|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
ליאת בן-ארי, יהודית תירוש, שלמה פילבר [צילום: ראובן קסטרו, פול]

יותר מדי פשלות בתיק 4000 - וזה בהנחה מקלה

הבקשה לתיקון כתב האישום במשפט נתניהו נולדה משום שהחקירה הייתה לכל הפחות חובבנית וכתב האישום נוסח לכל הפחות בצורה שחצנית מה שמטריד במיוחד הוא, שזה אינו המקרה הראשון מסוגו בתיק זה; ומה קורה בתיקים רגילים ויום-יומיים?
16/05/2022  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   משפט נתניהו   |   תגובות

בקשת המדינה לתקן את כתב האישום בתיק 4000 היא הודאה בפשלה רצינית מאוד - וזה בהנחה המקלה ביותר כלפי המשטרה והפרקליטות. זה מטריד הרבה יותר, גם משום שמדובר בעוד פשלה משמעותית באותו תיק, וגם משום שאם זה מה שקורה באחד התיקים החשובים ביותר בתולדות המדינה - מה קורה בתיקים רגילים ויום-יומיים?

אני לא מאמין לרגע שמישהו תפר תיקים נגד בנימין נתניהו. בשביל שזה יקרה, צריך שבצמרת המשטרה והפרקליטות יישבו עבריינים סדרתיים, מהסוג של מי שניהלו את משפטי הראווה של יוסף סטלין. ובשביל שזה ייצא לפועל, צריך שמאות החוקרים והפרקליטים שעסקו בחקירות אלו יהיו כולם שונאי נתניהו או פקידונים מפוחדים, שביניהם לא יימצא אפילו אחד שיחשוף את האמת. זה פשוט לא המצב.

כנ"ל לגבי הטענה ההזויה של "הפיכה שלטונית". כבר הראיתי, שאם אביחי מנדלבליט (האיש של נתניהו) באמת היה רוצה להדיח אותו, הוא היה תומך בעתירות נגד הרכבת הממשלה בידי נתניהו (במקום להתנגד להן) והיה תומך בהכרזה של נבצרות שלו (במקום להתנגד לה). לימין אין ממשלה, למרות שיש לו רוב בעם, משום שלנתניהו כבר לא נשאר את מי לרמות. כל שותף פוטנציאלי שלו, למעט החרדים, כבר נפל קורבן לאיזשהו שקר או תרמית או תרגיל שלו. וכמו שאומרים האמריקנים: Fool me once, shame on you; fool me twice, shame on me.

מה שכן קרה, הוא כאמור לכל הפחות רשלנות וחובבנות זועקות לשמים של החוקרים ושל הפרקליטים שליוו אותם - או הינעלות על קו חקירה מפליל והתעלמות (במודע או בתת-מודע) מראיות מזכות. המשטרה ככלל היא גוף כושל, בעוד הפרקליטות ככלל היא גוף יהיר ושיכור כוח. מול המשטרה ניצבת המחלקה לחקירות שוטרים שהפכה לבית קברות לתלונות, ומול הפרקליטות - נציבות הביקורת המסורסת. בתי המשפט נוטים לתת אמון הן במשטרה והן בפרקליטות, וההתערבות בהחלטותיהן היא מזערית. התוצאה היא ששתיהן פועלות ללא ביקורת חיצונית ממשית וכאשר כמעט ואין בהן מי שמשלם מחיר על חובבות, על רשלנות ואף על עבירות.

השמטה של מילה אחת בלבד
ישועה. התכתבויות לא הועברו [יונתן זינדל, פלאש 90]

בתיקי נתניהו יש לנו שורה של מקרים חמורים. מנדלבליט נתן אישור לפתוח בחקירה נגד נתניהו בפרשה 4000, אך עשה זאת בעל-פה ובמשתמע במקום בכתב ובמפורש. לא מדובר בפאול טכני, אלא באווירת "סמוך" אל מול הוראה חוקתית ראשונה במעלה. השימוש בתוכנת פגסוס בתיק זה נעשה בלא ידיעת הפרקליטים המלווים, לא ידוע מי הורה עליו והחומרים לא נמסרו להגנה. כתב האישום נוסח בצורה פגומה שהובילה את בית המשפט להורות לפרקליטות לנסח אותו מחדש. אלפי התכתבויות של אילן ישועה לא הועברו להגנה, למרות היותן מאוד רלוונטיות, והיא גילתה אותם רק במקרה.

נושא "פגישת ההנחיה" חמור במיוחד. שלמה פילבר טען שנתניהו הנחה אותו ללכת לקראת בזק, ושעם המסר הזה הלך לשאול אלוביץ ואלי קמיר. בחקירתו במשטרה הגיע פילבר למסקנה שפגישה זו – עליה לא אמר מילה וחצי מילה בכל חקירותיו הקודמות – התקיימה ב-8 או ב-9 ביוני 2015. אלא שההגנה הראתה חד-משמעית, כי זה לא היה ולא יכול היה להיות, וגם לא בכל אותו שבוע. המשטרה כלל לא בדקה את היומנים של נתניהו ופילבר, בהם אין זכר לפגישה כזאת. איכוני הפלאפון של פילבר, שהיו בידי המשטרה בזמן החקירה ובידי הפרקליטות בעת הגשת כתב האישום, הוכיחו שהוא לא היה בסביבת משרד ראש הממשלה בימים אלו, ובשעות הפגישה הנטענות – היה בכלל מחוץ לירושלים.

