|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

מפלה נוספת לשב''כ ולפרקליטות:

לאחר שנה במעצר - זוכה עצור <br>נוסף בפרשת 'מחתרת בת-עין'

ביהמ"ש זיכה את צוריאל עמיאור פה-אחד מחמת הספק, מעבירות של סיוע לניסיון רצח ועבירות בנשק; בכתב האישום נטען כי הכין את המטען, לאחר שטביעות אצבעותיו נמצאו עליו; השופטים: הנאשם מסר גרסה היוצרת ספק סביר; עמיאור הוא המזוכה השני בפרשה
04/04/2004  |     |   חדשות   |   תגובות
מאת: נועם שרביט  |  

צורי חוגג את זיכויו ושחרורו מהמעצר. חג החירות

עמיאור עם שמואל מידד (זנגי), מנכ"ל עמותת חננו

המזוכה הראשון, יוסי בן-ברוך, בחתונתו בכלא

   נועם שרביט
עצור "מחתרת בת-עין" זוכה ושוחרר לאחר 20 חודשי מעצר

   נועם שרביט
עונש חמור למחתרת בת-עין: 15 שנות מאסר לגמליאל ודביר, 12 שנים למורג

   נועם שרביט
3 חברי 'מחתרת בת-עין' הורשעו בניסיון לרצוח פלשתינים על-ידי ביצוע פיגוע נקמה

   נועם שרביט
השב"כ שיחרר למעצר-בית את סלע תור שהיה עצור בחשד לרצח פלשתינים

   נועם שרביט
סלע תור חשוד ברצח פלשתינים; 3 מתנחלים אחרים חשודים בניסיון לרצח

שירות הביטחון הכללי והפרקליטות סופגים מפלה נוספת, לאחר הצהרות רבות שנשמעו מצידם בשנתיים האחרונות על פעילותה כביכול של "מחתרת יהודית חדשה" בשטחים.

בית המשפט המחוזי בירושלים, בשבתו כבית משפט לפשעים חמורים, זיכה הבוקר (א', 4.4.04) פה-אחד מחמת הספק את צוריאל עמיאור (24), תושב המאחז עדי-עד, שהיה עצור עד תום ההליכים בפרשת "מחתרת בת-עין". עמיאור הואשם בסיוע לניסיון לרצח ועבירות בנשק. הוא יוצג על-ידי עו"ד יאיר גולן.

בפרשת מחתרת בת-עין, כזכור, הורשעו ירדן מורג, שלומי דביר-זליגר ועופר גמליאל, בכך שתכננו לפוצץ עגלת תופת בבית חולים ובית ספר במזרח ירושלים ונתגלו במקרה על-ידי שוטרים [ראו קישור]. עמיאור הואשם בהרכבת המטען ומסירתו לאחרים, לאחר שלטענת המשטרה 3 טביעות אצבעותיו נתגלו על עגלת התופת והמטען.

עמיאור הוא החשוד השני בפרשת מחתרת בת-עין המזוכה על-ידי בית המשפט. בחודש דצמבר האחרון זוכה יוסי בן-ברוך מהחשדות נגדו, לאחר שישב 20 חודשים במעצר [ראו קישור].

גם לעמיאור זה אינו ה"זיכוי" הראשון. בחודש אוגוסט האחרון, הוציא השב"כ צו מעצר נגד עמיאור, במסגרת שורת מעצרים מתוקשרת שהסתיימה בקול ענות חלושה, כאשר רק יצחק פס ומתי שבו מורשעים בהחזקת 8 לבנות חבלה.

עמיאור הועבר ממעצרו בכלא למתקן חקירה של השב"כ, והחשדות נגדו היו ניסיון לרצח (!), עבירות בנשק וקשירת קשר לביצוע פשע. לאחר שהשב"כ הגיע למבוי סתום בחקירתו ולא הצליח לגבש נגדו כתב אישום הוא שוחרר ממעצרו בפרשה זו והוחזר למעצר עד תום ההליכים בפרשת בת-עין.

במסגרת גל המעצרים של השב"כ, נעצרו ושוחררו עוד עשרה יהודים מבלי שיוגש נגדם כתב אישום. הסיבה לכשלון השב"כ נעוצה, ככל הנראה, בהסתמכות הטוטאלית על מי שהתברר כקשקשן בלתי נלאה: שחר דביר-זליגר. האחרון "זימר" שמות רבים וכל מי ששמו הוזכר - נעצר על-ידי השב"כ בחשדות כאלה ואחרים. גם כתב האישום נגד יוסי בן-ברוך שזוכה בבית המשפט נסמך, רובו ככולו, על עדות של דביר-זליגר וראיות נסיבתיות שלא התחברו האחת לרעותה.

טביעות אצבע על המסקינטייפ

בהכרעת הדין כתבו השופטים צבי זילברטל, משה דרורי ויוסי שפירא, כי "צוריאל עמיאור נעצר לפני כשנה ונחקר באינטנסיביות, הן על-ידי השב"כ והן על-ידי המשטרה עד סמוך לפני הגשת כתב האישום, במשך כשבועיים. הנאשם הכחיש בחקירתו כל קשר למטען, להכנתו או לתכנון הפיגוע. לעיתים שמר הנאשם על זכות השתיקה וסירב לענות אף לשאלות כלליות שאין בהן כדי לסבכו בעבירה, ולעיתים התייחס הנאשם לשאלות והשיב תשובות ענייניות".

