|   15:07:40
  סופיה רון-מוריה  
עיתונאית מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

המחאה שעלולה להפיל את נתניהו

מבחינה פוליטית מצבו של נתניהו איתן. לשתי המפלגות שבכוחן לערער את הקואליציה, ישראל ביתנו ושס, אין עניין בהקדמת הבחירות. אבל מהבחינה הציבורית, מצבו של ראש הממשלה גרוע. לכשתגיע מערכת הבחירות, המאבקים החברתיים עשויים, כמו בעבר, להעביר קולות ימין למחנה השמאל
03/08/2011  |   סופיה רון-מוריה   |   כתבות   |   המחאה החברתית   |   תגובות
מפגין נושא חציר מול קריית הממשלה בתל אביב, במסגרת מחאת הדיור [צילום: פלאש 90]

בדצמבר 2003 הצטרפתי לטיסת המשלחת שיצאה בראשות יוסי ביילין לכנס החתימה על הסכם ז'נבה. הטיסה הייתה לילית וקצרה. תוך שאני שוקלת האם יש טעם להירדם, הבחנתי בשכנה במושב הסמוך שנראתה לי מוכרת. התבוננתי בה ונזכרתי שראיתי אותה חצי שנה קודם לכן, במאהל המחאה שהקימו אימהות חד-הוריות מול משרד האוצר. האישה הייתה ויקי קנפו, רק שבמקום גופיית טריקו ומכנס צמוד היא לבשה שמלת ערב שחורה ונוצצת ועל פניה היה איפור כבד. למה את חגיגית כל כך, התעניינתי, וקיבלתי תשובה: "כי ויקי טסה לאירופה". מנהיגת המאבק החברתי דיברה על עצמה בגוף שלישי.

באותו מאהל נתקלתי גם במי ששימשה אז היועצת הפוליטית של קנפו, שלומית אושרי. אושרי חצתה את השטח בצעדים מהירים כשהיא מחלקת פקודות. לא, ויקי קנפו לא שילמה לה משכורת - אושרי עבדה עם הקרן החדשה. שאלתי אותה האם הקרן ארגנה מפגני מחאה כאלה גם בשנים שבהן שוחט שימש שר האוצר ולא נתניהו. אושרי השיבה שהיא לא זוכרת אך הקמפיין כמובן אינו פוליטי.

נתניהו שנלחץ מהמחאה כינס גם אז מסיבת עיתונאים והציע פתרונות. התוכנית כללה עידוד למעסיקים של אימהות חד-הוריות, סבסוד נסיעות של אימהות המתגוררות בפריפריה בתחבורה הציבורית, מענק לנשים המעוניינות לפתוח עסק ועוד. ראשי המאבק דחו את ההצעות. הם לא רצו פתרון, הם תבעו את ראשו של שר האוצר.

כעבור שמונה שנים התסריט חוזר. אותם במאים, אותו שחקן ראשי, אותה השתלשלות עניינים: נתניהו מבחין באיחור במחאה המתפתחת נגדו ומנסה להרגיע את הרוחות כשהוא מציע שינויים במסיבת עיתונאים בהולה, אך ראשי המאבק מתעלמים כי הם תובעים את ראשו. רק שעכשיו נתניהו הוא בתפקיד ראש הממשלה ולא שר האוצר, והתפאורה שונה: במקום תושבת פריפריה צבעונית ופשוטה שעולה על סיפון המטוס כשהיא לבושת שמלת ערב משוק הכרמל, ניצבים בקדמת הבמה נציגי מעמד הביניים, דוברי עברית רהוטה ובעלי חזות הולמת.

העבודה מתחזקת

על פי שני סקרים שנערכו בתחילת השבוע שעבר, קדימה לא מצליחה לקטוף את פירות המחאה. על פי סקר אחד היא יורדת ל-27 מנדטים, הליכוד משמר את כוחו, העבודה מגיעה ל-12, שס ל-13. בסקר שני מופיע שחקן חדש - מפלגה חברתית שזהותה טרם נקבעה. המפלגה גורפת 15 מנדטים. הליכוד יורד ל-26, קדימה ל-24

אשר להפלת הממשלה, המחאה אכן שיפרה את מעמדה של ציפי לבני ועזרה לה להצטייר כאלטרנטיבה, אבל מצבה דומה כעת למצבו של נתניהו בימי ועידת אנאפוליס. אולמרט הלך ואיבד תמיכה בציבור ולו נערכו בחירות באותה עת היה נתניהו לבטח מרכיב את הממשלה, אבל חוסר שביעות רצון מתפקודו של ראש ממשלה אין בה די כדי להקדים את הבחירות. נתניהו הסתובב באותם ימים כמי שבידיו צ'ק שמן, אך כל הבנקים סגורים ואין שום אפשרות לפדות אותו. הבנק נפתח רק בעקבות פרשת טלנסקי.

