|   15:07:40
  עודד ערן  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

לבנון לקראת הבחירות - תמונת מצב

הבחירות הקרובות בלבנון יקבעו את דרכה של המדינה מכאן והלאה: נתיב של פשרה וחלוקה מחודשת של הכוח במדינה, או עימות כוחני בין העדות השונות – המשרת גם את חיזבאללה וחזונו של לבנון כמדינה הלכה איסלאמית בדומיננטיות שיעית
01/05/2009  |   עודד ערן   |   מאמרים   |   INSS   |   תגובות
חרירי וג'ומבלאט. מתח [צילום: AP]

מראשית ימיה הורכבה לבנון מפסיפס של עדות וקבוצות חברתיות מגוונות: סונים, שיעים, נוצרים על כיתותיהם השונות, דרוזים ועלאווים. יכולתן של קבוצות אלה לקיים מדינה במרחב שבין ג'בל עאמל שבדרום לבין טריפולי שבצפון, התבססה על חלוקה מוסכמת של עמדות הכוח במערכת הפוליטית, על-פי מפתח עדתי: הנשיא – נוצרי מרוני, ראש הממשלה – סוני, ויושב-ראש הפרלמנט – שיעי. גם בבית הנבחרים קיימת חלוקה נוקשה במסגרתה מוקצה מספר קבוע של נציגים לכל עדה. כך, 128 חברי הבית נחלקים ל-64 צירים נוצרים (34 מרונים, 14 יוונים אורתודוכסיים, 8 יוונים קתוליים, 5 ארמנים אורתודוכסים, 1 ארמני קתולי, 1 אנגליקני 1 פרוטסטנטי) ו-64 צירים מוסלמים (27 סונים, 27 שיעים, 8 דרוזים ושני עלאווים). הבחירות עצמן הינן בחירות אזוריות, כאשר בכל אזור מוקצה מספר קבוע של נציגים לכל עדה. הנציגים עצמם נבחרים על-ידי כלל הבוחרים באזור הבחירה. מערכת הבחירות הנוכחית הינה החמישית במספר מאז סיומה של מלחמת האזרחים הלבנונית בשנת 1989.

בבחירות אשר ייערכו ב-7 ביוני השנה מתמודדים שני מחנות עיקריים: הראשון, "מחנה ה-14 במרס" בהנהגת סעד אל-דין אל-חרירי, בנו של ראש הממשלה המנוח רפיק אל-חרירי, אשר נרצח בשנת 2004. מחנה זה הינו למעשה ברית פוליטית בין הסונים בראשות חרירי (זרם "אל-מסתקבל") לבין הדרוזים בראשות וליד ג'ונבלאט ("המפלגה הפרוגרסיבית הסוציאליסטית"), וכן גורמים נוצרים שונים (דוגמת "הכוחות הלבנוניים" בראשות סמיר ג'עג'ע). ברית זו התגבשה בשנים האחרונות כמעין משקל נגד לעליית כוחה של העדה השיעית, ובמידה רבה גם כמשקל נגד לנוכחות הסורית במדינה. לשיא כוחו הגיע "מחנה ה-14 במרס" בשנת 2005 כאשר זכה לניצחון סוחף בבחירות אשר נערכו באביב אותה שנה. הבחירות נערכו בצל ההתנקשות ברפיק אל-חרירי, והפגנות ההמונים אשר הביאו לנסיגת הכוחות הסוריים מלבנון ("מהפכת הארזים"). רוח גבית חזקה ניתנה לקואליציה זו על-ידי ארצות הברית וצרפת. בעקבות הניצחון בבחירות הרכיבה קואליציה זו את הממשלה כאשר בראשה הועמד פואד סניורה, ממקורביו של רפיק אל-חרירי המנוח.

