|   15:07:40
  בועז ארד  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

פיליפ קרסנטי ומכחישי המציאות

האם יש מציאות מחוץ למסך התקשורת? יש ויש, אלא שכל ה'פוסט מודרניסטים' למיניהם, החליטו שהמציאות היא 'מה שאתה יוצר' לא!
28/02/2009  |   בועז ארד   |   מאמרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
ניוספיק. ויצטום.

פיליפ קרסנטי, מבקר התקשורת הצרפתי, נאבק במשך שנים בגבורה נגד תחנת "פראנס 2" הצרפתית וכתבה צ'ארלס אנדרלין שהפיצו את עלילת הדם הבוטה ביותר של המאה האחרונה נגד חיילי צה"ל ומדינת ישראל. קרסנטי שהתארח השבוע בפאנל דיון של ארגון המשפטנים היהודיים הבינלאומי בתל אביב מצא עצמו מוקף במכחישי מציאות. אם תהה קרסנטי מדוע בעת שבה הוא מסתער קדימה במלחמה על שמה הטוב של מדינת ישראל הוא מוצא עצמו לבד בעומק קווי האויב הרי שהתשובה לפניכם.

בפאנל שנערך השבוע בהנחיית ראש המוסד לשעבר מר אפרים הלוי, נדון הנושא "התקשורת כמשקפת או כמכתיבה?!". בעקבות הצגת מלחמתו המשפטית בעלילת הדם המודרנית של א-דורה דיברו אנשי תקשורת בכירים ובהם דוד ויצטום ונחום ברנע. דוד ויצטום, שבכל הקשר אחר הייתי משבח את הגשתו הטלויזיונית הראויה והמתחשבת, ולראייה הראיון אותו ערך עם רותם סלע ואנכי לרגל שנת היובל לפרסום "מרד הנפילים" לא מסוגל היה להתנתק מן האקדמיזציה הפוסט-מציאותית שפשתה בעולם התקשורת: "אין מציאות מעבר לתקשורת, אין מציאות אובייקטיבית. יש מציאות שאנו מכירים אותה דרך התקשורת וזאת המציאות האחת שישנה..." הסביר והוסיף כי "...כל ההבחנה המסורתית הזאת שהייתה בזמנו בין אמת לשקר, בין בדיון למציאות, בין בדיון לתעודה היא אבחנה שמאד מאד מטשטשת כאשר מדובר בתקשורת". לפניכם עיקר שיכתוב הדברים בהקשרם המציאותי.

נאומו של דוד ויצטום
היה או לא היה? למי אכפת!

"הדוגמה של א-דורה היא לא יחידה ולא ראשונה של מיתוס, מיתוסים נוצרו גם בעבר....

"השאלה של הכתבה או שיקוף של מציאות מתחילה בשאלה מה היא מציאות והאם יש מציאות (במרכאות או לא במרכאות) מעבר למציאות (במרכאות או לא במרכאות) כפי שאנו מכירים אותה דרך התקשורת. העובדה היא היום שברוב רובם של המקרים, וברוב רובם של הדיונים העיקריים שאנו מנהלים במרחב הציבורי שלנו, לאוו דווקא במרחב הפרטי, במרחב הפרטי אנו מכירים את החברים והמשפחה שלנו לא דרך התקשורת, המציאות הביתית הפרטית שלנו, וגם כאן חודרת המציאות החיצונית אלינו הביתה דרך הטלוויזיה, הטלפון והעיתון.

"אין מציאות מעבר לתקשורת, אין מציאות אובייקטיבית. יש מציאות שאנו מכירים אותה דרך התקשורת וזאת המציאות האחת שישנה..."

ואז השאלה האם התקשורת יוצרת מציאות או משקפת מציאות היא לדעתי שאלה לא רלוונטית, או שאלה מעוותת. זה לא שהתקשורת מכתיבה או משקפת או יוצרת מציאות – המציאות שלנו היא התקשורת והתקשורת היא המציאות, זה מה שאנו מכירים וההבחנה הזאת כאילו יש משהו שהוא מעבר לכך היא אבחנה שאין לנו כלים ואין לנו אמצעים לעשות אותה.

ולכן השאלה שפיליפ הביא לכאן היא באיזה שהוא מקום, יש בה פרדוקס מובנה הפרדוקס הוא שגם פיליפ קרסנטי עושה את העבודה, את המאבק שלו בתקשורת. דרך התקשורת באמצעות התקשורת. אנחנו ראינו כאן סרט טלוויזיה, שהוא סרט טלוויזיה תקשורתי ואז יש לנו גרסה אחת מול גרסה אחרת והשאלה היא אז, כמובן, מה היא האג'נדה שלנו מה נרצה לומר מה נרצה להעביר וכיצד נרצה אנחנו להשתמש בעובדות שמביא לנו פיליפ קרסנטי ואיך אנחנו נתרגם את העובדות האלו לצרכינו כי אין כאן עובדות מנותקות מן המציאות התקשורתית, שאנחנו מכירים אותה, לכל אחד יש את העובדות שהוא מסדר אותם, ממסגר אותם, בהתאם לצרכים שלו.

