|   15:07:40
  יובל שרלו  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

אל תהיו דתיים, תהיו מאמינים

מבנה המשכן מלמד אותנו, שלא עבודת הקורבנות המעשית היא העומדת בלב היהדות, אלא קבלת התורה והפנמת ערכיה יש להיפטר מן המחלה בה התורה נתפסת ככיסוי שניתן להחליפו בשעת הצורך
20/02/2012  |   יובל שרלו   |   מאמרים   |   צהר לפרשה   |   תגובות
קרבה ואמונה תחילה [צילום אילוסטרציה: פלאש 90]

מבנה המשכן המשורטט בפרשת השבוע, פרשת תרומה, הוא למעשה שרטוט מהותה של תורת ישראל. ניתן היה לצפות כי במוקד המשכן יעמוד מזבח, שעליו עובדים את ריבונו של עולם תוך הבאת התשוקה לקב"ה באמצעות קורבנות המבטאים רגשי לב. לו היו הדברים כך, הרי שמזבח העולה לא היה עומד בחצר החיצונה של המשכן, אלא במקום הרבה יותר פנימי ומרכזי.

בפועל, מבין שלוש הקדושות הקיימות במשכן: אוהל מועד - קודש הקודשים, ההיכל והעזרה - נמצא המזבח דווקא בחוץ. במוקד המשכן נמצא ארון הברית, ובתוך ארון הברית נמצאת "העדות", דהיינו לוחות הברית, המהווים ביטוי לברית העמוקה שבין הקב"ה לעם ישראל - התורה.

כך משרטטת התורה את המבנה הנכון של היהדות. שורש הקשר עם ריבונו של עולם אינו גשמי, והגרעין היסודי איננו הבאת הקורבנות. יש מקום נרחב לצדדים המעשיים, וכך גם לקורבנות בעולמו של האדם המשתוקק לאלוקים, אולם לא מתחילים משם. התורה מלמדת את העיקרון הזה פעמים רבות. הדבר בא לידי ביטוי לא רק במבנה המשכן, אלא גם במבנה התורה עצמה. התורה לא מתחילה בקורבנות, והללו גם לא נאמרו במעמד הר סיני. הקורבנות אינם מוזכרים בעשרת הדיברות, והם כמעט שלא מופיעים בספר שמות. רק בשעה שקרא הקב"ה למשה מאוהל מועד, בפסוק הראשון של ספר ויקרא, רק אז נמסרה פרשת קורבנות מפורטת.

הנביא ירמיהו הדגיש מבנה זה, תוך שהוא מטיח בעם ישראל את העובדה, כי ביום בו הוציא הקב"ה את עם ישראל ממצרים הוא לא דיבר עימם על קורבנות: "כי לא דברתי את אבותיכם ולא ציוויתים ביום הוציאי אותם מארץ מצרים על דברי עולה וזבח".

לא קרבת ה' אלא חילול שמו

מבנה המשכן ומבנה התורה גם יחד מבארים היטב את הדרך בה עלינו לצעוד בדרכנו אל השלמות היותר גדולה. התורה מתחילה אפוא במעמד הר סיני ובספר הברית. ספר ברית זה מלמד אותנו כי יש להיאבק בעבודה זרה, לזכור את היות הקב"ה מוציאנו ממצרים ("אנוכי") ובורא העולם (כפי שהדבר בא לידי ביטוי במצוות השבת), לכבד את ההורים, דרכם ומסורתם, לעצב חיים טבעיים על-פי עקרונות יסודיים של איסור שפיכות דמים, ניאוף וגזל. פרשת משפטים, אותה קראנו בשבוע שעבר, אף מרחיבה עיקרון זה עוד ועוד.

דברי הברית הללו קובעים תשתית לאמונת ישראל, שבה מי שראוי לעלות בהר ה' הוא נקי הכפיים ובר הלבב. רק לאחר מכן ממשיכה התורה לפרשתנו, פרשת תרומה, וגם בה רק לאחר שהיא מציבה בקודש הקודשים את ברית התורה וההתגלות האלוקית המתוודעת מתוכה, מגיעים הקורבנות. עולם המעשה שבחוץ יונק מעולם הפנים העמוק שנמצא בקודש הקודשים. המיתוס הגדול של תלמוד תורה בישראל, שהפך להיות מאפיין היסוד של האומה לאורך כל שנות קיומה, מבוטא בכך שבקודש הקודשים נמצאים הלוחות האלוקיים שלנו. לאחר מכן מגיע זמן הקורבנות.

אמנם, קשה לאדם המודרני לראות את הקשר בינו ובין הקורבנות, וממשנתו של הרב אברהם יצחק הכהן קוק משמע כי בשל הקושי הזה - כיום איננו מסוגלים להקריב קורבנות. אולם אפשר כי בשעה שמתעוררת באדם קרבת אלוקים עצומה, והוא חש את הנוכחות האלוקית במציאות ואת התגלות השכינה, והוא נקי כפיים ובר לבב כפי שהתורה קובעת, או אז גם תחושה זו תבוא אל פתרונה המניח את הדעת.