מבחינה ציבורית, מצבו של ראש הממשלה גרוע. הוא הגיב באיחור, טוענים השרים, הוא לא ראה את הכתובת על הקיר. נכון שהבחין מראש בבעיית הדיור והכין זה מכבר את חוק הווד"לים, אבל זה לא רק דיור. ועוד, הוא מפגין לחץ כשהוא מכנס מסיבת עיתונאים בהולה. אבל מבחינה פוליטית לא נשקף איום לממשלה. אין מי שיפרק את הקואליציה. שתי סיעות בכוחן להביא להקדמת הבחירות - ישראל ביתנו ושס. לישראל ביתנו אין עניין בהפלת הממשלה. ההפך הוא הנכון: מסע המחאה הוריד את גובה הלהבות שבין ראש הממשלה לשר החוץ. ליברמן הפגין לויאליות מוחלטת - שדרך אגב הולמת את גישתה הרשמית של המפלגה שלפיה בקואליציה מתנהלים בממלכתיות - ומתח ביקורת על הטונים העולים ברחובות. יו"ר ועדת החוקה מטעם המפלגה, דוד רותם, אמר ל'מקור ראשון' שמי שמחפש להפיל ממשלה רק מרחיק את הפתרון, שכן אם הממשלה תיפול, רק בעוד כשנה תתחיל ממשלה חדשה לפעול.

לשס אין עניין להקדים את הבחירות. נכון שאריה דרעי אורב למפלגה שהייתה פעם ביתו ועל אלי ישי ללכת לבחירות כל עוד הרב עובדיה יוסף בקו הבריאות, אבל הוא לא ייקח סיכון ולא יפרק כעת את הממשלה. ואוטוטו יוצאת הכנסת לפגרה.

אשר לציפי לבני, התמונה המסתמנת אינה חד-משמעית. על-פי שני סקרים שנערכו בתחילת השבוע שעבר, סקר של 'הארץ' וסקר של ערוץ הכנסת, קדימה לא מצליחה לקטוף את פירות המחאה. על-פי סקר 'הארץ' היא יורדת ל-27 מנדטים, הליכוד משמר את כוחו, העבודה מגיעה ל-12, שס ל-13. בסקר של ערוץ הכנסת מופיע שחקן חדש - מפלגה חברתית שזהותה טרם נקבעה. המפלגה גורפת 15 מנדטים. הליכוד יורד ל-26, קדימה ל-24.

המחאה החברתית שנושאת, מה לעשות, אופי פוליטי, עשויה להביא לתוצאות מפתיעות מבחינתה של קדימה: היא עתידה לשנות את יחסי הכוחות במחנה השמאל. העבודה ומפלגות אחרות יתחזקו על חשבון קדימה שנתפסת כמפלגת שמאל מדיני וימין כלכלי. בהערת אגב נאמר שהמחאה גם סוגרת ככל הנראה על סיכוייו של בוז'י הרצוג. כפי שפורסם בטור הזה לפני כחודש וחצי, המועמדים הוודאיים לעלות לסיבוב השני בפריימריז בעבודה הם שלי יחימוביץ' ועמיר פרץ, כי האג'נדה המרכזית היא אג'נדה חברתית.

קדימה יכולה לאבד מכוחה אבל אין זאת אומרת שלא תרכיב את הממשלה הבאה. מפלגה חברתית חדשה, בין אם תהיה מפלגת שמאל ובין אם תרוץ במסווה של מפלגת מרכז, תעביר את הקולות מימין לשמאל. הליכוד לא הפסיד באף מערכת בחירות מסיבות מדיניות. הוא מאבד את השלטון בגלל קמפיינים בעלי גוון כלכלי-חברתי, שלהם מתלווה לעתים - כמו ב-1999 - עיסוק מורחב בסוגיות דת ומדינה. במקרה כזה, גם אם קדימה תהיה קטנה מהליכוד, לא מן הנמנע שתוכל להרכיב ממשלה כשהיא נשענת על המפלגה החברתית החדשה - אם תקום - ועל סיעתו של אריה דרעי. אבו-מאזן לא יפיל את נתניהו. המחאה הכלכלית, בסופו של יום, אולי כן.

