שליש מן הכרטיסים למשחק הכדורגל המתוכנן בין ישראל לארגנטינה בירושלים ביוני שעבר הוענקו לנותני חסות או למוזמנים, לעיתים תוך חריגה מן הנהלים הקיימים ובחריגה מכללי מינהל תקין. כך קובע (יום ב', 6.5.19)
מבקר המדינה,
יוסף שפירא. הוא גם מגלה, כי משרד התרבות וחברת אריאל שבבעלות עיריית ירושלים התכוונו להעניק למפיק המשחק, דניאל בנעים, 3.8 מיליון שקל מכספי הציבור - למרות שהוא התחייב לשאת בכל עלויות המשחק.
המשחק אמור היה להתקיים ב-9.6.18 אך האורחים ביטלו את בואם שלושה ימים קודם לכן. את המשחק יזמה חברת קומטק הפקות שבבעלות בנעים, ובמארס 2018 נחתם הסכם בינה לבין ההתאחדות לכדורגל, לפיו קומטק תעסוק בניהול המשחק ובמימונו (בירושלים או בחיפה), ואילו ההתאחדות תעסוק בהיבט הספורטיבי. ראש ה
ממשלה,
בנימין נתניהו, ושרת התרבות והספורט,
מירי רגב, ביקשו שהמשחק יתקיים בירושלים. משרד התרבות וחברת אריאל הסכימו להשתתף בעלות האירוע בסך 2.7 ו-1.1 מיליון שקל, בהתאמה.
בנעים קבע מי יקבל כרטיסים
ההתאחדות ביקשה להבטיח בהסכם בינה לבין בנעים, כי הלה ישווק את רוב הכרטיסים במחיר נקוב בר-השגה לקהל הרחב, אולם היא לא פעלה להבטיח כמה כרטיסים יגיעו בפועל לציבור. ההתאחדות לא הייתה מעורבת בהפצתם של 22,500 מתוך 30,200 כרטיסים, היא לא הייתה מעורבת בקביעת יעדי חלוקת הכרטיסים ולא היו בידיה נתונים בנוגע להפצת הכרטיסים בפועל. מספר הכרטיסים שנועדו להפצה לציבור נקבע על-ידי בנעים, ובסופו של דבר לציבור הרחב הועמדו למכירה ולמסירה 20,500 כרטיסים (68%). יתר הכרטיסים הופצו לנותני חסות או למוזמנים.
שפירא מזכיר, כי קבלת הזמנות או כרטיסי כניסה לאירועים על-ידי גופים ציבוריים מידי יזם פרטי לשם הקצאתם לבעלי תפקידים ולעובדי הגופים, ללא תשלום או במתן קדימות ברכישתם, בין אם ביוזמתו ובין אם על-פי בקשות שלהם - יש בה משום קבלת טובות הנאה. הדבר בעייתי במיוחד כאשר מדובר באירועים שהביקוש להם גבוה בהרבה מן ההיצע, שכן בנסיבות אלה ערכו הכספי של כל כרטיס יהיה גבוה יותר מהערך הנקוב בו.
חברת אריאל קיבלה מבנעים 100 הזמנות. שלושה גופים ציבוריים - ההתאחדות, חברת אריאל ומשרד התרבות - שפעלו מול בנעים לצורך ארגון המשחק עם הנבחרת הלאומית ותקצובו קיבלו ממנו כרטיסים לרכישה; ההתאחדות קיבלה 1,500 כרטיסים על-פי הסכם עם בנעים, חברת אריאל קיבלה 500 ומשרד התרבות קיבל 200, ובסך-הכל קיבלו הגופים הללו 2,200 כרטיסים לרכישה בקדימות על פני הציבור הרחב. עובדי משרד התרבות ויתרו כעבור ימים מספר, בעקבות מחאה ציבורית שהתעוררה בעניין, על האפשרות לרכוש את הכרטיסים ברכישה מוקדמת.
טיוטת ההסכם שניסחה חברת אריאל לצורך התקשרות עם בנעים לא התייחסה כלל לעניין ההזמנות והכרטיסים שיקצה בנעים לחברה. אי-תיעוד העסקה עם בנעים פוגע בעקרונות של שקיפות ובקרה ומנוגד לכללי המינהל התקין, מדגיש שפירא.
בניגוד לנוהל משרד הפנים, אשר אוסר על קבלת הזמנה עבור נלווה ועבור מי שנוכחותו אינה נדרשת, סיכמו ביניהם נציגי חברת אריאל ונציגי עיריית ירושלים חמישה ימים לפני המשחק, כי ניתן לחלק הזמנות שקיבלה חברת אריאל לנלווים של עובדי עיריית ירושלים, של עובדי חברת אריאל או של נבחרי ציבור - גם אם נוכחותם לא הייתה דרושה.