התופעה בה אנשים נצמדים אך ורק אל המעשים החיצוניים "הדתיים", בה בעת שהמוסר הפנימי רקוב, הייתה מוכרת מאז ומעולם. מצב זה שבו התורה הופכת לכסות חיצונית שבה מתעטפים כל אימת שיש צורך בכך, ופושטים אותה ברגע שהיא כבר איננה מתאימה, הוא מחלה שיש להיפטר ממנה. בהתנהגות שכזו אין קרבת ה', אלא רק חילול שמו הגדול.

עד אז עלינו לזכור כי הופעה מלאה של עבודת ה' וקרבת אלוקים יכולה לנבוע רק מתוך תשתית הקיום המוסרית והערכית של התורה. עד אז אנו בונים את המשכן בתשתיות היסודיות והמהותיות שלו.

המאמר מובא באדיבות ארגון צהר.
הכותב הוא ראש ישיבת ההסדר בפ"ת וחבר הנהלת ארגון רבני צהר.
תאריך:  20/02/2012   |   עודכן:  20/02/2012
הרב יובל שרלו
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אל תהיו דתיים, תהיו מאמינים
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
קורןנאוה טבריה
21/02/12 06:16
2
אשרי המאמין
21/02/12 06:21
3
יואל קורנבלום
21/02/12 06:45
4
קורןנאוה טבריה
22/02/12 16:41
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אפילו זקני צפת לא זוכרים פסק דין בו הפך בית המשפט העליון פה אחד את פסיקתו של בית המשפט המחוזי, כשהתוצאה הייתה כה צפויה כמו במשפטה של אילנה דיין. קלמן ליבסקינד כתב במעריב כי כמעט את כל המאמר על הזיכוי כתב עוד לפני שפורסם פסק הדין "משום שידעתי מה תהיה השורה התחתונה. כולם ידעו". כך גם בן דרור ימיני, שאמר בתוכניתה של קרן נויבך לפני פרסום פסק הדין, שהוא חושב שהוא יודע מה יהיה פסק הדין, ורע מאוד שהוא חושב כך (אני מקווה שאינני טועה בציטוט, שנכתב מהזיכרון).
20/02/2012  |  אהוד פרלסמן  |   מאמרים
דן מרגלית עשה שרות טוב לציבור, כשהזמין לראיון בטלוויזיה את פרופסור רפי ולדן יחד עם ד"ר יהודה דוד, שלפני כמה ימים הוכיח בבית דין צרפתי איך ג'מאל א-דורה הצליח לרמות את כל העולם כשהציג פצעים מניתוח-הצלה שקיבל בבית חולים ישראלי - כפצעים מירי חיילי צה"ל עליו ועל בנו "שנרצח".
20/02/2012  |  יוסף דוריאל  |   מאמרים
רובם של קוראי העברית אוהביה של אירן נמירובסקי, שלא לדבר על המרצים לספרות צרפתית במוסדות האקדמיים שלנו - אינם יודעים ולא שמעו על התרגום הראשון של ספריה לעברית. למרות שהתרגום הוא כמעט בן ששים וחמש שנה, רק מעטים מכירים אותו, והוא לגמרי בבחינת נעלם. לאחרונה הגעתי אל הספר שוב, בסיועו של דר' אריאל סימקין, זהו ספרון קטן, בן 64 עמודים. סיפור יפה ומרתק, רווי באי אהבה בולטת ליהודי קייב ואודסה. הסיפור אומנם יוצא מתוך החברה היהודית הרוסית של ימי ילדותה של נמירובסקי, אך הוא כמובן נכתב בצרפתית ויצא לאור בצרפת. זהו ספרה הראשון של נמירובסקי והוא יצא לאור בשנת 1928!
20/02/2012  |  אלישע פורת  |   מאמרים
שבת בבוקר יום יפה , אני קורא את המאמר של לילך סיגן (קישור) ותוהה מה היא בעצם רוצה לומר...ככל שאני ממשיך בקריאה עולה תמונה של שימוש ציני בנימה מפוייסת בכדי לחדד דברים שאינם אלא סוגנות במיטבה ...סוג של הפוך על הפוך תוך כדי צדקנות מהסוג הפולני המסורתי זה מהבדיחות שמהותו צבע התקרה בחדר השינה בעת תשמיש ...
20/02/2012  |  סתיו אדם  |   מאמרים
תאמר לי, מועמד יקר שלי, האם כל מה שמתאים לאמריקה מתאים גם לנו? דממה.
19/02/2012  |  אפרים הלפרין  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   צהר לפרשה  
מחויבות אחרי הארה  /  הרב רפי פוירשטיין
"קירוב הדעת וחופש וזכויות הראויות לאדם"  /  הרב יעקב פילבר
הכל או לא כלום?  /  הרב שי פירון
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
דן מרגלית
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il