|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קריווי-רי. עירו של זלנסקי [צילום: יבגני מלולטקה, AP]

הטעות של פוטין: אין משתפי פעולה אוקראינים

אלכסנדר וילקול, שהיה המשנה לראש ממשלתה הפרו-רוסית של ארצו, מתייצב כעת בשורה הראשונה נגד הפולשים - כמו כל עמיתיו בדרום-מזרח המדינה, מדווח ניו-יורק טיימס
09/05/22  |   איתמר לוין   |   מיוחדים ברשת   |   מלחמת רוסיה באוקראינה   |   תגובות

הנסיונות לשכנע את אלכסנדר וילקול לבגוד במולדתו החלו ביום השני של המלחמה באוקראינה, בשיחת טלפון מידיד ותיק. וילקול – בן למשפחה פוליטית רבת השפעה בדרום-מזרח המדינה ומי שנחשב לבעל דעות פרו-רוסיות – הרים את הטלפון כאשר הכוחות הרוסיים היו במרחק של מספר קילומטרים מעירו, קריווי-רי. בצד השני של הקו היה שר לשעבר בממשלה הפרו-רוסית של אוקראינה, שהציע לו: "תחתום על הסכם ידידות, שיתוף פעולה והגנה עם רוסיה, יהיו לך יחסים טובים איתם ותהיה אדם חשוב באוקראינה החדשה". וילקול השיב בשלילה מוחלטת: ברגע בו פלשה רוסיה, הוא החליט להשיב מלחמה שערה.

בין כל כשלונותיה של רוסיה באוקראינה, בולט במיוחד כשלונה לגייס משתפי פעולה מקומיים – קובע ניו-יורק טיימס. הקרמלין ציפה לניצחון קל ומהיר, בהנחה שתומכיו במזרח המדינה יעברו צד; זה לא קרה, למעט בכמה כפרים. השלטונות באוקראינה פתחו עד כה רק 37 תיקים על בגידה, כולם נגד פקידים בדרג נמוך. לעומת זאת, בכירים שבעבר נטו לצד רוסיה – כמו ראשי עיריות חרקוב ואודסה, איגור טרחוב וגנאדי טרוחנוב – מובילים את הגנת עריהם נגד הפולשים.

לצד מנהיגיהם בדרום-מזרח המדינה, השטח הגובל ברוסיה, גם האוקראינים מן השורה מתנגדים לרוסים. ההפגנות נגד כיבוש העיר חרסון נמשכות למרות סכנת המוות האורבת למפגינים. עובדי המכרות ומפעלי הפלדה בעיר קריווי-רי אינם מגלים שום סימן של התייצבות לצד רוסיה. "לפני המלחמה היו לנו קשרים עם [תושבי] רוסיה, אבל לאיש אין ספק שהיא תקפה אותנו", אומר המהנדס סרגיי ז'יגאלוב.

המלחמה מתמקדת כעת באזור זה, הספוג בהיסטוריה רוסית וסובייטית. מחוזות קריוובס ודונבס העשירים במחצבים היו ערש לידתה של תעשיה, אשר משכה לאומנים רבים מרוסיה הצארית ומבריה"מ, והרוסית הפכה לשפה השלטת בערי המכרות; הכפרים נותרו ברובם דוברי אוקראינית. במשך שנים נבחרו כאן פוליטיקאים פרו-רוסים כמו וילקול, שאוקראינים רבים רואים בו נבל משום שקידם אירועי תרבות בסגנון סובייטי. ומה שיותר משמעותי: הוא היה המשנה לראש הממשלה תחת הנשיא הפרו-רוסי ויקטור ינוקוביץ, אשר הופל במחאה עממית בשנת 2014. רוב השרים נמלטו עימו לרוסיה, אך וילקול נשאר באוקראינה והפך לשליט בפועל של קריווי-רי, בעוד אביו הקשיש מכהן כראש העירייה.

"הרוסים לא הבינו אותי"
וילקול. חסם את הכבישים [צילום: ממשלת אוקראינה]

בשנת 2018 תפס וילקול את עינה של מוסקבה, סיפר לטיימס. הוא קיבל מסר לפיו עידן התוהו ובוהו הסתיים וכעת עליו לציית להוראות מהקרמלין אם ברצונו להמשיך את הקריירה הפוליטית שלו; לדבריו הוא סירב. הרוסים אפילו לא טרחו לחזר אחריו ואחרי עמיתיו באיזור, אלא פשוט הנחיתו פקודות מתוך הנחה שהללו יצייתו. ערב המלחמה היה וילקול הפוליטיקאי הפרו-רוסי הבולט והפופולרי ביותר באוקראינה, ואז הגיעה השיחה משר הפנים לשעבר, ויטלי זכרצ'נקו, הגולה ברוסיה. "אמרתי לו שיילך לעזאזל. אפילו לא שקלתי את זה", משחזר וילקול.

