|   15:07:40
  רפי מן  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

ותודה לשהירה

השדרנית המצרייה אולי אינה האם תרזה (כמה עיתונאים הם כן?), אבל הראיון הקצר עם גלעד שליט סיפק למעשה את תמצית המידע שביקשנו. הערות על סיקור קרנבל השיבה הביתה
27/10/2011  |   רפי מן   |   כתבות   |   העין השביעית   |   תגובות
שאהירה אמין כתבת נייל TV [צילום: מן הטלוויזיה]

בכל סיפור טוב חייבת להיות גם דמות רעה. בסיקור שחרורו של גלעד שליט הוטל התפקיד הזה על כתבת הטלוויזיה המצרייה שהירה אמין, שהביאה את הראיון הראשון עם החייל המשוחרר. מה לא נאמר עליה: שזה היה ראיון כפוי, מניפולציה זולה, שהיא חטפה אותו, שגילתה חוסר אנושיות. הגדילו לעשות פקידים ישראלים אנונימיים שצוטטו ב"ג'רוזלם פוסט" אומרים כי הראיון היה "נצלני, פוגעני, חובבני, תעמולתי ואכזרי". בקיצור: המכשפה מהאגדות.

נכון, אלה אינם בדיוק התנאים האופטימליים לקיום ראיון. אבל אמין צדקה כשאמרה שאינה מכירה שום עיתונאי שהיה מסרב בנימוס להזדמנות לקיים ראיון כזה. התקשורת הישראלית קנתה את הצגתו של שליט כ"ילד שלנו", אבל בעיני העולם הוא דמות שעמדה במרכז חלק משמעותי מהסיקור המזרח-תיכוני בשנים האחרונות.

למשמע ההתנפלות על אמין נזכרתי במספר לא מבוטל של ראיונות שקיימו כתבים ישראלים בעשרות השנים האחרונות עם מחבלים ומחבלות שנכלאו בארץ. ברוב המקרים, הראיונות הללו לא נערכו משום שהמחבלים הללו קמו בוקר אחד עם תשוקה עזה להציג את משנתם מול מצלמה ישראלית, אלא בעיקר מפני שלמישהו בשב"כ היה עניין בקיום הראיון.

לאיש לא היה מושג, גם לא לכתב המראיין, איזה לחץ הופעל על המחבל לדבר ומה הובטח לו. הצילומים נערכו בדרך כלל בתוך מתקני כליאה, תחת עינם הפקוחה של סוהרים וחוקרים. והמרואיינים, אגב, לא היו עם רגל אחת בבית, אלא נכונו להם עוד שנים בכלא. הם היו אומנם מעורבים בפיגועים חמורים, אבל מבחינת "האתיקה של ראיונות", אם יש תורה כזו, השיחות איתם לא היו שונות מהראיון עם שליט.

אמין אולי אינה האם תרזה (כמה עיתונאים הם כן?), אבל מגיעה לה תודה מציבור צרכני התקשורת. הראיון הקצר, המבולבל בגיבוב השפות, סיפק למעשה את תמצית המידע שביקשנו: לראות את גלעד, להאזין לקולו, לשמוע בכמה משפטים על שביו, לחוש שהוא חי ומדבר בהיגיון אחרי יותר מחמש שנים בשבי. הודות לה קיבלנו בדיוק מה שכולנו רצינו. היו אומנם כמה שאלות מוזמנות, כמו זו שעסקה באלפי האסירים הפלשתינים שעדיין אסורים בבתי-הכלא. גם זה מחיר שלא מעט עיתונאים שילמו, ועוד ישלמו, כדי לזכות בראיון חשוב. ובמקרה הזה גם התרגום לערבית לא היה מדויק, כנראה, אבל זו לא הייתה אשמת המראיינת.

מגיעה לה תודה גם מעיתונאי ישראל: אמין ספגה את מטחי הזעם שהיו מוטחים בכתב ישראלי שהיה ממלא את תפקידו ושואל שאלות דומות. חוסר רגישותה, כביכול, איפשר לעיתונאי ישראל, לפחות למרביתם, לרחוץ בניקיון כפיהם ביום היחיד שבו החליטו לחרוג לרגע מכללי המשחק הרגילים (נזכיר, למשל, את התייצבות צוות טלוויזיה לצד חוקרי משטרה שנקשו על דלתו של חשוד ותיעדו את רגע מעצרו).

