|   15:07:40
  שאול דישי  
משורר ויוצר קולנוע
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

פרקים בתולדות הסרט המתהווה

מלך השו0ים מתעורר מ-COMA (ט')

פרק תשיעי – ובו יסופר על תחילתה וראשיתה של הנגיעה האישית שלי
21/06/2010  |   שאול דישי   |   יומנים אישיים   |   תגובות

החיים הקולנועיים הראשונים והחיים הקולנועיים השניים של במאי ומפיק הסרטים בועז דוידזון - "תחילתה וראשיתה של הנגיעה האישית שלי".


היה זה יום ראש השנה העברי בשנת תשכ"ט (1979) עת נקראתי בהולות למלון 'רמאדה רנסאנס' לחוף הים של תל אביב והוצע לי לשמש כעוזר במאי ראשון בסרט ישראלי חדש – "שפשוף נעים" בבימויו של בועז דוידזון. הייתי אז צעיר בן 27, בראשית הקריירה הקולנועית המקצועית שלי, אחרי לימודי קולנוע באוניברסיטת תל אביב, בימוי של סרט קצר אחד - "איש שחור איש לבן", ועבודה כעוזר במאי בסרטיהם של דן וולמן ("מחבואים") ונסים דיין ("סופו של מילטון לוי" והפרק הראשון בסדרת הטלוויזיה "מישל עזרא ספרא ובניו").

העבודה עם דוידזון עוד לפני תחילתה, נראתה כמסובכת, כ"מאיימת" וכמאתגרת ביותר – לא רק משום שהוזנקתי לתפקיד יום לפני התחלת הצילומים (ללא פרה-פרודקשן) אלא בעיקר בשל היותה – ממש בתוך הזירה המקצוענית ("גוב האריות") של הקולנוע הכי מסחרי והכי תעשייתי שידעה אז המדינה – הזירה של "סרטי נח" בניהולם של צמד המפיקים: מנחם גולן ויורם גלובוס.

כבוגר לימודים אקדמיים בקולנוע, טלוויזיה וסוציולוגיה, וניסיון-עבודה בשלושה סרטים, ניסיתי לשפר את תנאי השכר בהעסקתי ואז נאמר לי המשפט המוחץ פרי מוחו של דני דימבורט, אחד מעובדי החברה באותם ימים: "תגידו לבחור הזה, שאם הוא רוצה לעבוד עם דוידזון – זה המחיר". וכיוון שרציתי, מאוד רציתי, את האתגר ואת "גוב האריות" הזה – הסכמתי ועבדתי.

מאז ועד היום עבדתי ללא יוצא מן הכלל בכל הסרטים שבועז דוידזון ביים בישראל, עבדתי גם עם רוב הבמאים הישראלים הבולטים האחרים: אורי ברבש, ג'אד נאמן, גדעון גנני, אבי נשר, זאב רווח, יואל זילברג, דרור שאול – אבל יותר מהכל מטרידה ומציקה לי דווקא לגבי דוידזון, השאלה המקצועית והאישית הנכבדת: מדוע ולמה לא המשיך... "כבודו" – לביים סרטים בעברית, כאן בישראל, לקהל שכל-כך הריע ואהב את סרטיו?!

ככל שהתעמקתי בשאלה זו וככל שעבר זמן בתוך הנפקדות שלו מן העשייה הזאת, הגעתי למסקנה שיש בסיפורו של בועז דוידזון ש"עף" מכאן על "כנפי ההצלחה" של סרטיו, משהו שהוא מעבר לסיפור האישי הטריוויאלי הפשוט. לא סתם אדם עוזב את ארצו ואת מולדתו ואת הקהל שהוא כל-כך בקיא בלשמח אותו, ועובר אל מעבר לימים והאוקיינוסים על-מנת לחיות בעולם קולנועי אחר.

בהיעדרותו ובהינתקותו של דוידזון מכור מחצבתו – יש הרבה מה לחקור ולנסות להבין, זהו מערך שלם של קושיות, תובנות ותהיות שנובעות ממנו הרבה מסקנות לגבי איכותה ואופייה של החברה הישראלית והיכולת שלה לאמץ אליה את בניה ויוצריה החיים וצומחים בתוכה. יש מקום לבדוק האם החברה או המדינה שלנו מאפשרת לאמניה להתמיד וליהנות מהצלחתם האומנותית והכלכלית, או שמא כל ה"מלכים" בתוכה (ולא רק ראשי הממשלה שלה) נידונים להיות מסולקים מכאן, אם בטוב – ואם ברע.