קבלת החלטות חפוזה ובלתי שקופה
חלק מההתחייבות למימון האירוע בירושלים נעשה באמצעות תקציב אירועי שנת ה-70 למדינה. בניגוד להחלטות ממשלה מינואר ומאוקטובר 2017, משרד התרבות לא הקים ועדה ציבורית או ועדה בין-משרדית לקביעת תוכני אירועי שנת ה-70. כך, משרד התרבות סלל את הדרך לנכס לעצמו את כל התקציב הייעודי שהעמידה הממשלה לאירועי שנת ה-70, לקבוע את תוכני האירועים על-פי שיקול דעתו הבלעדי ומבלי להתחשב בצורכי משרדים אחרים.
אף שמכוח החלטת ממשלה מינואר 2017 הוקמה מינהלה לאירועי שנת ה-70, היא לא הייתה מעורבת בהיבטים אלה בכל הקשור למשחק שנכלל במסגרת זו. אף שהיה מדובר בכוונה להתקשר עם יזם פרטי, היועצת המשפטית של המשרד לא עורבה בתהליך. במצב דברים זה חסַר בתהליך מנגנון של בקרה.
ההסכם בין ההתאחדות לבנעים נחתם כאמור במארס 2018, אולם ההחלטות שנתקבלו במשרד התרבות הנוגעות להשתתפות במימון המשחק בירושלים נעשו בלוח זמנים דחוק, בסוף מאי 2018, סמוך מאוד לאירוע עצמו. המשרד לא קבע מראש כיצד יכסה את ההוצאות בסך 2.7 מיליון שקל שהיו כרוכות בהעברת המשחק מחיפה - שם תוכנן להתקיים - לירושלים. מנכ"ל המשרד,
יוסי שרעבי, הודיע לבנעים שהמשרד יכסה עלות זו, ובכך נתן לו הבטחה מינהלית בלא הליך מסודר. תהליך קבלת ההחלטות במשרד לא היה סדור והתאפיין בהליכים חפוזים ובחוסר שקיפות, קובע שפירא.
פיקציה של הליך מכרזי
הרשות לפיתוח ירושלים החליטה לממן את העלויות הנוספות באמצעות "תוכנית היובל לפיתוחה הכלכלי של ירושלים". ועדת המכרזים של הרשות דנה בהתקשרות עם בנעים ואישרה אותה, בכפוף לתנאים, בלי שקיבלה ממנו פירוט לגבי עלות הפקת המשחק בירושלים ולגבי התמורות שיספק תמורת אותם 2.7 מיליון שקל. אלא שלאחר מכן קבעה ועדת ההיגוי של תוכנית היובל, כי לא ניתן להשתמש בה לצורך זה.
נוכח הנסיבות שנוצרו - קיום ספק יחיד ובלעדי שהיה יכול להביא לארץ את נבחרת ארגנטינה ולקיים משחק בירושלים ב-9.6.18 וסד הזמנים הקצר לקיום הליך ההתקשרות - יכלה הרשות לבקש את אישור שר האוצר לפטור אותה ממכרז. במקום זאת פרסמה הרשות באתר האינטרנט שלה הודעה על התקשרות בפטור ממכרז לפי תקנות חובת המכרזים, שבה הודיעה ש"כל אדם הסבור כי קיים ספק אחר המסוגל ליתן השירותים האמורים" רשאי לפנות אליה עד 15.6.18, שישה ימים לאחר המועד המתוכנן לקיום המשחק. התנהלות זו עיקרה מתוכנו את ההליך של פטור ממכרז ומלמדת, כי הוא התקיים למראית עין, אומר שפירא.
בנעים פנה לחברת אריאל כבר במארס 2018, את דירקטוריון החברה התכנס שישה ימים בלבד לפני המשחק והחליט לשאת בעלויות הכרוכות בהעמדת אצטדיון טדי לרשות בנעים, לרבות עלויות אבטחה וסדרנות, בסך 1.1 מיליון שקל. הדבר נעשה ללא הליך מכרזי ובניגוד לכללים החלים על תאגיד עירוני. שפירא אומר, כי בכך העניקה החברה העירונית לבנעים הטבה כלכלית ניכרת, שכן על-פי ההסכם בינו לבין ההתאחדות - הוא אמור היה לממן את כל עלויות המשחק.
שפירא מסכם: "משרד מבקר המדינה ער לחשיבות הרבה שיש בקיום אירועים בעלי פוטנציאל לחשיפה בינלאומית של ירושלים. אין בחשיבות זאת לייתר את קיומם של תהליכי קבלות החלטות סדורים ושמירה על כללי מינהל תקין. דווקא החשיבות האמורה יוצרת ציפייה להתנהלות מופתית".