|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

מחמוד דרוויש ו"סוסו הנאמן"!

שאלת הפליטים הפלשתינים היא תמציתה של השאלה הלאומית הפלשתינית ולב לבו של הסכסוך הישראלי-פלשתיני. הפליטים מהווים את חלקו הגדול של העם הפלשתיני שגורש מארצו ומאדמתו והם תוצאה ישירה של הקמת מדינת ישראל, הנושאת באחריות ישירה לגירושם. קיצורו של דבר, מי שרואה את ההיסטוריה היהודית בעיניים של "בכל דור ודור קמים עלינו לכלותנו" הופך את הפרנויה לדרך חיים ואת הצדקנות למקצוע
22/05/2011  |   סלאח עודטללה   |   מאמרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
מחמוד דרוויש. פצצה מהלכת? [צילום: AP]

אפשר להביא דוגמה יותר טובה לטמטום של היחס של ישראל הרשמית לציבור הערבי וחוסר ההבנה שלה לכאב האמיתי של תושבי המדינה שאינם יהודים מאשר הדוגמה המייצגת - רדיפה של מדינה שלמה אחרי משורר לאומי

"תִּרְשוֹם!, אֲני עֲרָבִי..מִסְפָּר תְּעוּדַת הַזְּהוּת שֶלִי הוּא חֲמִישִים אֵלֶף..יֵש לִי שְמוֹנָה יְלָדִים, וְהַתְּשִיעִי יָבוֹא אַחֲרֵי הַקַּיִּץ!..הַאִם זֶה מַכְעִיס אוֹתְּךָ?"..המשורר הלאומי הפלשתיני המנוח מחמוד דרוויש. דרוויש נולד ב-1942 בכפר ברווה שעל חורבותיו הוקם היישוב אחיהוד בגליל המערבי, וב-1948 גורש עם בני המשפחה ויצא ללבנון. שנה לאחר מכן, חזרו בני משפחתו כמסתננים לגליל, לכפרו שאינו נמצא, והשתכנו בכפר ג'דידה, תנועה עליה אמר דרוויש: "לא הבנתי מדוע הרסו את העולם הזה, ומי הם אלה אשר הרסוהו..פליט הייתי בלבנון, וכעת פליט אני במולדתי".

"יש לפליטים הפלשתינים הזכות המוסרית לחזור לישראל באותה מידה שיש ליהודי רוסיה הזכות לעלות לישראל"..הפילוסוף פרופ' יהושע בר הלל, גיליון חג הפסח של העיתון "למרחב", אפריל 1967. דרוויש התפעל מהמשורר היהודי יהודה עמיחי, וכתב על יצירתו: "אתגר בשבילי, כי הוא כותב על אותו המקום. הוא רוצה להשתמש בנוף ובהיסטוריה לתועלתו האישית, בהשתמשו בזהותי ההרוסה. אז יש בינינו תחרות: מי בעל השפה באדמה הזו?, מי אוהב אותה יותר?, ומי כותב עליה טוב יותר?".

חלק משיריו של דרוויש הביאו למתיחת ביקורת קשה נגדו בישראל, ובעיקר שירו "אתם העוברים בין המילים העוברות", המסתיים: "לכו לאן שתרצו, אבל לא בינינו, בשום אופן!..הגיע הזמן שתסתלקו, שתמותו היכן שתרצו, אבל לא בינינו..צאו מכל דבר, צאו מפצעינו, מאדמתנו..צאו מהיבשה, מהים, מהכול"..בשיר הזה טענו הישראלים שהוא קורא ליהודים לצאת מפלשתין ולקחת עמם גם את מתיהם, על-אף שדרוויש שטען כי התכוון לגדה המערבית ולרצועת עזה בלבד..לשיר הזה קראו לאחר מכן "השיר שאיחד את הכנסת".

בשנת 2000 התעוררה סערה במדינה כאשר שר החינוך דאז, יוסי שריד, ביקש להכניס לתוכנית הלימודים התיכונית שניים משיריו של דרוויש. חברי כנסת מהימין מחו כנגד הכללת שירים של לאומן פלשתיני בתוכנית החינוך הישראלית, על-אף שהשירים שנבחרו לא היו בעלי אופי לאומי ולא עסקו כלל בנושא הסכסוך הישראלי פלשתיני, והגישו הצעת אי אמון שנדחתה.

