|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
כטב"מ של חיזבאללה [צילום: דובר צה"ל]

חיזבאללה בוחן את ישראל באמצעות הכטב"מים

שיגור כלי הטיס לעבר אסדת "כריש" נועד להניב לארגון הישגים תעמולתיים תוך התגרות בישראל, בהנחה שהיא לא תגיב בעוצמה במצב הפוליטי הנוכחי ישראל צריכה להוכיח לנסראללה שהוא טועה ושהיא לא תאפשר לו להרחיב את העימות
09/07/2022  |   אודי דקל   |   כתבות   |   ישראלי-ערבי   |   תגובות

ב-2 ביולי שיגר חיזבאללה שלושה כלי טיס בלתי מאוישים (כטב"ם) מעל הים התיכון לעבר אסדת הקידוח בשדה הגז הטבעי "כריש", שנמצא במים הכלכליים הישראלים. הכטב"מים טסו בגובה נמוך ובמהירות איטית כדי להקשות על מערכות הגילוי של ישראל לאתר ולזהות אותם, אך צה"ל גילה ויירט אותם באמצעות מטוס קרב וטילי ברק ששוגרו מספינת חיל-הים. להערכת גורמי ביטחון ישראלים, הכטב"מים לא נשאו חומרי נפץ שכן לא אותרו פיצוצי משנה במהלך יירוטם.

אסדת "כריש" עוגנה מספר קילומטרים דרומית לאזור המחלוקת בין ישראל ללבנון לגבי קו התיחום בין המים הכלכליים של שתי המדינות, סוגיה עליה מתנהלות שיחות בתיווך ארצות הברית, במטרה להגיע להסכמה על קו הגבול הימי ועל השימוש של שני הצדדים בשדות האנרגיה התת-ימיים. ככל הנראה, חיזבאללה ביקש לאיים על ישראל על-ידי הפגנת יכולת חדירה למרחב האסדה ואף לאיים בתקיפתה בעתיד, ובתוך כך גם להציג תצלומי אוויר כחומר תעמולה של הארגון.

חיזבאללה מבקש להציג את עצמו כמי שמגן על האינטרסים של מדינת לבנון ודואג לעתידה האנרגטי; להוכיח שאינו חושש מישראל, מוכן להתעמת עימה ולהביך אותה על-ידי הצגת יכולתו לתקוף את אסדות הגז שלה בים התיכון; להגביר את המתיחות במחלוקת על הגבול הימי ולהרתיע חברות זרות מלהשקיע בפרויקטים המשרתים את ישראל; לשפר עמדות מול ארצות הברית או לחלופין לסכל את האפשרות להגיע להסכם אשר יגרום לארגון לאבד את יתרונותיו הגלומים בהעברת נפט אירני דרך סוריה ללבנון, ובהחלטתו על אופן חלוקתו.

נראה כי הארגון יצא מנקודת הנחה של סבירות נמוכה בלבד לתגובה ישראלית בעת הנוכחית, בשל חולשת המערכת הפוליטית בישראל והעדפתה להבליג ולהכיל אירועים בעלי פוטנציאל הסלמה, בפרט לקראת ביקורו של הנשיא ג'ו ביידן בישראל ובסעודיה.


יש לשער, כי מאחורי הקלעים של שיגור הכטב"ים נמצאה אירן, כשותפה לתכנונו. בשנים האחרונות אירן הרחיבה מאוד את ייצור הכטב"מים מסוגים שונים, כולל כטב"מים תוקפים - נושאי חומרי נפץ ובעלי טווח פעולה של עד מאות ק"מ. אירן גם שוקדת על העברת הכטב"מים לשלוחיה הרבים במזרח התיכון: בעירק, בסוריה, בלבנון, בתימן ואף ברצועת עזה. בהדרגה הופכים הכטב"מים התוקפים לאיום מרכזי ברחבי המזרח התיכון, תוך ניצול הקושי לעיתים לאתר את טביעת האצבע של הגורם המשגר, המגבלות בגילוי נתיבי הטיסה בגובה נמוך מאוד, והתייחסות אליהם כלנשק טרור המופעל מתחת לסף המלחמה.

אירן מעבירה מערכות מתוחכמות
מעין תשובה אסטרטגית [צילום: מן הטלוויזיה]

אור לאותו יום שבת, בשעה מוקדמת יותר, דווח על תקיפה אווירית ישראלית בסוריה נגד מערכות הגנה אווירית אירניות שכנראה נפרקו בנמל טרטוס, ולא ברור האם יעדם היה להיערכות בלבנון או בסוריה עצמה. בשנתיים האחרונות משקיעה אירן משאבים ומאמצים רבים בחימוש בעלות בריתה - בעיקר סוריה וחיזבאללה - במערכות הגנה אווירית מתקדמות, המיוצרות באירן.