לדברי וילקול, הרוסים לא הבינו אותו. אבי-סבו נלחם נגד הרוסים הלבנים במלחמת האזרחים באוקראינה לאחר המהפכה הבולשביקית; המשפחה "נלחמת נגד הרוסים על האדמה הזאת כבר מאה שנה". הקרמלין פירש בצורה שגויה את הכבוד שהוא רוחש לוותיקי מלחמת העולם השנייה ואת תמיכתו בזכויותיהם של דוברי הרוסית באיזור, כאילו מדובר בתמיכה באימפריה רוסית חדשה. הרוסים הם מגלומניים קלאסיים, מגדיר אותם וילקול.

ניסיון שכנוע שני הגיע כעבור שבוע, כאשר הכוחות הרוסיים היו במרחק של עשרה קילומטרים מהעיר – הפעם במסר בטלגרם ששלח אולג צאריקוב, עוד גולה ברוסיה. "לחברַי למפלגה ולי", כתב צאריקוב בהתייחסו למשפחת וילקול, "תמיד הייתה עמדה פרו-רוסית; שיתוף פעולה עם הרוסים יציל את העיר וחיי אדם". וילקול דחה מיד את הפנייה בפוסט בפייסבוק.

בימים הראשונים של הפלישה הורה וילקול לחברות הכרייה המקומיות להציב ציוד כבד על המסלול בשדה התעופה ועל הכבישים המובילים אליו, להוציא את האוויר מהצמיגים ולהשבית את המנועים, כדי למנוע פשיטה אווירית ולבלום טנקים. תעשיית הפלדה החלה לייצר מחסומי טנקים ולוחות לאפודי מגן. הנשיא ולדימיר זלנסקי, יליד קריווי-רי, מינה את וילקול למושל הצבאי של העיר כבר ביום השלישי של המלחמה, למרות יריבותם הפוליטית. מי שהיו יריביה המושבעים של משפחת וילקול – כמו מנהיג ארגון הימין דמיטרי יארוש וקצינת הצבא טטיאנה צ'רנובול – הגיעו למשרדו ולחצו את ידו. "אם אנחנו נלחמים ברוסים, האם אי-פעם באמת תמכנו בהם?", הוא שואל רטורית.