בשנת 1988 חיבר דרוויש את מגילת העצמאות הפלשתינית. ב-1993, לאחר חתימת הסכמי אוסלו, הוא התפטר מהמועצה המנהלית של אש"ף, ותבע בעקביות למשא-ומתן קשיח מאוד אבל הוגן עם ישראל.

"איני מתייאש", אמר לעיתון הישראלי הארץ, "אני סבלני, ומחכה למהפכה נחרצת במודעות הישראלית. הערבים מוכנים לקבל ישראל חזקה עם נשק גרעיני - כל שעליה לעשות הוא לפתוח את שערי מבצרה ולעשות שלום".

ובהזדמנויות אחרות היה אומר: "אין ארץ לשני גופים בגוף אחד, ואין גולה לגולה..בחדרים הקטנים האלה, והיציאה היא הכניסה..לריק אנו מזמרים בין גיהנומים, הבה נפרד..שתתבהר הדרך", כאילו הוא רוצה להעביר מסר שאין מקום לשני העמים במקום הזה. ב-15 למאי ציינו הפלשתינים בכל רחבי העולם את יום "אל-נכבה", היום בו נכבשה אדמתם ע"י היהודים בעזרת הבריטים וכתוצאה מבגידתם של מנהיגים ערבים ולצערי הרב גם פלשתינים. אל-נכבה הפלשתינית מעולם לא הסתיימה, מה שהתחיל עם החומה והמגדל ממשיך היום עם חומת ההפרדה והחומות של גבעת אנדרומדה, מה שהתחיל עם הרס הבתים כדי שלא יחזרו הפליטים ממשיך עם טרוף הניקיון האתני היום, שכיחת והכחשת החרבתה של החברה הפלשתינית של אז היא עיוורונה של המדינה להחרבתה שהיום.

"למה עזבת את הסוס לבדו?..כדי שיהיה לחברה לבית, בני..הרי הבתים מתים כשדייריהם נעדרים". אלה השורות של מחמוד דרוויש המשורר הפלשתיני..בשבילי הוא מדבר על בית בחיפה, בית שאחרי ארבעים ושמונה נחשב רכוש נטוש ובו שיכנו את ההורים שלי. הוא מדבר על בית בגטו ורשה, שנהרס בהפצצות הגרמנים ועליו נבנו בתים לאנשים אחרים..הרחוב החיפאי אני מכיר מהילדות, ואת הרחוב בוורשה נסעתי לבקר כאדם בוגר. מי גירש את דרוויש מפה?, ההורים שלי!, את מי גרשו מפולין?, את אבא שלי!, למה גרשו אותו?, כי הוא יהודי!, את מי אבא גרש?, את דרוויש..למה הוא גרש אותו?, כדי שיהיה לנו בית..הפליט גרם למישהו אחר להיות פליט..מצב טראגי ביותר..כתב ערן צור מאוניברסיטת בן-גוריון.

צריכים לדעת כי לשקר אין רגליים, אבל גם עם פרוטזה אפשר להגיע רחוק..שאלת הפליטים הפלשתינים היא תמציתה של השאלה הלאומית הפלשתינית ולב לבו של הסכסוך הישראלי-פלשתיני. הפליטים מהווים את חלקו הגדול של העם הפלשתיני שגורש מארצו ומאדמתו והם תוצאה ישירה של הקמת מדינת ישראל, הנושאת באחריות ישירה לגירושם. קיצורו של דבר, מי שרואה את ההיסטוריה היהודית בעיניים של "בכל דור ודור קמים עלינו לכלותינו" הופך את הפרנויה לדרך חיים ואת הצדקנות למקצוע.

שיבת הפליטים היא המפתח האמיתי לשלום: לא רק האינטרס של העם הפלשתיני הערבי דורש את סיום הפליטות של מיליוני פלשתינים, אלא גם האינטרס של המרכיב היהודי באוכלוסיית הארץ, ורק כך לדעתי יבוא סוף למלחמות, להקזת הדם המתמשכת ולחיים בין מלחמה למלחמה, דור אחר דור, על החרב.