כזכור, גם אפרים קישון, סופר, במאי וסאטיריקן מצליח – חי את מרבית שנות הצלחתו בניכר, אורי זוהר – אחד המבטיחים והמקיימים בקולנועני ישראל עבר למגזר החרדי, גיורא גודיק – אמרגן ומפיק "מלך מחזות הזמר" סיים את חייו כשהוא בעל דוכן נקניקיות בפרנקפורט, מנחם גולן – חזר מהסיבוב העולמי הגדול שלו כשהוא מדולל אמצעים (ולא מעט ממורמר), "מלך הרייטינג" – דודו טופז, סיים את חייו בנסיבות טרגיות, אסי דיין, יהודה ברקן – אומנם קולנוענים מקצוות שונים של יצירה – מצאו עצמם בעשור השביעי של חייהם, עייפים, תשושים, ומרוששים כלכלית – מול שוקת שבורה(!) – שלא לדבר על עוד עשרות במאים ויוצרי קולנוע אחרים שפשוט נאלמו ונעלמו – או פשוט המשיכו להיות נכתשים ומותשים ב"קריירות" הקולנועיות המחוספסות והקשות שלהם.

האם יתכן שגם בועז דוידזון, "מלך השוסים" של הקולנוע הישראלי, העדיף לברוח מכאן, ובכך להציל את נפשו מגורל קולנועי אכזר לוֹ זכו מרבית עמיתיו?!

האם ייתכן שהמסחריות של סרטיו הייתה בעוכריו, והיא ניבאה לא רק את הדחייה של הביקורת ואת נחת זרועה של האליטה האינטלקטואלית, אלא גם מסלול – כאילו ידוע מראש – שבסופו, ברוב מוחץ של המקרים, מצפה כאן לכל במאי או יוצר קולנועי – תקופה מתסכלת של התדלדלות בהצעות ובביקושים – ובפועל: חוסר עשייה מֵשָׁתֵק.

  • המשך יבוא

הערות, הארות, תגובות מן הלב, והבהרות מדויקות מן הזיכרון – תתקבלנה באהבה ובטמפרטורת החדר לחום התנור.
שאול דישי 20.6.10 (C) כל הזכויות שמורות.
הכותב הוא משורר, צלם, במאי ומפיק סרטים - מרצה רב-תחומי.
תאריך:  21/06/2010   |   עודכן:  22/06/2010
שאול דישי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מלך השו0ים מתעורר מ-COMA (ט')
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
לסמן
22/06/10 13:51
2
ןויסיון
22/06/10 19:49
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מהות ומטרת בקשת הסליחה, מאפשרות למי שטעה, להודות בטעותו. בקשת הסליחה, עקב טעות שנעשתה, משקפת את רמת המודעות העצמית, ואת היכולת לבחינה עצמית מחודשת על דברים שנאמרו ו/או למעשים שעשינו. תהליך החקירה, הלמידה וההתפתחות האבולוציונית שלנו, מבוסס בעיקר על טעויות שנעשו, טעויות שנעשות וטעויות שייעשו. לכן, בקשת הסליחה משקפת את רמת המודעות העצמית שלנו. מי שטעה וביקש סליחה, צריך ללמוד על עצמו מהאירוע שהתרחש.
16/06/2010  |  יוסי קרמר  |   יומנים אישיים
ההבדל בין אישה לאישה דּוֹמֶה
15/06/2010  |  עידן סובול  |   יומנים אישיים
שאלה.
14/06/2010  |  יוסי קרמר  |   יומנים אישיים
שלום רב לכל הקוראים שלי, מזמן לא עדכנתי אתכם בכל הקשור למחלת הסרטן שלי. פשוט, עד לחודשיים האחרונים לא היו שינויים משמעותיים. אותם טיפולים, אותן בדיקות, אותם כאבים ואותן תקוות.
14/06/2010  |  אלכס לוין  |   יומנים אישיים
שמע ישראל אתם קרבים היום למלחמה
10/06/2010  |  משה חזן  |   יומנים אישיים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
[צילום: יוסי זמיר, פלאש 90]
מתן גולדבלט
בית המשפט העליון של קנדה בבחינה חוקתית של פגיעה בחופש ההתאגדות של מנהלים זוטרים בבתי קזינו: האם יש הבדל בין פגיעה בזכות שלילית לפגיעה בזכות חיובית?
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
שפת השפיות חייבת להיות שפת ההידברות ויש להוריד מסדר היום שפה בוטה וגסת רוח התובעת מישראל להגיב בנוסח - "בעל הבית השתגע"
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il