|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

חוק הצינון לבכירי שירות המדינה יעודכן

הוועדה לביקורת המדינה תקדם את הצעת החוק הפרטית של ח"כ מיקי רוזנטל כהצעת ועדה המטרה: הרחבת האיסורים הקיימים מול עמיתים, תקופות צינון דיפרנציאליות ואכיפה משמעותית תוך הגברת הקנסות לשרשרת הנוגעים בדבר: הפורש, המעסיק וכן עובדים הממשיכים לפעול מול הפורש
22/01/2014  |   עופר וולפסון   |   חדשות   |   כנסת 19   |   תגובות
מאת: עופר וולפסון  |    |  תגובות    כנסת 19
נציב שרות המדינה, משה דיין [צילום: יח"צ]

"האזרחים סומכים על הפקיד הממשלתי שישמור על האינטרס הציבורי, והנה תוך זמן קצר - הוא עובר לצד השני של המתרס, ומייעץ לגוף הפרטי שעליו פיקח, כיצד להתמודד עם הביקורת הממשלתית. זה יוצר תחושה רעה בציבור של קומבינות ויד-רוחצת-יד", כך אמר (יום ד', 22.1.14) יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, ח"כ אמנון כהן (שס), שהאשים כי עד היום טרם הוגש כתב אישום נגד פקיד ממשלתי שעבר על חוק הצינון.

הוועדה לביקורת המדינה מתכוונת כעת לקדם עידכון לחוק הצינון לבכירים הפורשים מהשירות הציבורי לחברות עסקיות.

בנייר עמדה שהגישה בנושא התנועה לאיכות השלטון, נרשמו כמה המלצות מרכזיות הדורשות עידכון. התנועה טוענת כי יש צורך בשינויים חקיקתיים רבים, אשר מן הראוי כי משרד המשפטים יוביל אותם. כן נדרשת לדעתה קביעת נהלים ברורים ובעיקר מעקב אחר יישום הוראות החוק, אשר היא קובעת כי מן הראוי שייעשה על-ידי נציבות שירות המדינה.

בין היתר, נקבע, נוכח השינויים שחלו במשק הישראלי, מן הראוי להרחיב האיסורים הקיימים על ייצוג, הן מול עמיתים/קולגות והן ביחס למוסדות ציבור נוספים מולם עבד הפורש. כמו-כן, דורשת התנועה להחיל תקופות צינון דיפרנציאליות הנותנות מענה לפורשים השונים ולצורך בצינון שלהם. לשיטת התנועה, דין מנכ"ל אינו כדין פקיד זוטר יותר.

כמו-כן, קובעת התנועה, כי מן הראוי להוביל אכיפה משמעותית שתבוא לידי ביטוי בדין משמעתי ובקנסות ועיצומים כספיים לשרשרת הנוגעים בדבר: הפורש, המעסיק וכן עובדים הממשיכים לפעול מול הפורש. בנוסף, היא קובעת, יש לפרסם את ההגבלות החלות על הפורשים. "כידוע אחת הערובות העיקריות לתקינות מהלכי רשויות השלטון השונות היא הפומביות והשקיפות של מעשיהן והחלטותיהן", נאמר בנייר העמדה.

נציב שירות המדינה: עלייה בבקשות לקיצור הצינון

יו"ר הוועדה כהן פירט בדיון מספר דוגמאות רלוונטיות. כך למשל, תיאר כיצד מנכ"ל משרד האוצר פרש לתפקיד יו"ר בנק דיסקונט, החשב הכללי הפך למנכ"ל "החברה לישראל", מנכ"ל נוסף באוצר, ליו"ר הדירקטוריון של נס טכנולוגיות ואי.די.בי, והמפקחת על הבנקים - למנכ"לית בנק לאומי.

יו"ר הוועדה הוסיף כי מאז 2010 מפעילה חברת רון בינה אקטוארית בע"מ את מאגר המידע הסטטיסטי בביטוח רכב חובה. החברה זכתה במכרז של המפקח על הביטוח, אך אין למתחרה אחר כל סיכוי, כיוון שהנהלת החברה מורכבת כולה מפקידים בכירים לשעבר באגף המפקח על הביטוח. כך יו"ר החברה היה בעבר המפקח על הביטוח, המנכ"ל והאקטואר הראשי, היה פקיד בכיר במשרד המפקח, והאקטואר היועץ הוא אקטואר ראשי לשעבר במשרד המפקח.

