|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

כוננות גבוהה בבתי הסוהר בהם מוחזקים פלשתינים:

מסוקי צה"ל חיסלו את רנטיסי; החמאס - ארה"ב אחראית

מנהיג החמאס, שירש את מקומו של השייח' אחמד יאסין, חוסל ועימו נהגו ושומר ראשו; בזמן האחרון נהג רנטיסי להחליף מכוניות ולהימצא במקומות מסתור; השאלה: מי יהיה המנהיג החדש
17/04/2004  |     |   חדשות   |   חיסול אחמד יאסין   |   תגובות

רנטיסי מובהל לבית החולים [צילום: AP]

שרידי רכבו של מנהיג החמאס לשעבר [צילום: AP]


מתאבלים ליד גופתו של רנטיסי

[צילום: AP]

רנית נחום-הלוי, נועם שרביט
בכיר בחמאס: ארה"ב נתנה אור ירוק לחיסול מנהיגינו

שבועות ספורים לאחר חיסולו של מנהיג תנועת החמאס, השייח' אחמד יאסין, עברה ישראל ליעד הבא: סמוך לשעה 20:45 הערב (שבת, 17.4.04), ירו מסוקי-קרב של חיל האוויר טיל אחד או שניים לעבר מכונית הסובארו הלבנה, בה נסע מנהיג החמאס ה'טרי', ד"ר עבד אל-עזיז רנטיסי, ברחוב אל-ג'לאל.

רנטיסי הועבר במצב אנוש וכשהוא מונשם לבית חולים 'שיפא' בעזה. זמן קצר לאחר מכן מת מפצעיו. יחד עימו, נהרגו נהגו האישי אחמד ג'עורה (32), ושומר ראשו, אכרם נסאר (35). חמישה עוברי אורח נפצעו.

מחוץ לבית החולים 'שיפא' בעזה, בו טופל רנטיסי ברגעיו האחרונים, קראו מאות מפגינים לנקמה בישראל. נציגי כל הפלגים הבטיחו להוציא פיגועי תגובה בשטחי ישראל.

רנטיסי נחשב מאז חיסולו של השייח' אחמד יאסין למנהיג תנועת החמאס בעזה. רנטיסי, רופא ילדים בהשכלתו, נחשב לדובר הקיצוני ביותר בתנועה. הוא התנגד להפסקת אש כלשהי עם "הכובש הציוני". השייח' יאסין, לעומת זאת, נחשב כמי שמייצג את הפלג הפרגמטי, המסכים ל"הודנא" עם ישראל בתנאים מסוימים, קרי - למו"מ למעשה עם ישראל.

במערכת הביטחון אומרים, כי חיסולו של רנטיסי אף משמעותי יותר מחיסולו של יאסין, היות שכעת לא נותר למעשה כמעט איש מדור המייסדים של התנועה, וודאי שלא מהקיצוניים שבמנהיגים.

ההתנקשות ברנטיסי היתה צפויה על-רקע אזהרות שהשמיעה ישראל, לפיהן בכוונתה להמשיך לחסל מנהיגים הקוראים להרג יהודים. עם חיסולו של השייח' יאסין, ידע רנטיסי כי הוא על הכוונת, ולפיכך השתדל לשהות במקום מסתור ולהחליף מכוניות. הערב ביקש רנטיסי להגיע לראשונה לביתו ברחוב הצפוני בעזה. במערכת הביטחון ניצלו זאת - ותקפו.

התפרעויות וכוננות שיא בבתי הסוהר

נציב שירות בתי הסוהר, רב-גונדר יעקב גנות, הורה הערב על העלאת רמת הכוננות והעירנות בכל בתי הסוהר בהם שוהים אסירים ביטחוניים פלשתינים, מחשש להתפרעויות.

