|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

מחיר הסחבת

השופטת יצאה לפנסיה - המדינה שילמה כעבור 16 שנה

ב-1993 הגישה חברת הבנייה יפת השמש כנגד המדינה תביעה שכללה עשרות סעיפים המדינה כפרה בכולם שני הצדדים דחו דיונים הביאו אין קץ ראיות ולא התפשרו באף נקודה בינתיים יצאה השופטת לפנסיה לאחר 16 שנות דיון חויבה המדינה לשלם
04/11/2009  |   מאיר הילזנרט   |   פסיקה   |   תגובות
השופטת בדימוס יפה הכט [צילום: בוצ'צ'ו]

השופט יוסף שפירא [צילום: בוצ'צ'ו]

"יש להצר על כך שתביעה שהוגשה עוד בשנת 1993, באה לסיומה בפסק דין רק בשנת 2009!". כך שח מהרהורי ליבו (29.10.09) שופט בית המשפט המחוזי בירושלים, השופט יוסף שפירא, את עמדתו לגבי דיון אזרחי מסורבל שנדון לא יותר - אך גם לא פחות - מאשר 16 שנים(!) עד שבא לכדי סיום.

עשרות סעיפים ותתי-סעיפים היו בחוזה הפיתוח שנכרת בין משרד השיכון והבינוי לבין חברת יפת השמש. המוני סעיפי חוק ותקנות מקרינים על ההסכם שנכרת בין השתיים; ועל כל סעיף וסעיף התקוטטו ורבו הצדדים. לא רק זו – אף זו: הצדדים נהגו לבטל ולדחות דיונים, להביא ראיות אין קץ, ואם לא די בכך בשביל ליצור סחבת, השופטת שהחלה לדון בסכסוך, השופטת יפה הכט – יצאה בינתיים לגמלאות. התוצאה : הכרעת דין 16 שנים לאחר תחילת הדיון.

עיקרם של דברים:

שורשו של העניין נעוץ בעלייה ההמונית ממדינות חבר העמים. הממשלה, על-מנת למצוא פתרון לזרם העולים הגדול, החליטה לכרות עם קבלנים חוזים שעל פיהם יוענקו בונוסים והטבות לקבלנים שיבנו במהירות. כמו-כן, לגבי אזורים שונים ניתנו בונוסים שונים. חוזים מסוג זה כונו "חוזי פרוגרמה".

ב-16 בפברואר 1989, העניק מנהל מקרקעי ישראל לחברת יפת השמש את זכות הפיתוח בשטח של 154 דונם בבית שמש.

לדברי התובעת, חברת יפת השמש, היא זכאית למענקים שעל-פי דגם חוזה הפרוגרמה משנת 1990. זאת למרות שחתמה על חוזה פרוגרמה רק ב-1991. לדבריה, בינה לבין מנהל מקרקעי ישראל נכרת – למעשה - חוזה מחייב כבר בשנת 1990 אלא שמנהל מקרקעי ישראל הוא שעיכב את החתימה. משכך, לטענתה, היא זכאית לחבילת תמריצים מוגברת מזו שקיבלה. מנגד, לדברי המדינה, החוזה שנחתם ב-1991 הוא הוא החוזה המחייב. השופט, יוסף שפירא, פסק בנקודה זאת לשיטת דברי המדינה. זאת מאחר שהשופטת יפה הכט החליטה כך, לפני שיצאה לפנסיה.

עוד טוענת חברת יפת השמש כי יש לשלול את טענת המדינה כי יש לחייבה ב ב-50% מעלויות סלילת הכבישים שמחברים את אזור המגורים שבנתה החברה אל עורקי תחבורה אחרים. לדברי המדינה, מאחר שכתוב בחוזה שהחברה תישא בעלויות הפיתוח – יש לחייבה בחלק מעלויות סלילת הכבישים מאחר שכביש הוא מצרך הכרחי לפיתוח אזור מגורים, כשם שחיבור למים ולביוב הכרחיים. השופט קיבל את עמדת המדינה לאחר שהתרשם שיש "לקרוא לתוך החוזה" התחייבות של החברה לשלם עבור סלילת הכבישים מאחר שנוהג הוא בהסכמים שבין המדינה לבין קבלנים שהקבלנים משלמים 50% מעלות סלילת כביש שמחבר אזור מגורים חדש לעורקי תחבורה אחרים.