כהן הוסיף כי במקרים אלו כולם, אומנם נשמר החוק, אך הבעיה נוצרת אצל פקידים זוטרים יותר - שכלל אינם מדווחים על המעבר לחברה הפרטית. כהן הדגיש כי הוועדה תקדם את הצעת החוק הפרטית של ח"כ מיקי רוזנטל כהצעת ועדה, וביקש כי משרד המשפטים יבחן את כל נושא הפורשים ותקופת הצינון המדורגת לעובדים שונים.

נציב שירות המדינה, משה דיין, השיב כי היום הובהרו הכללים והנורמות החלות על עובדים העומדים בפני פרישה, והם הוכנסו לתקנות שירות המדינה כבר לפני ארבע שנים. "יש מקרים בהם הצינון הוא לעולם. משנת 2009 הוגשו 102 בקשות לוועדת ההיתרים של עובדי המדינה, המבקשים לקצר את תקופת הצינון או לעבור לגוף עליו פיקחו בעבר. יש עלייה במספר הבקשות, מהתקופה שלפני שנת 2008", אמר.

ח"כ מיקי רוזנטל (העבודה) הדגיש כי חוק הצינון במתכונתו הנוכחית אינו עונה לצרכים המודרניים, ומהווה אחת הסיבות המרכזיות לפגיעה במעמד השירות הציבורי. לדבריו, "הפיקוח על-ידי הממונים לוקה בחסר ופתרון מרכזי לכך היא השקיפות. יש לחייב את השירות הציבורי לפרסם באתר האינטרנט על מי חל הצינון ובאיזה ניגוד עניינים הוא מצוי". ח"כ באסל גאטס (בל"ד) ציין כי לא ניתן לפתור הכל בעזרת חקיקה - ותרבות ארגונית, שקיפות וטוהר המידות אינם מתחום המשפט.

ח"כ מלי פולישוק-בלוך, מרכזת הוועדה לבדיקת קשרי הון-שלטון, סקרה את מסקנות הוועדה כי על מבקר המדינה להגביר את הפיקוח על השקיפות, הצהרות-ההון והגילוי הנאות של בעלי עניין ומשקיעים. לדבריה, יש חוקים נוספים שיש לחוקק, להבדיל בין תפקידים שונים, בכירים וזוטרים, ולחייב כל רשות ציבורית לפרסם את רשימת העובדים שפרשו ממנה, ולכמה זמן. היא הדגישה כי הכללים צריכים לחול גם על נבחרי הציבור, כשהדוגמה הבולטת היא החברות העסקיות בבעלות שר הביטחון לשעבר אהוד ברק.

פרופ' אברהם פרידמן, יו"ר הוועדה ונציב שירות המדינה לשעבר, הוסיף כי חוקים שלא ניתן לאכוף, עדיף לבטל. "אין מדובר בהענשת העובד אלא בהפרדת רשויות. המדינה צריכה לשאת בעלויות הצינון - כי הדבר יחסוך הון רב", ציין. לדברי דני חורין, נציג משרד המשפטים בדיון, ברשויות האכיפה הצינון ארוך יותר משנה ובהן החוק הטיל על העובד גם חובת-דיווח.

לדברי מבקר המדינה לשעבר ויו"ר עמותת שקיפות בינלאומית ישראל, מיכה לינדנשטראוס, בימים אלו מקודמת הצעה לקוד אתי לחברי הכנסת. "מדובר בהצעה מבורכת אך במקביל לכך, יש לקדם קוד אתי גם לשרי הממשלה. ההצעה שנוסחה על-ידי ועדת נאמן לוקה בחסר, ולכן יש לקדם את ההצעה בהתאם לנוסח הקודם כפי שקבעה ועדת שמגר". עו"ד גליה שגיא, מנהלת העמותה, הוסיפה כי "יחסי הון ושלטון אינם מאפיינים רק את ישראל ואינם פסולים לכשעצמם. עם זאת, על הקשר להיות גלוי, שקוף ומוסדר. על נבחרי הציבור לפרסם את הצהרות ההון לציבור ולו בתמציתן. ראוי שנושא השקיפות יוגדר כערך מרכזי בפעילות הרשות המבצעת".
חוסר האפקטיביות שבחוק הצינון / נייר עמדה
הוועדה לביקורת המדינה תקדם עדכון לחוק הצינון לבכירים הפורשים מהשירות הציבורי – לחברות עסקיות. מצ"ב נייר עמדה שהוגש לה בנושא.
מסקנות הוועדה לבחינת הון-שלטון / מצגת
הוועדה לביקורת המדינה תקדם עדכון לחוק הצינון לבכירים הפורשים מהשירות הציבורי – לחברות עסקיות

