|   15:07:40
  איתן קלינסקי  
משורר ומורה לתנ"ך
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
יורם קניוק [צילום: פלאש 90]

בשבוע הספר אני חוזר ליורם קניוק

אין חוק שיכול למנוע מאדם או מציבור להביע את כאבו אנחנו, ששבנו למולדתנו לבנות את ביתנו הלאומי השלישי, חייבים להיות קשובים למאוויים ולביטויי כאב של העם הפלשתיני החי כאן
15/06/2022  |   איתן קלינסקי   |   יומני בלוגרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות

בשבוע הספר אני חוזר את יורם קניוק שלי, סופר שאני אוהב, וכואב שהיו גילויי התנגדות גדולה לסופר במיוחד בשנים האחרונות לחייו. סופר שהלך מאתנו היום לפני תשע שנים בשנת 2013. הקטעים שיובאו להלן אינם לקוחים מספרות עוינת למדינת ישראל, הם לקוחים מספר שכולו אהבה למדינת ישראל - מהספר "תש"ח", שכתב יורם קניוק ויצא לאור בשנת 2010. הספר זיכה אותו בפרס הספרותי - פרס ספיר לשנת 2010. הספר עובד גם למחזה בבימויה של נויה לנצט. ההצגה הועלתה על במת תיאטרון חיפה.

יורם קניוק, הסופר האהוב עלי, אהב בכל נימי נשמתו את המדינה בה גדל, בה בגר ובה גם הגיע לשיבה. בספרו "תש"ח" הרבה יורם קניוק לשאול שאלות, כדוגמת השאלה הנוקבת, שנשאלה במהלך הקרב על כפר קיסריה בשנת 1948 - "שאלתי את אורי למי הם מפריעים כאן והוא אמר, הם מפריעים בתחת שלי, פשוט צריך שלא יהיו פה ערבים, ולכן מגרשים אותם מכאן" (תש"ח, עמ' 97).

יורם קניוק כאב את כאבם של ערביי קיסריה שגורשו מכפרם. חלקם הארי היו מוסלמים יוצאי בוסניה, שגם הם גורשו על נשותיהם וטפם - "היוצאים סוחבים את המטלטלים שלהם ...מישקה דפק על פח, שיהיה יותר רעש, ופרימוס (סוג של מטוס קל) של ה"הגנה" חלף מעט מעלינו הנמיך טוס וניסה להשליך פצצה... הבוסנים היו שקועים בחול... העצב שלהם היה בהליכה, שלא הבנתי אז, אבל אני מבין היום" (שם, עמ' 97).

החיים זימנו את יורם קניוק למפגש ספרותי בארצות הברית עם קהילה בוסנית. ריגשה אותו מאוד הפגישה עם אישה בוסנית החיה בניו-יורק, פליטה מהכפר קיסריה, שהייתה ילדה בת חמש עת גורשו הוריה מכפרם. הפגישה עם האישה הבוסנית הסעירה את יורם. במהלך הפגישה בניו-יורק חש יורם קניוק הסופר, שהוא אינו במפגש ספרותי בארצות הברית, אלא הוא חוזר עשרות שנים לאחור לחולות קיסריה.

כאב וזעם

הפגישה עם הדמות הבוסנית בניו-יורק החזירו אותו לשורות בספר שהוא נמצא בכתיבתו - "הם לבשו מעילים ונראו כמו נמלים לוחכות בחול. בקצה השיירה ראיתי ילדה שהחזיקה בידה בובה. היא הסתכלה אחורנית ונגררה על-ידי הערבי שזיהיתי כבוסני, ידידו של אבי, והתעצבנתי אבל לא עשיתי דבר. למה שראיתי לא היה עדין שם, לא היה תואר, היה צריח של מסגד קבור למחצה מתחת ערימת החול. השיירה האנושית שנראתה הייתה כבר פחות נוהרת ויותר אבודה" (שם עמ' 98). יורם קניוק לא מצא מנוחה לנפשו, כשראה לפניו את מי שהייתה ילדה, שהוא היה שותף לגירושה מביתה, כפרה נהרס ועל חורבותיו באו לגור אנשים אחרים ובנו מבנים בעיקר ליהודים אמידים.

על-פי חוק הנכבה, אם יתאספו ילדי בית הספר הערבי בכפר הסמוך לקיסריה, וביום הנכבה יעלו שאלות מספרו של יורם קניוק, הם עלולים למצוא עצמם ככאלה שעברו על החוק. אם הם יקריאו שורות מספרו מתוך כוונה לתת ביטוי לכאב ולזעם על מה שפקד את עמם, זו תהיה עבירה על חוק, שחוקקה לבושתנו כנסת ישראל. על-פי החוק אסור לאותם ערבים לקרוא בפומבי בטקס את הרהוריו של יורם קניוק היהודי, אותם הצפין הסופר במעמקי נפשו עשרות שנים עד שהעלה אותם על הכתב בספר תש"ח - "אמרתי שאני לא מבין בשביל מה צריך לכבוש את קיסריה... ומדוע היה צריך לגרש את תושביה".

