|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

דוח מבקר המדינה בפרשת הרפז

אשכנזי נתן יד לאיסוף המידע נגד ברק

הפנה את בועז הרפז לעוזרו, ארז וינר, וכך יצר את הקשר הממושך ביניהם אשכנזי קיבל מידע מהרפז על ברק גם באמצעות אשתו המבקר: התנהגותו של אשכנזי חמורה; שגה קשות בטיפולו במסמך הרפז
04/01/2013  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   מבקר המדינה   |   תגובות
אשכנזי והרפז. קשרים בני עשור [צילום: מן הטלויזיה]

מסוף שנות ה-90 התקיימו קשרים בין גבי אשכנזי ובין בועז הרפז, אשר החלו כקשרי עבודה שנמשכו עד שהרפז סיים את שירותו באמ"ן בסוף שנת 2002. הקשרים ביניהם נמשכו לסירוגין ובהיקף מצומצם יותר לאחר מכן. במסגרת קשרים אלה מסר אשכנזי באפריל 2005, לבקשתו של הרפז, עדות בוועדת ההשגה שדנה בפרישתו של הרפז, וכן חוות דעת בדצמבר 2006 בבדיקת נציב קבילות החיילים בעניינו של הרפז. הקשרים המצומצמים בין השניים נמשכו עד סוף שנת 2009 או ראשית שנת 2010 (ובכלל זה בתקופה שבה כיהן אשכנזי כמנכ"ל משרד הביטחון).

הקשרים התרחבו על-רקע מערכת היחסים בין ברק ואשכנזי, ולאחר שהרפז הציג בפני אשכנזי, כי בידו מידע בקשר להתנהלותם של השר אהוד ברק וסביבתו אל מול אשכנזי וסביבתו. קשרים אלה התקיימו הן במישרין בין אשכנזי והרפז, הן בעקיפין באמצעות עוזרו של אשכנזי, אל"מ ארז וינר, והן באמצעות רונית אשכנזי. אשכנזי שוחח עם הרפז גם על סוגיות שהיו במחלוקת בינו לבין ברק, וכמו-כן עלו בשיחות נושאים הנוגעים לקצינים בצה"ל.

בתחילת פברואר 2010, לאחר שהרפז מסר לאשכנזי, כי ישנה תוכנית של אנשים הקשורים לסביבת ברק לפגוע בו וכי הדבר מעוגן גם בכתב, הפנה אשכנזי את הרפז אל וינר. מאותו מועד ועד תחילת אוגוסט 2010 שיתף וינר פעולה באורח פעיל, שוטף ומשמעותי עם הרפז באיסוף מידע בנוגע להתנהלות ברק וסביבתו והרמ"ט שלו, יוני קורן.
דוח ביקורת בפרשת "מסמך הרפז": ריכוז הערות ביקורת מרכזיות
דוח מבקר המדינה בפרשת הרפז: הממצאים העיקריים בארבעת פרקי הדוח - מסמך הרפז, יחסי ברק-אשכנזי ולשכותיהם, הליך מינוי הרמטכ"ל, בטחון מידע
דוח ביקורת בפרשת "מסמך הרפז": חלק א' - מסמך הרפז ואיסוף המידע
דוח מבקר המדינה בפרשת הרפז, חלק א': קשריו של בועז הרפז עם קצינים בכירים ועם גבי אשכנזי, קשריו עם ארז וינר, איסוף מידע על אהוד ברק בידי הרפז והעברתו לווינר בידיעת אשכנזי, גלגולי מסמך הרפז ופרסומו, אחריותם של וינר ואשכנזי

התנהגות בלתי ראויה
וינר. פעילות מתמשכת [צילום: פלאש 90]

וינר העביר לאשכנזי לפחות חלק מהמידע שקיבל, לרבות בעל האופי המכפיש שנמסר לו על ברק ועל לשכתו. אשכנזי היה זה שהפנה את הרפז לווינר כדי שהרפז ימסור לו מסמך או מידע אחר, אשר לטענת הרפז היה בידיו בנוגע לתוכנית של אנשים בסביבת ברק לפגוע בו. אשכנזי היה מודע – ולו חלקית – לפעילותו המתמשכת של וינר מול הרפז, לא הפסיק פעילות זאת, וגילה נכונות להמשיך ולקבל את המידע.

