|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

כריתת רחם - האמנם ניתוח הכרחי?

מטרת המאמר הינה ליידע נשים העומדות בפני החלטה או המלצה לעבור כריתת רחם לבחון את מצבה מול הגישות החדשות והמידע העדכני המאפשר להימנע מכך
26/01/2009  |     |   מאמרים   |   תגובות
לעבור כריתת רחם? [צילום: AP]

   רשימות קודמות
  הטיפול הנכון באנדומטריוזיס
  אנדומטריוזיס - מחלה הגורמת סבל ועקרות
  הורמונים וגיל המעבר

כריתת רחם הינו אירוע קשה לכל אישה לבטח אם הוא מיותר וניתן למניעה ואכן האמצעים הקיימים מאפשרים להימנע מרוב הניתוחים שנערכים בשל בעיה שפירה ולא בכדי נשים מתייעצות שוב ושוב בטרם הם נדרשות להחלטה.

מעבר לקושי הניתוחי, "פרידה" מהרחם אחד מסמלי הנשיות, הינו אירוע קשה בכל גיל, בוודאי לפני גיל המעבר (ב"גיל הפוריות"). כריתת רחם הינו הניתוח (הגדול) הגניקולוגי השכיח ביותר, ברור לכל העוסקים בנושא שכריתות מבוצעות לעיתים תכופות מדי ולעיתים קרובות ללא צורך אמיתי או מבלי שננקטו כל הפעולות המאפשרות להימנע מכך.

לדוגמה, שיעור כריתות הרחם בארה"ב הינו גבוה בהרבה מהשיעור באירופה, וברור שהפער איננו "גיאוגרפי", אלא קשור באינדיקציות רפואיות וצידוק שונה לניתוח הניתן בארה"ב בהשוואה לעמיתים באירופה.

גם שיטת התגמול הנדיבה והישירה של הרופאים על כל ניתוח שבוצע, ומוכנות של הנשים לעבור את הניתוח ו"להיפטר מהבעיה" מסייעים לשיעור הגבוה של כריתות רחם. בדיוק בשל כך הנושא הגיע לפני שני עשורים לדיון מיוחד בקונגרס האמריקני.

בדומה, הוכח שכאשר הודיעו לרופאים בקנדה שהרחם יבדק וישקל לאחר כריתתו כדי לאמת שאכן היה גדול ולאשר את ההוריה לניתוח, ירד שיעור הניתוחים באופן חד.

בארץ מתבצעים אומנם פחות ניתוחים מאשר בארה"ב, אך גם כאן מתבצעים ניתוחים רבים מדי שניתן להגדירם כ"מיותרים" או לפחות ככאלה שניתן היה להציע להם ניתוח תחליפי. יאמר כבר כאן, ההבדלים נובעים מוריאציה לגיטימית בהבנה של הספרות הרפואית, במידת ניסיונו והיכרותו של הרופא עם החלופות לכריתת רחם ובהבנות שמושגות בין הרופא המייעץ והמטופלות, כל אחת על-פי צרכיה ומידתה, סבלנותה להימנע מניתוח שעשוי לפתור את בעייתה מייד ולהתנסות בחלופות השונות עד שמושגת זאת הפותרת את בעייתה.

ככלל רוב ההוריות לכריתת רחם הינם יחסיות ולא אבסולוטיות, כלומר במקרה שרופא אחד יציע ניתוח רדיקאלי, עשוי האחר לבטל ולפסול ולהציע מעקב בלבד או טיפול שמרני ואף תרופתי. עצם העובדה שרוב הניתוחים נערכים כדי להקל על סימפטומים וסימנים, קרי להקל על תלונותיה של האישה, מעידים שההחלטה גם תלויה במידה רבה במטופלת ובמידת סבלנותה לנסות את החלופות.

האינדיקציות ההיסטוריות לכריתת רחם

מה הם האינדיקציות ההיסטוריות לכריתת רחם ומה ניתן להציע כתחליף כדי להימנע מכריתת רחם?

  • 1. רחם גדול. בעבר היה מקובל לכרות רחם גדול מ-12-11 שבועות הריון גם ללא כל תופעות קליניות. ההסבר שניתן לכך היה:

  • (א') חוסר היכולת לעקוב אחרי השחלות שבעקבות צמיחת הרחם הן נגררות כלפי מעלה ומתרחקות מטווח המישוש הידני המאפשר מעקב שוטף;

  • (ב') הסיכון להתפתחות גידול ממאיר (הנקרא סרקומה).

