|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

שופטי בג"ץ רומזים שלא יתערבו בשינויי החקיקה:

העתירות נגד ממשלת החילופין הפכו לתיאורטיות

השופטים אמרו שייתכן שמדובר בשאלות עקרוניות; עמית העיר: אנחנו חולמים שבכנסת הבאה יהיו ארבעה ראשי ממשלה בהמשך הדיון הבהירו את הקושי המעשי שבמתן סעד משפטי בנוגע לממשלה שסיימה את כהונתה ברק-ארז לעותרים: אתם רוצים התראת בטלות כוללנית, מין צ'ק בטוח. זה בעייתי יותר הנדל על העדר התקציב: זה היה חמור וחריג חיות: יש פה רצף של התנהלות, שמצד אחד יש הוראות חוק שהופרו, ותיקונים בחוק יסוד אד-הוק לכל מיני מטרות שעל פניהן נראות תמוהות
03/02/2021  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   כנסת 23   |   תגובות
האם יש הצדקה לירות בתותח [צילום: מארק ישראל סלם, פלאש 90]

שופטי בית המשפט העליון רומזים, כי לא יתערבו בחקיקת ממשלת החילופין - משום שהיא הפכה לתיאורטית ומשום שאין בסמכותם להורות מראש כיצד לנהוג בהקמת ממשלות עתידיות. כך עולה מהדיונים הממושכים אתמול (יום ג', 2.2.21) בעתירות נגד התיקונים לחוקי יסוד הכנסת והממשלה, בהם עוגנה ממשלת החילופין ובהם התאפשר לדחות את אישור התקציב מאוגוסט לדצמבר 2020.

השופטת דפנה ברק-ארז הסבירה מדוע ניתן לטעון שמדובר בדיון עקרוני: "לא משנה ממשלת חלופית או לא חלופית; מה משמעות שינוי כללי המשחק. שינוי הכללים יכול להיות באין ספור אפשרויות אחרות". השופט יצחק עמית: "למשל, אנו חולמים על כך שבכנסת הבאה יהיו ארבעה ראשי ממשלה". המשנה לנשיאה, חנן מלצר, העלה את השאלה האם שינויים כה משמעותיים יכולים להיכנס לתוקף מיד, או לחול רק מן הכנסת הבאה.

חיות: "השאלה היא אם כל דבר שיסלול את הדרך להקמת ממשלה, הוא לגיטימי. האם יבוא ראש הכנסת ויאמר: הבה נקים משטר נשיאותי. ניתן לנשיא שנבחר בידי 90-80 חברי כנסת בעבר. בואו נשנה את שיטת המשטר". לדבריה, חקיקת ממשלת החילופים "יצרה שינוי משטרי שהוא הרבה מעבר למספרי שרים", למשל בכך שהן בנימין נתניהו והן בני גנץ לא יכלו לפטר את שרי הגוש האחר. בהמשך התייחס מלצר לטענה לפיה בית המשפט העליון אינו יכול להתערב בחוקי יסוד: "מה מפריע למחוקק לקחת חוק פשוט ולחסל אותו ולומר שהוא חוק יסוד? מעכשיו, אלה שמבקרים את בתי המשפט - יאמרו שהחוקים שמחוקקים בכנסת הם חוקי יסוד. אם לכל החוקים יקראו חוקי יסוד, נגמרה הביקורת השיפוטית".

אלא שבהמשך הדיון, מול נציגי העותרים, הציגו השופטים את הבעיה שבמתן סעד מעשי. חיות הסתייגה מן הרעיון להוציא התראת בטלות: "על מה? הרי הפסול הוא שהדבר הזה נחקק בין מועד הבחירות למועד הקמת הממשלה. אבל כרגע זה כבר נמצא בספר החוקים. התראת הבטלות היא שיהיה מהלך דומה? פה יש חוק יסוד שתוקן כבר; כל המודל הזה הוא בהוראת קבע, בתוך חוק היסוד". ברק-ארז הסכימה: "אתם רוצים התראת בטלות כוללנית, מין צ'ק בטוח. זה בעייתי יותר. זה חורג מהנורמה הספציפית. הדבר הזה כבר לא יחזור על עצמו. אם יהיה משהו אחר, בית משפט יתבקש לתת התראת בטלות לגבי הסדר שאנחנו לא יודעים מהו גבולותיו".