ישראל חייבת להכיר בזכותם של הפליטים הפלשתינים לשוב הביתה ולסגור את הפצע הפעור הזה שמרקיב את קיומם של כל תושבי המדינה זה יותר משישה עשורים, כדי שייעקר באמת השורש של מחזורי הדמים?, ולכל מי שמתנגד לשיבתם של הפליטים אני אומר:אם הינכם רוצים שלום הירתמו למען זכות השיבה של פליטי פלשתין..ואז יוחזרו הפליטים הפלשתינים לארצם ולנחלותיהם!.

על תושבי מדינת ישראל לדחות נמרצות את ההצעה המפוקחת של אפילו הפתוחים והביקורתיים ביותר מבין מדעני החברה כמו קימרלינג ז"ל, שקבע כי יש להוציא את עוולות העבר ממערך השיקולים כאשר דנים בנושא הסדר השלום ומצב הפלשתינים בישראל, כי "לא מחסלים עוול אחד על-ידי יצירת עוול חדש" (ראיון עם דליה קרפל, הארץ, ה-26 באוקטובר 2006). אנו מבקשים מאבק עיקש לעקירה מן השורש של תוצאות הנכבה והמשכה בהווה: שיבת הפליטים ולהוציא מראש שניתן לחסל העם הפלשתיני.

עוד חוק גזעני: החוק, שזכה לכינוי "חוק הנכבה" ואושר בכנסת ,מסמיך את שר האוצר לקנוס גופים המקבלים מימון ציבורי ומקיימים אירועים בהם יצוין "יום העצמאות או יום הקמת המדינה כיום אבל" או אירועים בהם יישלל "קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית". הכוונה בעיקר לבתי ספר, אוניברסיטאות ורשויות מקומיות.

לדברי עו"ד דן יקיר, היועץ המשפטי של האגודה לזכויות האזרח, "חוק שמבקש להגביל את הדיון הציבורי לגבי שאלות עקרוניות הנוגעות לאופי המדינה אינו פוגע רק בחופש הביטוי של כל אזרחי המדינה, אלא גם באינטרס הציבורי של החברה בכללותה. דיונים חופשיים ונוקבים, גם בסוגיות פוליטיות כאובות, הם הכרחיים לקיומה של חברה דמוקרטית ופתוחה. השתקת המיעוט על-ידי הרוב סותרת עקרונות יסוד דמוקרטיים".

"המולדת שלי אינה מזוודה, ואינני נוסע..אני המאהב ואדמתי היא אהבתי"..כן מחמוד, גם אנו צועקים מהים עד הנהר, לא מוותרים ונמשיך לאהוב את ארץ מולדתנו. "עכשיו, כשאתה שרוי בתכריכי קולך, ואנו סביבך, כהד שחוזר אליך מסופך אל סופך. עכשיו, אנו לא מלווים אותך לשום גלות, ואינך מלווה אותנו לשום מולדת". את דברי ההספד הללו נשא המשורר מחמוד דרוויש בטקס ההלוויה של ידידו, הסופר הפלשתיני הנודע אמיל חביבי, בנצרת, ב-3 במאי 96'. 12 שנים לאחר מכן, מת דרוויש, ונדמה כי ההספד המרגש ההוא, שנכתב לפנות בוקר במלון בנצרת, מתאים גם לדרוויש עצמו.

דרוויש, היוצר והסמל, שוטט ערירי בעולם של תקוות. עכשיו, כשהוא "שרוי בתכריכי קולו", נשארנו עם השירים והטקסטים, וגם עם דברים שאמר בראיונות שונים, "אם אין תקווה - צריך להמציא אותה בכוח", ומצד שני ידע שאלה רק מלים שהונחו ברכות על הנייר. דרוויש מת..יש שיגידו שהוא מת כבר מזמן אבל מי שמבין יודע שהוא ישאר כאן עוד הרבה זמן..

אי-אפשר להביא דוגמה יותר טובה לטמטום של היחס של ישראל הרשמית לציבור הערבי וחוסר ההבנה שלה לכאב האמיתי של תושבי המדינה שאינם יהודים, הדוגמה המייצגת היא, מדינה רדפה אחרי משורר לאומי והוא"מחמוד דרוויש"..נרדף ע"י מדינת ישראל כאילו הוא איזה פצצה מהלכת. אין ספק שהיה פלשתיני אמיתי, ויותר חשוב מזה היה משורר מסוג נדיר מאוד..משורר מסוג שלא נולדים כמוהו במשך דורות שלמים.