מול "מחנה ה-14 במרס" עומדים גורמי האופוזיציה המכונים גם "מחנה ה-8 במרץ" אשר מתבססים למעשה על ברית פוליטית בין השיעים – חיזבאללה ו"אמל" – לבין המפלגה הנוצרית-מרונית – "הזרם הלאומי החופשי" בראשות מישל עאון – לשעבר מפקד הצבא הלבנוני וממתנגדיה הבולטים של סוריה, ששב ללבנון באפריל 2005 לאחר גלות ממושכת בפריז. למרות עברו האנטי סורי לא מיהר להצטרף למחנהו של סעד אל-דין אל-חרירי. בבחירות שנערכו באותה שנה זכה לרוב מוחץ באזורים המרוניים העיקריים בהר הלבנון. עם זאת, המשא-ומתן על כניסתו לממשלת סניורה נכשל. יתרה מזו, מחנהו של חרירי (הקואליציה הסונית-דרוזית-נוצרית) סירב לתמוך במועמדותו לנשיאות. מתוסכל מהתפתחויות אלה חבר עאון בראשית שנת 2006 לחיזבאללה. מברית זו יוצאים שני הצדדים נשכרים. עאון זוכה לשותף פוליטי בעל משקל הולך וגובר במערכת הלבנונית, אשר תמיכתו הכרחית אם וכאשר יתמודד על משרת הנשיא. חיזבאללה מצידו מבקש באמצעות הברית עם עאון לעמעם את תדמיתו הסקטוריאלית ולפרוץ אל מחוץ לעדה השיעית. למחנה זה הצטרפו גם סלימאן פרנג'יה, נוצרי מרוני ממקורבי הסורים בצפון לבנון, וכן גורמים ממשפחת ארסלאן הדרוזית.

למרות שעד לבחירות נותרו שבועות ספורים, נדמה כי אף אחד מהמחנות אינו מגיע לקו הסיום בשיא כוחו ולכידותו הפנימית. בקואליציה – מחנה ה-14 במרס, התגלו מתחים שונים בעיקר על-רקע קביעת שמות המועמדים לרשימות האזוריות השונות. במקרים אחדים אף הגיעו הדברים לידי מחאות אלימות. התפתחות מדאיגה עוד יותר מבחינת מחנה זה הינה ההתקרבות שחלה בתקופה האחרונה בין המנהיג הדרוזי וליד ג'ונבלאט, אחד מעמודי התווך העיקריים של הקואליציה, לבין חיזבאללה. יתכן כי ג'ונבלאט, פוליטיקאי לבנוני משופשף, "מריח" מהפך או שוויון כוחות בבחירות הקרבות ומבקש לשמור על ערוצים פתוחים גם למחנהו של נצראללה. יתרה מזו, המדיניות האמריקנית החדשה, הדוגלת בדיאלוג עם סוריה ואירן, מעוררת תהיות בלבנון לגבי נחישותה של ארצות הברית לתמוך במחנה ה-14 במרס, דבר אשר עשוי אף הוא להחליש את לכידותו.

בה בעת, "מחנה ה-8 במרס", האופוזיציה השיעית-נוצרית, אף היא אינה מהווה גוש מלוכד. גם במקרה זה עיקר המתח נובע מחילוקי דעות סביב מועמדותם של אישים שונים. כך, לדוגמא, שוררת מזה מספר שבועות מתיחות בין מישל עאון לבין נביה ברי, מנהיגה של התנועה השיעית "אמל", על-רקע קביעת מועמדי המחנה בבעבדא ובאזור ג'זין. גורמים בכירים בחיזבאללה אף נדרשו לתווך בין השניים. במקומות אחרים הציתה בחירה במועמד זה או אחר יריבות ותיקה בין משפחות מקומיות, דוגמת היריבות בין המשפחות השיעיות אל-מוסאוי ואל-חוסיני בדרום לבנון. מעבר לכך, חיזבאללה מגיע לישורת האחרונה של הבחירות במצב תדמיתי בעייתי, נוכח חילופי המהלומות התקשורתיות בינו לבין מצרים על-רקע חשיפת תא הטרור של הארגון בסיני. פרשיה זו מצטרפת לנזק התדמיתי אשר נגרם לחיזבאללה ברחוב הלבנוני כתוצאה ממלחמת לבנון השנייה, וכתוצאה מהשתלטותו האלימה על שכונות במערב בירות במאי 2008. כך, בניגוד לתדמית הלבנונית-הלאומית אשר ביקש חיזבאללה ליצור לעצמו, שב הארגון ומצטייר בעיני חלקים בציבור הלבנוני כארגון סקטוריאלי, עושה דברם של גורמי חוץ ואירן בראשם.

