|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
השליטה המרכזית רופפת [צילום: נאסר אישתייה, פלאש 90]

דרושות מערכה נרחבת ומהלומה עזה במרחב ג'נין

העיר וסביבתה הן חממת טרור מסוכנת במיוחד בהסלמה הנוכחית למרות החששות המובנים מפני יציאה למבצע נוסח "חומת מגן", הוא נחוץ כעת – כדי למנוע מחיר גבוה יותר בעתיד וכדי להעביר מסר מרתיע הן בזירה המיידית והן מחוצה לה
04/06/2022  |   קובי מיכאל   |   כתבות   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות

ישראל נתונה במערכת טרור מאז שלהי מרס 2022, שבמהלכה נרצחו 19 אזרחים. התגובה הישראלית מתרחשת בכל רחבי יהודה ושומרון, אולם המאמץ העיקרי מתנהל במרחב ג'נין, שממנו יצאו מחבלים לשלושה פיגועים בישראל אשר נרצחו בהם 11 ישראלים. הפעילות במרחב הזה העלתה את מפלס החיכוך וההעזה הפלשתיני והובילה לתקריות ירי רבות, שבמהלכן גם נהרג לוחם ימ"מ ונפצעו עשרות אזרחים וחיילים.

לצד רצף הצלחות של פיגועי טרור רצחניים, נמנו ניסיונות רבים של דקירה ודריסה שנכשלו וכן מספר רב יותר של פיגועים, שחלקם היו יכולים להיות קשים ורצחניים במיוחד, ואשר סוכלו מבעוד מועד על-ידי כוחות הביטחון. לכן, נכון לנתח את התקופה הנוכחית לא רק בהתייחס לפיגועי הטרור שהסתיימו ברצח, אלא גם בהתייחס לפיגועים שכשלו ואלו שסוכלו. חומרתה של מערכת הטרור משתקפת בהיקף המצטבר של הפיגועים ובתרגומה למעש של תודעת ההתנגדות האלימה, המוזנת באפקטיביות על-ידי המאמץ התודעתי של חמאס המתנהל ברשתות החברתיות. בה בעת משקפת מערכת הטרור את הצלחת חמאס וגורמים אחרים (הפלג הצפוני של התנועה האיסלאמית, חיזב א-תחריר והרשות הפלשתינית) להפוך את מתחם הר-הבית לגורם מלכד של הזרמים השונים בחברה הפלשתינית וחלקים מהחברה הערבית בישראל.

מרחב ג'נין התברר במהלך התקופה הזו כחממת טרור וככר פעולה נוח וחופשי יחסית של הג'יהאד האיסלאמי, הארגון הפעיל ביותר במרחב. במרחב נרקמים שיתופי פעולה בין הג'יהאד האיסלאמי לבין ארגונים אחרים, בדגש על חמאס, החזית העממית ואף גדודי אל-אקצה של הפתח. ברבות השנים התבסס אתוס ההתנגדות של ג'נין לא רק כאתוס מקומי והמרחב הפך לסמל להתנגדות אלימה.

היסטורית, מרחב ג'נין מוכר כפריפריה גאוגרפית, פוליטית, חברתית וכלכלית, ששליטת השלטון המרכזי בו הייתה רופפת. כך היה עוד בתקופת שלטון המנדט, שכוחותיו חיסלו ב-1936 באזור הכפר יעבד את עז א-דין אל-קסאם, שהפך ברבות הימים להשראה ולסמל של התנגדות לאומית. כך היה במהלך האינתיפאדה השנייה, אז הצטיירה ג'נין כמעוז ההתנגדות הפלשתינית ובשטחה הוסבו אבדות כבדות לצה"ל, וכך המצב בשנות שלטון הרשות הפלשתינית, במיוחד בשנים האחרונות.