ואכן, עם היוודע הידיעה על חיסולו של רנטיסי, החלו להתפרע אסירים פלשתינים בכלא קציעות. האסירים במתקן הכליאה הציתו אוהלים ומזרונים. כוחות צה"ל השתלטו על המתפרעים וכעת שורר במקום שקט. למקום הוזנקה היחידה המיוחדת של שירות בתי הסוהר "מצדה", כדי להרגיע את הרוחות.

בכלא מגידו יידו אסירים אבנים וחפצים על סוהרים, שהצליחו להשיב את הסדר על כנו. גם בכלא אשמורת שבשרון החלו העצירים הביטחוניים להכות על הדלתות ולקרוא קריאות לאומניות. 8 מהם הוכנסו לצינוק והשקט חזר לבית הכלא. גם במחנה עופר נרשמו מספר התפרעויות.

החמאס: ארה"ב אחראית לחיסול

מוחמד נזאל, מבכירי החמאס השוהים בלבנון, מגיב בתגובה ראשונה ורשמית של החמאס: "חיסול רנטיסי מבטא את הנחישות הציונית לבצע פעולות טרור נפשעות נגד הנהגת החמאס".

לדברי נזאל, "שרון רוצה לנקות את רצועת עזה מהמנהיגות הנאמנה של העם הפלשתיני ובפרט מהנהגת החמאס. מה שנדרש כעת הוא ללכד את כל המאמצים, כדי להתמודד עם המלחמה הפתוחה בה פתחה ישראל ודרכה של מלחמה זו תהיה רצופה ומלאה בדם".

נזאל האשים את ארה"ב באחריות עקיפה לחיסול: "החיסול הוא המשך ישיר לפגישת שרון-בוש ולאור הירוק שקיבל שרון לרצוח את המנהיגים של העם הפלשתיני ומנהיגי החמאס".

נאזל הפנה קריאה לעם הישראלי: "אם אתם חושבים שרצח יאסין ורנטיסי יביא אותנו לחדול מדרכינו - הרי אתם הוזים. החמאס תמשיך בדרכה לצמרות, למרות גודל האבידות אשר ספגה היום ולפני חודש".

לתגובות נוספות ברשות הפלשתינית, במערכת הפוליטית ובעולם הערבי - ראו ידיעה נפרדת.

מי המנהיג הבא של תנועת החמאס

תנועת החמאס מקבלת מכה אנושה ונוספת עקב התנקשות ישראל בד"ר רנטיסי. התנועה עוד לא הצליחה להתאושש מהתנקשות מנהיגה ומייסדה של התנועה, השייח' אחמד יאסין, ועדיין לא הצליחה אפילו להוציא לפועל פיגוע נקמה גדול, "כראוי" לפגיעה שכזו בארגון, והדבר עשוי ליצור טלטלה בארגון.

בעזה מתעוררת כעת השאלה: מי יחליף את מקומו של רנטיסי כמנהיג תנועת החמאס בעזה. המינוי הוא מאוד מהיר, והדבר נלמד ממינויו של רנטיסי למנהיג התנועה בעזה, עם ההתנקשות ביאסין. ההנחה הרווחת כעת היא, כי התנועה לא תכריז על המנהיג הנבחר, וזאת מחשש שעל-פי המדיניות הישראלית הנוכחית, הוא יחוסל תוך זמן קצר.

ראש הלשכה המדינית של החמאס הוא ח'אלד משעל, היושב בדמשק, ומבחינת ההיררכיה הוא העומד בראש הארגון. המועמדים למקבלי הפיקוד ברצועה הם: ד"ר מחמוד א-זהאר - רופא ילדים נוסף הנמנה על ההנהגה המתונה של החמאס, אולם נוהג בקו מיליטנטי מובהק נגד ישראל; ואיסמאעיל הניה - אשר היה ראש הלשכה של השייח' יאסין ומקורב לו.

ד"ר עבד אל-עזיז רנטיסי - רופא ילדים ומחבל

עבד אל-עזיז רנטיסי, יליד 23.10.1947, כפר יבנה. נשוי, אב לשישה - שני בנים וארבע בנות. משפחתו היגרה במהלך מלחמת 48' לרצועת עזה והתמקמה במחנה הפליטים חאן יונס [לקורות חייו המלאים - ראו פרופיל].