חיות שאלה את עו"ד אביגדור פלדמן מהו הסעד המבוקש, והוא השיב: "אין לי תשובה טובה". השופט ניל הנדל: "זה מעורר קושי, אדוני מסכים שזה תיאורטי". פלדמן: "היא לא תיאורטית, היא יכולה להימשך הלאה. אני רוצה שבית משפט יקבע שממשלת החילופין לא הייתה כדין". השופט נעם סולברג: "מכוח מה אנחנו יכולים להתערב?". חיות: "אנחנו אנשים מעשיים; אנחנו מדברים משפטים, ושואלים מה הסעד האופרטיבי. במציאות הסוריאליסטית שאנחנו נקלעים אליה, פעם אחר פעם, לא ברור לאיזה סעד אדוני מכוון". עמית וחיות העירו, שאם מנגנון ממשלת החילופין היה רק בהסכם הקואליציוני ולא בחקיקה - לא היה כל מקום להתערבות בית המשפט. עמית תהה: "אדוני מבקש מאיתנו לירות בתותח. ברור שאנחנו עוברים מרמה של הסכם, לרמה של חוק. האם הפער הזה מצדיק את ההתערבות?".

בדיון בעתירות בנושא התקציב אמר הנדל: "אנחנו בסוף הסיפור. אנחנו אחרי 2020, ולא היה תקציב. זה היה חמור וחריג, ולא צריך להיות ככה. זו השאלה - בדיקה במובן הביקורת השיפוטית, בגלל החריג. אנחנו בסוף 2020. אולי התוצאה המצדיקה להתייחס לעניין הזה כחריג, אבל השאלה היא האם כל דבר שעושים בתקציב, כל חוק וכל הוראת שעה - זה בסדר רק בגלל שכבר עשו את זה". בהמשך תהה הנדל, האם אין מקום לקבוע שהסדר זה היווה שימוש לרעה בסמכותה של הכנסת כרשות מכוננת.

נציגת הכנסת, עו"ד אביטל סומפולינסקי, הביעה בהקשר לתקציב עמדה זהה לזו של הממשלה: "אני לא חושבת שלבית משפט יש סמכות לדון בתיקון חוק יסוד, בוודאי לא בצו ביניים. דווקא בשל מערכת היחסים של הכנסת והממשלה, שנמצאת במחלוקת מאוד רגישה ומורכבת - האם לבית משפט נתונה הסמכות לתת סעדים ביחס להוראות חוק יסוד; כשמסתכלים על העתירות במקור, היה ניסיון לבוא ולומר - ההלכה הייתה לא ברורה וצריך ליישם אותה. בעיקרי הטיעון אנחנו רואים טענות אחרות, שהעותרים מציעים לבית משפט להרחיב את דוקטרינת השימוש לרעה, וסוללים שביל שבית משפט יצעד בו. האם זה נכון? חשיבות הסוגיה דווקא צריכה להביא לאיפוק וריסון".

חיות אמרה בהמשך לסומפולינסקי: "במקרה הזה, המועד - אותם 120 ימים - הביא אותנו עד לסוף שנת התקציב. אז למה יש חוק תקציב? למה כך נקבע בחוק יסוד, שצריך להניח את התקציב 60 ימים לפני שהשנה הקודמת מסתיימת? בדיון הקודם, גברתי הודתה שהייתה כאן הפרה. יש כאן עוד הפרה של חוק, יש עוד חוק של הכנסת שהופר. בחוק יסודות התקציב, וזה מקרין על כל הצורה שהדבר הזה מתנהל. יש סעיף 40ט, שאומר שביום 1 ביוני היה צריך להניח או לעדכן את התקציב התלת-שנתי. גם היא הופרה. יש פה רצף של התנהלות, שמצד אחד יש הוראות חוק שהופרו, ותיקונים בחוק יסוד אד-הוק לכל מיני מטרות שעל פניהן נראות תמוהות". חיות גם תהתה על הנימוק לפיו הסדר זה היה נחוץ לשמירת יציבות הממשלה: "נימוק היציבות מתכתב עם המועד בו מדובר. אם אנחנו שבעה ימים לפני סוף שנת הכספים, כאשר שום דבר לא נעשה, על איזה יציבות אנחנו מדברים?".
בג"ץ 2905/20, התנועה לאיכות השלטון נ' הכנסת ואח' / פרוטוקול, 2.2.21
דיון בעתירות נגד תיקוני החקיקה לעיגון ממשלת החילופין
בג"ץ 5969/20, סתיו שפיר ואח' נ' הכנסת ואח' / פרוטוקול, 2.2.21
דיון בעתירות נגד השינוי בחוק שאפשר לדחות את אישור התקציב מאוגוסט לדצמבר 2020