בבית הספר הממוקם בין הווילות בקיסריה יעלזו נערים ונערות בשמחת החג. תלמידי בית ספר ערבי סמוך לקיסריה עלולים למצוא עצמם עבריינים וייענשו, כפי שישיתו עליהם סעיפי חוק הנכבה, כי הם נתנו ביטוי לכאבם בטקס. כתב האשמה יתייחס לעובדה, שהתלמידים ערכו טקס בבית ספרם והביעו כאבם על כפר, ש"יש שם אמת מים רומאית עתיקה ואמפיתאטרון" (שם עמ' 100), יקראו קטעים ספרותיים גם מספרים אחרים, המתארים חיי דייגים במה שהיה מאות שנים כפר קיסריה, ממנו גורשו תושבים, ועל חורבותיו נבנה יישוב.

על-פי הוראת החוק, כאזרחי ישראל הם חייבים לשמוח כמו עמיתיהם בכרי הדשא של קיסריה. אסור להם להביע את כאבם על אסון שפקד אותם, אסור להם להקריא קטעים מספרו של יורם קניוק - "תש"ח". וכבר אינני מדבר על העבירה החמורה אם בטקס בבית הספר, מלבד הקטעים מהספר "תש"ח" של יורם קניוק יקריאו שירים של מחמוד דרוויש או של תופיק זייאד - שירי כאב על הרס של למעלה מארבע מאות כפרים.

כמורה ומחנך אני מצר על כך, שכנסת ישראל חוקקה חוק, המונע מחמישית של אוכלוסיית מדינת ישראל לתת ביטוי לכאבם. אין חוק שיכול למנוע מאדם או מציבור להביע את כאבו. אנחנו, ששבנו למולדתנו לבנות את ביתנו הלאומי השלישי, חייבים להיות קשובים למאוויים ולביטויי כאב של העם הפלשתיני החי כאן. כפי שלי חשוב, שיהיו קשובים למאוויי העם היהודי לבנות את ביתו הלאומי, עלינו להיות קשובים למאוויי האחר החי כאן. מצא חן בעיני, שבסוגיה הזו אימץ יורם קניוק במילים שלו את מה שכתב החכם באדם, קהלת הוא שלמה המלך, בפרק ט' פסוק י"ח - "טוֹבָה חָכְמָה מִכְּלֵי קְרָב".

תאריך:  15/06/2022   |   עודכן:  15/06/2022
איתן קלינסקי
+דרושה אמנציפציה של ערביי ישראל
09:56 15/06/22  |  צבי גיל   |   לרשימה המלאה
המפלגות הפוליטיות היהודיות בישראל כשלו  ▪  המפלגות הערביות ומנהיגיהם כשלו יותר - למעט מנסור עבאס, מנהיג משכמו ומעלה שלא ראינו כדוגמתו בישראל במאה ה-21
שינוי דרמטי [צילום: ג'מאל עוואד/פלאש 90]
+שישה מבוקשים נעצרו הלילה באיו"ש
08:44 15/06/22  |  עידן יוסף
"שובר גלים": כוחות צה"ל, שב"כ ומג"ב עצרו הלילה ברחבי יהודה ושומרון 6 מבוקשים החשודים בפעילות טרור - והם הועברו להמשך חקירה.

+הריסת בית המחבל מדיזנגוף תידחה לאחר ביקור ביידן
08:26 15/06/22  |  עידן יוסף
‏צה"ל דחה את הריסת בית המחבל שרצח שלושה אנשים בפיגוע ברחוב דיזנגוף בתל אביב - עד לאחר ביקור ביידן בארץ, צה"ל: פועלים לפי הנחיות הדרג המדיני. (גלי צה"ל).
+מהיום: מכסת הפועלים הפלשתינים מיו"ש תגדל ב-20 אלף
08:14 15/06/22  |  עידן יוסף
מהיום מכסת הפועלים הפלשתינים מיו"ש תגדל ב-20 אלף. גורם ביטחוני: ככל שיכנסו יותר פלשתינים עם אישורים כך יקטן הסיכוי לפיגועים (ידיעות אחרונות).
+הפתיון והנצחון
08:13 15/06/22  |  ציפי לידר   |   לרשימה המלאה
הפתיון: זהירות! מלכודת מוות! ספיר נחום לא לבד  ▪  הניצחון: מדליית כסף ליין הלל ביש"ע, שניצח את הבד"סים למיניהם  ▪  ולקינוח פסוקו
פרס יוקרתי [צילום: האתר הרשמי]
+לינץ' אחד יותר מדי
07:10 15/06/22  |  עמנואל בן-סבו   |   לרשימה המלאה
התמונות הנוראיות מצפון בירת ישראל, משכונת הגבעה הצרפתית, מספרות את סיפור שחיקת ההרתעה הישראלית  ▪  תמונות בהן נראית חבורת מחבלים מבצעת לינץ' בשלושה שוטרים
שכונת עיסאוויה [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בשבוע הספר אני חוזר ליורם קניוק
תגובות  [ 17 ] מוצגות   [ 17 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
תודה רבה לך אית
15/06/22 07:43
2
אוהבת את ספרי
15/06/22 08:17
3
לצערי, קניוק שכח
15/06/22 10:48
 
