה.

בשלהי פברואר 1964 יצאה אח"י אילת להפלגת אימונים במי הים התיכון. היא ביקרה בנמל אוגוסטה בסיציליה כאורחת הצי האיטלקי. אנשי צוות האונייה ניצלו שהותם בן השלושה ימים בהרי סיציליה לביקורים בעתיקותיה.

יצחק שושן [צילום: יוטיוב]

ביולי 1966 מונה סא"ל יצחק שושן למפקדה של "אח"י אילת". שושן, יליד בלגיה, עלה לארץ בשנת 1946 בעליה בלתי לגאלית באניית מעפילים. בגיל 17 הצטרף לפלמ"ח. לאחר קום המדינה הצטרף לחיל-הים הישראלי ומילא בשורותיו שורה של תפקידי פיקוד.

ערב מלחמת ששת הימים הייתה האונייה במספנת חיל-הים בנמל חיפה לצורך עבודות שיפוץ כללי משמעותי ובמהלך העבודות הוגדלה יכולת מהירותה המרבית ל-32 קשר שזו מהירות גבוהה יחסית למשחתת מסוגה. אנשי ציותה ואנשי מספנות חיל-הים ביצעו את עבודות השיפוץ במהירות מרבית והצליחו להחזירה לשירות מילואים פעיל ערב המלחמה. בתקופת מלחמת ששת הימים פיטרלה האונייה לאורך חופי ישראל מראש הנקרא בואכה בת ים ואף דרומה ממנה.

קרב רומני [צילום: יוטיוב]


תקרית "חוף רומני"

בליל ה-11 ביולי 1967, כחודש לאחר מלחמת ששת הימים, השתתפה אח"י אילת יחד עם שתי ספינות טורפדו שליוו אותה בתקיפת שתי ספינות טורפדו מצריות באזור "חוף רומני" מול אל עריש שהיה בשליטה ישראלית. שתי הספינות המצריות טובעו על צוותן. לימים קיבל אירוע זה את השם "קרב רומני".

לאחר מלחמת ששת הימים עסקה אח"י אילת בסיורי בט"ש (ביטחון שוטף) לאורך חופי צפון סיני, מסלול שהחל בנמל אשדוד ואף צפונה ממנו והסתיים סמוך לפורט סעיד. סיורי משחתת "אילת" ושל כלי שייט נוספים של חיל-הים לאורך חופי צפון סיני באותה תקופה נועדו בין השאר להפגנת נוכחות וריבונות ישראלית לאורך חופים אלה שעברו משליטה מצרית לשליטת ישראל בעקבות הניצחון במלחמת ששת הימים.

טילים מצריים לעבר המשחתת הישראלית

ביום שישי 20 באוקטובר 1967, כארבעה חודשים לאחר מלחמת ששת הימים, הפליגה משחתת אילת" בפיקוד סא"ל יצחק שושן מנמל חיפה, לסיור ביטחון שוטף לאורך חופי צפון סיני כשעל סיפונה 199 אנשי צוות וכן צוערי קורס צבאי של חיל-הים שהתלוו להפלגה.

למחרת ביום שבת 21 באוקטובר 1967 בסביבות השעה 17:30 לפנות ערב, בעת שהמשחתת הייתה במרחק של כעשרים ק"מ מפורט סעיד, היא הותקפה פתע ממארב על-ידי שתי ספינות טילים מצריות מדגם קומאר שהתמקמו באזור פתח נמל פורט סעיד ומשם ירו שני טילי "סטיקס" לעבר המשחתת הישראלית. הטילים פגעו במרכז האונייה ושיתקו לחלוטין את מערכות ההנעה הקשר והמכ"ם שלה.

איש צוות "אילת" מספר על השתלשלות האירועים

ניסים אטיאס, בקר אש שהיה על ספינת אח"י אילת בעת שהותקפה בטילים, מספר לי על שהתרחש על האונייה בעת שהותקפה: "ביום שבת 21 באוקטובר 1967 הייתי באניית אח"י אילת במשמרת כ"צופה ימי". בערך בשעה 5:30 בערב אני רואה איזה רקטה ירוקה שיוצאת מכיוון פורט סעיד. לא ידעתי שזה טיל ואמרתי למפקד שהיה על הגשר שאני רואה רקטה המתקרבת לכיוון האונייה. המפקד הבין מיד שמדובר בטיל וביקש להודיע למפקדת חיל-הים שיירו על הספינה טיל והורה מיד לחילי האונייה לתפוס עמדות קרב.