תאריך:  03/02/2021   |   עודכן:  03/02/2021
איתמר לוין
+להקים המועצה הלאומית לחינוך
14:59 03/02/21  |  ענת כנפו   |   לרשימה המלאה
נאום הבכורה של חברת הכנסת מטעם יש עתיד-תל"ם בישיבה המאה-עשרים-ושמונה של הכנסת העשרים-ושלוש [כ"א בשבט התשפ"א, 03.02.2021]
(ענת כנפו [צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת])
+סגירת נתב"ג והמעברים היבשתיים אושרה בקריאה ראשונה
14:09 03/02/21  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה
תקנות יגבילו את הכניסה והיציאה כאמור יהיו בתוקף לתקופה שלא תעלה על 14 ימים  ▪  סגן שר הבריאות לגנץ: "מבקשים לחכות עם הפתיחה עד יום ראשון. מספיק עם הפופוליזם הזה"
(נתב"ג. יישאר משותק [צילום: איתמר לוין])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות  / עוקבים מי ומי בפרשה - לקבלת רשימות חדשות עם הופעתן
 אבי דיכטר / Avi Dicter   אבי ניסנקורן / Avi Nisankorn   אביגדור פלדמן / Feldman Avigdor   אביטל סומפולינסקי / Avital Sompolinsky   אוסאמה סעדי / Osama Saadi   אופיר אקוניס / Ofir Akunis   אופיר כץ / Ofir  Katz   אורי מקלב / Uri Maklev   אוריאל מנחם בוסו / Uriel Busso   אורית פרקש-הכהן / Orit Farkash-Hcohen   אורלי לוי-אבקסיס / Orly Levi-Abekasis   אורנה ברביבאי / Orna  Barbivai   איילת שקד / Ayelet Shaked   אימאן ח'טיב יאסין / Iman  Khatib Yassin   איתן גינזבורג / Eitan  Ginzburg   אלון שוסטר / Schuster Alon   אלי כהן / Eli Cohen   אמיר אוחנה / Amir Ohana   אסף זמיר / Asaf Zamir   אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri   בועז טופורובסקי / Boaz  Toporovsky   בני גנץ / Benny  Gantz   בנימין נתניהו / Benjamin  Netanyahu   גבי אשכנזי / Gavriel  Ashkenazi   גדי דסטה יברקן / Gadi Desta  Yivarken   גדעון משה סער / Gideon  Sa'ar   גילה גמליאל / Gila  Gamliel   גלעד מנשה ארדן / Gilad  Erdan   דוד אמסלם / David Amsalem   דוד  ביטן / David Bitan   דפנה ברק-ארז / Daphne Barak-Erez   ווליד טאהא / Waleed Taha   ולדימיר בליאק / Vladimir Beliak   זאב אלקין / Ze'ev Elkin   חיים כץ / Haim Katz   חנן מלצר / Hanan Melcer   טור פז משה   יאיר לפיד / Yair  Lapid   יואב גלנט / Yoav Galant   יואב סגלוביץ' / Yoav Segalovich   יואב קיש / Yoav Kish   יואל (יולי) אדלשטיין / Yoel Edlshtein   יוראי להב הרצנו / Yorai  Lahav-Hertzano   יזהר שי / izhar  shay   יעקב ליצמן / Yaakov Litzman   יפעת שאשא-ביטון / Yifat  Shasha-Biton   יצחק עמית / Issac Amit   ישראל אייכלר / Yisrael  Eichler   ישראל כץ / Israel  Katz   מאי גולן / May  Golan   מאיר כהן / Meir  Cohen   מאיר פרוש / Meir Porush   מיכאל  מלכיאלי / Michael Malkieli   מיכאל מרדכי ביטון / Michael  Biton   מיכאל מרדכי ביטון / Michael Mordechai Biton   מירב כהן / Meirav  Cohen   מירי  רגב / Miri Regev   מכלוף מיקי זוהר / Miki Zohar   ממשלת ישראל / Israel Government   מרב מיכאלי / Merav  Michaeli   משה ארבל / Moshe Arbel   משה גפני / Moshe Gafni   משולם נהרי / Meshulam Nahari   מתן כהנא / Matan  Kahana   ניל הנדל / Neal Hendel   ניסים ואטורי   