תחבורה הציבורית בת קיימא מגיעה לראשון לציון. שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, ח"כ
מרב מיכאלי, ראש עיריית ראשון לציון רז קינסטליך, ויו"ר דירקטוריון נתיבי איילון מקסין פסברג, חתמו (יום ד', 10.8.22), על הסכם משתל"ם - מהלך שינוי תחבורתי למרחב המוניציפלי בראשון לציון.
מדובר בהסכם תחבורתי הכולל צירי העדפה בהיקף כולל של 35 קילומטרים, מתוכם 30 קילומטרים של נת"צים טקטיים הניתנים לסלילה מיידית, בתוך כשנה. במסגרת ההסכם, ראשון לציון תרושת בנתיבי העדפה לתחבורה ציבורית ותחבורה בת קיימא, שתאפשר להרחיב את שירות התחבורה הציבורית, ולספק חלופה לרכב הפרטי, כבר בשנה הקרובה. לאורך נתיבי התחבורה הציבורית יוצבו מצלמות אכיפה והעדפה אלקטרוניות, שיבטיחו שמירה על דרך פנויה ותנועה חופשית לאוטובוסים.
במסגרת ההסכם יתווסף שירות תחבורה ציבורית בהיקף של כ-111,000 קילומטר נסועה בשבוע, ויוסדרו כ-144 דונם של שטחי מסופים, חניונים ומבני ריענון לנהגים בעיר, הכוללים כ-843 עמדות אוטובוסים. רוב מתקני התשתית החדשים יאפשרו הטענה של אוטובוסים חשמליים, שיפעילו את השירות העירוני.
הקו המקדים-חום
במסגרת ההסכם, שמוערך בכ-650 מיליון שקלים, ייחנך גם שירות חדש - "הקו המקדים-חום", שיאפשר תוספות שירות משמעותיות שיזכו להעדפה לאורך התוואי העתידי של הקו החום. בעוד כשנה (יולי 2023) יוקצה נתיב קיים לטובת תחבורה ציבורית, עליו ייסעו אוטובוסים מפרקיים חדשים וחשמליים, שינועו לאורך התוואי בתדירות גבוהה של 7.5 דקות ברוב שעות היום.
בנוסף, ראשון לציון תוביל מהלך דרמטי לקידום תשתיות רכיבה בעיר. במסגרת ההסכם יסללו למעלה מ-33 קילומטרים של שבילי אופניים, שיחוברו ישירות למוקדי ביקוש ובהם תחנת הרכבת, מוקדי תעסוקה, מוסדות חינוך, מרכזי בריאות ואזורי בילוי ופנאי. לצדם יוקמו עמדות ריענון לרוכבים, מתקנים לקשירת אופניים, עמדות ייעודיות לניפוח אוויר, ברזיות, אמצעי הצללה, עצים ועוד. יקודם מרחב ממותן תנועה בהיקף של 11 קילומטרים, בו תוגבל מהירות הנסיעה ל-30 קמ"ש בלבד.
עם החתימה על ההסכם, ראשון לציון מצטרפת לנתניה, ראש העין וחולון שחתמו על הסכמים משת"למים בחודשים האחרונים. מדובר בתוכנית הדגל של
משרד התחבורה, שתיושם בקרוב בערים נוספות בארץ, שיבחרו לקדם תחבורה ציבורית, ועלותה הכוללת נאמדת במיליארדי שקלים.