מעבר לבריתות הפוליטיות ולמאבקים המקומיים על מקום ברשימה זו או אחרת, יש לראות את הבחירות הנוכחיות בהקשרן הרחב יותר, כחלק ממאבק היסטורי המתנהל בשני רבדים מרכזיים המשתלבים זה בזה. הרובד הראשון נוגע לחלוקת הכוח בין העדות השונות בלבנון. בהסכם טאיף אשר סיים את מלחמת האזרחים נקבעה חלוקה מחודשת, שוויונית יותר, של הכוח הפוליטי בין המרונים לבין הסונים. בה בעת, ההסכם התעלם מהפיכתה של העדה השיעית - בכוח הריבוי הטבעי - לעדה הגדולה במדינה. עדה זו מונה כ-40 אחוז מהאוכלוסיה, ויש אומרים אף יותר מכך. למרות גודלם היחסי נותרו השיעים מקופחים מבחינת נגישותם לעמדות כוח והשפעה. בעיה זו מחריפה עוד יותר נוכח העובדה שהיתרון הדמוגראפי מלווה בעוצמה צבאית משמעותית מבית היוצר של חיזבאללה, ובפטרונים חיצוניים חזקים בדמות האירנים והסורים. לאורך השנים התאפיינה המערכת הפוליטית הלבנונית ביכולתה למצוא נוסחאות פשרה בכל הנוגע לחלוקת הכוח. משכשלה לעשות כן באמצע שנות השבעים, הידרדרה המדינה למלחמת אזרחים עקובה מדם. מבחינה זו עשויות הבחירות הקרובות להוות מעין צומת דרכים בה יהיה על הגורמים השונים להחליט האם לבנון תצעד בשנים הקרובות בנתיב המוביל לפשרה, ולחלוקה מחודשת של הכוח במדינה, או לחילופין תבחר בנתיב אשר עלול להוביל את העדות השונות לעימות כוחני.

ברובד ההיסטורי השני מתקיים מתחת לפני השטח מאבק על האוריינטציה הפוליטית של לבנון, ובהקשר רחב יותר על דמותה החברתית והתרבותית. לבנון נולדה בשנות ה-20 מתוך זיקה עמוקה לצרפת ולמערב. לאורך שנותיה התקיימה המערכת הלבנונית בצל המתח שבין האוריינטציה הפרו-מערבית בה דגלו הנוצרים, לבין האוריינטציה הערבית-לאומית, ובשלבים מסוימים אף הנאצריסטית, בה דגלו המוסלמים. הנוסחה אשר גובשה כדי לגשר על הפער הזה גרסה, כי לבנון הינה מדינה ערבית בעלת זיקה למערב. מאז שנות השמונים וביתר שאת בשנים האחרונות, הולכת נוסחה זו ומתערערת. הקמת חיזבאללה והפיכתו לגורם דומיננטי בלבנון הביאה להצגת חזון נגדי לדמותה של המדינה הלבנונית - מדינת הלכה איסלאמית בדומיננטיות שיעית. חזון זה הוצב כאחד משני היעדים המרכזיים של חיזבאללה (לצד השמדת ישראל). עם זאת, דומה כי לפי שעה, לחיזבאללה ולתומכיו בעדה השיעית לא אצה הדרך לשנות את אופיה של לבנון בכוח הזרוע. המגמות הדמוגראפיות משחקות לטובתם, וכל זמן שכוחם הצבאי נשמר – התהליך, מבחינתם, מבשר טובות. על-רקע זה יש להבין גם את קריאותיהם הנמרצות של דוברי חיזבאללה לביטול החלוקה העדתית בפוליטיקה הלבנונית. בהקשר זה עשויות הבחירות הנוכחיות, במידה וחיזבאללה ותומכיו יזכו לרוב משמעותי, להוות אבן דרך נוספת בדרך להגשמת החזון.