נעם סולברג / Noam Sohlberg   נפתלי בנט / Naftali  Bennett   סעיד  אלחרומי / Said Elharumi   עודד פורר / Oded Forer   עודה איימן / Ayman  Odeh   עומר ינקלביץ'   עופר כסיף / Ofer  Cassif   עמיר ארמונד פרץ / Amir  Peretz   צחי הנגבי / Tzachi  Hanegbi   ציפי חוטובלי / Tzipi  Hotovely   קארין אלהרר / Karin  Elharar   רות וסרמן לנדה / Ruth Wasserman Lande   רם בן ברק / Ram  Ben Barak   רפי פרץ / Rafi  Peretz   שלמה קרעי / Shlomo  Karhi   שרן השכל / Sharren Haskel 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
העתירות נגד ממשלת החילופין הפכו לתיאורטיות
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
בני בנקר
3/02/21 13:55
2
נפוטיסט אקטיביסטי
3/02/21 15:31
3
יואב?
6/02/21 16:39
4
יואב?
6/02/21 19:23
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  כנסת 23
ועדת הכלכלה אישרה (יום ב', 1.2.21) את הארכת איסור הכניסה לישראל של כלי טיס זרים בשבוע נוסף, ואת ההגבלות הכלליות על ענף התעופה עד ה-28 בפברואר 2021. תקנות הגבלת הפעלת שדות תעופה וטיסות, העוסקות בהגבלות הכלליות שהוטלו על הענף בתקופת הקורונה, בהן החובה לבצע מדידת חום לפני הכניסה לשדה התעופה והאיסור לעלות למטוס ללא מסיכה ועוד, הוארכו בהתאם להחלטת הממשלה עד 28 בפברואר 2021. בעוד שהסגר על נתב"ג הוארך, כאמור, עד 7 בפברואר 2021.
01/02/2021  |  מירב ארד  |   חדשות
הוועדה, בראשות ח"כ עודד פורר, מכונסת כעת לדיון במדיניות הפרקליטות בהסדרי טיעון בעבירות אלימות במשפחה. ח"כ פורר פתח את הדיון ואמר כי ביקש לקיים אותו בדחיפות על-רקע פרסומים על ניסיון להגיע להסדר טיעון בפרשת ניסיון הרצח של שירה איסקוב.
01/02/2021  |  מירב ארד  |   חדשות
באופן חריג פנה (יום ו', 29.1.21) יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ יעקב מרגי, במכתב דחוף לנגיד בנק ישראל הפרופסור אמיר ירון, ברקע הפרסומים על כוונת בנק ישראל לאשר לבנק הפועלים להעמיק את אחיזתו בשוק התשלומים באמצעות הנפקת כרטיס אשראי, ע"י כ.א.ל שבבעלות בנק דיסקונט, ביישומון התשלומים ביט.
29/01/2021  |  עידן יוסף  |   חדשות
בדיון סוער שנערך (יום ה', 28.1.21) בוועדת הכספים, הובא בפני הוועדה מצבם הכלכלי של הרשויות הדרוזיות והצ'רקסיות והגרעון החמור ממנו הן סובלות. במהלך הדיון עלה אי-אישורן של תוכניות חומש והיעדר תקציבים ממשרדי הממשלה, הפוגעים ביכולתן של הרשויות לתפקד.
29/01/2021  |  עידן יוסף  |   חדשות
ועדת חוקה אישרה (יום ה', 28.1.21) את חוק הקנסות לקריאה שנייה ושלישית.
28/01/2021  |  מירב ארד  |   חדשות
רשימות נוספות   /   כנסת 23  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   ממשלה 35  /  מי ומי  
המערכת אינה מאורגנת - תוצאה של אבולוציה פוליטית  /  מירב ארד
"דופקים מיליון בעלי עסקים בשם הפופוליזם"  /  עידן יוסף
האובדנות בצבא פחתה ב-75% ועימה האמון בצה"ל  /  עידן יוסף
אני יודע מהו פולחן אישיות  /  ולדימיר בליאק
אמונה שיש עתיד טוב יותר  /  משה טור פז
להשיב ביטחון לרחוב הערבי  /  רות וסרמן לנדה
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
דן מרגלית
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il