עוד טענה חברת יפת השמש, כי אין לחייבה בשל פיתוח שנעשה בקרקע, טרם רכישתה את זכויות הפיתוח. לדבריה, יש לדרוש חיובים אלה מהחברה ממנה רכשה יפת השמש את זכויות הפיתוח, חברת "ישראל הצעיר". טענה זו נדחתה על-ידי השופט. לדבריו, המדינה רשאית לגבות את הוצאות הפיתוח הן מבעלי הזכויות בו כעת, הן מבעלי הזכויות הקודמים – ביחד או לחוד. לטענתו, לכל היותר קמה לה, לחברת יפת השמש, עילת תביעה נגד חברת ישראל הצעיר, דבר שיש לבררו, במקום אחר, על-פי הסכם העברת הזכויות בין שתי החברות. אך כל זה אינו גורע מזכויות המדינה לתבוע את הוצאות הפיתוח מחברת יפת השמש.

בנוסף, תבעה חברת יפת השמש תשלומים עבור עבודות פיתוח ביוב, מים וסלילת כבישים שביצעה היא בקרקע ושעוכבו בשל המשפט. חלקן התקבלו.

בסיכומו של יום, לאחר חשבונות דקדקניים על קוצו של שקל, חויבה המדינה לשלם לחברת יפת השמש 1,571,699 ש"ח. בנוסף השית השופט על המדינה את שכר טירחת עורך דין חברת יפת השמש בסך-250,000 ש"ח.

עובדות המקרה

ב-09.02.89 זכתה חברת יפת השמש בזכויות הפיתוח של קרקע בבית שמש והיא החלה לבנות בה. זמן מה לאחר מכן החלה המדינה לכרות עם קבלנים שבנו באזור בית שמש חוזים, לפיהם יקבלו קבלנים, שיבנו בקצב מהיר, בונוסים. זאת על-מנת להמריץ את הבנייה לצורך קליטת כמויות העולים הגדולות ממדינות חבר העמים.

טענות הצדדים

לדברי חברת יפת השמש, למרות שהחוזה שנכרת בינה לבין החברה נחתם רק ב-1991, מכל מקום, הוא נכרת למעשה בשנת 1990 אלא שהמדינה דחתה את מועד החתימה. משכך, על המדינה לשלם לה תגמולים על-פי ההטבות הגדולות יותר שניתנו בחוזים שנכרתו בין המדינה לבין קבלנים ב-1991.

המדינה כפרה בטיעון זה, וטענה כי החוזה נכרת בעת שנחתם: ב-1991. משכך היא פטורה מתשלום תמריצים מוגדלים לחברת יפת השמש.
עוד טענה חברת יפת השמש כי יש לפוטרה מתשלומי פיתוח עבור סלילת כבישים באזור. זאת היות שעל-פי החוזה שבינה לבין המנהל מחויבת החברה בתשלומי עבודות פיתוח רק אם העבודות הכרחיות לצורך בנייה בקרקע. סלילת כבישים, אליבא דהחברה, אינה צורך הכרחי.

לדברי המדינה, יש לפרש את החוזה בינה לבין חברת יפת השמש ככזה שמחייב את החברה להשתתף בתשלומי סלילת הכבישים. לטענת המדינה, יש לקרוא חיוב זה לתוך החוזה, היות וזהו נוהג מקובל שקבלנים משתתפים בסלילת כבישים המקשרים את הקרקע עליה הם בונים עם עורקי תחבורה אחרים.

כמו-כן, טענה החברה כי עבור תשלומי פיתוח שנעשו באזור טרם שנרכשו הזכויות בקרקע על ידה יש להטיל על בעלי הזכויות בקרקע הקודמים.

לדברי המדינה, על-פי חוזי הפיתוח רשאית המדינה לגבות את הוצאות הפיתוח, ביחד ולחוד, מבעלי הזכויות בקרקע העכשיוויים ו/או מקודמיהם.