השיפור הכלכלי אינו מונע טרור
מפלס הנחישות עולה [צילום: נאסר אישתייה, פלאש 90]

בשנים האחרונות ידעו מרחב ג'נין ובעיקר העיר עצמה שגשוג כלכלי ממשי. כלכלת העיר נשענה על כוח הקנייה של ערבים אזרחי ישראל, הפוקדים בהמוניהם את העיר והמרחב. פועלים פלשתינים עבדו בישראל ומעבר ג'למה התמסד, כשהיקפי מעבר הסחורות והאנשים בו התרחב בהתמדה. הקמת האוניברסיטה האמריקנית בג'נין, שרבים מהסטודנטים הלומדים בה הם ערבים ישראלים, האיצה את הפיתוח הכלכלי של העיר. נבנו סביבה מעונות סטודנטים והמסחר בשכונות החדשות הסובבות אותה נשען על סטודנטים שעברו להתגורר שם. העיר ידעה תנופה נדל"נית וכלכלית מרשימה.

אלא שההנחה המקובלת, הקושרת בין שיפור במציאות הכלכלית והתעסוקתית לבין ירידה במוטיבציה לטרור, הופרכה במקרה של ג'נין. למרות השגשוג הכלכלי, שיעורי התעסוקה הגבוהים יחסית והקשר ההדוק מאוד עם ערבים מישראל והכלכלה הישראלית, נותרה ג'נין חממת טרור פעילה. אתוס ההתנגדות ממשיך לבעבע במרחב, המצליח לייצא טרור בהיקפים גדולים ובעיקר להיות מקור השראה למחוזות אחרים ביו"ש ומעבר לו, גם לרצועת עזה – בזכות מעמדו הבולט של הג'יהאד האיסלאמי במרחב וזיקתו לג'יהאד האיסלאמי הפעיל ברצועה.

20 שנה עברו מאז פרצה האינתיפאדה השנייה ורבים מקרב הדור הצעיר, המוביל בימים אלו את מערכת הטרור מג'נין, לא חוו אותה ותודעתם אינה צרובה במוראותיה ובתוצאותיה הקשות לחברה הפלשתינית. אולם תחושת הישג של הג'יהאד האיסלאמי והארגונים האחרים, אווירת ההסתה והמאמץ התודעתי שמוביל חמאס, וכן פעילותה של אירן ותמיכתה הרצופה והגדלה בג'יהאד האיסלאמי (ואולי גם תחושת ההישג שמקרינה אירן בצל התרחקותה של ארצות הברית מהמרחב), וזאת לצד מדיניות ישראל המהססת, המכילה והזהירה, מעלות את מפלס המוטיבציה והנחישות של הדור הצעיר להירתם למערכת הטרור נגד ישראל.

בתמונה רחבה זו משתלבים גם אירועים דוגמת הריגתה של העיתונאית שיירין אבו-עאקלה בזמן עימות בין ישראל לפלשתינים והמהומה שפרצה בעת לוויתה, שהתבררו כפיגוע תודעתי של ממש נגד ישראל והעלו מחדש את הסוגיה הפלשתינית לסדר היום העולמי. תודעת ההתנגדות האלימה מוזנת על-ידי מחיר הדמים הכבד שגבו הפיגועים, לצד תחושת הישג בזירה הבינלאומית וכן ההנחה שישראל תהסס לשוב ולפעול במתכונת בה פעלה באינתיפאדה השנייה.

המאמץ הנוכחי הוא בעיקרו נקודתי
עוד פרק מפואר באתוס [צילום: נאסר אישתייה, פלאש 90]

אמנם מערכת הביטחון הישראלית סימנה את מרחב ג'נין כבעייתי ביותר ובחרה לרכז מאמץ התקפי מולו, אלא שהמאמץ הוא נקודתי במהותו. הפעילות במאפייני מבצעים מיוחדים למעצר מבוקשים וחשודים היא מוכוונת מודיעין בעיקרה, ומיועדת ברוב המקרים לסכל פיגועים מיידיים. פעילות זו של צה"ל, בהעדר פעילות מקיפה שתכליתה תהיה פגיעה ניכרת בכל תשתיות הטרור, מאפשרת לפלשתינים החמושים להתארגן בקלות יחסית ולרכז מאמץ וכוח אש מול הכוחות המיוחדים הישראלים.