  • (ג') רחם בגודל כזה עלול לעיתים רחוקות לגרות ללחץ בצינורית השתן (בעיקר מימין) ולגרום להרחבת הכיליה.

כל הסיבות הנ"ל אינן רלוונטיות כיום ואין כל סיבה לנתח רחם בגודל זה או גדול יותר רק מכיוון שהוא גדול. חוסר יכולת לעקוב קלינית אחרי השחלות איננה סיבה מקובלת עוד לכריתת רחם, מאחר וכיום מקובל לעקוב אחרי השחלות באמצעות בדיקת אולטרסאונד ולא סומכים על מישוש ידני בלבד שהוא מסורבל ופחות מדוייק.

גם הטענה לסיכון לשינוי ממאיר של שרירן הינה מזערית ולא מקובלת כיום. גם אפשרות שרחם גדול יגרום ללחץ על צינוריות השתן, ניתנת לבדיקה יעילה באולטרסאונד. רחם גדול, סופו לקטון אחרי גיל המעבר והתסמינים עשויים להיעלם.

  • 2. דימומים. ברוב המקרים הדימומים נובעים בשל שרירן בתת הרירית. כאשר רובו של השרירן בולט לכיוון חלל הרחם הפנימי, יתלוו אליו יותר תסמינים כמו דימום רב ולא סדיר שנובע:

  • (א') מהגדלת השטח האפקטיבי של הרירית המדממת בזמן הוסת;

  • (ב') פגיעה במנגנון הטבעי של צמיחת רירית הרחם באזור השרירן - צמיחה שגם אחראית לעצירת הדימום הויסתי;

  • (ג') פגיעה במנגנון של התכווצות כל הדם המונעים דימום לא מבוקר בווסת;

  • (ד') סיבות הורמונליות מקומיות.

שרירן תת-רירי ניתן לכריתה יעילה בניתוח פשוט יחסית של היסטורסקופיה - מכשיר אופטי המוחדר דרך הנרתיק לרחם אליו מחובר אמצעי חיתוך וצריבה המאפשר להסיר את השרירן בחלקים קטנים.

הוצאת השרירן בשיטה זאת מתאימה גם למקרים שרוצים לשמר את הרחם והפריון. מאידך באישה שאיננה מעוניינת בפריון, ניתן להמשיך ולצרוב את שאר הרירית ולהימנע מכל דימום. גם שרירנים שאינם בולטים לחלל הרחם יכולים לגרום לדימומים כבדים וגם כאן הפתרון של כריתת השרירן תוך שימור הרחם אפשרי. כריתת השרירן יכולה להיעשות בלפרוסקופיה או אף בחתך קטנטן בדופן הבטן. כל האפשרויות הנ"ל מאפשרים לטפל בסימפטומים ולשמר את הרחם.

  • 3. כאבים ולחץ. כאבים או לחץ על איברים סמוכים, הינם סיבות שכיחות לכריתת רחם, אולם ברוב המקרים ניתן להתגבר על הסימפטומים ללא צורך בכריתת הרחם על-ידי טיפול בבעיה שגורמת לכאבים כגון כריתת שרירנים, או טיפול בבעיות אחרות (כגון אנדומטריוזיס, אדנומיוזיס).

באופן טבעי, לאחר גיל המעבר, נוטה הרחם המוגדל להתכווץ ולקטון מחוסר תמיכה הורמונלית והתופעות צפויות להיעלם מאליהם. במקרים מסויימים ניתן להציע מעקב שמרני ותומך ודחיה של הניתוח עד אחרי גיל המעבר כאשר השרירנים יתכווצו עובדה שתביא לשיפור בתופעות כולם.

אולם דווקא בשנים לפני גיל המעבר, הדימומים יכולים להיות חזקים יותר ומטרידים יותר בשל הופעתם של מחזורים לא סדירים וללא ביוץ המובילים להתמשכות הדימום ואיתם התקצרות הסבלנות של המטופלת והרופא.