המבקר אומר: "בכך נתן אשכנזי יד להמשך פעילות זו של וינר. הדבר חמור במיוחד נוכח העובדה שברק הוא הדרג המדיני, שאליו כפוף הרמטכ"ל ישירות. אי-הפסקת איסוף מידע זה, הנכונות לקבלו וקבלתו בפועל מהווים התנהגות בלתי ראויה, וזאת גם אם אשכנזי וסביבתו חשו במצוקה נוכח מערכת היחסים עם ברק וסביבתו.

"משהמשיך וינר למסור לאשכנזי מידע שקיבל מהרפז על ברק וסביבתו, מן הראוי היה שאשכנזי היה מורה לווינר לחדול מפעילותו האמורה. היה זה בראש ובראשונה מחובתו של אשכנזי למנוע את פעילותו של וינר עם הרפז לאיסוף המידע האמור לעיל כבר בנקודת הייזום של פעילות זאת ובתחילת הדרך, לבטלה חד-משמעית, ולהימנע בעצמו מקבלת מידע כאמור.

"מכוח היותו מפקדו הישיר של וינר, על-רקע העובדה שהוא זה שהורה לווינר לעמוד בקשר עם הרפז ומכוח קבלת מידע שהעביר לו וינר, הייתה לאשכנזי אחריות גם על פעילותו האמורה לעיל של וינר עם הרפז – גם אם לא היה מודע באופן מלא לכלל מאפייניה".

המסרונים של רונית אשכנזי
רונית אשכנזי סיפרה לבעלה [יותם פרום]

בין הטלפון הנייד של רונית אשכנזי לבין הטלפון הנייד של הרפז התקיימו 984 התקשרויות בין 1.4.10 ל-14.8.10, רובן במסרונים. לדברי רונית אשכנזי, בתקופה שחלה הידרדרות ביחסים בין ברק ובין בעלה, הרפז התחיל לספר לה "את כל הדברים שהוא שומע, שהוא יודע". לדבריה, "הוא סיפר לי על כל מיני שחיתויות שהוא שומע על אהוד ברק; שהוא יודע כל מיני דברים".

אשכנזי הוסיפה: "כשהוא סיפר לי על כל הדברים המזעזעים ששמעתי, על שחיתויות ועל שוחד ועל כסף מזומן, אמרתי לו: תשמע, אני לא חוקרת, אני לא עיתונאית... אמרתי לו שאם הוא פונה אלי אני לא מטפלת בדברים האלה. לא מתעסקת בזה, לא מבינה בזה, שילך למי שצריך. הוא אמר לי שהוא רוצה ללכת למבקר המדינה. אמרתי לו שילך לעיתונות. אני לא עסקתי בזה ולא ביקשתי ממנו שיביא לי אינפורמציה. כל הסיפורים שהוא סיפר לי הוא סיפר לי מיזמתו". אשכנזי מסרה עוד, כי ייתכן שהפנתה את הרפז לעיתונאים מסוימים, כדי שיעניין אותם במידע שבידיו.

מדבריהם של אשכנזי, של וינר ושל רונית אשכנזי עולה, כי הם העבירו לאשכנזי לפחות חלק מהמידע שקיבלו, לרבות בעל אופי מכפיש שנמסר להם על ברק ועל לשכתו, וכי הם שימשו בעבור אחרים אמצעי להעברת מידע אליו.

אשכנזי עצמו אמר על כך: "אני לא קיבלתי זרם שוטף וקבוע של מידעים לא מרונית ולא מארז. לא קיבלתי. אני אומר, לא קיבלתי את זה... אני לא ביקשתי את זה. אני רוצה שהדבר הזה יהיה מאוד מובן. לא ביקשתי, לא נתתי צי"חים [ציוני ידיעות חיוניות], לא נתתי הפעלות ולא נתתי כוחות משימות; ולא אמרתי תלכו לפה ולא שלחתי אף אחד לשום מקום... אמרו לי, דיווחו לי, זה מערכת צבאית, סיפרו לי, כן... וזה לא איזה זרם יומי שאני מקבל את זה כל הזמן... אני בתוך אירועים בלשכת שר הביטחון ממילא. אני צריך שמישהו יספר לי מה קורה שם? אני רואה מה קורה שם". הוא הוסיף: "לא גייסתי את הרפז ", "לא הפעלתי אותו" ו"לא שאלתי [את] הרפז על שום דבר ועניין".