בתנאים האלו, כל מבצע מיוחד, גם אם הסתיים במעצר חשוד או מבוקש או בהריגתו, הופך לעוד פרק מפואר באתוס ההתנגדות של ג'נין, ובחלק מהמקרים אף מסב אבדות ונפגעים לצד הישראלי. אין לזלזל בחשיבותם של סיכולים נקודתיים, אך אין בהם כדי לערער את תשתיות הטרור במרחב ג'נין. חמור מכך: הפעילות במתכונת זו אך גורמת להידוק השורות ולתחושת אחדות בקרב פעילים פלשתינים ומכרסמת בהרתעה הישראלית.

המסתייגים מפני מערכה רחבה מנמקים את הסתייגותם בסיכון שבהתדרדרות למערכה רב-זירתית ולהערכתם באיום שמייצר מרחב ג'נין נכון לטפל באופן נקודתי. אולם, הישגיה כיום של שיטת הפעולה הישראלית במרחב ג'נין עלולים לגבות ממנה מחיר גבוה מאוד בטווח הארוך. החשש מפני מערכה נרחבת בג'נין, בנוסח "חומת מגן", שתגרור לתוכה את יו"ש כולו ואולי אף את רצועת עזה וגורמים דתיים ולאומנים קיצונים מקרב ערבים בישראל, מובן ככזה על-ידי מערכת הטרור בג'נין כמו גם על-ידי הנהגת חמאס ברצועה ומחוצה לה. החשש הזה נתפס כחולשה ישראלית ומזמין העזת פנים מצד גורמי הטרור בג'נין, חיכוך יזום וכן התנשאות וזחיחות מצד הנהגת חמאס. מעבר לכך, חשש זה מוקרן גם כלפי המרחב האזורי - חיזבאללה ואירן - ושוחק את ההרתעה הישראלית.

לרסק את תשתיות הטרור
חזיתות רחבות יותר [צילום: נאסר אישתייה, פלאש 90]

משום כך נכון לבחון מחדש את המדיניות הנוכחית לגבי המתרחש במרחב ג'נין ולשקול את התוחלת האסטרטגית האפשרית של מערכה רחבה הרבה יותר, שאליה יוטלו כוחות צה"ל בסדרי גודל גדולים הרבה יותר והם יפעלו מול חזיתות רבות יותר במרחב הכפרי והעירוני של ג'נין. במתכונת כזו תתייתר היכולת של החמושים הפלשתינים למקד עוצמת אש מול כוחות צה"ל, שיפעלו במקביל בגזרות שונות ובהיקפים רחבים. אכן, יש סיכוי להתרחבותה של המערכה, אך אם כך יקרה, צה"ל וכוחות הביטחון הישראלים מסוגלים וחייבים לייצר את המענה המתאים והמהיר, שמא תיעשה ישראל בת ערובה למאבק שמוביל חמאס. מהלומה קשה בג'נין בהחלט יכולה לייצר הרתעה משמעותית מפני הרחבת המערכה.

התכלית האסטרטגית של מערכה רחבה זו צריכה להיות ריסוק תשתיות הטרור במרחב והקרנת עוצמה מרתיעה כלפיו ומעבר לו. יתר על כן: מערכה רחבה בג'נין אמורה לשרת גם את ההיגיון האסטרטגי מול הנהגת החמאס ברצועת עזה ולהרתיעה מפני הדבקות באסטרטגיית הפעולה שאימצה מאז מבצע "שומר החומות". השקט היחסי ברצועת עזה מטעה: האזור הוא חלק משמעותי מאוד בהסלמה הנוכחית.