במקרים אלו, חייבים להציע למטופלת תכשירי ברזל, כדי למנוע את האנמיה הצפויה. כמו-כן, ניתן להציע טיפול בזריקות הורמונליות (אנלוגים של GnRH) הגורם למעין מנופאוזה - כימית הגורמת להקטנת הרחם, להפסקת הדימומים ואף הכאבים. הטיפול ניתן לפרק זמן של חודשים ספורים עד אשר הגוף מייצב בחזרה את מחסני הברזל ורמות ההמוגלובין ומתאפשר טיפול חלופי (מבלי להצטרך לעירוי דם) או עד אשר פוסקת ההפרשה ההורמונלית והפעילות השחלתית מאליה ואיתה פוסקות התופעות הלא רצויות. טיפול זה גם יעיל לפני ניתוח בכך שהוא מייצב את מצבה של המטופלת וחוסך בעירויי דם מיותרים.

התופעות הנגרמות ע"י שרירנים

בחלק גדול מהמקרים, צומחים השרירנים ללא כל תופעות קליניות מובחנות והשרירן מתגלה במקרה בבדיקה גניקולוגית או באולטרסאונד - מכשיר בעל רגישות וסגוליות גבוהה לזיהוי שרירנים.

התופעה השכיחה ביותר הינה דימום רב בווסת ובין הווסתות, דימום שיכול להוביל לאנמיה חריפה או כרונית, אלא אם כן האישה מצליחה להתאזן על-ידי טיפול בתכשירי ברזל.

תופעות נוספות של כאבים, לחץ על שלפוחית השתן, עיוות של החצוצרות או חלל הרחם, הגורמים לעקרות, או אף להפלות ולהתכווצויות הרחם ולידות מוקדמות, כשהרחם מאוד גדול תופיע גם תפיחות הבטן. הערכת צמיחת הרחם והשרירנים נעשית על-סמך בדיקה פיזיקלית בהשוואה לשבועות הריון. דרך אחרת הינה להעריך את הגודל בס"מ באמצעות בדיקת אולטרסאונד, מכשיר שגם יכול להעריך את מספר השרירנים, מיקומם, גודלם והשינוי בגודל. לעיתים מתגלה מוקדים מסויידים שמעידים על שפירות הממצא במקרים נדירים יכול להיגרם נמק במרכז השרירן בעקבות צמיחה מהירה.

טיפול באמצעים חדשים

בשנים האחרונות פותחו אמצעים שונים מצנתור עורקי הרחם וחסימת זרימת הדם לשרירין, דרך חימום באמצעות אולטרסאונד ממוקד וכן צריבת השרירינים, שמאפשרים לצמצם את גודלם - קצרה היריעה מלתאר את יתרונותיהם וחסרונותיהם במאמר זה.

הימנעות מניתוחים נרחבים תואמת את הכיוון הכללי של הרפואה. הכירורגיה על כל ענפיה, מי במוקדם ומי במאוחר, עברה תהליך של זעיר פולשנות, קרי מזעור החתכים שבאמצעותם ניתן לבצע את הניתוח, וכך במקום חתך ביטני גדול נעשה חתך קטן, ואחריו פותחו שיטות אנדוסקופיה שבאמצעות מצלמה המדגימה את איבר המטרה, ומערכת של כלים ממוזערים כגון: מספריים, כלי צריבה, מצבטים למיניהם ואפשריות של תפירה וקשירה בוצעו אף ניתוחים מסובכים בחתכים מינימליים שאף קיצרו את האשפוז ליממה ופחות ואת השהות בבית לשבוע או פחות.

שיטות אלו מציעות נוחות מרבית למנותחים, תוך הפחתה בכאבים הכרוכים בשלב ההתאוששות למינימום נסבל. כמובן שמזעור הניתוח איננה המטרה הסופית, ובתחומים רבים פותחו שיטות מתקדמות יותר ואף חלופות רפואיות לא פולשניות כלל.

בהתאמה, עד לפני כמה עשורים, הוגדרה "איכותו" של הגניקולוג על-פי "יכולתו" לכרות רחם - ככל שהרחם גדול יותר הוא יותר קשה לכריתה, הן בדרך הבטנית והן בדרך הווגינלית ו"הוירטואוז הכירורגי" היה צריך להיות מסוגל להוציא את הרחם ביעילות ללא סיבוכים ויש שהגדילו ועשו זאת דרך חתך קטן יותר, אך מאז עשתה הרפואה כברת דרך ארוכה ואיכותו של הגניקולוג נמדדת במידת היכרותו ושליטתו עם שלל החלופות ויכולתו להימנע ככל האפשר מכריתת רחם מיותרת או לחילופין להציע שיטות זעיר פולשניות שימנעו את הכאבים, יקצרו את האישפוז וההחלמה, ויציעו צלקת מינימלית.