תרם להפצת מידע בלתי מבוסס
ועדת טירקל. התכונן לעדות [צילום: פלאש 90]

כאשר קיבל אשכנזי מידי וינר את מסמך הרפז, הוא היה משוכנע באמיתותו אך נמנע מלהביא אותו לידיעת הגורמים המתאימים בתוך צה"ל ומחוצה לו כדי לברר את מהותו. לדברי המבקר, משקיבל אשכנזי את המסמך ועסק בו, היה עליו לקיים בירור יסודי בעניינו. בכך שלא עשה זאת, תרם אשכנזי לכך שמהותו של המסמך לא בוררה בהקדם האפשרי, ושלקצינים בכירים ולאחרים הגיע מידע בלתי מבוסס, לפיו מסמך הרפז הוא כביכול תוצר של סביבת ברק כדי לפגוע באשכנזי ולקדם באופן לא ראוי את יואב גלנט לתפקיד הרמטכ"ל.

אשכנזי הגיב באומרו, כי מקובלת עליו "האחריות המיוחסת לו בגין הטיפול במסמך, בכך שלא ערך בירור יסודי ביחס למסמך באמצעות העברתו לפצ"ר, ליועץ המשפטי לממשלה או למבקר המדינה"; וכי "אי העברת המסמך למי מגורמים אלה הייתה טעות בשיקול דעת ואשכנזי מכיר באחריותו לטעות זו".

לדבריו, "בבסיס טעות זו בשיקול הדעת עמדו הרצון שלא להעצים המחלוקות, ולהחריף את מערכת היחסים המעורערת עם שר הביטחון והרצון לסיים את התפקיד ללא החרפת המצב הקיים". כמו-כן הוא ציין, כי "גם אם הביקורת על אי הצגת המסמך לראש הממשלה ולשר הביטחון מוצדקת – מדובר בטעות בשיקול דעת שהיא תולדה של המציאות שנכפתה על אשכנזי באחריות מלאה של שר הביטחון".

המשטרה פתחה בחקירת הפרשה ב-8.8.10, אך אשכנזי עדכן רק ב-10.8.10 את היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, כי מסמך הרפז מצוי ברשותו ולמחרת היום מסר אותו למשטרה. לדעת מבקר המדינה, אשכנזי היה צריך לפנות כבר ב-8.8.10 לווינשטיין ולפצ"ר, להודיע להם שהמסמך בידיו ולמסור אותו למשטרה, ואף להודיע להם מהו מקורו.

אשכנזי הגיב, כי הוא "מקבל, כי היה ראוי להעביר את המסמך לידי היועץ המשפטי לממשלה מיד עם הפתיחה בחקירה". הוא ציין, כי יש לקחת בחשבון, כי באותם ימים היה עסוק באופן חריג ומיוחד בהכנת עדותו בפני ועדת טירקל בנוגע למשט הטורקי. הוא לא הגיע ללשכתו במהלך יום א' (8.8) אלא רק ביום ב' בשעות הערב, ורק אז פגש את הפצ"ר וביקש את המלצתו בעניין.

