|   15:07:40
דלג
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

לא להמתין עד שארה"ב תחזור לשפיות

כדי לשרוד בתקופה של פייסנות אמריקנית כלפי העריצות והטרור, על ישראל ועל שאר בעלות הברית הבלתי רצויות של ארה"ב, דוגמת הודו וצ'כיה, לכרות בריתות זו עם זו - לשם בלימת אויביהן
17/04/2009  |     |   מאמרים   |   העולם הערבי   |   תגובות
נטש את תפקידו כמגן העולם החופשי. נשיא ארה"ב, ברק אובמה [צילום: AP]

טוקיו מוטרדת מהצהרת ארה"ב בעקבות ניסוי הטיל הבליסטי התלת-שלבי של צפון-קוריאה, כי תיירט אותו רק אם יופנה לטריטוריה אמריקנית. הודו מודאגת מטענת אובמה, כי סירובה להעביר את השליטה על ג'מו וקשמיר לפקיסטן מעודדת טרור פקיסטני נגדה. ואילו עירק מוטרדת מאי-ההתחייבות להבטיח את הדמוקרטיה והחופש בה בטרם יוצאו ממנה הכוחות האמריקניים

תרצו או לא, ארה"ב איננה עוד השוטר של העולם. זו הייתה הבשורה במסעו הנשיאותי של אובמה לבריטניה, צרפת, הרפובליקה הצ'כית, טורקיה ועירק.

היכן שהוא ברצף המעמדים שבהם התנצל עבור ההיסטוריה האמריקנית - הן הרחוקה והן של השנים האחרונות; ההשתחוות בפני המלך הגזען והבלתי נבחר של ערב הסעודית; ההכרזה כי יקצץ במצבור הנשק הגרעיני של ארה"ב, יחסל חלק גדול מתוכניות מערכת ההגנה מפני טילים ויסרס את הצי האמריקני; בהותירו את יפן להתמודד לבדה מול צפון-קוריאה וסין; באמירתו באוזני הצ'כים, הפולנים ועמיתיהם מהגרורות הסובייטיות לשעבר, "אל תדאגו, היו שמחים", המשאירה אותם לחסדיה הרחומים של מוסקבה; השפלת מנהיגי עירק תוך התרפסות בפני אירן; ההכנות לעימות גלוי עם ישראל; והתודה לאיסלאם על תרומתו הגדולה להיסטוריה האמריקנית - הבהיר הנשיא אובמה לתוקפנים בעולם כי אמריקה לא תתעמת עמם בעתיד הנראה לעין.

בין אם הם שתלטניים כמו רוסיה, מפיצי טכנולוגיות השמדה כצפון-קוריאה, יצואני טרור כמו פקיסטן החמושה בנשק גרעיני, או תומכות טרור השואפות להיות מעצמות גרעיניות עם כוונות לבצע השמדת עמים דוגמת אירן - כיום, עם הממשל האמריקני החדש, לאף אחד מהם אין סיבה לחשוש מוושינגטון.


לשאת חן בעיני הקרמלין

בשורות אלו ערבות ביותר לאוזני השמאל האמריקני ולידידיו באירופה. לא ניתן להגזים בתיאור התרגשותם של תומכי אובמה, ביניהם המיליארדר ג'ורג' סורוס, מן ההתפוגגות העצמית של מעצמת העל האמריקנית. וולטר רוג'רס האנטי-ישראלי ששימש בעבר ככתב CNN בישראל, פרסם מאמר ביום רביעי בעיתון "כרישצ'ן סיינס מוניטור" בו הודיע בהתלהבות כי "מעמדה של אמריקה כמעצמת על מדרדר במהירות הדומה להתדרדרות כלכלתה".

אנשי התקשורת אוהדת-אובמה האמריקנית והאירופית כה מרוצים מן הוויתור של אמריקה על כוחה, עד כי הם נקטו את הצעד הנדיר ומחאו כפיים לאובמה במסיבת העיתונאים שערך בלונדון. אכן, נראה כי ההתלהבות של התקשורת מאובמה גדלה וצומחת עם כל הצהרת התנצלות נשיאותית על השימוש שעשתה אמריקה בכוח בעבר, כל התקפה פראית שאובמה מִפנה כלפי קודמו ג'ורג' וו. בוש, כל חבטה שהוא מנחית לעבר ישראל, ועם כל הצהרה בדבר מעלותיו של האיסלאם.