הטיל פגע בדופן ימין באזור הארובה. רצתי לחדר בקרת אש. כעבור כשתי דקות נורה טיל נוסף לעבר האונייה ופגע בדופן השמאלי של האונייה. נשמע פיצוץ אדיר. כל טיל כזה מכיל חצי טון חומר נפץ וההרס היה גדול". מספר אטיאס: "למעשה לאחר שני הטילים האונייה הייתה מפורקת. בין החרטום לירכתיים נפער תהום גדול באורך כ-80 מטרים.

כל מערכות האונייה הפסיקו לפעול, חשמל קשר, מכ"ם שום דבר לא עבד. היו הרבה פצועים והרבה הרוגים. אנשי הצוות שלא נפגעו, החלו לנסות לחלץ ולרכז את הפצועים חלק בחרטום וחלק בירכתיים. חובש באונייה טיפל בפצועים. זמן קצר לאחר פגיעת הטילים החלו לחדור מים לאונייה והיא החלה להזדקר ולנטות לצידה ולשקוע במים".

פצועים רבים [צילום: יוטיוב]


טביעת האונייה

כעבור כשעתיים בסביבות השעה 19:30 בערב נורו לעבר אח"י אילת" שני טילים נוספים מכיוון פורט סעיד האחד ככל הנראה נפל בים רחוק מהאונייה והשני פגע פגיעה בירכתי האונייה גרם להתלקחות שריפה ולהתפוצצות ארגזי תחמושת שהיו על הסיפון. ולפגיעה והרג של כמה מאנשי הצוות המחזות היו קשים. היה חשש להתלקחות מחסן התחמושת באונייה. בשלב זה נתן מפקד האונייה הוראה לנטישת האונייה. אחרוני אנשי הצוות זינקו במהירות אל המים והתרחקו ככל האפשר מן האונייה. דקות ספורות לאחר הוראת הנטישה בסביבות השעה 7:40 בערב(הערכה) שקעה האונייה למצולות ונעלמה מתחת לגלים.

ניסים אטיאס אומר לי כי רבים חושבים שהטיל הרביעי שנורה לעבר האונייה הוא שגרם לפגיעות ההדף הקשות של רבים מניצולי האונייה ושחו או שהו במים סביב האונייה. זו טעות. הטיל הרביעי בשל תקלה נפל רחוק מהאונייה ויש להניח כי הגורם לפגיעות הדף אלה הוא מהתפוצצות פצצת עומק של האונייה עצמה.

אטיאס נפצע במהלך התקפת הטילים על אח"י אילת אולם למרות פציעתו והתנאים הקשים "סייע בחילוץ נפגעים עודד רוחם תוך גילו תושייה ואומץ לב מיוחד" ועל כך קיבל עיטור מופת. חילים נוספים שהיו על אניית "אילת" קיבלו צל"שים ועיטורי מופת. סיפורם מופיע ב"אתר הגבורה".

דיין. החלטה מגלומנית [צילום: משה שי/פלאש 90]


חילוץ נפגעים וניצולים

זמן קצר לפני טביעתה הצליחה המשחתת הישראלית ליצור קשר באמצעות מכשיר קשר נייד עם יחידת צה"ל שהייתה ממוקמת בסיני וביקשה עזרה. היחידה העבירה את ההודעה למפקדת חיל-הים.

למקום טביעת אילת הגיעו מסוקי "סיקורסקי" ו"סופר פרלון" של חיל-האוויר שהחלו בחיפוש וסריקות אחר ניצולים ובחילוצם מהמים. הטייסים התקשו תחילה לאתר את אנשי הצוות על-רקע צבע המים השחור בשל טונות הדלק שנפלטו מהאונייה שהתפרקה. מטוסי "נורד" של חיל-האוויר הגיעו למקום הטביעה שהיה חשוך מאוד והשליכו פגזי תאורה.

מטוסים נוספים הצניחו סירות גומי ורפסודות הצלה. טייס אחד המסוקים סיפר לעיתונאים כי התמונה שנתגלה לעיניו כשהגיע למקום הייתה מזעזעת של המוני אנשים הנאחזים בכל דבר צף בשטח - סירות, גזרי עץ, כסאות. על פני המים התפשט-צף כתם ענקי של שמן-דלק מזוט שנפלט מהאונייה שהתפרקה. מהמשחתת לא נותר זכר היא נעלמה במצולות.

בנוסף למסוקים הגיעו למקום האסון ספינות טורפדו של חיל-הים והחלו למשות ניצולים. הניצולים והפצועים פונו לנקודת טיפול ראשונית ב"חוף רומני" ומשם הוטסו לבית חולים סורוקה בבאר שבע ולבתי חולים במרכז הארץ.