גורמי ביטחון אמרו היום, כי רנטיסי התווה את מדיניות הפיגועים של החמאס ושימש השראה לביצוע פיגועים רבים. לדבריהם, רנטיסי היה שותף בקביעת מדיניות הפיגועים של הארגון, שימש כדוברו המרכזי ונטל חלק פעיל ומרכזי בהסתה לביצוע פיגועים כנגד אזרחים ישראלים.

רנטיסי (56), שהיה רופא ומרצה באוניברסיטה האיסלמית, עבר להתגורר עם תחילת אירועי "גאות ושפל" בשכונת שייח' רדואן בעזה.

הוא נמנה על 6 הפעילים הבכירים שייסדו את החמאס בספטמבר 87' יחד עם השייח' אחמד יאסין. רנטיסי שימש כאחראי החמאס באזור חאן יונס והשתתף בישיבות בהן נידונו נושאי האינתיפאדה. בגין פעילות זו נעצר ונשפט למאסר אותו ריצה בשנים 88'-90'. ואולם, עם שחרורו מהכלא שב רופא הילדים לפעילות הטרור במסגרת החמאס ונעצר בשנית בשנת 91'.

בדצמבר 92' גורש רנטיסי ללבנון, ובמרג' א-זוהור שימש כדובר הכללי של המגורשים. עם חזרתו לשטחי הרשות בדצמבר 93', הוא נעצר לחקירה לאחר ששמו הועלה על-ידי מספר פעילי חמאס, שעמדו עימו בקשר בנושאי פעילות הטרור של הארגון ובה גם סייע לפעילים - פעילות בגינה ריצה עונש מאסר עד לאפריל 97'.

לאחר שחרורו מהכלא הישראלי, החל רנטיסי בארגון מחדש של הנהגת החמאס ברצועה, תוך התוויית עמדות קיצוניות, כשהוא נהנה מתמיכת פעילים קיצוניים, פעילי טרור והנהגת החמאס בחו"ל, שישבה בסוריה. באותה עת, פעל רנטיסי להחלפת המנהיגות הוותיקה של החמאס, שפעלה בעזה בשנים 95'-97' ואשר לא נתפסה בעיניו כקיצונית מספיק.

לאחר הבחירות שהתקיימו במאי 97', על-ידי כ-30 פעילי חמאס בכירים, צורף רנטיסי להנהגה בעידוד הנהגת החמאס בחו"ל. בשנים 1997-2000 נכלא ושוחרר לסירוגין מהכלא הפלשתיני, מה שלא הפריע לו לפעול בחופשיות ולשמור על מעמדו הרם בתנועה.

רנטיסי פעל בכמה רבדים של טרור

במערכת הביטחון מאפיינים את פעילותו בכמה רבדים:

- הסתה קיצונית תוך קריאות חוזרות ונשנות לפעילי טרור לבצע פיגועי התאבדות בשטח ישראל, המשך הוצאה לפועל של פיגועים ברצועת עזה, חטיפת חיילים וירי פצצות מרגמה ורקטות קסאם לעבר עורף ישראל.

- רנטיסי עמד בקשר עם פעילי טרור מרכזיים של החמאס ברצועה ושימש כאחראי על פיקוח והקמה של חוליות טרור חשאיות, ועידוד מחבלים להמשיך בפעולות טרור.

- רנטיסי קיים קשר עם הנהגת החמאס בחו"ל [בעיקר בסוריה] ועם בכירי הרשות הפלשתינית, תוך הובלת קו רציף ומתמשך המתנגד לכל הפסקת אש עם ישראל וכל הסדר מדיני בין הרשות הפלשתינית למדינת ישראל וקריאה להמשך פעילות טרור נגד ישראל.