ביולי 2020, במהלך ביקור הרמטכ"ל האירני, מוחמד חוסיין באקרי, בסוריה, נחתם הסכם להרחבת שיתוף הפעולה הצבאי-ביטחוני והטכנולוגי בין המדינות. רכיב מרכזי בהסכם היה חיזוק מערך ההגנה האווירית הסורי באמצעות אספקת מערכות הגנה אווירית מתקדמות, כגון טילי קרקע-אוויר Bavar-373 - העתק אירני של מערכת 300-S הרוסית לטווח 250 ק"מ, וכן של מערכת Khordad-3 - טילי קרקע-אוויר לטווח בינוני עד ל-75 ק"מ.

במקביל הועברו לחיזבאללה מערכות הגנה אווירית אירניות המותקנות על גבי משאית, מה שמקנה להן ניידות ויכולת הסתתרות, הכוללות מכ"מי גילוי ועקיבה קטני ממדים. זאת, במסגרת מאמץ לצמצם את חופש הפעולה האווירי הישראלי בשמי סוריה ולבנון. ואכן, בשנה האחרונה דווח על שיגור טילי קרקע-אוויר לעבר מטוסים ישראלים, או לעבר פצצות גולשות שהוטלו מהאוויר וחלפו במעופן מעל בקעת הלבנון.


חיל-האוויר הישראלי פיתח לאורך שנים טכניקות להתמודדות עם ניסיונות היירוט של מערך ההגנה האווירית הסורי, שרובו מצויד במערכות רוסיות (וגם אירניות) ולהתחמקות מהם. לעיתים, ישראל מגיבה לניסיונות היירוט בתקיפת מערכות ההגנה האווירית הסוריות. לעומת זאת, היא נרתעת מתקיפת מערכות ההגנה האווירית שחיזבאללה מפעיל ומסתיר בלבנון.


מנהיג חיזבאללה, חסן נסראללה, רואה בשימוש בכטב"מים ובמערכות הגנה אווירית מעין תשובה אסטרטגית לעליונות האווירית האזורית של ישראל. זאת ועוד: חיזבאללה הגביר לאחרונה את השימוש שלו בכטב"מים ורחפנים לצילום בשירות התעמולה שלו נגד ישראל, כמעט על בסיס יומי, ולמעקב אחרי העבודות לבניית המכשול הביטחוני לאורך גבול ישראל-לבנון. לפני כשלושה חודשים חדר כלי טיס זעיר ללא טייס לעומק המרחב האווירי הישראלי. נסראללה אף התרברב בשנה האחרונה, כי "מאז שהתחלנו להפעיל את מערך ההגנה האווירית שלנו" ארגונו הצליח לצמצם את חופש הפעולה האווירי של ישראל בשמי לבנון. באפריל 2022 אמר מפקד חיל-האוויר היוצא, אלוף עמיקם נורקין, כי בשנה האחרונה אכן נפגע חופש הפעולה הישראלי בלבנון.

לשקול לתקוף את מערכות ההגנה
אסדת כריש. לשדר איום [צילום: אנרג'יאן]

המעורבות האירנית בזירה הצפונית של ישראל גלויה וברורה: ישראל ואירן שרויות בדינמיקה שניתן לתאר אותה על פני גרף עולה של התקפות הדדיות – במישורים הקינטי, ניסיונות חיסול ומתקפות סייבר בעלות פוטנציאל נזק גובר לשני הצדדים. בהשראת אירן, חיזבאללה מאתגר את ישראל ובוחן את הקווים האדומים שהיא מציבה כדי לסמן את מרחב הפעולה שלו נגדה, אך בלי להידרדר לעימות צבאי בהיקף נרחב. הצלחתו הגדולה של חיזבאללה היא בהוצאת לבנון מזירת המבצעים של המערכה בין המלחמות (מב"מ) שמפעילה ישראל נגד ההתבססות הצבאית של אירן ושלוחיה בסוריה, ובצמצום חופש הפעולה של חיל-האוויר הישראלי בשמי לבנון.

מדרגה נוספת באופן שבו חיזבאללה מאתגר את ישראל היא החדרת כטב"מים לשטחה (לארגון יש מאות כטב"מים לאיסוף מודיעין וגם לתקיפה) וגם בהמחשת איום ישיר על אתרים אסטרטגיים בישראל ובמים הכלכליים שלה. למרות הצלחת צה"ל בגילוי וביירוט הכטב"מים ששיגר חיזבאללה, העדר תגובה ישראלית לחדירתם יביא בהכרח לאירוע הבא, שאפשר שיתרחש בנסיבות נוחות פחות לישראל. מבחינת אירן וחיזבאללה, רב הפיתוי לפגוע באסדת קידוח ישראלית מחוץ למים הטריטוריאליים שלה בטיעון שזה שטח ימי הנתון למחלוקת בין המדינות. קשה לשלול את ההערכה, כי חיזבאללה ואירן ינסו לבחון בקרוב את נחישותה של ממשלת המעבר בישראל, לבדוק את מרחב ההבלגה שלה ואף לנסות וליצור הזדמנות לשנות את כללי המשחק בזירה.