"הראיות המרכזיות כנגד הנאשם הן אותן טביעות אצבע שלו שהוטבעו והתגלו על מטען החבלה, וליתר דיוק - על צידו הפנימי של סרט הדבקה (מסקינטייפ), אשר רצועה אחת שלו שימשה להצמדת לבנות החבלה זו לזו ורצועה אחרת היתה מודבקת על חלקו האחורי של שעון הקיר שנכלל במטען. טביעת אצבע אחת התגלתה על סרט ההדבקה שעטף את לבנות החבלה וטביעת אצבע שניה התגלתה על סרט ההדבקה שהיה מודבק לחלקו האחורי של שעון הקיר. שתי הטביעות הנ"ל נמצאו בצידו הדביק של הסרט. טביעת אצבע שלישית של הנאשם נמצאה על מסגרת שעון הקיר, בחלקו האחורי".

באשר לטביעות שנמצאו על סרט ההדבקה, טען עמיאור כי מסר לשלומי דביר-זליגר "בנסיבות תמימות, רצועת סרט שכזה, לבקשת שלומי, מבלי שהנאשם מודע לשימוש שאמור להיעשות בסרט. הנאשם גלגל את הרצועה, שנלקחה מסליל שהיה ברשותו, על גבי מקל, ותוך כדי כך הגיעו טביעות אצבעותיו לסרט".

"באשר לשעון הקיר, הטענה היא שהוא נלקח מבית הכנסת בישוב מגוריו של הנאשם, גבעת עדי-עד. שעון זה נגנב מבית הכנסת על ידי שלומי, לצורך הכנת המטען. הנאשם עסק בשיפוץ בית הכנסת ותוך כדי כך ניתן להניח שהסיר את השעון מהקיר וכך הגיעו טביעות אצבעותיו לשעון".

האם אדם נוסף הכין את המטען?

המדינה טענה, כי "יש חשיבות לקביעה שהיו מעורבים נוספים בהכנת המטען, מעבר לשלושה שהורשעו (ירדן, שלומי ועופר), שכן אם כך ייקבע 'אז יש אדם נוסף שבדיוק מתלבש לנו בתפקיד של הנאשם'. ואולם, בהיעדר כל ראיה ישירה הקושרת את הנאשם למטען, פרט לטביעות האצבע שלו, ואם יימצא הסבר להימצאותן על המטען, לא ניתן יהיה לקבוע שאותו אדם נוסף הוא דווקא הנאשם, גם אם נצא מנקודת המוצא לפיה אכן היה אדם כזה".

בחקירתו במשטרה ובשב"כ, הכחיש עמיאור מפורשות כל מעורבות לפרשה, וגם כשהוצגו בפניו הראיות נגדו לגבי טביעות האצבעות על סרט ההדבקה ועל שעון הקיר, טען שאינו יודע כיצד הגיעו לשם, ושב והכחיש כל מעורבות בפיגועים ו/או בהכנת מטענים. רק במהלך המשפט וכאשר נשמעו עדויות של מעורבים אחרים בפרשה, דבק עמיאור בגרסאות שהעלו העדים. השופטים דחו את טענת המדינה, לפיה מדובר ב"גרסה כבושה" של הנאשם, אך ציינו כי לשאלה אם עמיאור "תפס טרמפ" על גרסאות העדים שלומי ושחר דביר או שמא מדובר בגרסאות אמת - יש משקל מכריע.

השופטים ציינו, כי "היעדר הגירסה בחקירה יכול להיות מוסבר בכך שהנאשם ידע כי הוא אכן טיפל במטען החבלה ופשוט ציפה למוצא כלשהו; או, לחלופין, בכך שהנאשם באמת לא זכר באותו שלב את העובדות באשר לזיקתו האפשרית לסרט ההדבקה ולשעון הקיר".

מה שהכריע את הכף היתה הקביעה, שלא סביר ששלומי דביר "תפר" גרסה עבור צוריאל עמיאור, בה הסביר מדוע הופיעו טביעות אצבעותיו על "סרט ההדבקה הירוק" ועל "שעון הקיר". ההסבר: זליגר היה עצור אז עד תום ההליכים, ולא נחשף לראיות אלה. ואם כן, מניין ידע עליהן? "כיצד זה ידע 'לקלוע' בדיוק לסרט ההדבקה, מבין כל יתר מרכיבי המטען", תהו השופטים.

על-כך ציינו השופטים: "אכן, עו"ד [אורית] באומהורן [נציגת המדינה; נ.ש.] טענה בסיכומיה, כי עובדת עצם הימצאות טביעות האצבע של הנאשם על המטען פורסמה בכלי התקשורת ועלתה בדיונים להארכת מעצר הנאשם. יתכן שכך היה, אך לא ניתן, בעניין כה מרכזי וחשוב, להסתפק בהעלאת השערה בסיכומים. לא הוכח כלל ועיקר שנתון זה פורסם ברבים, כך שהיה יכול להגיע לידיעתו של שלומי".