לפני שלוש שנים הלך לעולמו המשורר הלאומי של הפלשתינים.."אני מחכה שתהיה פה מדינה פלשתינית בכדי שאוכל סוף סוף לעזוב את הארץ מיד אחרי הקמתה"..כפי הנראה כל כך רצה להישתחרר מהמאבק הלאומי ולהיות סתם משורר..לא הלך לו, נשאר מגויס עד יומו האחרון. ולבסוף, אנו אומרים לך מחמוד: סוסך עדיין חי ושומר על הבית כפי שביקשת ממנו, והמדינה שרצית ונלחמת שנים רבות להקמתה, היא באה בדרך, והעניין הזה אינו רחוק..מחמוד, שיהיה זכרך ברוך.

תאריך:  22/05/2011   |   עודכן:  22/05/2011
ד"ר סלאח עודטללה
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מחמוד דרוויש ו"סוסו הנאמן"!
תגובות  [ 16 ] מוצגות   [ 16 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מורה נבוכים
22/05/11 14:31
2
אליהו חיים
22/05/11 14:34
3
סלמן רושדי
22/05/11 16:10
 
מורה נבוכים
22/05/11 18:25
4
בתחנות אוטובוס
22/05/11 18:01
5
בני בנקר
22/05/11 19:04
6
ע.ג.
22/05/11 19:04
7
אלון פלג
22/05/11 19:58
8
רפאל1
22/05/11 21:30
9
רונן גולדשטיין
23/05/11 09:25
10
בייביי
23/05/11 10:02
11
איש שמאל
23/05/11 10:39
 
מאוהב בציון
23/05/11 11:25
12
יהודי מאמין
23/05/11 11:33
 
אליהו חיים
23/05/11 21:26
13
פוליטיקאי
23/05/11 12:01
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הנשיא השחור הכריזמטי והמצודד שנבחר רק מכוח תכונותיו אלו, מוכיח לאורך כהונתו, שהבנתו מהו המזרח התיכון, מהו האיסלאם, וכיצד ניתן לכוון את ההיסטוריה באמצעות כוחה של המעצמה מספר אחד – הבנתו שואפת לאפס..
22/05/2011  |  עליס בליטנטל  |   מאמרים
הפרי הזה אהוב על כולנו ונמצא, במשך כל עונת האביב והקיץ על מדפי הפירות ברשתות השיווק ובמרכולים. הוא נולד בסין כבר לפני אלפי שנים, נדד דרך המשי לפרס, אולם את שמו קיבל בטעות בתקופתו של אלכסנדר מוקדון אשר הביא אותו לאירופה מפרס.
22/05/2011  |  יובל לובנשטיין  |   מאמרים
בפרשת "בחוקותי", ויקרא כ"ו פסוקים ו' עד ח' נאמר: "ונתתי שלום בארץ ושכבתם ואין מחריד, והשבתי חיה רעה מן הארץ וחרב לא תעבור בארצכם. ורדפתם את אויביכם ונפלו לפניכם בחרב. ורדפו מכם חמישה מאה, ומאה מכם רבבה ירדופו ונפלו אויביכם לפניכם לחרב".
22/05/2011  |  אברהם בן-עזרא  |   מאמרים
גם אם שווימר לא קרא את הפוסט שלי הרי שיש לו רקע משמעותי מתוך עבודתו עם נפגעות תקיפה מינית והסרט הזה אינו אלא מתבקש ולקוח מתוך מציאות מטרידה של ימינו אנו. נדמה שהסרט הזה הינו סרט חובה לכל הורה לילדים המשתמשים באינטרנט (ומי כיום לא עושה זאת?) ומבחינתי הינו סרט חובה גם לילדים עצמם (למשל מגיל 14 וגם זאת רק משום שיש בסרט כמה רגעים שאינם מומלצים לגיל צעיר יותר. עם זאת, דומני שקטעים רבים ממנו יעשו שירות טוב יותר לילדים ומשפחותיהם מאשר כל שיעור שבו מורה מנסה להסביר לילדי עידן המחשב את הסכנות הטמונות ברשת.
22/05/2011  |  אודי רוזנבאום   |   מאמרים
"ישראלים הם חכמים ויש להם אינטואיציות טובות". במשפט הזה מגולמים כל היפה והמכוער בהתנהלות הישראלית בתחומים רבים, כולל בתהליכים עסקיים שיווקיים.
22/05/2011  |  רועי קיש  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il