למרות כל זאת, ולמרות שהיה ברור שפילבר הוא עד בעייתי בלשון המעטה, הפרקליטות אימצה לחלוטין את גרסתו וטענה בכתב האישום שהפגישה התקיימה "במועד שאינו ידוע, זמן קצר לאחר אישור מינויו של פילבר". עם קצת יותר מקצועיות וקצת פחות שחצנות, הניסוח היה זהיר יותר, בהשמטה של מילה אחת בלבד: "במועד שאינו ידוע, זמן קצר לאחר מינויו של פילבר" – מה שמותיר פתח לזמן שבין המינוי בידי נתניהו (אמצע מאי) לבין האישור בידי הממשלה (7 ביוני).

כעת הפרקליטות מנסה לבצע מקצה שיפורים ולכתוב – אחרי הצגת הראיות הפורנזיות – את מה שהייתה צריכה לומר מלכתחילה (ונניח בצריך עיון את השאלה האם הייתה רשאית לאפשר לפילבר למסור בבית המשפט גרסה שהיה ידוע לה שהיא נסתרת מן הראיות הפורנזיות). עם כל הכבוד, לא לזה נועד ההליך של תיקון כתב אישום. זכותו הבסיסית ביותר של כל נאשם היא לדעת במה מאשימים אותו ולנהל בהתאם את הגנתו. תיקון משמעותי של כתב האישום עמוק בתוך המשפט הוא פגיעה בזכות זו. לכן יש לאפשר אותו רק כאשר מדובר או בפרטים טכניים או בתוספת פרטים מהותיים שהתביעה לא ידעה ולא יכלה לדעת בעת הגשתו.

בבקשה הזאת מובלעת סתירה פנימית
לא בדקו את היומנים [צילום: פלאש 90]

זה לא המצב כאן. אם המשטרה הייתה בודקת את היומנים ואם הפרקליטות הייתה מתחשבת באיכונים, הניסוח המקורי של כתב האישום היה מביא בחשבון את האפשרות שפגישת ההנחיה התקיימה (לגישת המדינה) מוקדם יותר מאשר בשבוע הראשון של יוני 2015. הן לא עשו זאת – מתוך רשלנות או מתוך התעלמות מראיות מזכות; זו איננה בעיה של הנאשמים וזה לא מצדיק תיקון של כתב האישום.

יתרה מזאת: בבקשה הזאת מובלעת סתירה פנימית. פילבר העיד שהפגישה הייתה ב-8/9 ביוני, אבל הממצאים האובייקטיביים הפילו את גרסתו. כעת רוצה התביעה להשתמש בממצאים האובייקטיביים – ברור שהיו שתי פגישות בין נתניהו לפילבר ב-27 במאי – כדי לטעון שההנחיה ניתנה בהן; אבל פילבר טען חד-משמעית שהן כלל לא עסקו בענייני בזק. אז בהתחלה העדיפה התביעה את פילבר על פני הממצאים, וכאשר זה לא מסתדר – היא מבקשת להעדיף את הממצאים על פני פילבר. וזה עם עד שהתביעה כבר ביקשה למעשה לקבוע שאין להאמין לדבריו בבית המשפט אלא לעדותו במשטרה. איך לומר בעדינות? זה באמת קצת יותר מדי.

כפי שכתבתי בשבוע שעבר, התביעה תתקשה כעת להוכיח את עבירת השוחד בתיק 4000. לדעתי היא יכולה להוכיח בקלות עבירה של מרמה והפרת אמונים, אך בזה נעסוק בנפרד. אך לפני הכל, חייבת התביעה להוכיח שהיא פועלת בצורה מקצועית והוגנת. למרבה הצער – וזה צריך לצער כל ישראלי שומר חוק – יותר מדי פעולות שלו יוצרות את הרושם ההפוך.