ריבוי גרסאות העדים

"חלק מהעדים שהופיעו בפנינו", כתבו השופטים בהחלטתם, "נתנו גרסאות שונות בהזדמנויות שונות, הן בשלבי החקירה, הן במשפטם הם והן במשפטם של מעורבים נוספים. יש בכך לתרום לשלל הספקות שהתעוררו במשפט זה. הרושם המתקבל מכל עדויותיהם והודעותיהם הוא, כי האמת אינה משמשת נר לרגליהם וכי בעיניהם יש ערכים חשובים יותר, כמו גם אינטרסים שונים שהם רוצים לקדם, מאשר הצורך והחובה לומר אמת בבית משפט".

"נמצא, שריבוי הגירסאות אינו מאפשר הגעה לממצא חד משמעי בסוגיה. לפיכך, מסקנתו בנקודה זו היא, כי המדינה לא הוכיחה כי מאן דהו, שאינו עופר או ירדן, הכין או הרכיב את המטען".

"מניתוח חומר הראיות, ובראש ובראשונה מעובדת קיומן של טביעות אצבעותיו של הנאשם על המטען, ומהקשיים בקבלת הסברי ההגנה לכך (אף אם הסברים אלה יוצרים ספק), עולה, כי קיים חשד כנגד הנאשם, חשד שהצדיק הגשת כתב אישום ושמיעת ראיות מקיפות. ייתכן שאיש מבין שלושת המורשעים בפרשה לא הרכיב את המטען והיה אדם נוסף שעשה כן, אך אין לכך הוכחה מספקת, על-פי הנדרש במשפט פלילי.

עם זאת, ולמרות שבידי המאשימה מצויות ראיות המסבכות את הנאשם, מסקנתנו היא שעל יסוד ראיות אלה לא ניתן לקבוע, במידת ההוכחה הנדרשת במשפט פלילי, שהנאשם היה זה שהרכיב את המטען".

תגובות

ברוך מרזל, מראשי חי"ל (חזית לאומית יהודית), אמר בתגובה לזיכוי, כי הגיעה השעה לעשות חשבון-נפש בשב"כ, כאשר חוקרי המחלקה היהודית מפשלים פעם אחר פעם ועוצרים את האנשים הלא נכונים. מעניין מי ישלם לצוריאל עמיאור וליוסי בן-ברוך על הסבל הקשה שעברו הם ומשפחותיהם".

עמותת "חוננו", המטפלת באזרחים ובחיילים שנקלעו למצב משפטי קשה עקב האינתיפאדה, מסרה בתגובה כי "מצער מאוד לראות מדינה שנלחמת בחירוף נפש בחייליה ובמתיישביה, במקום להתעסק עם היהודים כדאי שירחיבו את הפעילות נגד מחבלים".

הוועד נגד מעצרו המינהלי של נעם פדרמן מסר בתגובה, כי הזיכוי מהווה עוד הוכחה לכך שמעצרו המינהלי של נעם פדרמן הוא התנכלות לשמה, כאשר בשב"כ לא הסתירו טענותיהם שפדרמן קשור להתארגנות בת-עין. משהוכח שאין מחתרת, מן הראוי לשחרר גם את פדרמן".

ת.פ.ח. 619/03 מדינת ישראל נ' צוריאל עמיאור

___________________

בצילום למטה: צורי עמיאור עם ילדיו, לאחר שחרורו מן המעצר [כל הצילומים באדיבות עמותת חננו]

תאריך:  04/04/2004   |   עודכן:  05/04/2004
נועם שרביט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
תערוכה חדשה תגרום כפי הנראה לפיהוקים אצל חלק מהמבקרים. אמנית צ'יליאנית פתחה תערוכה, המציגה רק 6 תצלומים של נערה מפהקת.
04/04/2004  |  יפעת גדות  |   חדשות
עורכי דינו של מייקל ג'קסון אמרו לשופט כי ההגנה חשפה חומר המצביע על-כך שג'קסון חף מפשע, וכי יש להציג עדויות אלו בבית המשפט ובפני חבר המושבעים.
04/04/2004  |  הדר פרבר  |   חדשות
פסל החירות, שנסגר מיד לאחר הפיגוע ב-11 בספטמבר, ייפתח מחדש לציבור הקיץ, כך מסרו גורמים רשמיים בשבוע שעבר.
04/04/2004  |  יפעת גדות  |   חדשות
מסעו האחרון של מטוס הקונקורד ייעשה במהירות נמוכה יחסית ליכולתו של המטוס העל-קולי.
04/04/2004  |  הדר פרבר  |   חדשות
דמותו של כלב בולדוג זועף מזכירה לכם אולי את השכן מהקומה הראשונה? כי אם כן, לא תהיה זו הפתעה לדעת כי מחקר חדש טוען כי כלבים אכן דומים לבעליהם.
04/04/2004  |  יפעת גדות  |   חדשות

בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il