השינויים בגישה הניתוחית והימנעות מכריתת רחם, אינם מקריים, ואף ש"הבשורה" טרם הגיע לכל הרופאים היא ידועה ומוכרת למטופלות המשתמשות בזכותן להימנע מכריתת איבר - שהוא גם סמל, ומבקשות לשמר אותו יותר מאשר בעבר. האפשרות להימנע מניתוח כמעט בכל מקרה נובעת משיפור באמצעי האיבחון והמעקב (האולטרסוני), שיפור ביכולת הניתוחית המאפשרת להוציא את השרירנים, תוך שימור הרחם כמעט בכל מקרה ומקרה.

במקביל, התפתחו מבחר טיפולים המשתמשים באמצעים פיזיקליים כגון צנתור וחסימה של כלי הדם המזינים את השרירין וגורמים לניוונו, אולטרסאונד הגורם לחימום השרירן ולהתכווצותו וכן מעין "מזלג" חשמלי המוחדר לשרירן במהלך לפרוסקופיה ומאפשר לגרום לצריבה וניוון חלקי שלו. לכל האמצעים הנ"ל יש יתרונות וחסרונות אותם צריך הרופא להכיר, להעריך ולהמליץ עליהם בהתאם למקרה. רוב הטיפולים הנ"ל מתאימים בעיקר לנשים שאינם מעוניינות בפיריון.

לסיכום

אין ספק שבעבר ניזונה הגישה המתירנית לכריתות רחם לא סלקטיביות מהשפעת הגישות האמריקניות שהיו אגרסביות לא רק בשל מגבלות הרפואה דאז, אלא גם בשל העובדה שכריתת רחם היוותה ומהווה את הניתוח השכיח ומקור הכנסה חשוב לרופאים.

מעצם העובדה שהוריה לניתוח הינה יחסית ושניתן היום להימנע מרוב הניתוחים ולהציע ניתוחים יותר שמרנים או אף טיפולים לא ניתוחיים כלל, מובן שיש ללכת לקראת המטופלות ולהימנע מניתוח ככל האפשר.

בעשורים האחרונים קיימת עלייה ניכרת בשיעור הנשים בנות 40 ויותר המבקשות להרות, בקבוצת גיל זאת השרירינים שכיחים, ויש להסירם תוך שימור הרחם וכך נאלצה הרפואה לפתח שיטות וגישות שמרניות לטיפול בשרירנים תוך מזעור הפגיעה ברחם.

בכל העולם מבוצעים ניתוחים מיותרים שכמעט אבד עליהם הכלח, חלקם בשל גישה מיושנת של רופאים המבצעים את מה שהורגלו לעשות מזה שנות דור ואחרים בשל סיבות כלכליות. יש גם צורך לנתח כדי להכשיר דור חדש של מתמחים שבלעדי הניתוחים המיותרים לא יצבור ניסיון מספק. אולם הרצון והצרכים של המטופלות בשילוב עם התפתחויות רפואיות, ולצד ההעצמה שלהם בעזרת ידע זמין כבר יצרו את המהפכה בתחום שתלך ותתעצם.

מה הם שרירנים

הרחם הוא איבר שרירי מופלא, עם חלל קטן מאוד שקירותיו נושקים זה לזה, גודלו כשל אגס קטן עם דופן שרירי בעובי 1 ס"מ, אורכו כ-8-7 ס"מ ורוחבו המירבי כ-5 ס"מ בפסגה. משקלו כ-70 גרם ויש ביכולתו לצמוח לשק שרירי רב מימדים המכיל עובר/ים שיליה ומי שפיר.

בהריון, סיבי השריר מתעבים ומתארכים, אך לא מתרבים. שרירני הרחם הם גידולים שפירים שכולם מתחילים בתא שריר רחם בודד "שיוצא משליטה" מתרבה וגדל ויוצר מעין "כדור גומי" בקוטר מילימטרים בודדים עד עשרות ס"מ ומגרמים בודדים למאות גרמים.