אך בעוד התקשורת אינה יודעת שובע ממנהיגה החדש של ארה"ב, מתחילות בעלות הברית היציבות ביותר של ארה"ב ברחבי העולם לחפש נואשות את מתג ה"איתחול", שיגרום לממשל לחזור בו מנטישת תפקידה של אמריקה כמגינת העולם החופשי.

טוקיו מוטרדת מאוד מתגובת הממשל לניסוי הטיל הבליסטי התלת-שלבי של צפון-קוריאה. יפן מזהה את הבגידה הטבועה בהודעתו של שר ההגנה האמריקני, רוברט גייטס, לפני התגרות חדשה של פיונג-יאנג, כי ארה"ב תיירט את הטיל אך ורק אם הוא יופנה לטריטוריה אמריקנית. במשפט אחד, שלא נאמר במסגרת התייעצות סודית, אלא הוכרז קבל עולם באמצעות ה-CNN, ביטל גייטס את המחויבות האסטרטגית של מדינתו להגנתה של יפן.

הודו מצידה, מודאגת מטענתו החוזרת ונשנית של אובמה, כי סירובה להעביר את השליטה על חבלי הארץ של ג'מו וקשמיר לפקיסטן מעודדת טרור פקיסטני נגד הודו. היא מוטרדת גם מסירובו של ממשל אובמה להציב את בלימת תמיכתה של פקיסטן בקבוצות הטרור הג'יהאדיסטי התוקפות את הודו כנדבך מרכזי בהתמודדות עם פקיסטן ועם אפגניסטן. ככלל, פקידים הודיים מבטאים דאגה עמוקה לנוכח מה שנראית כהתעלמות של ממשל אובמה מעובדת היותה של הודו בעלת ברית וכמשקל נגד אסטרטגי משמעותי לסין.

והנה לנו גם עירק. במהלך ביקורו החטוף בבגדד ביום שלישי אחר-הצהריים, אובמה אפילו לא העמיד פנים כי יבטיח את הדמוקרטיה והחופש בעירק בטרם יוצאו משם הכוחות האמריקניים בשנה הבאה. ההצהרה האוהדת ביותר שניתן היה לחלץ ממנו הייתה במהלך שיחתו עם סטודנטים טורקים באיסטנבול, מוקדם יותר באותו היום. וכך אמר: "מוטלת עלי האחריות להבטיח, כי כאשר נוציא כוחות מעירק, נעשה זאת בזהירות מספקת, כדי שלא נחזה בקריסה מוחלטת לעבר אלימות".

בשומעם את הכרזותיו של אובמה ובראותם את יועציו נושאים מדי יום הצהרות ידידותיות כלפי המולות של אירן, שוקלים עתה מנהיגי עירק את אופציות ההישרדות שלהם אל מול הסערה המתקרבת.

ובאשר לאירופה, למרות שאובמה זכה במחיאות כפיים נלהבות ממאזיניו בפראג, בהודיעו על כוונתו להרוס את מאגר הגרעין האמריקני, לצמצם משמעותית את תוכניות ההגנה בפני טילים ולגבש התקשרות חדשה עם רוסיה - מילותיו צרמו מאוד לאוזניהם של מנהיגי הגרורות הסובייטיות לשעבר המאוימות על-ידי רוסיה. ממשלות צ'כיה, פולין, גאורגיה ואוקראינה זיהו במהרה כי שאיפתו העזה של אובמה לשאת חן בעיני הקרמלין ולהחליש את מדינתו שלו, יעמידו בסכנה את יכולתן שלהן לעמוד בפני תוקפנות רוסית.