הפעם, במידה סבירה של היגיון, חתמו רבים מאמצעי התקשורת על אמנה שתגביל את הסתערותם על גלעד. לא ברור כמה זמן תחזיק האמנה מעמד, אבל היא גם מעוררת לא מעט שאלות עקרוניות: מי יקבע את מי צריך יהיה לאתרג בפעם הבאה? האם ראוי לעשות זאת רק לחייל השב מהשבי, או אולי גם לנפגעי עבירות פליליות חמורות? ובכלל: האם יש הצדקה לכך שארגוני תקשורת יתאגדו כדי להגביל את פעילותם?

נחזור לראיון. זה היה הישג אישי לאמין, שהתפרסמה כאשר התפטרה מעבודתה בטלוויזיה המצרית במחאה על האופן שבו סוקרו ההפגנות בכיכר תחריר בדמדומי עידן מובארכ. אתמול (18.10.11) ביצעה את הראיון עבור הטלוויזיה המצרית, שגם היא, כמו השלטון בקהיר, מבקשת לגזור קופון מעסקת שליט. למצרים חשוב להפגין לעיני הציבור והעולם שגם אחרי המהפכה מדובר במעצמה אזורית: מדינית, צבאית וגם תקשורתית.

וכמו בנסיבות הראיון, גם בניסיון לגבות דיבידנדים אין למצרים מונופול. המחבלים שוחררו, גלעד חזר הביתה, וגם אצלנו היו מי שלא החמיצו את ההזדמנות לחטוף משהו, במיוחד ראש הממשלה בנימין נתניהו. האיש, שנאבק שנים נגד עסקות שחרור של אסירים פלשתינים, נהנה עכשיו מכל רגע לעין המצלמות, ונראה מתמוגג מהפסטיבל העממי שהתקשורת מלווה ומלבה.

הוא אכן קיבל סוף-סוף החלטה מנהיגותית בעניין שליט, גם אם באיחור ניכר, וראוי על כך לקרדיט. אבל גיוס מערך ההסברה הישראלי למופע יחצני מובהק בבסיס חיל האוויר בתל-נוף הוא כבר סיפור אחר. הטיעון של שמירה על פרטיות משפחת שליט, שסייע לרשויות השלטון לקחת פיקוד על החגיגות, נוצל בציניות על-ידי ראש הממשלה, שבחר להוביל את גלעד שליט לעבר הוריו כאילו היה אב המוביל את בנו לחופה.

טפטוף החומר המצולם לתקשורת מהצד הישראלי שיקף היטב מגמה זו: עין קפדנית בחרה תחילה תצלומים שבהם נראים רק ראש הממשלה עם נועם וגלעד שליט. שני השושבינים האחרים, שר הביטחון והרמטכ"ל, נחשפו לציבור רק דקות ארוכות אחר-כך, מן הסתם לאחר מאבק לשכות חריף מאחורי הקלעים.

צודקת ביקורתו של אבי ויינברג בעניין; ראוי היה שצלם "פול" אחד מהעיתונות יצלם את האירוע ולא צלם רשמי, כדי להבטיח שבחירת התצלומים לפרסום תיעשה בעין עיתונאית, לא בידי יחצן. לא שמירה על פרטיות הייתה כאן, שהרי משפחת שליט עצמה הייתה בחדר סגור, אלא בימוי מדוקדק של טקס ממלכתי, שנועד לסחוט כל טיפה של תהילה מן הסיפור החמוץ-מתוק של גלעד השב הביתה.

בדיעבד, זכות הציבור לדעת לא הייתה נפגעת, וגם הלוע הפעור של הסקרנות לא היה נותר רעב, אם שידורי יום שובו של גלעד היו כוללים את הראיון הראשון של אמין, טקס צבאי קצר (רס"ל שליט מתקבל, נניח, על-ידי מפקד חטיבת השריון שבה שירת) ורגע השיבה הביתה למצפה-הילה. כל השאר היה במידה מרובה "אוויר חם" של מלל אינסופי, שנועד בעיקר להעביר זמן.

