השופטת: הרשמת הבכירה ויג'דן חליחל, בית משפט השלום בתל אביב
המועד: יום ראשון, 8.5.2022, שעה 09:00
הנושא: תביעות קטנות
מעשה בצעיר שרכש חנות וירטואלית, אך לא קיבל אותה; הספק טוען, שהאחראי לכך הוא מי שאמור היה להעמיד לרשותו-הוא את החנויות. הצעיר תובע את הספק, שמצידו שלח הודעת צד ג' לספק שלו. זהו הסיפור שבבסיס התביעה הקטנה שבפני הרשמת הבכירה ויג'דן חליחל.
האולם נפתח טיפה אחרי 09:00 וחליחל כבר יושבת על מקומה. התובע וצד ג' הגיעו; הנתבע - עוד לא. "נמתין כמה דקות, אחר כך אחליט לגבי המשך הדיון", אומרת חליחל ומוודאת שהתובע אינו עורך דין ואינו משפטן; "חייבים לציין את זה בדיון". עם התובע הגיע אדם שעבד עימו וחליחל מבררת האם הוא עומד להעיד או שמותר לו להישאר באולם. "בדקתי בפסיקה, ראיתי שיש לכם [לצד ג'] כמה תיקים שהתנהלו על אותם עניינים, אז לא יצא לך לדבר עם הנתבע על התיק הזה?" - לא, ובינתיים הנתבעים מגיעים. "לעמוד, לקום, אדוני", אומרת חליחל לאחד מהם שהחל לדבר. "כשמדברים בבית משפט, עומדים. אתם לא עורכי דין ולא משפטנים, נכון? אז לשבת כאן, ליד צד ג'".
חליחל פונה לתובע: "אני אסביר לך בקצרה איך הדיון יתנהל. אני אשמע את העדות שלך, יתר בעלי הדין יכולים לחקור אותך. אחר כך הם מעידים ואתה יכול לחקור אותם. אחרי זה אתם מסכמים ואני יכולה להציע לכם פשרה או שאתן פסק דין. אתה חוזר על הטענות שלך בכתב התביעה? כל מה שאמור שם הוא אמת? ספר לי מה שהיה ביניכם".
לכאורה - מיותר לשמוע שוב את הדברים, אבל חליחל רוצה להתרשם במישרין מן העדויות: היא מקשיבה בתשומת לב ומסתכלת על התובע. נקודה נוספת וחשובה לא פחות היא היכולה שלה להציב שאלות. "לאט-לאט, חשוב לי שכל מה שאתה אומר יהיה בפרוטוקול. מי פנה אליך? יש לך שם? אתה זוכר את מועד הפנייה, מתי היא פנתה אליך? בוא נתקדם", מבקשת חליחל אחרי תיאור ארוך למדי. "מה היה? איך הסתיימה הפגישה? בסדר, תתקדם. יש לי שאלה אחת: איך שילמת להם את השש אלף שקל? הגשת תביעה על 7,927. איך כימתת את הסכום?" - זמן והוצאות.
"השעה 09:12", מכתיבה חליחל, "אני מקציבה חמש דקות לחקירה נגדית". הנתבע מתחיל להציג את עמדתו וחליחל ממהרת להחזירו למסלול: "שאלות, אדוני, שאלות. זה מתנהל שאלה-תשובה. אחר כך אני אשמע אותך, תגיד מה שאתה רוצה". תוך כדי הדיון מגיע הבעלים השלישי של החברה הנתבעת, בשעה 09:19. "למה אתה מגיע עכשיו?", שואלת חליחל. האיש טוען שחיכה בחוץ כי לא ידע שהדיון התחיל. חליחל מוודאת שהוא אינו עומד להעיד ומתעדת מתי נכנס לאולם.
