בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
"מבני ציבור - לתפילות הימים הנוראים"
|
ח"כ בצלאל סמוטריץ' מבקש מהפרופסור רוני גמזו לקדם הוראת שעה שתחייב את הרשויות המקומיות להעמיד את המתנסים ויתר מבני הציבור שברשותן לצורך קיום התפילות, כדי לאפשר קיום של מניינים קטנים בהתאם להנחיות
|
מנייני חצרות. פחות אפשריים לתפילה ממושכת [צילום: עודד בלילטי/AP]
|
|
|
|
|
האם מבני ציבור ייפתחו לצורך תפילות בימים הנוראים? יו"ר האיחוד הלאומי, ח"כ בצלאל סמוטריץ' (ימינה) פנה לממונה המאבק בקורונה, הפרופסור רוני גמזו, והציע פתרון שלדבריו יאפשר תפילה בטוחה בימים הנוראים. סמוטריץ' מציע לקדם הוראת שעה אשר תקבע כי הרשויות המקומיות יעמידו לרשות קהילות ובתי כנסת את המבנים העירוניים העומדים לרשותן, ובכלל זה בתי ספר, מתנ״סים, גני ילדים ומבני ציבור נוספים. "מבנים אלה ממוזגים, בעלי מרחבים רבים, ויאפשרו בהיערכות נכונה מספר רב של מניינים נפרדים וזאת מבלי לעבור את מספר המתפללים המרבי, כפי שיקבע על-ידי גורמי המקצוע לקראת החגים. לדבריו, אם לא תתקיים היערכות כאמור, עלולה להתרחש הפרה חמורה של ההנחיות מצד מי שלא יסכימו לוותר על התפילות בימים הנוראים, ולחלופין - הימנעות המונית של בית ישראל מתפילות הימים הנוראים, "שתי חלופות רעות מאוד כמובן", כלשונו. איחוד בתי הכנסת והקהילות בישראל הגיש למל"ל מתווה ולפיו מספר המתפללים בתוך החלל יגיע עד 30% מסך המקומות באותו החלל. עוד מציע האיחוד כי עזרת הנשים תיחשב כחלל נפרד ועצמאי. אם עזרת הנשים נמצאת באותו מפלס בו נמצאת עזרת הגברים - היא תיחשב כחלל נפרד רק בתנאי שבמקום תוצב מחיצה הרמטית יחד עם איטום בניילון במקרה הצורך. תפילה במרחב הפתוח מחוץ לבית הכנסת תתאפשר בקבוצות של 20 אנשים תוך הקפדה על עטיית מסיכות. בכל מנין יוכלו להתפלל מספר קבוצות של 20 מתפללים – זאת אם הוצבה מחיצה בין קבוצה לקבוצה. מנהל הארגון העולמי של בתי הכנסת, הרב שמואל סלוטקי, הציג את המתווה שגיבש הארגון בפגישה עם ראשי מערכת הבריאות שכינס ממונה המאבק בקורונה רוני גמזו.
|
תאריך:
|
02/08/2020
|
|
|
עודכן:
|
03/08/2020
|
|
עידן יוסף
|
"מבני ציבור - לתפילות הימים הנוראים"
|
|
ביום המיוחד הזה יום תשעה באב חשבתי לנכון לחזור להיסטוריה של עם ישראל בתקופת בית ראשון וחורבן בית המקדש. לראות האם למדנו משהו מההיסטוריה, שהרי מוזהרים אנו כי לפרקים "ההיסטוריה חוזרת על עצמה". כמה מפתיע להיווכח שאשר אירע אז עם העם תחת המלך יהויקים חוזר היום ומאיים על ישראל תחת שלטונו של "המלך" נתניהו. עומד אז הנביא ירמיהו בפני יהויקים ומזהירו שמעשיו ודרכיו יביאו אסון וחורבן על העם, על ירושלים וגם לחורבן בית המקדש.
|
|
|
בשבת הקרובה, שבת נחמו, לפני מאה שנה בדיוק, 1920, נשמעו פעמי משיח בשמי התכלת העזה של ירושלים. משק כנפי ההיסטוריה. ירושלים כולה בכתה מהתרגשות, כאשר הנציב העליון הראשון ליהודה, סיר הרברט סמואל, קרא את הפטרת נחמו בבית הכנסת החורבה בעיר העתיקה: "נַחֲמוּ נַחֲמוּ עַמִּי, יֹאמַר אֱלֹהֵיכֶם". וכאשר בירך בקול רוטט מהתרגשות את ברכת "רַחֵם עַל צִיּוֹן כִּי הִיא בֵּית חַיֵּינוּ... בָּרוּךְ אַתָּה ה' מְשַׂמֵּחַ צִיּוֹן בְּבָנֶיהָ" - לא נשארה עין אחת יבשה!
|
|
|
מדי שנה בשבת הראשונה אחרי צום תשעה באב, אנחנו קוראים את פרשת "ואתחנן", הנפתחת בספר "דברים" פרק ג', פסוק כ"ג. השבת שלאחר תשעה באב נקראת "שבת נחמו", בה אנחנו קוראים הפטרה מספר ישעיהו פרק מ', הנפתחת במילים ""נַחֲמוּ נַחֲמוּ עַמִּי יֹאמַר אֱלֹהֵיכֶם". הפטרת השבוע פותחת רצף חדש של הפטרות נחמה. אחרי שבשבוע שעבר סיימנו קריאת הפטרה שלישית משלוש הפטרות על פורעניות, שליוו אותנו מי"ז בתמוז עד ט' באב, אנחנו פותחים בשבע הפטרות נחמה, שילוו אותנו בשמחה לאחר ט' באב לתוך חודש אלול ולחודש תשרי בתחילת השנה הבאה עלינו לטובה. אני חושש לשמחה, כשמפגינים במדינת ישראל הדמוקרטית נדקרו בבקבוקי זכוכית שבורים, הוכו באגרופים ובאלות, רוססו בגז פלפל. כמה מפגינים נחתכו בצווארם ונזקקו לתפרים בעורפם. מתלהמי עם עמורה מנופפים בדגלי ישראל קוראים למפגינים ברחוב בלפור "זונות, בוגדים, עוכרי ישראל...".
|
|
|
לפני שנים, בהיותי בשליחות מודיעינית באיטליה, ניצלתי יום חופשי על-מנת לסייר בעתיקות רומא. אחרי הביקור בקולוסאום באתי לשער טיטוס. עמדתי מולו דקות ארוכות, מתבונן במנורה ובדמויות של בני עמי הכפופים, המושפלים, המנוצחים בידי האימפריה הרומית. השמש יקדה, ודמעות עלו בעיני. כנראה משמים רצו, והיו אלו הימים שלפני תשעה באב על-פי הלוח העברי. יהודי חילוני אני, איני צם ביום הזה.
|
|
|
רבים קוראים את אגדת החורבן על קמצא ובר קמצא ונתלים בה להצדקת טענותיהם בדבר סכנות שנאת החינם. אך מי שקורא אותה לעומק יכול לראות שלמרות שהאגדה הזאת אכן נוגעת בשנאת חינם ובכמה שהיא נוראית, היא עוסקת בכלל בדבר אחר: בביקורת של חז"ל על ההנהגה של אותם ימים ובחוסר היכולת שלה לקבל החלטות מבלי להתחשב בדעת הקהל.
|
|
|
|
|
|
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20 על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
|
|
|
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
|
|
|
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
|
|
הבלוגרים הנקראים ביותר ב- News1
|
|