|   15:07:40
  איתן קלינסקי  
משורר ומורה לתנ"ך
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

פרשת "ויחי" (א')

שיח ושיג עם יעקב אבינו השיחה לא תהיה שיחה מקיפה, כי תקצר היריעה מלהתמודד עם שלל תופעות החיים, שהייתי מעוניין לקבל עליהן תשובות לשאלות שמציקות לי כן גם נושאי השיחה לא יהיו בסדר כרונולוגי של האירועים, שפקדו את יעקב-ישראל
12/12/2021  |   איתן קלינסקי   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
יעקב אבינו. נאבק במצפון [צילום: ציור: אלכסנדר לואיס ללואר, 1865]

פרשת "וַיְחִי", הפרשה המסיימת את ספר בראשית, משתפת אותנו במידע נוגה: "וַיְחִי יַעֲקֹב בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם שְׁבַע עֶשְׁרֵה שָׁנָה, וַיְהִי יְמֵי יַעֲקֹב, שְׁנֵי חַיָּיו, שֶׁבַע שָׁנִים וְאַרְבָּעִים וּמֵאָה שָׁנָה" (בראשית מ"ז, כ"ח) . הפרשה נפתחת בהבהרה מצערת, כי באו אל קיצם חיים רוויי מתחים, שהשתרעו על פני תקופה ארוכה - מאה ארבעים ושבע שנים, מתוכם שבע עשרה שנים בארץ מצרים.

אני מבקש לנצל את קריאת הפרשה האחרונה בספר בראשית שנפתחת בידיעה, "וַיִּקְרְבוּ יְמֵי-יִשְׁרָאֵל לָמוּת" לשיחה עם יעקב אבינו על חייו. זה יהיה דיאלוג עם הדמות האהובה עלי, אבל הדיאלוג יהיה בעל אופי של מונולוג שלי לכתובתה של הדמות האהובה. אני מקווה, שיתקבלו בהבנה פְּצָעַי, שהם פִּצְעֵי אוֹהֵב.

השיחה לא תהיה שיחה מקיפה, כי תקצר היריעה מלהתמודד עם שלל תופעות החיים, שהייתי מעוניין לקבל עליהן תשובות לשאלות שמציקות לי. כן גם נושאי השיחה לא יהיו בסדר כרונולוגי של האירועים, שפקדו את יעקב-ישראל.

אני מבקש לספר ליעקב, שכבשה אותי תמונתו הסוריאליסטית על גדות היבוק, שם נאבק עם דמות אלמונית. לי נראה, כי הדמות האלמונית גילמה את מצפונו, המצפון אתו הוא נאבק לבדו - "לְבַדּוֹ עַד עֲלוֹת הַשָּׁחָר" ויש סיבה לכך - "כִּי שָׂרִיתָ עִם אֱלֹהִים וְעִם אֲנָשִׁים" (בראשית פרק ל"ב, פסוקים כ"ח, כ"ט).

אני סבור, שהמצפון ייסר את יעקב על ששיקר שקר גס לאבא עיוור, שקר שהביא לקרע עם אחיו, ממנו נטל את בכורתו. ביטוי סמלי לנטילת הבכורה נעוץ כבר בסיפור הגיחה של יעקב מרחם אמו רבקה - "יָדוֹ אוֹחֶזֶת בְּעָקֵב עֵשָׁו וַיִּקְרָא שְׁמוֹ יַעֲקֹב". (בראשית פרק כ"ה, פסוק כ"ו).

מצער, שיעקב שיקר לאבא עיוור וכל חייו ילדיו שיקרו לו. כל שקר מהווה מכה קשה מנשוא ליעקב. אני מייחס את השקרים של בניו כעונש על שהוא, יעקב, שיקר כבן לאב עיוור, ליצחק.

אני מגלה הערכה רבה לעובדה, שיעקב השאיר לנו צוואה מוסרית ערכית לדורות הבאים בגינויו הנחרץ של בניו, שמעון ולוי, שביצעו ענישה קולקטיבית בטבח של כל הגברים בעיר שכם, בבואם "עַל-הָעִיר בֶּטַח וַיַּהַרְגוּ כָּל זָכָר" (בראשית פרק ל"ד, פסוק כ"ה).

המסר של יעקב אבינו, שאין מקום במערכות צבאיות להפעיל ענישה קולקטיבית, בה נענשים גם אנשים חפים מפשע. אני מבקש לומר תודה ליעקב על שגינה בגידוף חריף את "שִׁמְעוֹן וְלֵוִי... כְּלֵי חָמָס מְכוֹרוֹתֵיהֶם. בְּסוֹדָם אַל תָּבוֹא נַפְשִׁי... כִּי בְּאַפָּם הָרְגוּ אִישׁ" (בראשית פרק מ"ט, פסוקים ה'-ו').