כך למשל, הוא מצוטט באתר האינטרנט של החמאס כאומר ש"לא יהיה ויתור על אף שעל מפלשתין, שכן היא אדמה איסלמית... לא תהא הכרה במה שמכונה 'מדינת ישראל'... כל פתרון שיכלול הכרה במה שמכונה 'מדינת היהודים', או ויתור על שעל מאדמת פלשתין ההיסטורית, הרי שהוא בלתי מקובל ובטל ואינו מחייב אותנו כלל... דרך ההתנגדות היא האופציה היחידה שערבה להשבת הזכויות שנגזלו... דרך המו"מ הוכיחה את עקרותה וכשלונה להשבת הזכויות הלאומיות הלגיטימיות".

רנטיסי אף קרא בפומבי, מעל כל בימה אפשרית, להמשיך בהתנגדות המזויינת, להגביר את פיגועי ההתאבדות ולחטוף חיילים ישראלים נוספים. קריאותיו אלה נתפסו כהנחיות לביצוע על-ידי פעילי הטרור.

בהכנת הידיעה השתתף גל ברגר.

תאריך:  17/04/2004   |   עודכן:  18/04/2004
רנית נחום-הלוי, נועם שרביט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ערב ישיבת הממשלה השבועית וכוונתו של ראש הממשלה, אריאל שרון, לסקור בפני השרים בישיבה את תוצאות ביקורו בוושינגטון, מודיע (שבת, 17.4.04) יו"ר סיעת הליכוד, חבר הכנסת גדעון סער, כי הוא מתנגד לתוכנית ההינתקות שמוביל ראש הממשלה.
17/04/2004  |  רנית נחום-הלוי  |   חדשות
חברים, חברות, מוסיקה רועשת ובילויים עד השעות הקטנות של הלילה, הם העניינים הבסיסיים במתכון של ויכוח בין הורים לילדיהם בגיל העשרה. אבל במקום להימנע ממריבות אלו, האם עלינו לאמץ אותם אל חיקנו?
17/04/2004  |  יפעת גדות  |   חדשות
"להרוג את ביל 1" - מסע הנקמה של קוונטין טרנטינו בכיכובה של אומה טורמן, מכר, כפי שדווח, למעלה משני מיליון DVD בארצות הברית כבר ביום הראשון.
17/04/2004  |  יפעת גדות  |   חדשות
לאחר שפסלה הרשות השניה תשדיר פרסומת של פוקס, בטענה כי הפרסומת מציגה בין היתר התנהגות מינית בוטה, והגבילה לשידור תשדיר מתוקן החל מהשעה 22:00, הגישה חברת פוקס לפני כשבוע עתירה לבג"צ, באמצעות עורך הדין הלפרין-פיצ'ון, נגד החלטת הרשות.
17/04/2004  |  יפעת גדות  |   חדשות
מאות חברות ציבוריות ופרטיות רכשו השנה אבוקות זיכרון ליום השואה, שיחול השבוע. אבי מרום, מנכ"ל מפעלי מרום אפ.ג'י.פי מראש העין מסר, כי השנה רכשו משרדים וחברות פרטיות רבות כ-300 אבוקות בשווי כספי של כ-350 אלף שקלים, זאת לעומת שנים קודמות בהן נרכשו כ-30 אבוקות בממוצע בשנה.
17/04/2004  |  יפעת גדות  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
אפרים הלפרין
אפרים הלפרין
המחשבה שתגובה לפרובוקציה תשנה את ה-דנ"א של אויבנו המוסלמים היא מחשבת סרק    עלינו ליטול את היוזמה לידיים ולתקוף בהתמדה בנקודות הכי כואבות    התגובה והנקמה הן נשק של עניים, ואנו לא כא...
הטילים ברקע [צילום: והאיד סלמי/AP]
גדי חיטמן
די בזה שאירן חושבת שישראל היא זו שעומדת מאחורי התקיפה כדי לייצר עבורה תמריץ להגיב    התמריץ הזה קיים בקביעות אצל משטר האייתולות, שרואה בציונים את האויב הקטן
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il