אין זה מקרה, כי ביום שבו חזר אובמה לוושינגטון הכריזה האופוזיציה הגיאורגית, הפועלת בחסות רוסית, על תוכניתה לצאת בהפגנות ענק בטביליסי, כדי לכפות את הדחתו של מיכאל סאקאשווילי, הנשיא הגיאורגי הפרו-מערבי והאנטי-רוסי.

באשר לרוסיה - כמו אירן, שהגיבה לשירת ההלל האחרונה של אובמה כלפי המולות האירנים בפתיחת מפעל דלק גרעיני ובהכרזה על כך שברשותה 7,000 צנטריפוגות מתקדמות בפעולה, גם היא הגיבה לעלה התאנה של אובמה במכונת ירייה. רוסיה הגיבה לפניה החדשים של אמריקה, בהכרזה כי תסרב לתמוך בסנקציות נגד צפון-קוריאה ובחזרה על טענתה השקרית, כי תוכנית הגרעין של אירן איננה תוקפנית.

ולבסוף - ישראל. אם קביעתו של אובמה, כי על ישראל לתמוך בהקמה מיידית של מדינה פלשתינית, הצהרת התמיכה שלו במה שקרוי "תוכנית השלום" הסעודית (התובעת מישראל לבצע התאבדות לאומית תמורת "שלום" עם העולם הערבי) ופניותיו ההולכות ותוכפות לאירן "להיכנס למגעים" עם הממשל לא הספיקו ללמד את ישראל כי אובמה מקריב את הברית האמריקנית עם המדינה היהודית כמקדמה לפיוס הערבים ואירן - הרי שביום שלישי הובהרה מדיניות זו מפורשות בידי סגן הנשיא, ג'וזף ביידן.

כאשר אמר ביידן ל-CNN כי ישראל "תפעל על-פי עצת אחיתופל" אם תתקוף את מתקניה הגרעיניים של אירן, הוא הבהיר כי מבחינת הממשל, תקיפה ישראלית שתמנע מאירן להפוך למעצמה גרעינית רצויה פחות מאשר אירן חמושה בנשק גרעיני. כלומר, ממשל אובמה מעדיף לראות את אירן הופכת למדינה גרעינית מאשר את ישראל מבטיחה את עצם קיומה.


להעמיד את ישראל לבדה מול אירן

בגידתה של אמריקה בבעלות בריתה הדמוקרטיות הופכת כל אחת מהן ליותר פגיעה לתוקפנות אויביה - אויבים שממשל אובמה מתאמץ כעת לפייסם. בעוד ארה"ב מחזקת את אויביהן של דמוקרטיות דחויות אלו על חשבונן, עליהן עתה לשקול את האופציות לשרידותן כחברות חופשיות בסביבה הפוסט-אמריקנית, החדשה והמאיימת.

במרבית המקרים, לבעלות הברית המבוזות של אמריקה אין היכולת להביס את אויביהן לבדן. הודו איננ מסוגלת להביס בקלות את פקיסטן הגרעינית, אשר כשלעצמה מתפרקת לפלגים איסלאמיסטיים ותומכי איסלאם אנטי-הודיים החמושים בגרעין; יפן אינה יכולה להתמודד בעצמה עם צפון-קוריאה - הפועלת כמיופת כוח של סין - מבלי להסתכן בעימות עם סין; הפלישה הרוסית לגאורגיה באוגוסט שעבר הפגינה בבהירות כי גרורותיה והרפובליקות לשעבר של מוסקבה לא יוכלו לבדן להימלט מאחיזתה; ועידת הליגה הערבית השבוע בדוחה המחישה למנהיג עירק כי אחיותיה הערביות אינן מסוגלות ואינן מוכנות להתעמת עם אירן.

מאמציו הנמרצים של ממשל אובמה לחזר אחר אירן, בשילוב עם תוכניתו לקצץ בתוכנית ההגנה האמריקנית נגד טילים - ובכלל זה בתוכנית שבה משתתפת ישראל - והלחץ על ישראל, כפי שדווח, לפרק את המצבור הגרעיני שלה - מבהירים כי ישראל עומדת כיום לבד מול אירן.