יש מחאה ויש מחאה

שלא יהיה ספק - כל בר-דעת מודע לעובדה שבעיית הדיור היא בעיה אמיתית. לפני כמה שבועות ביקשו פעילי הליכוד נתן אנגלסמן ויהודה פואה להרים קול מחאה. השניים קראו את הכתובת על הקיר. פואה, נשוי ואב לשניים, עובר עתה משכירות בעפרה לשכירות בעפולה. הוא ואשתו, שניהם מורים, אינם יכולים לרכוש דירה משלהם. את פואה דחו פעמיים. פעם ראשונה בהתעלמות מנומסת, פעם שנייה באלימות. כשניסה להרים קול צעקה לפני כמה שבועות, בצמרת הליכוד התעלמו.

ביום ראשון שעבר ביקש פואה עם קבוצת מפגינים נוספת להצטרף לצעדת המחאה שהתקדמה מכיכר צה"ל לכנסת. הוא וחבריו נשאו שלטים: "הפתרון - בנייה במערב השומרון". פעילים מקרב המפגינים התנפלו עליהם, הטיחו בהם "פשיסטים", קרעו את השלטים והפילו על האדמה את יוני שטבון, יו"ר ארגון 'רעננים'. לכאורה, מי שמעוניין בדיור בר-השגה ותו לא ישמח לכל גיבוי נוסף מכל קצות הקשת הפוליטית, מה גם שכל בנייה בקרבת הערים הגדולות מורידה את עלות הדירות בערים. מתברר שלא.

ביום שלישי שעבר ביקש רונן שובל מ'אם תרצו' להצטרף למאהל המחאה שבשדרות רוטשילד. בואו נשב וננסח תביעות לדיור בר-השגה, הציע לראשי המפגינים, ונציג אותן לממשלה. הצעתו נדחתה. השלטים שהניפו המפגינים היו "העם נגד הממשלה". אז נכון, הבעיה אמיתית. השאלה היא מה מטרת המאבק. ויקי קנפו יצאה ביום בהיר אחד למסע רגלי ממצפה-רמון לירושלים וזכתה לסיקור מיידי. מאהל המחאה ברוטשילד זכה מיד לתהודה רחבה. אילו היה יהודה פואה מקים מאהל, רק עוברי אורח היו נחשפים לקיומו. גם אם חד-הורית או מסורבת גט שהייתה יוצאת מיוזמתה למסע רגלי הייתה זוכה במקרה הטוב לכמה צפירות מנהגים זועמים שהיו מבחינים בה הולכת בשולי הכביש. יש מחאה ויש מחאה.

שטייניץ לא יודח

שר מהליכוד אמר שלא לייחוס ששטייניץ לא מתנהל נכון, לא מדבר נכון. הוא מרבה לדבר על הישגים במאקרו בלי להתייחס לבעיות של האזרח הקטן. שר נוסף סיפר שלפני כמה חודשים, בעיצומה של המחאה נגד העלאת מחירי הדלק, נתניהו קבל באוזניו על התנהלותו של שר האוצר. "הוא בוק", התלונן נתניהו, "לא מבין, לא מקשיב"

מהן ההשלכות הפוליטיות של המחאה ההולכת וגוברת? האם שר האוצר הוא שישלם את המחיר? האם הממשלה מתנדנדת? האם סוף-סוף הצליחה ציפי לבני להוכיח את עצמה כראש האופוזיציה ובידיה אפשרות לקרב את מועד הבחירות? והאם יקדם מסע המחאה את האפשרות לרכוש דירה בירושלים או בתל אביב שלא במחיר פנטהאוז במנהטן?

בשיחות שלא לייחוס לא חוסכים בכירי הליכוד את שבטם משר האוצר ומראש הממשלה. עם זאת, בקואליציה סבורים שלא נשקפת סכנה לממשלה בטווח הקרוב וששר האוצר לא יודח ולא יוחלף.

בישיבת הסיעה ביום שני שעבר הרעיפו שרים וח"כים מהליכוד, רובם ככולם - מלבד הדון קישוט הנצחי מיכאל איתן - תשבחות על שר האוצר. מחוץ לחדר, התנסחו אחרת. "שטייניץ הרוויח את זה ביושר", אמר אחד מחברי הסיעה. "הוא נגרר אחרי פקידי האוצר ולא הקשיב לאיש מלבדם". חבר סיעה אחר דווקא העלה על נס את נאמנותו של שר האוצר לראש הממשלה, אבל העיר שנאמנות לא תמיד משתלמת, ושלראשי ממשלה בכלל ולנתניהו בפרט אין רחמים. הם אינם זוכרים טובה.

שר מהליכוד אמר ששטייניץ לא מתנהל נכון, לא מדבר נכון. הוא מרבה לדבר על הישגים במאקרו בלי להתייחס לבעיות של האזרח הקטן, עובדה שהקנתה לו תדמית של מתנשא ומתחמק משאלות. שר נוסף סיפר שלפני חודשים מספר, בעיצומה של המחאה נגד העלאת מחירי הדלק, נתניהו קבל באוזניו על התנהלותו של שר האוצר. "הוא בוק", התלונן נתניהו, "לא מבין, לא מקשיב".