תאריך:  04/01/2013   |   עודכן:  06/01/2013
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אשכנזי נתן יד לאיסוף המידע נגד ברק
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ישמעאל
6/01/13 17:20
2
איפה הצדק
7/01/13 01:28
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מבקר המדינה
מצב היחסים בין אהוד ברק לגבי אשכנזי "הוא נושא הטומן בחובו לכשעצמו היבטים בעייתיים ומדאיגים ביותר. מערכת היחסים העכורה, כפי שהייתה בין שני האישים המרכזיים הללו הנושאים על כתפיהם את בטחון המדינה - תהיינה סיבותיה אשר תהיינה - היא, לדעת משרד מבקר המדינה, מצב מדאיג, אשר יש בו כדי לערער את אמון הציבור במערכת הביטחון, בראשיה, ובשליחותם החשובה לעמוד יחד במצבי המבחן הביטחוניים העומדים בפני מדינת ישראל באופן קבוע". כך פותח מבקר המדינה את הפרק המרכזי בדוח שלו: מערכת היחסים בין ברק לאשכנזי.
04/01/2013  |  איתמר לוין  |   חדשות
הרמטכ"ל לשעבר, גבי אשכנזי, ומי שהיה עוזרו, אל"מ ארז וינר, סופגים את מירב הביקורת בדוח מבקר המדינה על פרשת הרפז (יום א', 6.1.13). לצד זאת, נמתחת ביקורת גם על שר הביטחון, אהוד ברק, ועל ראש מטהו, יוני קורן.
04/01/2013  |  איתמר לוין  |   חדשות
כאשר נכנס לתפקידו לפני חצי שנה מבקר המדינה החדש, השופט בדימוס יוסף שפירא, היו רבים שגילו ספקות לגבי האפשרות שיעלה בידו להיכנס לנעליו הגדולות של מבקר המדינה המיתולוגי, השופט בדימוס מיכה לינדנשטראוס, שהזניק את משרד המבקר לפלנטה אחרת בעיקר בתחום המאבק הבלתי מתפשר בשחיתות הציבורית.
04/01/2013  |  אריה אבנרי  |   כתבות
מבקר המדינה, יוסף שפירא, יפרסם ביום ראשון הקרוב (6.1.13) את הדוח בפרשת הרפז, ובו קרוב ל-300 עמודים. בדוח ארבעה פרקים מרכזיים: מסמך הרפז ואיסוף המידע, היבטים במערכת היחסים בין אהוד ברק וגבי אשכנזי ולשכותיהם, תהליך בחירת הרמטכ"ל ומינויו, וביטחון מידע. חלקים מהדוח נותרו חסויים על-פי החלטת ועדת הכנסת לביקורת המדינה.
02/01/2013  |  איתמר לוין  |   חדשות
בועז ענר, מי שעד לפני זמן לא רב היה משנה למנכ"ל במשרד מבקר המדינה החליט, לאחר שהודח מתפקידו הבכיר בידי המבקר היוצא מיכה לינדנשטראוס, שהגיע הזמן להכות על חטאיו. בראיון למוסף G של "גלובס" הוא מתוודה, "היו פעמים שהלכנו רחוק מדי במסקנות האישיות (נגד המבוקרים). צריך להיות יותר זהירים ולכבד יותר את המבוקר ואת זכויותיו". ומוסיף המבקר המודח בתשובה לשאלה אם המבקר עשה עוול לחלק מהמבוקרים: "נוכחתי בבעייתיות של חוסר אובייקטיביות. יכול להיות שגם אני בשעתו חטאתי בכך". ואולי כדי למזער את עוצמת חטאיו הוא מותח ביקורת קנטרנית משהו על "הבוס" לינדנשטראוס וקובל כך: "נשכבתי עבורו על אלף ואחת גדרות. אם הוא היה מנהיג הוא היה קורא לי (אחרי שנחשפה "הבעיה" שבגללה הורחק מתפקידו) ואומר שזה לא בסדר, נותן לי הערה ובכך היה מסתיים העניין. אבל הוא חשש מהכותרת בעיתון ואני שילמתי את המחיר". כלומר: ענר, שקטל בהבל פיו מבוקרים רבים במיצוי דין מרחיק לכת ומוגזם בחומרתו, חושב שבגלל ש"נשכב על הגדר" למען לינדנשטראוס, הגיע לו רק עונש קל.
31/12/2012  |  עמי דור-און  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   מבקר המדינה  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   פרשת הרפז  /  מי ומי  
המבקר בודק תלונות נגד בכירים ברשות השידור  /  יואב יצחק
דוח ביבי טורס הועבר לתגובת המבוקרים  /  איציק וולף
הפרס נשלל מנצרת עילית בעקבות דוח המבקר  /  איציק וולף
סחבה משפטית  /  אריה אבנרי
ממאיסים את הדמוקרטיה  /  איתמר לוין
פרשת בעז ענר: בין שקיפות לצביעות  /  מאיר גלבוע
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il