מבצע ההצלה וחילוץ הניצולים מהמים היה קשה והתנהל באיטיות בשל החשיכה הכבדה ששררה במקום, ובשל הצורך לשוט בזהירות כדי לא לפגוע באנשי צוות האונייה ששחו או צפו במים. גם המים השמנונים, תוצאה של טונות הדלק שנשפכו מהאונייה בשל הפגיעה, בה לא הקל על חילוץ ניצולים. מבצע ההצלה נמשך עד שעות לילה מאוחרות וחודש עם עלות השחר ביום שלמחרת.

מצבם של חלק מהחיילים הישראלים, שנפצעו ואושפזו בבתי חולים בישראל, הלך והדרדר על-אף שפציעותיהם טופלו. התברר כי חלק מהפציעות היו קריעות באיברים פנימיים שנבעו מהדף של הפיצוצים. פציעות אלה לא ניתן היה לאבחן במכשור הרפואי שהיה קיים אז בבית החולים.

בהפגזת האונייה ובטביעתה נהרגו 47 מאנשי הצוות, ועשרות נפצעו. בין ההרוגים: שני אחים, אברהם ויעקב כהן שהיו בצוות האונייה.

מכה קשה לחיל-הים

טיבוע אח"י אילת שהייתה כאמור מספינות הדגל של חיל-הים הייתה מכה קשה לחייל. הטיבוע היה תקרית החמורה ביותר בין ישראל למצרים באותה תקופה ומהווה הפרה של הסכם הפסקת האש בין הצדדים.

ב-24 באוקטובר 1967 שלושה ימים לאחר אסון טיבוע אניית אילת מינה הרמטכ"ל יצחק רבין את סגנו האלוף חיים בר לב כקצין חוקר לנסיבות שהביאו לטיבועה של משחתת אח"י אילת. בר לב נפגש עם אנשים שהייתה להם נגיעה לטיבוע אילת. הוא שוחח עם מפקדי חיל-הים, קצינים בחיל-האוויר שלקחו חלק בפעולה ההצלה וכמובן עם ניצולים מהמשחתת.

כעבור מספר שבועות בנובמבר 1967 הגיש חיים בר-לב לרמטכ"ל יצחק רבין את מסקנותיו והמלצותיו וזה האחרון, כך נמסר, אישר אותם. פרטי דוח בר לב בחלקם לא פורסמו ברבים וכללו מידע מסווג, אולם בשורה התחתונה. דוח בר לב קובע כי אין להעמיד מי מהמפקדים הבכירים בפרשת טיבוע אילת מאחר שלא נמצאו חריגה מסמכות, הפרת הוראות, התרשלות במילוי תפקיד או משהו מעין זה.

תאריך:  26/10/2021   |   עודכן:  26/10/2021
אלי אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
טיבוע משחתת אילת [1967]
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שמעון שרון
20/09/22 22:09
2
רוני אילון
22/09/22 20:02
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
זה לא סוד שבלילה בין שבת לראשון מדינת ישראל תעבור לשעון חורף. כלומר, אנו נזיז את מחוגי השעון שעה אחת אחורה. אומנם רוב האנשים מתבאסים מהעובדה שהימים מתקצרים, אך יש היגיון מאחורי הזזת השעון.
26/10/2021  |  רועי אורן  |   יומני בלוגרים
ממשלת בנט היא כמו הקורונה -
26/10/2021  |  רחלי בן-צור  |   יומני בלוגרים
על-פי גורמים בכירים בפתח,יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס מתחיל לאבד את סבלנותו מהיחס שהוא מקבל מממשל ביידן ומממשלת בנט-לפיד- גנץ, למרות הפגישה שהייתה לו עם שר הביטחון בני גנץ שבה סוכם על שורה של הקלות כלכליות שתעשה ישראל לרש"פ.
אסור שאנחנו נעלה על שרטון, המחדיר לחברה הישראלית גישה של דה-מוניות מוחלטת ביחסנו לאסלם ודה-מוניות מוחלטת ביחסנו לחברה הפלשתינית בישראל ובתפוצותיה, הנאבקת למימוש מאווייה הלאומיים הצודקים.
מפעם לפעם מפצירים בי "דורשי טובתי": תפסיק להיות "ביביסט". המילה הזאת נכנסה כידוע ללקסיקון הפוליטי שלנו, בתקשורת ובחוגי "יפי נפש", אנשי שמאל, במשמעות של אדם שמעריץ ללא חשבון את ראש הממשלה לשעבר. לרוב אלה אנשים לא נאורים כביכול, חסרי הבנה, עדר, בעיני היריבים הפוליטיים. ולמה אני ביביסט בעיניהם? כי איני מביע את הדעות ה"נכונות", לא במאמרים ולא בשיח חברים. לדידם, אני יותר מדי מגן על נתניהו. מצופה ממני, שאתיישר עם "נסיכים" שפרשו מהליכוד ונטשו את דרך הליכוד. כולם ידידיי, את כולם אני מעריך, בדרכם איני הולך.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il