תאריך:  01/05/2009   |   עודכן:  01/05/2009
אמיר קוליק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
לבנון לקראת הבחירות - תמונת מצב
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בספטמבר 2007 (ערב ראש השנה) הגיעו לסניף מפלגת העבודה בבאר שבע שלושה מבכירי המפלגה: השרים שלום שמחון ובוז'י הרצוג, והמזכ"ל איתן כבל. השלושה הגיעו לא רק כדי להרים כוסית לחיים עם פעילי המפלגה לקראת השנה החדשה. באותה תקופה הראו הסקרים כי אם הבחירות היו מתקיימות היום, כלומר אז, הייתה המפלגה בראשות אהוד ברק מקדימה ב"פור" ענק את קדימה בראשות אהוד אולמרט. עובדה זו ואחרות, הביאו את בכירי המפלגה לנסות ולפקוד כמה שיותר חברים, וזו אחת הסיבות ששלושה מבכירי המפלגה מצאו לנכון לבקר בסניף הדרומי באותו יום ובאותה שעה.
01/05/2009  |  עמוס שריג  |   מאמרים
השבוע הוונוס תהיה במנעד לאסטרואיד יונו בתאריך 1.5 ובהמשך הוונוס בריבוע לכוכב פלוטו בתאריך 2.5. הכוכבים מארס, ונוס והאסטרואיד יונו יחדיו, מסמלים תחילת תקופה בה הכוונות חיוביות יותר, גם במישורים בינלאומיים ואולי אף כוונות ליוזמות שלום. אולם, כוכב פלוטו עלול להכניס קינאה, צרות עין ואי-נוחות לאווירה. במישור אחר, אפשר לצפות שהחושניות, ההתלהבות והתובענות לתשומת לב עלולות לצאת משליטה.
01/05/2009  |  טובה ספרא  |   מאמרים
מכל עבר נהרו ההמונים וגדשו את בית הכנסת המפואר והגדול אשר עומד "לשם ולתהילה" במרכזה של השכונה החדשה, שכונת כפר גנים ג' ההולכת ונבנית, גדלה ומתפתחת מיום ליום. צעירים ומבוגרים, נשים וגברים, ילדות וילדים התקבצו מכל עבר אל "משכן הקודש" כפי שרבים מאנשי השכונה מכנים את בית התפילה שהפך עם השנים האחרונות מאז היווסדו בשלהי שנת 1994 להיות גם מרכז של פעולות ופעילויות תורניות - רוחניות ענפות ולא רק לאנשי וחברי הקהילה הרשומים והמשלמים "מיסי חבר". כמו למשל: שיעורי נשים וגברים, חוגי ילדים, פעילות צדקה וחסד, סעודות מצווה מגוונות ועוד. ובעיקר - טקסי בר מצווה ואפילו לנערים שלא מאנ"ש, כמעט מדי שבת בשבתו. "נערי הבר מצווה", כפי שאנו נוהגים לכנותם ב"בית מקדש מעט" שעל-ידי קהילת מוריה מתקבלים באהבה אהבתית, בחום חמים ובקירוב גדול ביותר. ובאופן אישי יכול אנוכי להעיד על כך, שהרי דלתותיה של קהילת מוריה נפתחו לא רק לנערי שאנוכי זוכה להכינם, בהתנדבות וללא תמורה כספית, אלא, למשפחתי ולי כשהחלטנו לפני מספר חודשים להעתיק את מקום מגורינו הקודם ולרכוש דירה חדשה לא הרחק מבית הכנסת.
01/05/2009  |  ד"ר מוטי גולן  |   מאמרים
לפני תקופה ארוכה יחסית, טענתי שמדינת ישראל לא תוכל לשאת את צה"ל הנוכחי על כתפיה מסיבות שונות, אך המרכזית שבהן היא הסיבה הכלכלית. מדינה אינה מסוגלת לשאת בהוצאות ביטחוניות עצומות לאורך שנים. צפיתי את המשבר הזה כפי שרבים אחרים עשו לפני אך החרישו משום שחששו לעורר ויכוחים. טענתי שלצער כולם, הסיסמאות המלכדות של פעם אינן עושות יותר רושם, ודאי לא על מגזרים גדולים למדי ורבדים חברתיים בישראל, לכן יש לראות את המציאות נכוחה ולא לטמון את הראש בחול. קיטונות של גידופים "חטפתי" מטוקבקיסטים חדורי להט פטריוטי וכוונות חינוכיות מטופשות.
01/05/2009  |  ד"ר צ'לו רוזנברג  |   מאמרים
חוזה ישראלי
01/05/2009  |  אברהם (פריצי) פריד  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   ישראלי-ערבי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   העולם הערבי  /  מי ומי    / 
הקבינט דחה ההצבעה על המשך הלחימה  /  איציק וולף
כך משתלט חיזבאללה על לבנון  /  אמיר קוליק
מידה אחת אינה מתאימה לכולם  /  אמילי לנדאו
דין אירן כדין צפון קוריאה?  /  אמילי לנדאו
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
כחברה עלינו לשנן את שתי הפרשות ולתת להן ביטוי במערכות חיינו היומיומיים, כחברה עלינו לאמץ את התפיסה החברתית וההומנית לפיה כל בני האדם שווים
יריב גוטמן
יריב גוטמן
דוח פיץ' רובו ככולו מזהיר שוב ושוב מפני תרחיש אפשרי של ירידת הדירוג של ישראל, זאת בעיקר בשל האפשרות של הארכות המלחמה ובד בבד רמיזה שעל מקבלי ההחלטות בממשלת ישראל לעשות את הנדרש כדי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il