משרד התחבורה יבחן אפשרות לשנות את חישוב המדד המשמש כיום לעידכון תעריפי הנסיעה במונית, באופן העשוי להוזיל את הנסיעה במוניות המיוחדות ("ספיישל"). זאת בעקבות בדיקה שקיימה המועצה לצרכנות.
במסגרת המאבק ביוקר המחיה, בדקה המועצה לצרכנות את תעריפי הנסיעה במוניות. מן הבדיקה עולה כי בשל ירידת מחירי הסולר בשנה החולפת בכ-22%, יש מקום להוזיל לצרכנים את תעריפי הנסיעה במוניות בכ-8%.
אחת לשנה בודק משרד התחבורה את רכיבי סל ההוצאות של נהגי המוניות (עלות רכישת מונית, שכר עבודה, מחיר סולר ועוד). רכיב הסולר באותו סל עומד על 38% מסך הסל, כך שמחיר הסולר משפיע מאוד על עלות הסל הכולל. המועצה מזכירה כי מחיר הנסיעות במונית מפוקח ונקבע בהתאם לבדיקה שעורכת ועדת המחירים, המשותפת למשרד התחבורה ולמשרד האוצר.
תעריפי המוניות עודכנו בפעם האחרונה ביוני 2013 בהתחשב במחירי הסולר של מרס 2013. מאז, מחירי הסולר לצרכן על-פי ממצאי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, צנחו מטה בשיעור של 22% מה שהעלה את הציפייה שוועדת המחירים תקבע מחירים נמוכים יותר לנסיעה במונית, מחירים המשקפים את ההפחתה בעלויות.
מבדיקת המועצה לצרכנות מתברר שלמרות שמחירי הסולר - המהווים כאמור 38% מסל ההוצאות לנהג - הוזלו בשיעור של כ-22%, הדבר לא בא לידי ביטוי בפועל בתעריפי הנסיעה לצרכנים והמחיר לצרכן לא הופחת כלל.
המועצה מאשימה את משרד התחבורה בכך שאינו מוזיל את המחירים, בין היתר בשל חששו של המשרד שלא יוכל לאכוף על נהגי המוניות להפחית את התעריפים.
זאת ועוד: בדיקת המועצה העלתה כי לצורך חישוב מחיר הנסיעה לצרכן, בודק המשרד את העלויות שיש לבעלי המוניות וכי לשם כך משתמש המשרד בתעריפוני-סולר המוצגים בפני ועדת המחירים, בהם מחיר הסולר גבוה לאין שיעור ממחיר הסולר שמשלמים נהגי המוניות בפועל - כאשר הם מתדלקים במשאבות התחנות.
כאמור, עידכון סל העלויות אותו מבצע המשרד, מבוסס על מחירון "חשב", שהוא מחירון שאיננו המחיר שנהג המונית משלם. הנהגים משלמים מחירים נמוכים בהרבה, כי הם מתדלקים בתחנות, שם מחירי הסולר נמוכים ממחירי התעריפון. בפועל, מחירון "חשב" כמעט כפול מהמחיר בפועל שמשלמים נהגי המוניות בתחנות, ומשכך קביעת מחיר הנסיעה מוטה משמעותית על-פי חישובי המועצה מעלה.
אחת לשנה, בחודש מרס, בודקים במשרד התחבורה את נתוני הסל המרכיב את מחיר הנסיעה, בהתאם לנתונים של חודש ינואר. כעולה מבדיקת המועצה, מנגנון העידכון הוא כזה כי רק אם הסל עלה ב 3% ומעלה - המשרד מעביר לוועדת המחירים בקשה להעלאת תעריפי הנסיעה במונית. ואילו במקרים של ירידה בעלויות, אין מנגנון של הורדת תעריפים, ועל כן גם כאשר מתחייבת הפחתת מחיר, היא לא מבוצעת.
בדיקה כלכלית שערכה המועצה העלתה, כי לו היה מבוצע החישוב כנדרש בהתאם למחיר הסולר אותם משלמים הנהגים בפועל בתחנות, ניתן היה להוזיל את מחיר הנסיעה לצרכן בכ-8%. מתחשיב שביצעה המועצה והמבוסס על ממצאי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, עולה כי עידכון התעריפים עשוי לחסוך לציבור המשתמשים בשירותי המוניות כ-28 מיליון שקלים בשנה.
עו"ד
אהוד פלג, מנכ"ל המועצה לצרכנות, אמר כי "מצב שבו המחיר לצרכן יכול רק לעלות בהתאם לעליית התשומות, אך לא לרדת כאשר התשומות יורדות - הוא מצב לא הוגן ולא ראוי".
לדבריו, מחיר הוגן לצרכן ולנהג המונית צריך להיות תואם לסך העלויות לנהג. חבל מאוד שרק בדיקת המועצה מציפה את הבעיה, במקום שמשרד התחבורה שאמון על אינטרס הציבור, יעלה על הבעיה וימצא לה פתרון מהיר ובזמן אמת. אני מקווה שלפחות בעקבות פניית המועצה לצרכנות, יתעשת משרד התחבורה ויעשה את המוטל עליו בהגנה על זכויות הצרכנים, בעיקר בתקופה בה צו השעה הוא רק מאבק ביוקר המחיה".
כאמור, במשרד התחבורה אמרו ל-News1 כי פניית המועצה תיבדק. דובר המשרד אבנר עובדיה אמר עוד: "תעריפי הנסיעה במוניות מתעדכנים כיום בחודש מרס מדי שנה, בהתאם לשיעור ההתייקרות של סל התשומות במוניות. סל התשומות משקף את עלות השירות לצרכן וכולל בתוכו מרכיבים של החזר הון על השקעה ברכישת המונית, מחרי הסולר, שכר עבודה, תיקונים בלאי ועוד. עידכון התעריפים מבוצע כאשר שיעור ההתייקרות של הסל (ממועד העידכון הקודם), עובר את רף ה-3%. בבדיקת סל התשומות שנערכה במועד הבחינה האחרון, נמצא כי שיעור השינוי של הסל לא עבר את הרף של 3%, ומכאן שלא נדרש לעדכן את תעריפי הנסיעה במוניות".
"המצב צריך להיות בדיוק הפוך!", טוען יו"ר איגוד נהגי המוניות, יהודה בר-אור, לפניית המועצה. לדבריו, משנת 2013 ועד היום המוניות לא העלו מחירים, בגלל התחרות הגדולה ובגלל מצב הענף: "אנחנו היום נמצאים במצב הכי גרוע שבו היינו זה שנים. לא רק התעריף לא עודכן, אלא גם המע"מ. אנחנו גובים מהנוסעים 17% מע"מ ומשלמים למדינה 18%. כל יום המדינה גונבת מענף המוניות 100 אלף שקל בגלל הפרשי המע"מ שלא מעודכנים. ביקשנו מהוועדה שתעדכן את המע"מ, אמרו שצריך יהיה להקים ועדה מיוחדת, אמרו שיחזירו לנו - וכלום לא קרה".
לדברי בר-אור, כדי להגיע לשכר הממוצע, נהג מונית צריך לעבוד 12 שעות ביום: "רק אז יישאר לו נטו ביד 25-27 שקל לשעה. מכל 100 שקל נשאר לי 25 שקל. איזה פועל עובד היום בשביל סכום כזה? יש עודף מוניות, אין מספיק עבודה לכל מונית. יש פי שלושה מוניות מהכמות שצריכים ביחס לכמות האזרחים במדינה. אם המצב יימשך, והשכר שלנו יוסיף להישחק - נדרוש העלאת מחירים".