קביעות בית המשפט

שופט בית המשפט המחוזי בירושלים, השופט יוסף שפירא, קיבל את עמדת המדינה שיש לקבוע שחוזה מחייב נכרת בינה לבין חברת יפת השמש רק בעת חתימת החוזה, ב-1991. זאת משום שהשופטת שהחלה בדיון, השופטת יפה הכט, שבינתיים יצאה לפנסיה, הכריעה כך באחת מהחלטותיה טרם פרשה. משכך, חייב השופט את המדינה לשלם ליפת השמש תמריצים נמוכים על סמך חוזי 1991 ולא בשיעור הגבוה של חוזי 1990.

גם את טענת המדינה - כי היות וזהו נוהג שקבלנים משתתפים בעלויות סלילת כבישים המחברים את האזור בו הם בונים לעורקי תחבורה אחרים, על חברת יפת השמש להשתתף בעלויות סלילת הכבישים - קיבל השופט. והוא חייב את החברה לשלם 50% מעלות סלילת הכבישים.

את טענת החברה - שאת הוצאות הפיתוח שקדמו למועד רכישתה את הזכויות בקרקע יש להטיל על בעלי הזכויות בקרקע הקודמים - דחה השופט. לדבריו, בחוזה שבין מנהל מקרקעי ישראל לבין החברה מובא, בפירוש, שהמדינה ראשית לגבות כספים אלה מהבעלים הנוכחים או הקודמים.

השופט קיבל מספר ראשי תביעות של יפת השמש בהן נתבעה המדינה לשלם לחברה עבור עבודות פיתוח שביצעה החברה עצמה באזור. כמו-כן, השית השופט על המדינה את הוצאות המשפט של החברה.

תוצאת ההליך

המדינה חויבה לשלם לחברת יפת השמש 1,571,699 ש"ח עבור עבודות פיתוח שביצעה בשטח ובשל תמריצים. בנוסף השית השופט על המדינה את שכר טירחת עורך דין חברת יפת השמש בסך-250,000 ש"ח.

פרטי ההליך

ת"א 906/93 יפת השמש – חב' לנכסים והשקעות בע"מ נ' מדינת ישראל משרד הבינוי והשיכון.
ניתן:29/10/09.
- בבית המשפט המחוזי בירושלים.
- בפני השופט יוסף שפירא
-בא כח התובעת חברת יפת השמש: עו"ד יהושע דיאמנט
בא כח הנתבעת מדינת ישראל משרד השיכון והבינוי: עו"ד כ' נצח דולב