תאריך:  09/05/22   |   עודכן:  09/05/22
איתמר לוין
+בכיר בפנטגון: רוסיה לא השיגה כל התקדמות בצפון חבל דונבאס
18:59 09/05/22  |  עידן יוסף
תדריך של בכיר בפנטגון: רוסיה לא השיגה כל התקדמות בצפון חבל דונבאס כתוצאה מההתנגדות האוקראינית. עוד מסר הבכיר כי הפנטגון אישר חבילת סיוע צבאית נוספת בסך 100 מיליון דולר לרענון התחמושת וכלי הנשק, וממשל ביידן מתכוון לאשר בקרוב בקונגרס חבילה נוספת בסך 11 מיליארד דולר.
+להגן על טייוואן מפני סין
16:00 09/05/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
וושינגטון מנסה לשכנע את טייפה לרכוש ממנה אמצעים לניהול מלחמה א-סימטרית, נשיאת טייוואן תומכת - אך התמונה סבוכה ויש בה שחקנים רבים, מדווח ניו-יורק טיימס
פחות טנקים, יותר כטב"מים [צילום: AP]
+הפתעה בלוח השידורים הממלכתיים ברוסיה: "דמם של אלפי אוקראינים על הידיים שלכם"
10:12 09/05/22  |  יאיר נבות
היום מציינת רוסיה את "יום הניצחון" על גרמניה הנאצית בשורת מצעדים צבאיים. אזרחים רבים צופים במצעד בשידור ישיר בטלוויזיה הממלכתית. הבוקר חיכתה להם הפתעה בלוח השידורים בערוצי הכבלים, כולל הממלכתיים - האקרים הוסיפו שם את הכיתוב: "דמם של אלפי אוקראינים ומאות מילדיהם שנרצחו על הידיים שלכם. הטלוויזיה והרשויות משקרות. לא למלחמה".
+פוטין לא יוכל להכריז היום על ניצחון באוקראינה
09:58 09/05/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
לא ברור מה יאמר נשיא רוסיה בנאומו ביום הניצחון על גרמניה הנאצית, אבל דבר אחד ברור - מנתח וושינגטון פוסט: הוא אינו מקבל את תמונת הניצחון המהיר לה ציפה
פוטין ביום הניצחון, מאי 2020 [צילום: AP]
+"פוטין במצב תודעתי שבו אינו יכול להרשות לעצמו להפסיד"
08:52 09/05/22  |  יאיר נבות   |   לרשימה המלאה
בארנס: "אני סבור שהוא משוכנע כרגע שההסלמה עדיין תאפשר לו להתקדם. אני חושב שהוא מאמין מאוד בשלב השני הזה של מה שהוא למעשה מתקפה מכוערת ואכזרית להפליא. הוא ככל הנראה לעניות דעתי מנסה להסתגל לחלק מלקחי הכשלונות של השלב הראשון במלחמה, והרבה תלוי אם ביכולתו להפגין כעת מומנטום או לא"
פוטין. מאמין מאוד בשלב השני [צילום: ולדימיר אסטקוביץ', ספוטניק הקרמלין/AP]
+הפצצת ביה"ס בכפר בילוהוריבקה
08:25 09/05/22  |  יאיר נבות   |   לרשימה המלאה
בסרטון שבו הופיע הלילה הנשיא זלנסקי לרגל "יום הניצחון" על גרמניה הנאצית, המצויין בשמונה במאי ברחבי אירופה, הוא השווה את פלישת רוסיה לאוקראינה למעשי הנאצים במלחה"ע ה-2 ושאל: "לעולם לא עוד? נסו לומר זאת לאוקראינים"
הפגה באודסה [צילום: מקס פסיבישבסקי/AP]
+60 אזרחים נהרגו בהפצצה על בית ספר באוקראינה
07:11 09/05/22  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
מושל מחוז לוגנסק דיווח כי כ-90 בני אדם הסתתרו בתוך בית הספר בכפר בילוהוריבקה בעת שהופצץ בשבת האחרונה  ▪  כ-60 בני אדם נהרגו  ▪  נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, יציין היום את יום הניצחון על גרמניה הנאצית במצעד במוסקבה
עשרות אזרחים חיפשו מקלט מההפגזות [צילום: אמיליו מורנטי, AP]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 ארמגדון 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הטעות של פוטין: אין משתפי פעולה אוקראינים
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מלחמת רוסיה באוקראינה
שופטת בית המשפט המחוזי בתל אביב, תמר אברהמי, הורתה זמנית לבנק הפועלים לשחרר 150,000 שקל מחשבונו של איש העסקים הישראלי-רוסי דוד דוידוביץ, אשר הוקפא בשל הכללתו ברשימת העיצומים של ממשלת בריטניה בעקבות הפלישה לרוסיה.
08/05/2022  |  איתמר לוין  |   חדשות
במבט מן הצד נראה, כי חיי העושר והנהנתנות במוסקבה לא השתנו מאז הפלישה לאוקראינה, העיצומים והבידוד. אלא שבפועל, העסקים אינם כרגיל בבירת רוסיה. הרחובות שקטים ומצב הרוח עגמומי – מדווח אקונומיסט. הרוסים אינם מדברים בגלוי על המלחמה, אך מנווטים את דרכם במציאות חדשה של חשש וחרדה.
08/05/2022  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
מה מתכוון להודיע מחר הנשיא פוטין בנאומו המסורתי בכיכר האדומה במסגרת חגיגות יום הניצחון על גרמניה הנאצית, ומה תהיינה ההשלכות האפשריות על המלחמה באוקראינה? סקופ: לא יודע, ואני בספק אם מישהו באמת יודע. מה שכן אפשר זה לנסות ולהעריך את האפשרויות השונות. התשעה במאי הוא ללא ספק היום הכי קדוש בלוח השנה הרוסי, ומבטא את המקום העצום שתופסת "המלחמה הפטריוטית הגדולה", כפי שמכונה ברוסיה מלחה"ע ה-2, בהווייה הרוסית היום יומי בתרבות ובחברה הרוסית. הנשיא פוטין ודאי ינצל וימנף את התאריך הזה לקידום של מדיניותו באוקראינה והצדקתה.
08/05/2022  |  יאיר נבות  |   יומני בלוגרים
זוהי סופיה סאפגה בת ה-24, אזרחית רוסיה ובת זוגו של פעיל האופוזיציה הבלארוסי רומן פרוטסביץ׳. השניים נעצרו על-ידי שלטונות בלארוס ב-23 במאי בשנה שעברה לאחר שמטוסי קרב בלארוסים יירטו מטוס נוסעים של חברת "ראיינאייר" שהיה בטיסה מספר FR4978 מאתונה לוילנה, רק כדי לעצור את השניים.
07/05/2022  |  יאיר נבות  |   יומני בלוגרים
היום ה-73 להרחבת הפלישה הרוסית לאוקראינה: דוח המודיעין היומי של משרד ההגנה בבריטניה מציין שבמסגרת הלחימה השבוע השמיד צבא אוקראינה לפחות טנק רוסי אחד מדגם T-90M - הטנק המתקדם ביותר בצבא הרוסי. הטנק הוצג לראשונה בשנת 2016. הדוח מציין שלעת עתה ישנם בערך 100 טנקים כאלה בשירות יחידות השריון המובחרות והמצויידות ביותר של רוסיה, בהן גם אלה שנלחמות באוקראינה. הוא מוסיף שהשריון המשודרג של הטנק, שנועד להתמודד עם מערכות נ"ט, "נותר פגיע אם אינו נתמף ע"י גורמי כוח אחרים".
07/05/2022  |  יאיר נבות  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il