עונש קולקטיבי

אני מברך את יעקב אבינו, שהעלה את הערך של קדושת החיים, בגינויו את שמעון ואת לוי, בהשאירו לנו בני העם היהודי צוואה לדורות - קדושת החיים היא ערך עליון, ויש להקפיד בשמירה על קדושת החיים.

אני מעריך את הסתייגות יעקב מענישה קולקטיבית, ששמעון ולוי ביצעו בשכם. אך אני מוצא לנכון להצניע את ביקורתי, שהגינוי למעשה לוקה בחסר, כי הדגש בגינוי אינו על עצם המעשה המזוויע, אלא הוא רק מתייחס לנזק הפוליטי שעלול להיגרם, כפי שקראנו בפרשת "וישלח" בפרק ל"ד פסוק ל': "עֲכַרְתֶּם אוֹתִי לְהַבְאִישֵׁנִי".

צר לי, כי מה שהנחה את יעקב בגינוי בברכה לבנים טרם מותו כפי שבא לידי ביטוי בפרק מ"ט כבר נפרס בפנינו חמישה עשר פרקים לפני כן בפרק ל"ד פסוק ל', בו הביע יעקב אבינו חשש מפני הכנעני והפריזי "וַאֲנִי מְתֵי מִסְפָּר וְנֶאֶסְפוּ עָלַי וְהִכּוּנִי וְנִשְׁמַדְתִּי אֲנִי וּבֵיתִי". לי חשוב מאוד לשמוע גינוי על בסיס ערכי מוסרי מוחלט, ולא גינוי המתבסס אך ורק על שיקולים רציונאליים, שהם למעשה פגמו בערכיות המוסרית של הגינוי, אותה יש להנחיל לנצחיות של עם ישראל.

גם כשמדובר במעשה מתועב, שביצע איש משכם בבת ישראל, אין הצדקה לעונש הקולקטיבי של כל זכר בעיר, שהתבטא לא רק בהרג אנשים, אלא קיבל ביטוי לא מוסרי של ביזת רכוש. מצער, שהגינוי בפרק ל"ד ממוקד רק בנזק החומרי שייגרם, ולא בנזק לעולם הערכים.
קשה לי לקבל גינוי, שמתמקד בנזק פוליטי שיגרם, כי עכרו את שמו הטוב של יעקב בעיני בני
העמים האחרים החיים כאן, ולא היה גינוי על עצם העובדה, שהרגו את כל הזכרים בעיר שכם ואת כל בעלי החיים "...וְְאֶת-אֲשֶׁר בַּשָּׁדֶה לָקְחוּ...וְאֶת-כָּל-טַפָּם וְאֶת-נְשֵׁיהֶם שָׁבוּ וַיָּבוּזוּ... וְאֶת-כָּל-אֲשֶׁר בַּבַּיִת". (בראשית ל"ד, פסוקים כ"ח-ל').

אני גם מתקשה לקבל את תגובת יעקב למצוקה קשה של רעייתו רחל האהובה עליו. האישה האהובה זועקת בייאושה בפרק ל' פסוק א': "וַתֹּאמֶר אֶל יַעֲקֹב: הָבָה לִי בָּנִים, וְאִם אֵין מֵתָה אֲנֹכִי".

אל מול מצוקה קשה של רחל, מצוקה הזועקת לפרי בטן, קשה לי לקבל תשובה נרגזת ונרגנת של יעקב, העונה לרעייתו בחוסר סבלות מרובה. בפסוק ב' באותו פרק הוא עונה מתוך כעס - "וַיִּחַר-אַף יַעֲקֹב בְּרָחֵל, וַיֹּאמַר: הֲתַחַת אֱלֹהִים אֲנֹכִי, אֲשֶׁר-מָנַע מִמֵּך פְּרִי-בֶּטֶן". צפיתי לקבל התבטאות רוויית רגישות לנוכח מצוקתה של אישה, שעולמה נחרב עליה.

לנוכח מצוקה נפשית קשה של רחל האהובה הייתי מצפה לא לתשובה נרגזת "וַיִּחַר אַף יַעֲקֹב בְּרָחֵל", אלא הייתי מצפה לתשובה מנחמת ומחבקת, מצפה לעידוד כמו שהעניק אלקנה לחנה האהובה, שהייתה באותו מצב "כִּי סָגַר יְהֹוָה בַּעַד רַחֲמָהּ". נכבשתי בתשובתו המנחמת של אלקנה, המבקש מחנה, רעייתו האהובה, "לָמָּה תִּבְכִּי וְלָמָּה לֹא תֹּאכְלִי... אֲנֹכִי טוֹב לָךְ מֵעֲשָׁרָה בָּנִים". (שמואל א', פרק א', פסוק ח').