אחד הויכוחים הקשים ביותר שהיו סביב הסיפור של מוחמד א-דורה היה ויכוח שהייתה לו משמעות פוליטית. אף אחד לא כפר מלכתחילה בשאלה האם הישראלים הרגו את מוחמד א-דורה או לא הרגו אותו. כדי להיות מדען או כדי להחליט על הדבר הזה כשופט בית משפט, אם כי גם לשופטים בבית המשפט יש את האג'נדה שלהם, ( כך... למורת רוחה של השופטת הדסה בן-עתו שישבה מול ויצטום, ב.א), הוויכוח העיקרי היה לרוב בין אנשים שנמצאים מימין ויש להם אינטרס להגן על מדינת ישראל לבין אנשים שאמרו כי מוחמד א-דורה הוא לא כל כך חשוב כילד הזה עצמו אם הוא נהרג מאש חיילי צה"ל או לא משום שצה"ל הורג הרבה מאד ילדים ברצועת עזה וברצועה ולכן מוחמד א-דורה הוא סוג של סמל...

מה המסקנה? המסקנה היא שלא מדובר באמת או עובדות למול דמיון ופיקציה אלא ויכוח פוליטי שבו התקשורת ממלאת את כל התפקידים. משום שכל אחד רואה את המציאות שלו המורכבת מן הקונסטרוקטים הבדיוניים או לא בדיוניים שהוא רואה בתקשורת.

לא לחינם אנו לא עושים במסגרת לימודי תקשורת את ההבחנה בין סרטים תיעודיים לבין סרטים בדיוניים, כי כפי שאנו יודעים סרט, מה שאנו קוראים סרט תיעודי, דוקומנטרי הוא סרט שמשתמש בעובדות כדי לומר שקר, כלומר סרט שמשתמש באמת לומר שקר, כלומר סרט שבונה עובדות בצורה מסוימת שנותנת לנו תמונה שהיא מטבעה לא יכולה להיות תמונה אמיתית אלא תמונה סובייקטיבית של כל במאי שעושה את אותו סרט דוקומנטרי ולכן במידה רבה מאד יש הסתכלות על הסרט העלילתי כסרט משתמש בבדיון או בשקר כדי לומר אמת לא לחינם אנו רואים לעיתים קרובות אמת יותר גדולה או יותר מעניינת בוקעת מסרט עלילתי מאשר מסרטים דקומנטרים לאחר שכל ההבחנה המסורתית הזאת שהייתה בזמנו בין אמת לשקר, בין בדיון למציאות, בין בדיון לתעודה, היא אבחנה שמאד מאד מטשטשת כאשר מדובר בתקשורת.

אני לא רוצה להיכנס לוויכוחים על פוסט מודרניזם בעולם המשפט או בעולם החברה וכו', אני מתעסק רק בתקשורת ומה שאנו רואים בתקשורת במהדורות החדשות, בכתבות תמיד [נעשה] שימוש במצלמה, שימוש בכתב שיוצא לשטח כדי לומר לנו משהו שברוב המקרים ממש לא קרה.

...אני מצטער אם זה נשמע קצת מפותל אולם בעולם הזה לשמור על אמת לנסות להביא עובדות לבית משפט לנסות לשכנע וללכת עם אותן עובדות מול כל הגל הזה, הגל הפוליטי, הגל האופנתי, הגל העלילתי, הגל החברתי, הגל של הביקורת נגד ישראל ובעד ישראל ימין ושמאל וכו' וכו'.

זה נשמע כמובן ונראה כמובן כמו סוג של דון קישוטיות אך כידוע דון קישוטיות תמיד הייתה ובעוד שרוב אנשי דורו של דון קישוט באותה ספרד נשכחו ואינם דון קישוט אכן מתבלט אחרי מאות שנים כאותה דמות שמסמלת את החתירה לאמת ולצדק גם בעולם שהערכים שלו התערערו. תודה.

מה היה לנו?

במאמר מוסגר אציין כי לא בשמחה אני משתמש בדוד ויצטום כדוגמא, יש לי חיבה ואמון ברגישותו ובכנותו אך בחרתי להציג את הנאום מעל כדבריו של נציג נאמן המתאר ביושר את התפיסה המנותקת מן המציאות של רוב האינטלקטואלים בתחומי מדעי הרוח.
על תפיסה זאת בונים העריצים את תקוותיהם להחרבת כל אי של חירות וחופש בעולם והיא המבטיחה כי גיבורים בודדים כמו פיליפ קרסנטי ימשיכו להצטייר כ"דון קישוטים" סהרוריים ומנותקים המנהלים מאבקים סיזיפיים חסרי טעם במקום להיות גיבורי תרבות ומודל ראוי לחיקוי.

