ועדת העלייה והקליטה דנה (יום ב', 30.1.17) בתוכנית הממשלתית לשילוב יוצאי אתיופיה, ויישומה בעיקר ע"י ארגונים ועמותות. התוכנית מתמקדת בתחום החינוך לגיל הרך וחיזוק התא המשפחתי, תגבור לימודי, הכשרת עובדי הוראה וקליטתם במערכת, נוער בסיכון והחינוך הבלתי-פורמלי.
לדברי יו"ר הוועדה, ח"כ
אברהם נגוסה: "השילוב חייב להתחיל כבר בגיל הרך, כדי שיצליח בבגרות. אנו רוצים לראות כיצד משתלבת התוכנית הממשלתית של יוצאי העדה האתיופית עם המגזר השלישי במסגרות החינוכיות. התוכנית מתייחסת לילדים מגילאי הגן ועד הצבא".
ח"כ
דב חנין טען כי "מסלול נפרד, מחמיר את מצב התלמידים ומונע שילוב. ברגע שהתקציבים והתוכניות בבתי-הספר נעשים באופן נפרד עבור תלמידים יוצאי אתיופיה - נוצרים פערים. ישנם מקרים רבים של ילדים יוצאי העדה שלא מתקבלים לבתי ספר עקב מוצאם. הדבר חייב להשתנות".
דן פוטרמן, ממרכז חדשנות לחינוך, השיב כי "אנו פועלים לבנות תוכנית שתספק צרכים ומענה לעולים מתוך המסגרת הלימודית. אנו שמים דגש על שדרוג רמת ההוראה. בתוכנית הניסיונית שלנו הצלחנו להגיע להישגי למידה מאוד גבוהים".
רוני אקלה, מהפרויקט הלאומי לקהילה האתיופית בישראל, טען כי "האתגר העיקרי הוא איתור מורים שיוכלו ללמד מורים לתוכניות הליבה. ישנו מחסור בכוח אדם, ולכן אנו מאתרים ומכשירים מורים חדשים. 18,600 ילדים מהקהילה נמצאים במסגרת שלנו, ומתוכם 8,814 צריכים תמיכה צמודה שלנו. ההישגים הלימודיים שלהם עלו באופן ניכר, אך רוב הילדים מגיעים אלינו עם הישגים לימודיים נמוכים".
מיכל אברה סמואל, מנכ"ל עמותת פידל, סיפרה על פעילותה בתחום הגישור בחינוך. המגשרים עורכים שיחות אישיות עם הילדים, תוכנית מנהיגות לילדים וחיזוק הקשר הבין-דורי בעקבות הנתק שנוצר. היא התריעה כי "בהחלטת הממשלה הוחלט לא לממן את מרכזי הנוער, ואנו אמורים לסגור את המרכזים ההכרחיים הללו בעוד 3 חודשים ולזרוק את הילדים הללו לרחובות".
ניסים שלם, יו"ר מועצת תנועות הנוער, טען כי 4,000 בני נוער מהעדה משולבים בתנועות הנוער. וקרא לראות בתנועות אלו חלק הכרחי בשילוב נוער הקהילה. גילי דנה, מפקחת במנהל חברה ונוער, הגיבה כי "ישנם פערים בין הצפי של הנוער מהעדה האתיופית בתנועות הנוער לבין התוצאה. הצפי היה 8,000 ובפועל משתתפים בפעילות תנועות אלו רק 4,000".
עירית בירן, סגנית מנהל המינהל הפדגוגי, טענה כי הוראות חדשות מסדירות תוכנית מאוחדת יותר, על-מנת למנוע כפילות. כמו-כן נערך פיקוח על-כניסת גורמים למסגרות החינוך והדרכה מקצועית למנהלים".