לפיכך, מומלץ לשקול את מינוף המאבק שמתנהל במרחב האווירי לתקיפת מערכות ההגנה האווירית האירניות שסופקו לחיזבאללה בלבנון. זאת כדי לסמן לארגון, כי ישראל אינה נרתעת מעימות ולא תאפשר לו להרחיב את המערכה שהוא מנהל נגדה. אמנם, יש בכך סיכון בהסלמה, בשל הצורך של חיזבאללה להגיב ושל נסראללה "לומר את המילה האחרונה" (בכל סבב). אולם העיתוי הנוכחי – המשבר הכלכלי והפוליטי בלבנון, והדיון בין המעצמות לאירן על אודות חידוש הסכם הגרעין – אינו מתאים להסלמה נרחבת עד מלחמה עבורו ועבור אירן, כך שצפוי שגם הוא ינסה לצמצם את העימות לחילופי מהלומות מוגבלות בזמן ובעצימות, בלי שיגלוש למערכה נרחבת וממושכת.

הכותב הוא חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS).
תאריך:  09/07/2022   |   עודכן:  09/07/2022
אודי דקל
+עבדאללה מלך ירדן שוחח בטלפון עם ראש הממשלה לפיד
21:48 09/07/22  |  עידן יוסף
ראש הממשלה יאיר לפיד ומלך ירדן עבדאללה השני שוחחו הערב בטלפון. לפיד ברך את המלך ואת אזרחי הממלכה האשמית לרגל חג הקורבן והביע את תנחומיו בשם ממשלת ישראל על האסון בדליפת הגז בעקבה.

המלך עבדאללה ברך את רה"מ לפיד על-כניסתו לתפקיד ואיחל לו הצלחה. בשיחה דנו השניים על הצורך לחזק ולהעמיק את שיתוף הפעולה והיחסים בין ישראל וירדן, על ביקורו הקרוב של נשיא ארה"ב, ביידן ועל האתגרים וההזדמנויות האזוריים.
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
חיזבאללה בוחן את ישראל באמצעות הכטב"מים
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
חשדנית
9/07/22 11:26
2
חשדנית
9/07/22 20:38
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-ערבי
צה"ל יירט ביום רביעי שעבר כלי טיס לא מאויש של חיזבאללה שהיה בדרכו מלבנון לכיוון מאגר כריש. כך הותר לפרסום (יום ד', 6.7.22) ימים ספורים לאחר שסוכל שיגור של שלושה כלי טיס בלתי מאוישים דומים בשבת.
06/07/2022  |  איציק וולף  |   חדשות
ראש הממשלה יאיר לפיד נפגש (יום ג', 5.7.22) בצרפת עם הנשיא עמנואל מקרון. בהצהרה משותפת עם הנשיא הצרפתי אמר לפיד כי "חיזבאללה ניסו לתקוף אותנו בכטב"מים, ישראל לא תשב בשקט". על אירן אמר ראש הממשלה כי העולם חייב להגיב להפרות של טהרן. לדבריו, המצב הנוכחי לא יכול להימשך.
05/07/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
ראש הממשלה, יאיר לפיד, יבקר היום (יום ג', 5.7.22) בפריז, בנסיעה מדינית ראשונה מאז שנכנס לתפקידו. בצרפת צפוי לפיד להיפגש עם נשיא צרפת, עמנואל מקרון, ולהציג בפניו חומרי מודיעין חדשים המוכיחים כי חיזבאללה מסכן את הביטחון ואת היציבות של לבנון. לפיד צפוי לשוחח עם מקרון גם על העמדה הישראלית ביחס לאסדת הקידוח כריש, הנמצאת במים הכלכליים הישראלים ובמוקד של עימות מדיני בין ישראל לבין לבנון על אוצרות הטבע שטמונים בים התיכון.
05/07/2022  |  איציק וולף  |   חדשות
על-פי גורמים מדיניים בכירים בירושלים, ישראל שומרת לעצמה את הזכות להגיב על הפרובוקציה של חיזבאללה, אשר שיגר 3 כטב"מים בלתי חמושים לעבר אסדת הגז "כריש" לפני כמה ימים, בזמן ובמקום שמתאימים לה כאשר נלקחת בחשבון גם הבקשה של ממשל ביידן להימנע מהסלמה לקראת ביקורו באזור במחצית החודש.
המל"טים הלבנוניים ששיגר חיזבאללה לכיוון אסדת כריש לא הספיקו לסכן את התשתיות הישראליות ולא הצליחו להפר את הריבונות הישראלית. כך עולה מדבריו של דובר צה"ל, תת-אלוף רן כוכב.
03/07/2022  |  איציק וולף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il