תאריך:  22/01/2014   |   עודכן:  22/01/2014
עופר וולפסון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות  / עוקבים מי ומי בפרשה - לקבלת רשימות חדשות עם הופעתן
 אביגדור (איווט) ליברמן / Avigdor  Liberman   אברהים צרצור   אברהם מיכאלי   אברהם (אבי) וורצמן   אהוד ברק   אופיר אקוניס / Ofir Akunis   אורי מקלב / Uri Maklev   אורי יהודה אריאל / Uri Yehuda  Ariel   אורי שרגא אורבך / Uri  Orbach   אורית מלכה סטרוק / Orit Malka Struk   אורלי לוי-אבקסיס / Orly Levi-Abekasis   אחמד טיבי / Ahmad  Tibi   איילת שקד / Ayelet Shaked   אילן גילאון / Ilan Gilon   איתן כבל / Eitan Cabel   אליהו בן-דהן / Eliyahu Ben-Dahan   אליהו ישי   אמנון כהן   אראל מרגלית / Erel Margalit   אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri   באסל גטאס / Basel  Ghattas   בועז טופורובסקי / Boaz  Toporovsky   בנימין נתניהו / Benjamin  Netanyahu   בנק לאומי לישראל בע"מ / Leumi Bank LTD   גדעון משה סער / Gideon  Sa'ar   גילה גמליאל / Gila  Gamliel   גלעד מנשה ארדן / Gilad  Erdan   ג'מאל זחאלקה / Jamal  Zahalka   דב חנין / Dov Hanin   דב ליפמן   דני בן יוסף דנון / Dani Danon   החברה לישראל בע"מ / Israel Corp.   זאב אלקין / Ze'ev Elkin   זבולון כלפה   חיים כץ / Haim Katz   חיליק (יחיאל) בר / Yehiel Bar   חמד עמאר / Hamad Amar   חנא סוייד   חנין זועבי / Haneen  Zoabi   טלב אבו-עראר   יאיר לפיד / Yair  Lapid   יאיר שמיר / Yair  Shamir   יואב בן-צור / Yoav Ben-Tzur   יואל (יולי) אדלשטיין / Yoel Edlshtein   יואל קוסטנטין רזבוזוב / Yoel Konstantine  Razvozov   יעל גרמן / Yael  German   יעקב ליצמן / Yaakov Litzman   יעקב מרגי / yaakov Margi   יעקב פרי / Yaakov  Perry   יפעת קריב   יצחק אהרונוביץ' / Yitzhak  Aharonovitch   יצחק הרצוג   יצחק וקנין   יצחק כהן / Yitzhak  Cohen   יצחק (איציק) שמולי / Itzik  Shmuli   יריב לוין / Yariv Levin   ישראל אייכלר / Yisrael  Eichler   ישראל חסון   ישראל כץ / Israel  Katz   כרמל שאמה-הכהן   לימור לבנת / Limor  Livnat   מאיר כהן / Meir  Cohen   מאיר פרוש / Meir Porush   מבקר המדינה / The State Comptrollr   מוחמד ברכה   מיכה לינדנשטראוס   מיכל בירן / Michal Biran   מיכל רוזין / Michal Rozin   מיקי לוי / Mickey  Levy   מיקי רוזנטל   מירב בן ארי / Merav Ben Ari   מירי  רגב / Miri Regev   מלי פולישוק-בלוך   מסעוד גנאים   מרב מיכאלי / Merav  Michaeli   מרדכי (מוטי) יוגב / Mordhay  Yogev   משה גפני / Moshe Gafni   משה  דיין   משה מזרחי   משה (בּוֹגי) יַעלון / Moshe  Ya'alon    משה זלמן פייגלין   משולם נהרי / Meshulam Nahari   נחמן שי   ניגוד עניינים   ניסן סלומינסקי / Nissan Slomiansky   ניצן הורוביץ / Nitzan Horovitz   נסים זאב   נפתלי בנט / Naftali  Bennett   סילבן שלום / Silvan  Shalom   סתיו שפיר / Stav Shafir   עדי קול   עוזי לנדאו / Uzi  Landau   עיסאווי פריג' / Issawi Frej   עליזה לביא / Aliza Lavi   עמיר ארמונד פרץ / Amir  Peretz   עמר בר-לב / Omer  Bar-Lev   עמרם מצנע   עפו אגבאריה   עפר שלח / Ofer  Shelah   פניה (פאינה) קירשנבאום   פנינה תמנו-שטה / Pnina Tameno-Shete   ציפי חוטובלי / Tzipi  Hotovely   ציפי לבני (שפיצר) / Tzipi  Livni   קארין אלהרר / Karin  Elharar   רוברט אילטוב / Robert Ilatov   רונן הופמן   רות קלדרון   רינה פרנקל   שולי מועלם-רפאלי / Shuli  Mualem-Refaeli    שי  פירון / Shai  Piron   שלי רחל יחימוביץ' / Shelly  Yachimovich   שמעון  אוחיון   שמעון סולומון   תמר זנדברג / Tamar Zandberg 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
חוק הצינון לבכירי שירות המדינה יעודכן
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
צורי
22/01/14 16:02
פורום: כנסת 19 כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  כנסת 19
יו"ר ועדת הכספים, ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי), הודיע (יום ד', 22.1.14) על הקמת ועדת משנה לבחינת כשלי הרגולציה בפרשת אי.די.בי ועל-כך שהוא יעמוד בראשה.
22/01/2014  |  עופר וולפסון  |   חדשות
תודה רבה. תודה, אדוני יושב-ראש הכנסת, ראש הממשלה, יושב-ראש האופוזיציה, שופט בית המשפט העליון, גבירותי ורבותי, שלום, ותודה רבה על ההזמנה לבקר בארץ הנהדרת הזאת, במיוחד ההזדמנות לדבר בכנסת, בהחלט כבוד גדול, ואני מודה לכם גם על הכבוד של הענקת מפתח הכנסת, עכשיו אני יכול לבוא ולצאת מתי שאני רוצה.
22/01/2014  |  סטיבן הרפר  |   נאומים
ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת אישרה (יום ג', 21.1.14) לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק הממשלתית, לפיה תורחב אוכלוסיית ניצולי השואה הזכאים למענק הטבות שנתי, העומד כיום על סך של 4,750 שקלים.
21/01/2014  |  עופר וולפסון  |   חדשות
"אין טעם להמשיך ולדון ברפורמה המוצעת בחוק התכנון והבניה, כל עוד הממשלה מגבילה יבוא עובדים זרים לענף" - הודיעה (יום ג', 21.1.14) יו"ר ועדת הפנים של הכנסת, ח"כ מירי רגב. זאת, לאחר שבישיבת הוועדה, שדנה בהצעת החוק, התברר, שהענף זקוק לרבבות עובדים זרים, אך הממשלה הגבילה את מספרם ל-8,000.
21/01/2014  |   אלעזר לוין   |   חדשות
מליאת הכנסת אישרה (ב', 20.1.14) בקריאות שנייה ושלישית את תיקוני החוק להקלות בשוק ההון ולעידוד הפעילות בו שהגישה הממשלה. הצעת החוק נדונה בוועדת הכספים.
21/01/2014  |  עופר וולפסון  |   חדשות
רשימות נוספות   /   כנסת 19  /  מי ומי  
אושר סופית: תופחת העלאת מס המעסיקים  /  עופר וולפסון
"חוק הפיצוציות" התגלה כיעיל ביותר  /  עידן יוסף
האופוזיציה תתגייס לבלימת אחוז החסימה  /  מחלקה ראשונה
הרש"פ והנהגתה - לא פרטנר  /  יואל (יולי) אדלשטיין
ההיסטוריה תסגור חשבונות  /  סופיה רון-מוריה
חופש ביטוי אינו ערך מוחלט  /  שמעון אוחיון
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
דן מרגלית
דן מרגלית
הרמטכ"ל וראש השב"כ 'שקיבלו בארבע עיניים את ההחלטה האסונית לצמצם בהצבת הכוחות ב-7 באוקטובר, וכן ראש אמ"ן ומפקד דרום קיבלו אחריות וצריכים להתפטר, אבל ריבונו של עולם לא דקה אחת לפני ש...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il