תאריך:  16/05/2022   |   עודכן:  16/05/2022
איתמר לוין
+חתימה אוטומטית של נתניהו?
19:09 16/05/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
פילבר שוב נותן שורה של גרסאות בתשובה לשאלות מרכזיות  ▪  מה קרה בהפסקה בחקירה לפני שסיפר לראשונה על אזכור שמו של נתניהו בפגישתו עם אלוביץ  ▪  אמירה אחרת של פילבר סותרת קו הגנה מרכזי
פילבר היום. החליט לא לספר [צילום: יוסי זמיר, פול]
+פילבר מסר שלוש גרסאות על פגישתו עם אלוביץ
15:11 16/05/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
בתוך שעות אחדות מיד לאחר שהפך לעד מדינה, היו לפילבר שלוש גרסאות בשאלה האם אמר לאלוביץ ביוני 2015 שהוא בא לאחר פגישה עם נתניהו  ▪  עומד על כך שפגישת ההנחיה התקיימה כפי שתיאר אותה, גם אם לא בתאריכים עליהם העיד
פילבר ואלוביץ בבית המשפט [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
+פילבר: בנו לי מצג ולתוכו הטמעתי את מה שידעתי
11:33 16/05/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
מסביר שגרסתו במשטרה נוצרה לאחר שהוצגו לו יחסי שוחד בין נתניהו לאלוביץ, ולכך הכניס את העובדות שהיו ידועות לו  ▪  ההגנה: החוקרים שתלו בפיו של פילבר את האמירה לפיה אמר לאלוביץ וקמיר שהוא מגיע בשמו של נתניהו  ▪  פילבר מאשר שחלק ממצגי החוקרים היו מטעים
נתניהו היום בבית המשפט [צילום: יוסי זמיר, פול]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
יותר מדי פשלות בתיק 4000 - וזה בהנחה מקלה
תגובות  [ 13 ] מוצגות   [ 13 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
סיני
16/05/22 09:09
2
אבי כהן
16/05/22 09:51
3
תיק תפור
16/05/22 10:16
4
באום
16/05/22 11:19
5
דודו מהשרון
16/05/22 11:31
 
משפטן ותיק
17/05/22 10:13
6
אהוד פרלסמן
16/05/22 12:15
7
עוד מומחה
16/05/22 14:22
8
עוקב ותיק
16/05/22 15:56
9
תמוש צליל
16/05/22 15:59
10
נב
17/05/22 10:55
11
ברוך מרדכי
18/05/22 18:53
12
דשדש
20/05/22 09:05
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  משפט נתניהו
הפרקליטות מבקשת (יום א', 15.5.22) מבית המשפט המחוזי בירושלים לתקן את כתב האישום נגד בנימין נתניהו בתיק 4000, בעקבות החקירה הנגדית בשבוע שעבר של עד המדינה שלמה פילבר, מי שהיה מנכ"ל משרד התקשורת. התיקון המבוקש נוגע למועד קיומה הנטען של "פגישת ההנחיה".
15/05/2022  |  איתמר לוין  |   חדשות
כך מצייץ אביעד גליקמן כמה שעות טרם מתחילה חקירתו הנגדית של פילבר על-ידי בא-כוחו של נתניהו: "אם פילבר יתמסר לנתניהו... ולשנות מעדותו במשטרה, וכפי שניסה לעיתים לעשות בחקירתו הראשית... בפרקליטות צפויים להגיש נגדו כתב אישום... ולכן פילבר יצטרך לחשוב טוב טוב אם הוא מתמסר לנתניהו... או שיגיד את האמת כפי שאמר במשטרה".
  • "היועצת המשפטית לממשלה עומדת בראש המערכת המשפטית של הרשות המבצעת והשירות המשפטי הציבורי. החל מה-07.02.2022 מכהנת עו"ד גלי בהרב-מיארה כיועצת המשפטית לממשלה. היועצת המשפטית לממשלה מופקדת על מספר תחומים: ראשות התביעה הכללית: בתחום זה היועצת המשפטית לממשלה מופקדת מטעם המדינה על הפעלת דיני העונשין, לרבות ההופעה בערכאות, שלה ושל נציגיה, הכרוכה בכך...; ייצוג המדינה בערכאות [הליכים שאינם פליליים]...; מתן ייעוץ משפטי לממשלה ולגופיה: היועצת המשפטית לממשלה היא הפרשנית המוסמכת של החוק כלפי גופי המדינה, כמובן כפוף לביקורת שיפוטית; מתן ייעוץ וסיוע לממשלה ולשר המשפטים בתחום החקיקה...; ייצוג האינטרס הציבורי ושמירה על קיום החוק: אחריות זו עולה במגוון של נושאים נוספים העולים מהוראות חקוקות ייחודיות. במסגרת זו, מוסמכת היועצת המשפטית לממשלה על-פי דין להתייצב בכלל הערכאות השונות כאשר הדבר נדרש לשם שמירה על האינטרס הציבורי".
14/05/2022  |  יואב יצחק  |   מאמרים
8.5.22 - כל מי שיפתח את העיתון ידיעות אחרונות ימצא בו את הטור של אהוד ברק "האיום האמיתי והיחיד על קיומה של ישראל". אחרי שהיה גורם מוביל בדגלים השחורים שהציפו את המדינה, דגלים אשר העמיקו והרחיבו את הקרע הרגשי בין נושאיהם ובין שאר הציבור, אחרי שהיה ממובילי ההתבטאויות הקיצוניות נגד העומד בראש מפלגת השלטון אשר הובילו להחלפת השלטון, אחרי שהיה הדלק והגפרור המרכזי במנוע ה"פלגנות" והתסיסה של ציבורים רחבים נגד בנימין נתניהו ושלטון הליכוד, נזכר פתאום ברק שה"פלגנות" פוגעת, נזכר פתאום ברק שה"פלגנות" מזיקה, והוא מאשים כמובן את בנימין נתניהו ולא את עצמו ב"פלגנות" הזו.

11/05/2022  |  איתמר לוין  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il