תאריך:  04/11/2009   |   עודכן:  05/11/2009
מאיר הילזנרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
השופטת יצאה לפנסיה - המדינה שילמה כעבור 16 שנה
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
הקורא ומתפלא
5/11/09 02:10
2
כנניהו המיסר
5/11/09 11:02
3
מיכל מירושלים
5/11/09 12:39
4
המיואשים מחיפה
6/11/09 01:28
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ניר דיין, שנהג ברכבה של רעייתו, שרון דיין, התנגש בחלקו האחורי של רכב שנעצר ברמזור. רכבה של דיין היה מבוטח בחברת שומרה. הרכב נפגע והוכרז כטוטאל לוסט. גם הרכב בו התנגש ניזוק. דיין דיווחה על התאונה לחברת שומרה ותבעה את שווי הרכב שמלפני התאונה, שנישום ב-30,000 ש"ח. בעלי הרכב השני תבעו משומרה את נזקיהם. שתי התביעות נדחו על-ידי שומרה. העילה: מדובר בקנוניה שרקמו שני הצדדים על-מנת לעשוק את חברת הביטוח. מכאן התביעות כנגד שומרה שאוחדו לדיון אחד.
03/11/2009  |  מאיר הילזנרט  |   פסיקה
"לאחר ששקלתי את כל השיקולים הצריכים לעניין, מחד-גיסא - הודאתו של הנאשם, גילו, והחיסכון בזמן שיפוטי ומאידך-גיסא - העבירה החמורה בה הורשע, השלכותיה לעתיד על התינוק שנפגע, החלטתי, לא בלי התלבטות, לכבד את הסדר הטיעון...". כך החליטה (2.11.09) שופטת בית משפט השלום בראשון לציון, השופטת איטה נחמן, בגזר דינו של המוהל שרשלנותו הובילה לגדיעת חלק מאיבר מינו של התינוק.
02/11/2009  |  מאיר הילזנרט  |   פסיקה
"פרסום כי האיש נוהג להונות נשים, לקחת מהן את כספן בהבטחות שווא ולא להחזירו, כשלעצמו איננו לעמדתי הטרדה מאיימת. מנגד אם פרסום זה נעשה באופן חוזר ונשנה, במקרקעיו של אדם, במקום עבודתו, באמצעים אלקטרוניים, בפניה לבני משפחתו ולמכריו, הוא כן הטרדה מאיימת. לפיכך, צדק בית משפט קמא, כשפסק כי רק שליחת מסרונים חוזרים ונשנים אל המערער או התקשרויות חוזרות ונשנות למערער או למשפחתו, הם הטרדה מאיימת". כך קבעה (יום ג', 22.9.09) שופטת בית משפט המחוזי בחיפה, שושנה שטמר, בערעור שהגיש אסף דיין על החלטת בית משפט השלום שלא למנוע מן המשיבה, רינה יעל אוריאל, לפרסם דברי לשון הרע על אודותיו.
15/10/2009  |  ענבל בר-און  |   פסיקה
"ביסוד הסמכות למתן משפט חוזר מונח איזון בין שני ערכים - מחד, ערך האמת והצורך בהבטחת מנגנון דיוני המאפשר תיקון טעות שנפלה בהרשעתו של אדם; ומאידך, רעיון סופיות הדיון והוודאות המשפטית. האיזון הראוי בין שני הערכים הללו מחייב כי משפט חוזר יתקיים רק במקרים חריגים, ולא יהווה את הכלל. איזון זה מונח בבסיס העילות הקבועות בסעיף 31(א) לחוק בתי המשפט, אשר התקיימות אחת מהן היא תנאי לקיומו של משפט חוזר. בבקשה שלפני, המבקש לא הצליח להניח תשתית ראייתית אשר תוכיח ולו לכאורה את קיומה של אחת מהעילות המנויות בסעיף 31(א) האמור, ולכן מקרה זה אינו ממין המקרים החריגים המצדיקים קיומו של משפט חוזר". כך קבעה (יום ד', 16.9.09) שופטת בית המשפט העליון, מרים נאור, בבקשה שהגיש אדם שהורשע בתקיפה חבלנית, למשפט חוזר. אותו אדם, אשר הגיש שני ערעורים על הרשעתו, וערעורים אלו נדחו, העלה את אותן טענות אשר העלה כבר במהלך ערעוריו בבקשתו לקיום משפט חוזר אזרחי - ממש כפי שגרס בעת הערעור כי עד התביעה אשר העיד כנגדו שיקר, כך גם טען בבקשה למשפט חוזר אזרחי.
11/10/2009  |  ענבל בר-און  |   פסיקה
"הדברים שנאמרו שם יפים הם לענייננו, שכן התובעים העלו את כל טענותיהם לרבות הטענה בדבר התניית שירות בשירות וחיוב בריבית לפי 360 ימים בשנה, במסגרת הבקשה לרשות להתגונן שהוגשה על ידם בתביעה הראשונה. אולם, לאחר שניתנה החלטה בבקשתם, הם בחרו לשבת בחוסר מעש ולא הפקידו את הערבות הבנקאית שנקבעה כתנאי למתן רשות להתגונן, ומאידך לא הגישו ערעור על ההחלטה הנ"ל. בכך הם איבדו את זכותם להעמיד מחדש טענות אלה ל"הכרעה שיפוטית" על-פי ההלכה שנקבעה בעניין וינשטיין הנ"ל, מחמת מניעות, ואין נפקא מינא אם טענות אלה נידונו והוכרעו לגופן בהליך הראשון. מסקנה זו מתבקשת גם לאור שיקולי מדיניות משפטית, שכן התעלמות מקיומו של מעשה בית דין בסיטואציה שכזו, יוצר מצב לפיו בעל דין יכול להיכנס לשערי בית המשפט מהדלת האחורית, תוך התעלמות מתמרור איסור כניסה שהוצב בפניו בדלת הראשית. ברי הוא כי תוצאה זו אינה רצויה ומהווה שימוש לרעה בהליכי משפט". כך קבעה (יום ה', 29.9.09) שופטת בית משפט השלום בחיפה, כאמלה ג'דעון, בתביעה שהגישו לקוחת כנגד הבנק.
04/10/2009  |  ענבל בר-און  |   פסיקה
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il