דווקא בעיצומו של משבר הדיור והמחסור הקריטי בהיצע והעלייה ביותר מ-20 אחוזים במחירי דירות חדשות, לפלא בעיני כיצד ממשיכים לתדלק ביתר שאת את כמות שטחי המשרדים ואף גורמים לאנומליה בה קיים מחד-גיסא מחסור של כ-200 אלף דירות למגורים ומאידך-גיסא עודף של מיליוני מ"ר משרדים, מסחר ותעסוקה.
ישנם שני גורמים לאנומליה המוזרה הזו, שניהם בשליטה מוחלטת של הממשלה. הגורם הראשון הינו הפער הבלתי מוסבר, פי שלושה, בין הארנונה הנמוכה למגורים לבין הארנונה הגבוהה לעסקים. פער זה גורם לכל העיריות והרשויות המקומיות לתעדף כמה שיותר בניית שטח משרדים, זאת לעומת עיכוב ולעיתים קרובות אף טרפוד, של תוכניות בנייה למגורים. רבות דובר ונאמר על תיקון המעוות ובמיוחד העלאת הארנונה למגורים, זאת על-מנת שתהיה כדאיות לרשויות המקומיות, אולם דבר וחצי דבר לא נעשה עד כה בנדון.
הגורם השני, תמוה לא פחות, הינו בעובדה שב-20 הסכמי הגג שנחתמו במהלך השנים האחרונות עם הרשויות המקומיות, הוענקה להם, במקביל לתוספת יחידות דיור, גם תוספת מופרזת ובלתי מוסברת של שטחי משרדים. תוספת זו, לשם המחשה, נאמדת בכ-2.5 מיליוני מ"ר לשנה בקירוב, זאת לעומת כ-1.2 מיליוני מ"ר לשנה, כלומר כמחצית, עד לפני 4-3 שנים. עיוות בלתי מוסבר זה יגרום במהלך השנים הקרובות למצב מוזר ובלתי סביר לחלוטין, לפיו עודף שטחי המשרדים יגדל באופן דרמטי, זאת במישרין על חשבון האופציה להגדיל את נפתח הבנייה למגורים.
ובעיה לא פחות חמורה: על-פי הסכמי הגג, כ-75 אחוזים משטחי התעסוקה המתוכננים להבנות במסגרת הסכמי הגג במהלך השנים הקרובות, יתמקדו ב"מדינת תל אביב", במעין מלבן גאוגרפי שבין גדרה לחדרה, פחות מ-10 אחוזים משטח מדינת ישראל, זאת שעה שביתר 90 אחוזים שטח המדינה, ייבנו רק כ-25 אחוזים משטחי התעסוקה. ובמילים אחרות, קיימת כאן טעות אסטרטגית כפולה ומכופלת, גם מחד-גיסא בנייה מאוד מופרזת של שטחי משרדים על חשבון מגורים, ובמיוחד באזור הביקוש שבמרכז הארץ, ומאידך-גיסא פחות מידי(!) בנייה של שטחי משרדים ותעסוקה ביתר חלקי הארץ, ובמיוחד בפריפריה הצמאה דווקא לשטחי תעסוקה איכותיים.
לטעמי דיספרופורציה זו תביא למדינת ישראל הפסדים של מיליארדים רבים שלא לצורך, תצריך בהמשך הסבה סיטונית של שטחי משרדים למגורים, כולל להשכרה לטווח ארוך, זאת במקום לשנות לאלתר את המינון הקיים בהסכמי הגג בין מגורים לתעסוקה, לשנות לאלתר את גובה הארנונה למגורים ברשויות המקומיות, ובד בבד לשנות את התמהיל בין אזור הביקוש במרכז לבין הפריפריה.
הוצאה לפועל של של שלושה שינויים אלה, תקבע את גורל שוק הדיור והתעסוקה במהלך העשורים הבאים ויפה שעה אחת קודם לתקן את המעוות!