ברור אם כן שצמיחה של שרירן הגדול מ-3-2 ס"מ בדופן הרחם תגרום לדופן להימתח ולהתעבות סביבו, ומטבע הדברים השרירן יעוות את הדופן ואף יבלוט ויחרוג מגבולות הדופן לכיוון חלל הרחם הפנימי (Submucous) או לכיוון הדופן החיצונית (Subserous).

שרירנים צומחים בגיל הפוריות בהשפעת גירוי הורמונלי בעיקר אסטרוגני (אך גם פרוגסטטיבי) ונוטים להתכווץ ולהסתייד אחרי הפסקת הוסת-במנופאוזה.

תאריך:  26/01/2009   |   עודכן:  26/01/2009
פרופ' ציון בן-רפאל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
כריתת רחם - האמנם ניתוח הכרחי?
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
דליה1
19/02/09 14:51
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
החלטת בג"צ בהרכב 9 שופטים, לא לפסול את המפלגות הערביות לבחירות לכנסת, ובכך לבטל את החלטת ועדת הבחירות של הכנסת, מעוררת זעם וביקורת בימין והילולת שכרון הדמוקרטיה בשמאל ובמפלגות הערביות.
26/01/2009  |  עו"ד אברהם פכטר  |   מאמרים
כשאמא באה הנה יפה וצעירה,
26/01/2009  |  אביתר בן-צדף  |   מאמרים
תסמונת התעלה הקרפלית הינה מצב נוירולוגי שכיח הפוגע יותר בנשים ונגרם עקב לחץ על העצב המדיאני בשורש כף היד. בכניסתם לכף היד עוברים העצב והגידים דרך תעלה המצויה בשורש כף היד, והקרויה התעלה הקרפלית. עלייה בלחץ בתוך התעלה גורם לנזק לעצב העובר בה (העצב המדיאני). קיימות סיבות שונות ללחץ מוגבר בתעלה הקרפלית, כגון: מבנה אנטומי צר של התעלה, בצקות, תת-פעילות של בלוטת התריס, חבלות באיזור, עבודה מאומצת עם היד ועוד. תסמונת התעלה הקרפלית נחשבת למחלת מקצוע בקרב אנשים, אשר עבודתם כרוכה בפעילות מרובה ומאומצת עם הידיים. יצויין, כי תסמונת התעלה הקרפלית שכיחה יותר ביד הדומיננטית.
26/01/2009  |  ד"ר רון דבי  |   מאמרים
"עוד לא פסקה האש ברצועת עזה, וחמאס כבר חזר להבריח טילים אל פנים הרצועה, כאשר מערכת המבריחים, בדואים ברובם, אך לא רק, ממתינה מן הצד המצרי עם כמויות גדולות של טילי גראד וקטיושות, למילוי המצברים. הם הרי לא הרוויחו כבר כמעט חודש. זו הרי תעשיה. דוברי חמאס בעזה, יהירים כתמיד, כבר הודיעו כי מבחינתם ההברחות של הנשק דרך המנהרות - יימשכו, וכי אפילו לא יסתירו את כוונתם זו" - כתב ד"ר גיא בכור, הפרשן החביב עליי לעולם הערבי, באתרו המצוין.
26/01/2009  |  אביתר בן-צדף  |   מאמרים
כשבוע לאחר תום מבצע "עופרת יצוקה" עדיין מתרוצצים הדיו ברחבי העולם הערבי. התמונות הקשות שהעבירו אמצעי התקשורת הערביים, ובראשם "אלג'זירה" - ערוץ אנטי-יהודי, טרוריסטי וג'יהאדיסטי, היו קשות מנשוא: הצלמים התמקדו בילדים ובילדות, בזקנים ובנשים הפצועים וההרוגים, מבלי להראות את הטילים שירו לוחמי חמאס בישראל. הרושם שיצרו ערוצים אלה הוא שישראל נלחמת נגד תינוקות וילדים והורגת בהם בכוונה תחילה, וכך התעוררבמדינות ערב זעם המונים נגד ישראל ונגד השליטים הערבים שאינם עושים דבר נגדה. המטרה הקבועה לביקורת הציבורית והתקשורתית הייתה נשיא מצרים, חוסני מובארק, שתמך בישראל לאורך כל המבצע, בהאשימו את חמאס במצב השורר בעזה.
26/01/2009  |  מוטי קידר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il