אסטרטגיית הבידול שבחרה הנהגת חמאס מתאפיינת במאמץ לשמור את רצועת עזה רגועה ולכאורה מחוץ למערכה הפעילה, במקביל לעיבוי המאמץ בכל החזיתות האחרות ובהובלת מאמץ תודעתי ממוקד ושיטתי, הנשען על הסתה והכשרת הלבבות להתנגדות המזוינת. ממשלת ישראל מצידה, בשם תפיסת ההכלה והרצון שלא לגרור את רצועת עזה למערכה העיקרית המתנהלת ביו"ש, החליטה לא לגבות מחיר מהנהגת החמאס ברצועה – מדיניות הנתפסת בעיני הפלשתינים כחולשה ואולי אף מעודדת את מאמצי הטרור.

מערכה רחבה ומוחצת נגד תשתיות הטרור במרחב ג'נין תגבה מחיר כבד ממחוללי הטרור ותעצב מחדש את כללי המשחק בזירה הפלשתינית. היא תובל על-ידי מסגרות גדולות של כוחות יבשה ותקעקע את דימוי החשש הישראלי מהפעלת כוח, וכך תקרין עוצמה מרתיעה גם מעבר למרחב הפלשתיני.

הכותבים הם חוקרים במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS).
תאריך:  04/06/2022   |   עודכן:  04/06/2022
קובי מיכאל, אורי ורטמן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
דרושות מערכה נרחבת ומהלומה עזה במרחב ג'נין
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
באום
4/06/22 13:14
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
החודש האחרון היה מדמם במיוחד במלחמה שמנהל הצבא המצרי נגד דאעש בצפון סיני. בשני פיגועים הצליח ארגון מחוז סיני להרוג מספר חיילים מצריים. חמאס הוא תמיד החשוד המידי בסיוע לדאעש, כי הגאוגרפיה לא משקרת - רוב הפיגועים של דאעש יוצאים מאזור רפיח, הקרוב ביותר לרצועת עזה.
02/06/2022  |  ירון פרידמן  |   יומני בלוגרים
כאשר הליכוד בחוסר אחריותו הלאומית מסרב לתמוך בתקנות לפיהן מחילה ומכילה ישראל את סדר הדין הפלילי ביהודה ובשומרון הוא נותן יד לטענה הנשמעת בזירה הבינלאומית כי עצם הנכחות בגדה המערבית אינה חוקית. מאז מלחמת ששת הימים טענה ישראל כי הגיעה לכיבוש השטח מירדן כמהלך של מלחמת מגן (וזה היה נכון), אבל זה הולך ונשחק. בגלל ניקור העיניים של הליכוד והנוהים אחריו בפניו של העולם הערבי.
02/06/2022  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
בישראל וברש"פ ממתינים להחלטת ממשל ביידן לגבי הביקור הצפוי של הנשיא ביידן בישראל שתוכנן לסוף החודש, אבל בוושינגטון מתעכבים עם ההכרזה על הביקור נוכח חוסר הבהירות הפוליטית השוררת בישראל.
יד ושם עושה מלאכת קודש בהנצחת זכר השואה עם הרצאות, תערוכות וקידום ספרים וסרטים. כך ראיתי אמש את הסרט "הוועידה" על ועידת ואנזה הידועה לשמצה. לפני תריסר שנים ביקרנו שבועיים בברלין. לא ביקרתי בה מאז שהייתה היעד הראשון שלי בחו"ל, בגלל הצורך להשתלם בגרמנית לקראת לימודיי באינסאד שהיו גם בגרמנית.
02/06/2022  |  יעקב קורי  |   יומני בלוגרים
המחבלת אסראא ג'אבאס תובעת ניתוח לשיקום האף ומדינת ישראל מחויבת לניתוח מוח דחוף בכלל על עצם הדיון ההזוי המתקיים עם המחבלת. תחושת האבסורד עד כדי החשש מאיבוד הדעת הכללי אינה מרפה ממני מאז שנודע כי המחבלת, אסראא ג'אבאס, אשר ביקשה לרצוח ולשרוף חיים את חיילי צה"ל היקרים, כאשר הגיעה עם בלון גז למחסום והצליחה לפצוע קשה "רק" את השוטר משה חן, מבקשת שמדינת ישראל תממן לה ניתוח אף בכלא.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il