עם זאת, כאמור, בליכוד ישנה הסכמה גורפת: השמועות על הדחתו של שר האוצר היו מופרכות לחלוטין מלכתחילה, וזאת מכמה סיבות. ראשית, נתניהו הוא שר-על לענייני כלכלה. אם יטען ששטייניץ נכשל, כאילו הודה בכישלונו שלו. שנית, מאז הקדנציה הראשונה שלו שינה נתניהו את הגישה. אם בקדנציה הקודמת מינה לתפקידים בכירים את יריביו כדי שלא יצאו נגדו - עיין ערך אריאל שרון, שלא היה היחיד - עתה הגיע למסקנה שאין טעם לאלף אריה טורף, עדיף לטפח כלב נאמן. עכשיו הוא מקדם ומתגמל את הקרובים אליו כדי שסביבו יבינו שהנאמנות משתלמת. אז משר האוצר הוא יכול להיפטר רק באמצעות בעיטה למעלה - ואין אופציה כזאת. הוא לא יזיז מתפקידו את שר הביטחון.

נכון שגם משה כחלון מקורב אליו ומעמדו בליכוד טוב בהרבה מזה של שטייניץ, אך סביר להניח שכחלון - שבראיון ל'מקור ראשון' בפסח סימן את משרד האוצר כיעד רצוי - מבין שחילופי גברי לא באים בחשבון כרגע. אבל העלאת האפשרות מציגה אותו בתור אלטרנטיבה חברתית לשר האוצר אטום ו"בורגני" לכאורה.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  03/08/2011   |   עודכן:  03/08/2011
סופיה רון-מוריה
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
המחאה שעלולה להפיל את נתניהו
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ירדנה
3/08/11 10:10
2
בצלאל
3/08/11 14:24
3
סתם_1
3/08/11 15:32
4
עפי אתר הארץ
4/08/11 10:00
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נדמה שעוד לא עברנו שבוע בחודשים האחרונים שבו לא הוכרזו הסלמות נוספות במחאת הרופאים. האחרונות שבהן: מכתבי ההתפטרות של הרופאים המתמחים, שביתת רעב של יו"ר ההסתדרות הרפואית ושל כל צוות בית החולים מאיר בכפר-סבא, וצעדה מבית ההסתדרות הרפואית ברמת-גן למשרד ראש הממשלה בירושלים. מחאת הרופאים, נרצה או לא נרצה, הפכה לעוד פרק בתולדות המאבקים החברתיים של ישראל, שנכתב בימים אלה ממש.
03/08/2011  |  נחום אבניאל  |   כתבות
התערוכה המרתקת ביותר שמוצגת בימים אלה (עד ה-21.8.11) בברלין היא במוזיאון האינטימי והסימפטי ME COLLECTORS ROOM BERLIN. סימן השאלה בשמה: ”כולנו קאניבאלים?” לא מצוין בשם בצרפתית, בקטלוג שיצא בפריס (בתוך כתב העת artpress), שם הוצגה התערוכה לפני שהגיעה לברלין.
02/08/2011  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
מהדורת אמש של נבחרת ישראל בטלוויזיה (להלן: "נבחרת") זימנה מקרה מבחן מעניין: בין יתר הסלבריטאים שהתיישבו על ספתו של ירון ברובינסקי עברו מועמר קדאפי ובשאר אסד - שתי דמויות שכבר זכו לחיקויים מוכרים בארץ נהדרת. הייתה זו הזדמנות לבחון האם "נבחרת" מסתפקת בלהיות חיקוי (דהה בהכרח) של "ארץ נהדרת", או שהיא מסוגלת לנסח אמירות קומיות מקוריות.
02/08/2011  |  ניב שטנדל  |   כתבות
הקיץ כבר כאן ואיתו "עונת הנדידה" של הישראלים. בין אם מדובר בחופשה משפחתית, סוף שבוע רומנטי או טיול תרמילאים של אחרי צבא, חודשי הקיץ הם המועד המועדף על מאות אלפי ישראלים לטוס לחו"ל.
02/08/2011  |  ד"ר דורית וולף  |   כתבות
הקיץ אהוב על הילדים. הים, הבריכה, היציאות הרבות מן הבית, הממתקים והחטיפים שמתלווים ליציאות האלו, קיצור שעות השינה - כולם אהובים על הילדים, אך גם מקשים עליהם לשמור על שיווי משקל בריאותי.
02/08/2011  |  דיקלה מנחם  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il