אחד מבעלי הנתבעת עולה להעיד. "את הטלפון תניח פה. כל מה שבכתב ההגנה הוא אמת? יש לך משהו שאתה רוצה לחדד". חליחל מזכירה לתובע שבהמשך יוכל לחקור את הנתבע, המבקש מצידו שמה שיאמר "יישאר פה ולא ייצא". חליחל מגיבה מיד: "מה שנאמר פה מתועד בפרוטוקול". לנתבע יש טענות כלפי צד ג', אך חליחל ערנית ויעילה: "בוא נתמקד בתיק הספציפי הזה. יש לי שאלות לשאול אותך. התובע השקיע כסף ולא קיבל את המוצרים". הנתבע טוען: קיבל באיחור. חליחל: "מתי קיבל?" - אחרי כמה חודשים. "אני רק רוצה לחדד משהו. אין מחלוקת שהוא שילם לכם כסף. יש הסכם ביניכם שמתווה את לוחות הזמנים. לא עמדתם בזמנים הללו".
חליחל שוב מקציבה חמש דקות לחקירה הנגדית ומעירה ליתר הנתבעים: "לא להפריע". היא מבקשת לדעת מתי המוצרים סופקו ואינה מוכנה לתת לנתבע להתפזר: "ספציפית, במקרה הזה. בוא נתמקד במקרה הזה". הנתבע פונה לשותפו המאחר: "אתה רוצה להגיד משהו?". חליחל מגיבה מיד: "לא, לא. שאלתי אותו מראש ואמר שלא יעיד".
"אני לא מתווכחת איתך"
צד ג' עולה להעיד וחליחל מבקשת לברר: "הגשת יחד עם כתב ההגנה בקשה. יש איזה הליך שמתנהל בבית המשפט המחוזי. אתה רוצה להוסיף משהו? הדיון מתנהל עדיין?". לנציג הנתבעת יש שאלות (חמש דקות, כמובן) ושוב הוא מנסה לנהל בתיק הזה את הסכסוך הרוחבי שלו עם צד ג' - ושוב נתקל בחליחל: "השאלות צריכות להיות ממוקדות לגבי המקרה הספציפי הזה, לא שאלות כלליות".
הנתבע המאחר שוב מתערב ושוב צריך להעמידו על מקומו: "אדוני, לא לדבר. שאלתי אותך בתחילת ההליך". האיש טוען שיש לו המון מה להגיד ונענה: "אני לא מתווכחת איתך. אני אאפשר לכם לסכם, אל תתערב בחקירה". היא שבה ופונה לנציג הנתבעים: "אתה מדבר על עולם האינטרנט; תתמקד בתיק הספציפי הזה. אתה שואל שאלה - תאפשר לו לענות. יש לך דקה, שאלה אחרונה. טוב, זהו, תודה רבה".
חליחל עוברת לסיכומים ומכתיבה בשם התובע: "אני מבקש לקבל את התביעה. כל מה שאמרת - נרשם. יש לך משהו נוסף שאתה רוצה להוסיף?". הסיכומים קצרים מאוד וחליחל מודיעה: "פסק דין והחלטה בכל הנוגע לצד ג' יישלחו לצדדים. הדיון הסתיים. תודה רבה". בניגוד למקובל בתיקי תביעות קטנות, חליחל עוברת ישר להכרעה ואינה מציעה פשרה. כאילו קראה את מחשבותי, היא מסבירה: "לא הצעתי לכם פסק דין על דרך פשרה, כי יש הודעת צד ג' ובקשה לעיכוב הליכים, אז יינתן פסק דין. תוך שבעה ימים תקבלו את פסק הדין".
השורה התחתונה: ניהול למופת של תביעה קטנה, עם הקפדה על הזמנים והנוהל - לצד הגמישות המובנית בהליכים אלו. חליחל התכוננה היטב לדיון, שלטה בפרטים ומיקדה אותו בעיקר - מה שאינו פשוט כאשר מדובר בצדדים שאינם משפטנים. היא משלבת היטב בין אווירה עניינית לבין שמירה על רוגע, בלא שמשהו מהם יבוא על חשבון האחר.
יעילות: 9.
מזג שיפוטי: 9.