הסיכונים שמציב העולם הפוסט-אמריקני שזה עתה נחנך, בפני ידידיה המאוימים של אמריקה - ברורים. אולם יש אפשרויות ממשיות לשרידות, וישראל יכולה וצריכה למלא תפקיד מרכזי בפיתוחן. במיוחד עליה לפעול במהירות לפיתוח שותפות אסטרטגית פעילה עם יפן, עירק, פולין והרפובליקה הצ'כית ולהרחיב את בריתה עם הודו.

בעזרת היכולות הטכנולוגיות והמודיעיניות ובעזרת המומחיות הצבאית שלה, יכולה ישראל לחזק את יכולותיהן של מדינות אלו לבלום את המדינות הפושעות המאיימות עליהן. ועל-ידי בלימתן של מדינות כמו רוסיה, צפון-קוריאה ופקיסטן, הן יסייעו לישראל לעצור את אירן גאפילו כאשר טהרן נהנית מתמיכה אמריקנית.

טווח האפשרויות לשיתוף פעולה אסטרטגי בין כל המדינות הללו לבין ישראל נע משיתוף מודיעין, דרך אימונים צבאיים, הגנה נגד טילים, פיתוחים ימיים, שיתוף לוויינים, ועד לשיתוף פעולה גרעיני. בנוסף, כמובן, עשויים קשרים כלכליים נרחבים בין מדינות אלו לסייע לכל אחת מהן במאבקה לצוף מעל מי המשבר הכלכלי העולמי הנוכחי.

אמנם אפשרויות אלו רחוקות מלהיות נטולות סיכון, אך הן ריאליות, משום שהן מבוססות על אינטרסים משותפים ויציבים. זהו המצב, גם אם אף אחת מהשותפות הפוטנציאליות הללו לא תפעל להגברת התמיכה בישראל בפורומים בינלאומיים. בהיותן תלויות בנפט הערבי, לא ניתן לצפות מבעלות ברית פוטנציאליות אלו להצביע עם ישראל בעצרת הכללית של האו"ם. אולם דבר זה אינו צריך לעניין את ירושלים בימים אלה.

הדבר היחיד שצריך לעניין את ירושלים כיום הוא כיצד להחליש את אירן במישרין על-ידי תקיפת מתקניה הגרעיניים, ובעקיפין על-ידי החלשת שותפיה הבינלאומיים במוסקבה, פיונג-יאנג, איסלמבאד וכל השאר, וזאת בהיעדר תמיכה אמריקנית לצעדים כאלה. אם יפן מסוגלת לבלום את צפון-קוריאה וכך להגביל את החופש של פיונג-יאנג להפיץ את נשקה הגרעיני שלה ואת טיליה לאירן ולסוריה ולמדינות נוספות, ייטיב הדבר עם ישראל. כך גם ישתפר מצבה של ישראל, אם רוסיה תיבלם על-ידי הממשלות הדמוקרטיות במזרח ובמרכז אירופה. אומות אלו ישפרו בתורן את מצבן, אם אירן תיבלם ותימנע ממנה האפשרות לאיים עליהן ישירות ובעקיפין באמצעות שותפיה האסטרטגיים בצפון-קוריאה, סוריה ורוסיה, ובאמצעות שלוחות הטרור שלה בעירק, פקיסטן ואפגניסטן.

ב-16 השנים האחרונות האמינו ממשלות ישראל כולן, בטעות, כי הפוליטיקה תגבר על אינטרסים אסטרטגיים. התפיסה - ששררה בקרב מקבלי ההחלטות בישראל, כמו שכיום היא שוררת בין מקבלי ההחלטות בממשל אובמה - הייתה כי האינטרסים האסטרטגיים של ישראל יובטחו על-ידי מאמציה לפייס את אויביה תוך החלשת עצמה. ההנחה הייתה כי בהעריכם את ההקרבה של ישראל למען השלום, תתייצבנה אומות האולם - ובמיוחד ארה"ב, הערבים ואירופה - להגנת ישראל בשעת הצורך. כעת, כשהגיעה שעה זו, נחשפה האסטרטגיה הפוליטית של ישראל להבטחת עצמה כפיאסקו גמור.