אלו חלק מהשאלות, שבקשתי לשאול את יעקב, דמות אהובה עלי, בקוראי את הפרשה המסיימת את חייו. הפרשה נושאת את השם "ויחי" - רוחו של יעקב חיה בתוכי, רוחו חיה בתוכנו, גם כשיש לי דיאלוג כואב עם מה שקשה לי לקבל.

תאריך:  12/12/2021   |   עודכן:  12/12/2021
איתן קלינסקי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
פרשת "ויחי" (א')
תגובות  [ 16 ] מוצגות   [ 16 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מאחלת שבוע טוב
12/12/21 09:14
 
מצטרפת לברכה
12/12/21 10:31
2
מנחם שם טוב
12/12/21 10:11
3
מנחם שם טוב
12/12/21 10:17
4
מנחם שם טוב
12/12/21 10:45
5
חזי הררי
12/12/21 11:23
6
פרידה מצערת
12/12/21 12:54
7
יעקב אבינו טעה
12/12/21 14:13
8
המילה זבל מאוהבת
12/12/21 18:16
9
מה קרה לשמואל בוק
12/12/21 18:28
10
ויחי
13/12/21 12:31
11
הכבוד לשמואל בוקי
14/12/21 09:42
12
תגובה לשמואל בוקי
14/12/21 11:16
13
לילה טוב, איתן
14/12/21 20:19
14
מאחלת לאיתן
15/12/21 08:14
15
התורה מבויישת
16/12/21 09:45
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דיון מרתק מתנהל באחרונה בשאלה: מי ישלוט בקבוצת כלל ביטוח, ששוויה על-פי מחיר מניותיה בבורסה מגיע לכ-5.3 מיליארד ש"ח. האם ראוי ליתן לאיל ההון אלפרד אקירוב היתר להגדיל אחזקותיו לכ-30% ובכך להחזיק בגרעין שליטה; או-אם יש לדחות את הבקשה שהגיש לראש רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון, ד"ר משה ברקת, ובכך לאשר דה-פאקטו למשקיעים מוסדיים - שעיקרם שתי חברות הנמנות עם קבוצות ביטוח מתחרות - לשלוט בקבוצת כלל ביטוח, שהיא אחת משלוש חברות הביטוח הגדולות בענף.
11/12/2021  |  יואב יצחק  |   יומני בלוגרים
ניטיב לעשות עם את ערכי פרשת "וַיִּגַשׁ" והמוסר ההשכל שלה נאמץ בחיינו יום-יום. בימים אלו - שאנחנו עדים לגילויים מדאיגים של חיים בחברה ישראלית קוטבית, חברה שסועה החווה חוויות של גילויים קשים מנשוא של שנאה חסרת מעצורים, שנאה של חברה מבותרת ומצולקת בפצעי שנאה, אני נאחז במסר של פרשת השבוע - פרשת "וַיִּגַּשׁ". אני נאחז במסר הפונה אלינו לאמץ את ערכי הַסְּלִיחָה וְהַמְּחִילָה, יוסף סולח לאחיו, שהתעללו בו והפגישו אותו אפילו עם אימת המוות.
עמיר פרץ מבקש שכר של מיליון שקל בשנה תמורת התפקיד שהסדירה לו הממשלה בלחצו של בני גנץ ונגד דעת הוועדה העוסקת בבחינת מינויים כאלה וסבורה כי אינו מתאים. ואני סבור כי מגיע לו. הוא ייחודי ואלוף.
09/12/2021  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
בימים אלה בהם נחשפת בבית המשפט המחוזי בירושלים לפרטיה מורסת שלטונו של בנימין נתניהו - האנוכיות והכישלון והשאננות והטעויות והאטימות וסממני שלטון היחיד ופולחן האישיות - יש מידת נוחם בדבריו של שר הביטחון בני גנץ על חלקו של ביבי בהקמת הקיר התת קרקעי החוסם מנהרות מעזה לישראל.
09/12/2021  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
איך שגלגל מסתובב: חלפו הימים שבהם התייחס הציבור החרדי למוסד הרבנות הראשית לישראל כאל ארגון עויין, שאסור לאכול מהכשריו ואין לסמוך על פסיקותיו. איפה הימים שבהם נאסר אפילו להתהלך על המדרכה ברחוב המלך ג'ורג' בירושלים, בקטע הסמוך למשכנה (דאז) של הרבנות הראשית, בשל הטומאה והכפירה שהיא מפזרת רחמנא ליצלן סביבותיה.
09/12/2021  |  מנחם רהט  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il