רוב הזמן, הסיקור לא היה עיתונות. זה היה ברובו קרנבל תקשורתי עתיר מלל סתמי. טקסט עיתונאי, בדפוס ובשידור, אמור להיות מוקפד ומהודק. לכל מלה יש תפקיד: העיתונאי נדרש לברור את העיקר מהטפל, להוסיף פה ושם תבליני צבע, ולדחוס הכל לקפסולה שמידותיה מדודות. אבל כאשר צריך להמתין על הקרקע למסוק שעושה את דרכו מכאן לשם, ולנחש מה קורה בחדרים סגורים, פתיתי המידע טובעים בצונמי של מלים שאינן מוסיפות מאום.

אכן, התקיימו גם דיונים באולפנים, שבהם נידונו גם היבטים משמעותיים של העסקה, אבל קשה היה להתרכז בהם: ברקע הבזיקו כל העת תצלומים שכבר שודרו קודם לכן עשרות פעמים. ובכמה מהערוצים גם הוקדש זמן מועט מדי לטקסי קבלות הפנים בעזה וברמאללה.

תחושת הרוויה התעצמה עוד משום שיום השחרור הגיע אחרי כמעט שבוע של שידורים מתמשכים וגליונות עיתונים שלמים שהוקדשו לו. "גל פתוח" מעצים מטיבו את הדרמה, אבל אין בו מענה אמיתי לצורכי הציבור. עודף המלל מעיק לא פעם על צרכני התקשורת.

מציאות כזו, בנסיבות אחרות, תיאר כתב הצבאי של ערוץ 1, יואב לימור, שהודה אחרי מלחמת לבנון השנייה כי מספר השידורים החיים העצום יצר "המון קשקשת", שהמאיסה את השדרים על הצופים. יותר מכך: בגל פתוח אינסופי "נאמרים דברים שאולי לא צריכים להיאמר מבחינת הסגנון ולפעמים מבחינת המהות", אמר לימור. מצד שני, השבוע סיפר אורי לוי, שהיה מנהל מחלקת החדשות בערוץ 1, כי כאשר ניסו באותה מלחמה להפסיק את רצף השידורים ולשדר תוכניות אחרות, הוצפה מרכזיית הטלוויזיה בשיחות של צופים זועמים.

פעם, בימי הבלעדיות של הערוץ הראשון, יכולות היו להתקבל החלטות עיתונאיות עצמאיות מתי, איך וכמה לשדר. אבל בעידן התקשורת רבת הערוצים, כאשר נתוני הרייטינג נושפים בעורפם של מנהלים ועורכים, אין ברירה. כולם פותחים שידור, ומפחדים להפסיק, שמא הצופים יברחו.

סיקור שליט שיקף גם את האצתו של תהליך נוסף שעובר על התקשורת בעולם - הטבלואידיזציה. בעברית מדוברת: הצהבה. אחד מביטוייו העיקריים הוא העיסוק המופרז בסיפורים אישיים: זה מסקרן, זה מושך צופים, מאזינים, גולשים וקוראים. עיתונות תמיד אהבה סיפורים אישיים, אבל רק צהובונים ועיתוני רכילות הפכו את הפרסונה לעיקר.

עכשיו, כאשר הצרכן מאבד במהירות את הסבלנות, ואלף גירויים אחרים קורצים לו מסביב, מהשלט-הרחוק, המחשב, הטאבלט והטלפון החכם, דרך ההתמודדות היא באמצעות חומר קליט, שקל להזדהות עימו. ומה יעיל יותר לשם כך מאשר עניינים אישיים, וגם מובנים מאליהם. לכתוב, נניח, בלשון נוטפת קיטש על נפשה של אם היוצאת לראות את בנה השב מהשבי.

בינתיים הכל כמעט נגמר. התיק הפתוח של תעלומת שליט והחרדה לגורלו עומד להיסגר. בימים הבאים יתפנו העמודים הראשונים לנושאים אחרים. אט-אט ידעך פסטיבל השיבה, והסיפור יידחק לעמודים האחוריים. אבל הסוף עוד רחוק. חכו להמולת הראיון הישראלי הראשון עם גלעד שליט, למוספי החג של יום העצמאות ופסח ("יומן השבי של גלעד"), לספר שבוודאי ייכתב.