מגיב מס' 3
15/06/22 11:49
4
מגיב ותיק
15/06/22 14:15
 
חירטוט
15/06/22 17:27
 
החירטוט והשנאה
16/06/22 11:10
 
חברה של מגיב ותיק
19/06/22 13:15
5
מאחלת שבוע ספר
15/06/22 15:04
6
שבוע עצוב
16/06/22 09:55
7
אני אוהבת
16/06/22 13:01
8
שתהיה שבת של שלום
17/06/22 07:19
9
שיהיה שבוע טוב
18/06/22 18:23
 
מצטרפת לברכה
18/06/22 20:20
10
חסר לנו היום
18/06/22 20:33
11
הספר העברי דומע
19/06/22 08:39
12
ערב טוב
22/06/22 18:04
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
הממשלה הפלשתינית בראשותו של מוחמד א-שתייה התכנסה בסוף השבוע שעבר לישיבת חירום כדי לדון במחאה החברתית בחברון על רק יוקר המחיה, דבר שהביא למחאות זעם של התושבים ואיומים באינתיפאדה נגד "שלטונו המושחת" של יו"ר הרש"פ אבו-מאזן. ראש הממשלה הפלשתיני מוחמד א-שתייה, שעומד בפני הדחה מתפקידו, שוב הוכיח כי איננו יכול להוביל שום מהלך להקלת יוקר המחיה בשטחים בגלל המשבר הכלכלי ברש"פ.
הרצח של המתנדב במשטרת ישראל עמיחי כרמלי הי"ד, ראוי שיהווה את "קו-השבר" בהתייחסות הרוב היהודי בארץ ישראל אל המיעוט הערבי, הטוען לקיפוח ושוויון זכויות. רצף האירועים מאז פרעות תשפ"א ו"העלייה" המתמדת בחומרת האירועים מחייבת חישוב מסלול מחדש. אך כדי לבחון ולגבש מסלול מחדש עלינו לפקוח עיניים ולהביט ממעל לא רק על אירועי הטרור, הפלילים, ותאונות הדרכים "החריגות" אלא על האסטרטגיה המתואמת בה נוקטים ערביי ישראל.
13/06/2022  |  יוסי אוחיון  |   יומני בלוגרים
כשח"כ ג'ידא רינאוי זועבי, החליטה לא לתת את אצבעה לקואליציה, מיהרו הרצים, השליחים, שומרי חותם הממשלה להציע לה את הירח. זועבי חייכה, הגיעה עם שבעה ראשי רשויות ערבים והסחר מכר בכספי משלמי המיסים של אזרחי מדינת ישראל, החל. לאחר יום וחצי, הודיע שר החוץ וראש הממשלה החליפי, יאיר לפיד, כי הוא מוכן לקבל את ג'ידא רינאוי זועבי לקואליציה.
נורבגיה הודיעה (שבת, 11.6.22) כי תחייב סימון של מוצרים ישראלים שיוצרו ביהודה, בשומרון וברמת הגולן. על-פי הודעת ממשלת נורבגיה, מדובר במימוש החלטה של בית הדין האירופי משנת 2019 אשר קרא למדינות האיחוד לסמן מוצרי מזון ישראלים המיוצרים בהתנחלויות.
11/06/2022  |  איציק וולף  |   חדשות
יום רביעי, 1.6.2022 מודיע "קול-ישראל" במהדורת החדשות של שעה 23:00 בלילה כי הכנסת קיבלה בקריאה ראשונה את הצעת-החוק כי דגל אש"ף לא יונף במוסדות המדינה כולל באלה הנתמכים על-ידי המדינה. אך בהמשך ההודעה כבר הגיעה הגלולה המרה כי נאמר שראש-הממשלה החליפי, מר יאיר לפיד הסביר לנציגי רשימות השמאל-ערבים כי לא יהיה המשך לתהליך החקיקה של הצעת חוק זאת. עדיין לא ברור מה באמת מסלולו הפוליטי של לפיד האוהב להקרא "מרכז", אך תומך באופן עקבי בצעדים המחלישים את העמדה היהודית. כך למשל, עד היום לא שמענו מפיו הכחשה לידיעה בקול ישראל מיום 10.3.22, ב-7:00 בבוקר לפיה כאשר נשיא ארה"ב ביידן יגיע לארץ - הוא יסייר בירושלים המזרחית ללא ליווי ישראלי רשמי - דבר המהווה התנהגות אנטי-דיפלומטית ואנט-ידימוקרטית.
11/06/2022  |  אהרן פאפו  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il