החדשות הטובות הן כי במוקדם או במאוחר תקרוס האסטרטגיה המקבילה של אובמה לערטל את אמריקה מכוחה הצבאי - בהנחה הנאיבית, כי מעמדה החדש, המטוהר מוסרית והמוחלש אסטרטגית, יסייע לה להעביר את אויביה לצידה קריסה מרהיבה - ומדיניות החוץ האמריקנית תחזור לרציונליות אסטרטגית.

אולם כדי לשרוד בתקופה הקרובה של טירוף אסטרטגי אמריקני, על ישראל ועל שאר בעלות הברית הבלתי רצויות של ארה"ב לכרות בריתות זו עם זו - אם דרוש הדבר, גם בחשאי - לשם בלימת אויביהן בהיעדרה של אמריקה. אם יעלה הדבר בידן, אזי הנזק לביטחון העולמי שגורם הסירוס של ארה"ב על-ידי אובמה - יהיה מוגבל. אם הן תיכשלנה בכך, אזי שיבתה של אמריקה לשפיות עלולה להתרחש מאוחר מדי לבעלות בריתה - אם לא לאמריקה עצמה.

המאמר פורסם לראשונה בג'רוזלם פוסט (10 באפריל 2009)
קרולין גליק היא פובליציסטית בכירה בג'רוזלם פוסט ועמיתה בכירה למזרח התיכון ב"מרכז למדיניות ביטחון" בוושינגטון.
תאריך:  17/04/2009   |   עודכן:  17/04/2009
קרולין גליק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 בשאר אסד 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
לא להמתין עד שארה"ב תחזור לשפיות
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
HOPE OF THE WORLD
17/04/09 17:35
2
שמחה
18/04/09 20:05
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ב"כנס הרדיו" הראשון שנערך ב-4 ביוני 2007 אמר הד"ר חנן נווה, עורך חדשות לשעבר ב"קול ישראל", דברים שצריכים למצער לעורר שאלות ותהיות. מי שאינו מסתפק בתעתיק (עם קיצורים) המובא להלן, יכול להאזין לדבריו כאן, או להקשיב להקלטה המלאה של המושב שבו נאמרו הדברים, כפי ששודר ברשת א'.
17/04/2009  |  גיל רונן  |   מאמרים
בראיון משותף אשר נתנו נשיא בית המשפט העליון (בדימ.) מאיר שמגר, ונשיא המכון הישראלי לדמוקרטיה, פרופ' אריק כרמון, למוסף "7 ימים" של 'ידיעות אחרונות' (יום ו', 17.4.09) דיברו שמגר וכרמון על עיקרון הפרדת הרשויות ועל שפיטות, על הצורך בשינוי שיטת הממשל, ועל השפעת חווית השואה (הפרטית והקולקטיבית) על השיח ועל התפיסה הדמוקרטית הישראלית.
17/04/2009  |  ענבל בר-און  |   מאמרים
פרסומים על פיהם פרופ' מרדכי שני עתיד לקבל פרס ישראל בגין מפעל חיים, גורמים לכאבי בטן ולתחושה לא נעימה לפעילי עמותות הנכים, בייחוד לאלה שהגישו את בג"צ 8760/08, נגד התנהלותו של מכון לואיס בראשותו של פרופ' שני.
17/04/2009  |  אבי גולדרייך  |   מאמרים
מומחים רבים קובעים כי קיימים ליקויי איטום, לדוגמא, רק במצב בו הם מופנים אל כתמי רטיבות ונזקי איטום ברורים, אשר גם הדיוט מזהה אותם ללא שום צורך בהכשרה הנדסית ומבלי להיות מומחה.
17/04/2009  |  ד"ר אברהם בן-עזרא  |   מאמרים
לאחרונה ניתן סיקור רב לעובדה שהקומנדו הימי של ארה"ב חילץ קברניט ספינת משא אמריקנית במבצע ראשון מסוגו בהיסטוריה האמריקנית. האירוע מסתיר את כניעת ארה"ב לטרור המוסלמי, מעבר לפרגוד הלחימה בפיראטים מוסלמים.
17/04/2009  |  ירון זכאי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il