רשימות קשורות:

- פלאי הטכנולוגיה
- בין טיוח לניפוח
- תבואו מחר
- לבקש את רשותה של האומה
- מקפיאים, להוטים

תאריך:  27/10/2011   |   עודכן:  27/10/2011
רפי מן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ותודה לשהירה
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
הצד השני
27/10/11 09:01
2
אזרח שאכפת לו
27/10/11 09:41
3
רונן גולדשטיין
28/10/11 03:49
פורום: העין השביעית כתוב הודעה
פורום: עסקת שחרור שליט כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מנחם זיבוטפסקי רק בן 9, אך בעוד כחודש ימים ייפול בשלו דבר במבנה המפורסם של הפרדת הרשויות במערכת השלטון האמריקנית. בית המשפט העליון של ארצות הברית ידון בעתירה שהגיש אביו, ד"ר ארי זיבוטפסקי, איש אוניברסיטת בר-אילן, נגד מזכירת המדינה האמריקנית הילרי קלינטון בכבודה ובעצמה.
26/10/2011  |  אריאל כהנא  |   כתבות
"למה המשפחות השכולות הן אלו שצריכות להסביר שזה כל כך מסוכן?" תהתה לימור סון-הר-מלך. בשנת 2003 ירו מחבלים אל עבר המכונית שבה נסעה עם בעלה שולי. הוא נהרג במקום, היא נפצעה קשה. מכיוון שהייתה בחודש השביעי להריונה הועברה לבית החולים, וילדה כעבור שעות אחדות את בתם שרה. "זה כל כך נורא, שאני מרגישה שאין לי מילים להסביר את הנוראות הזאת. המחבלים שעמדו שם על הכביש, כל המטרה שלהם הייתה לרצוח ולהרוג. אני לא יכולה לסבול את המחשבה שהם יהיו בחוץ", היא אומרת.
26/10/2011  |  הודיה כריש-חזוני  |   כתבות
"חתונה מושלמת" המועלית בבית צבי ברמת גן, היא הצגת בידור שתכליתה להצחיק, להצחיק ולהצחיק, מטלה הנושאת פרי והקהל גועה ,רוב הזמן, בפרצי צחוק היסטרי. המחזה חובר בידי הבריטי רובין האודן ואף הוצג לפני כמה שנים בהבימה ובימים אלה ממש שוב מועלה גם בלונדון.
26/10/2011  |  חיים נוי  |   כתבות
מרים זוהר, במשחק מבריק, עם המון עוצמה בשקט שלה, גורמת למחזה שהוצג כבר בזמנו בתיאטרון באר שבע, לנסוק אל על ולהפתיע בכל סצנה עוד ועוד, עד לשיא בסוף. צוות השחקנים שנבחר להצגה מתואם איתה בצורה הרמונית וקולחת. כל אחד עם האפיונים המיוחדים של הדמות שהוא ממלא, והעסיסיות שבטיפוסים הכה שונים. בימויו של משה קפטן יוצר קאסט מושלם ומתוקתק, כך שכל דקה בהצגה מפתיעה ומרתקת. והדרמה מבעבעת בשקט ותופסת אותך לאט-לאט בגרונך.
26/10/2011  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
טיפ לילידי השבוע - ילידי השבוע, אתם יכולים להרשות לעצמכם להרגיש מאושרים כיוון שנראה כי אתם מקבלים מתנות מאנשים אחרים, קרובים לכם, שמשמחים את לבכם עד מאוד.
26/10/2011  |  צילה שיר-אל  |   כתבות
רשימות נוספות   /   עסקת שחרור שליט  /  מי ומי    / 
לא שוחד   /  אורן פרסיקו
הנשר נחת ונחשף  /  אורן פרסיקו
הכתב משה נוסבאום מבוקש לעדות  /  אורן פרסיקו
עוד על מקצוע הולך ונעלם   /  אורן פרסיקו
ראיה מהמרתף   /  אורן פרסיקו
כשיגאל אלון ליטף את העיתון   /  רפי מן
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il