תאריך:  28/02/2009   |   עודכן:  28/02/2009
בעז ארד
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
פיליפ קרסנטי ומכחישי המציאות
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ימא"י
1/03/09 09:23
2
ירון זכאי
1/03/09 16:57
3
דן ה
1/03/09 20:38
4
איתן לשם
2/03/09 13:41
5
שולטי רודף שלום
13/09/09 03:02
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ממשרדי בפקולטה לפמיניסטולוגיה במכללת "מראה", איני יכול שלא לגחך בהביטי על בעלי-טור מתחרים המנסים ללא הצלחה למצוא את ההסבר להתנהגותה המוזרה של היונה המתאבדת, ציפי לבני. במה שנראה כהתנהגות אידיאולוגית של ממש - דבר הידוע כי פס מעולמנו מזמן, וכי ודאי שאינו מצוי בסביבתה של ראש מפלגת קדימה - מסרבת אשה זו להיכנס לממשלה הבאה, למרות הידיעה הכמעט ודאית שבכך היא היא מחסלת את מפלגתה-היא.
28/02/2009  |  גיל רונן  |   מאמרים
נכון לזמן כתיבת שורות אלה ממשלת נתניהו השנייה המתגבשת לא תכלול גם את חברי מפלגת קדימה. אז נכון, דליה איציק לא ממש שמחה וגם השר שאול מופז וודאי עולה הלילה על יצועו בתחושה קשה של החמצה, אבל אין מה לעשות - כולם מקבלים את דין התנועה שהתקבל פה אחד - הפה של יושבת הראש ציפי לבני. לא הועילו הפגישות, הלחץ הציבורי ואפילו לא קולם של הפרשנים הפוליטיים שקראו בגרון ניחר לשרה לבני לרדת מהעץ הגבוה שעליו טיפסה (היו כמובן גם בוטים יותר שקראו לה להחזיר לספריית הוידאו את הסרט בו היא חיה, אבל כידוע אנו כתב-עת מהוגן).
28/02/2009  |  אדי אהרונוף  |   מאמרים
העולם הערבי מתחיל לחוש את טבעת החנק האירנית המתהדקת סביב צווארו. היה זה בשבוע שעבר אחד ממנהיגי השיעה האירנים, נאטק נורי, שהביע בקול רם את מה שחבריו, ראשי השלטון באירן, אומרים בחדרי חדרים: שהאי בחריין שייך לאירן, ושהוא בעצם המחוז ה-14 של המדינה האירנית.
28/02/2009  |  ד"ר מרדכי קידר  |   מאמרים
"השמיניסטים" הינה קבוצה אידיאולוגית של בוגרי תיכון המסרבים להתגייס לצה"ל גם במחיר של עונש מאסר בכלא צבאי. עומר גולדמן, בתו של סגן ראש המוסד לשעבר, חברה ב"שמיניסטים" והיא ריצתה בשנת 2008 שני עונשי מאסר בגין סירובה הנחרץ להתגייס. בראיונות לתקשורת הישראלית נימקה עומר את החלטתה ב"כיבוש הישראלי" וב"פשעי המלחמה" שמבצע צה"ל נגד העם הפלשתיני.
28/02/2009  |  יהונתן דחוח-הלוי  |   מאמרים
צירוף מקרים נדיר הביא לכך שיום שלישי השבוע אכן היה בבחינת "פעמיים כי טוב": ב"כפר המכביה" ברמת-גן פתח צוות המשא והמתן של הליכוד את הדיונים עם הסיעות החרדיות בתביעותיהן להקמת ממשלה בראשותו של בנימין נתניהו, ובראשן הגדלתן של קצבאות הילדים. במקביל, לרגל "יום המשפחה" שחל באותו יום, פרסמה בירושלים הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) נתונים על גודל המשפחה הישראלית.
27/02/2009  |  עידו שטרנברג  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   ישראלי-פלשתיני  /  מי ומי    / 
שני טילי גראד פגעו באשקלון  /  יואב יצחק
ברק: נגיב אם דמשק תפר האיזון בלבנון  /  עידן יוסף
"הסלמה בדרום היא עניין של זמן"  /  עידן יוסף
נאום בכנסת לזכר מחבל של חמאס  /  יהונתן דחוח-הלוי
עוד "נער תמים" של בצלם היה מחבל  /  יהונתן דחוח-הלוי
למה לא פלשתין?  /  אליקים העצני
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
ראובן דינור
ראובן דינור
כאשר צבא מוקם להגן על אזרחי המדינה בהגדרתו וזו מטרתו העיקרית, אינו יכול שהגנה זו תיסדק והאזרחים עליהם הוא מגן יחטפו    ההגנה היא באחריותו ושומה עליו כגוף מבצע למנוע חטיפת אזרחים
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
כחברה עלינו לשנן את שתי הפרשות ולתת להן ביטוי במערכות חיינו היומיומיים, כחברה עלינו לאמץ את התפיסה החברתית וההומנית לפיה כל בני האדם שווים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il