|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

מאות מתבצרים במתחים בתי הכנסת בנווה דקלים

הושלם הפינוי המלא של חמישה ישובים

החל משעות הבוקר פעלו כוחות הפינוי בחמישה ישובים בגוש קטיף עד הערב הפינוי הושלם הפינוי בנווה דקלים ימשך
17/08/2005  |   ענבל אביב   |   חדשות   |   תוכנית ההינתקות   |   תגובות

ממשיכים בהידברות

שוטרים מגנים על כלי הרכב

חיילים נכנסים ליישובים

תושבי היישוב מכבדים בשתייה את החיילים

הורסים מבנים בצפון הרצועה


המפונים בוכים

נער נמלט מאוטובוס שחובל ושמשתו נופצה

מפת צפון רצועת עזה

מפת דרום רצועת עזה

עומר שיקלר
שרון: "אל תפגעו בשוטרים - תפגעו בי"

ע. שיקלר, ש. דיאז, מ. טוכפלד
נעצרו הלילה מאות שחסמו צירי תנועה

הדר פרבר
ההינתקות עושה כותרות ראשיות בעולם

במערכת הביטחון מאמינים שעד שעות הערב (יום ד', 17.8.05) ניתן יהיה לרשום V על פינוי כל הישובים שעל-פי תוכנית הפינוי נכנסו אליהם כוחות הביטחון. "בקצב הזה", אומר גורם בכיר, "ניתן יהיה לסיים את העסק כולו, כולל הריסת הבתים, בפחות משלושת השבועות שקבענו לעצמנו". ההערכה היא הערכה אופטימית אך יש להזכיר שעדיין יש לטפל בישובים לא פחות "טעונים", כמו: כפר דרום ושירת הים.

בשעותה ערב המאוחרות נמסר (יום ד'), כי כלל האזרחים ששהו ביישובים תל קטיפא, מורג, בדולח, גני-טל וכרם עצמונה, שבגוש קטיף, פונו במהלך היום (ד'), בהתאם לסעיף 22 ב' לחוק יישום תוכנית ההינתקות 2005.

פינוי היישובים תל קטיפא, מורג, גני-טל ובדולח החל בשעות הבוקר והסתיים לפנות ערב. פינוי היישוב כרם עצמונה החל היום בשעות הצהריים והסתיים גם כן בשעות הערב. במהלך פינוי היישוב מורג נפצעה באורח קל חיילת צה"ל, שנדקרה במחט מזרק על-ידי אזרחית.

טרם כניסת חוק יישום תוכנית ההינתקות מנה היישוב תל קטיפא 16 משפחות, היישוב מורג מנה 34 משפחות, היישוב כרם עצמונה מנה 12 משפחות, היישוב גני-טל מנה 85 משפחות והיישוב בדולח מנה 35 משפחות.

מהיישוב תל קטיפא פינו כוחות הביטחון 156 אזרחים, מהיישוב מורג פינו כוחות הביטחון 178 אזרחים, מהיישוב כרם עצמונה פונו 43 אזרחים, מהיישוב בדולח פונו 450 אזרחים ומהיישוב בדולח פונו 240 אזרחים. בכל היישובים פונו הן תושבי המקום והן אזרחים ששהו בו.

הפינוי שהחל ביישוב נווה דקלים טרם הסתיים. נמסר, כי "כוחות צה"ל ומשטרת ישראל ימשיכו בפינוי יישובי רצועת עזה וצפון השומרון בנחישות, על-מנת לסיים את יישום תוכנית ההינתקות במלואה, ולבצע את המשימה המורכבת בצורה הטובה ביותר".

נווה דקלים - בירת גוש קטיף

במשטרה, כמו בצבא, הופתעו לטובה מרמת ההתנגדות הנמוכה מצד התושבים והפעילים שהסתננו לישובי גוש קטיף. על-פי ההערכות, נווה דקלים, בירת הגוש והישוב הגדול ביותר שאליו הגיעו כוחות הפינוי, יהיה ריק מתושבי המקום עד הערב ואחר כך יתמודדו הכוחות עם כל אותם שוהים בלתי חוקיים שהגיעו מאיו"ש.

הבוקר נפתח בנשימה עמוקה מצד כוחות הפינוי, עת ניתנה הוראה להיכנס לשישה ישובים: נווה דקלים, כרם עצמונה, גני טל, בדולח, מורג וההתנחלות הבלתי חוקית תל קטיפא. "זהו יום חשוב, מורכב. ניקח אותו בלגימות קטנות ונקווה שנצא ממנו שלמים". כך הגדיר אלוף פיקוד הדרום, דן הראל, את פתיחתו של שלב הפינוי הכפוי של תושבי היישובים הישראלים ברצועת עזה. לפנות ערב הראל היה פחות רגוע כאשר חולץ על-ידי מאבטחיו מתוך גני טל לאחר שעשרות תושבים התקרבו אליו והיה חשש כי יפגע.

ניצב אורי בר-לב, מפקד המחוז הדרומי במשטרה, אישר את מה שדיווחנו כי התוחמת הצפונית של הרצועה (אלי סיני, דוגית וניסנית. ש.ד.) פונתה לחלוטין. "התוחמת הצפונית ריקה. בדרום הרצועה מתקיימת פעולת פינוי. אני מקווה שהפינוי יתבצע ללא אלימות". אלימות רבה לא הייתה אבל בהחלט נרשמו כמה אירועים קשים וחריגים [ראו ידיעה נפרדת].

מפקד מרחב לכיש במשטרה, נצ"צ אפי מור, אישר לראשי יש"ע לקיים בערב הפגנה נוספת מול חוות השיקמים. להפגנה, שעברה בשקט, הגיעו כחמשת אלפים מפגינים. פנחס ולרשטיין התחייב בפני מפקד המרחב שלא יהיו חסימות כבישים שאיפיינו את ההפגנה אתמול, ובשעה 21:00 כולם יתפזרו. לדבריו מדובר בהפגנת שנועדה לבטא "אבל וכאב". בכל מקרה, במרחב לכיש הוחלט להזרים כוחות גדולים לאיזור. ההוראה שניתנה היתה לעצור כל מי שינסה להפר את הסדר ולטפל בו בחומרה.

בשעות הערב המאוחרות החלו עימותים עם שוטרים במספר צמתים בדרום ארץ, בעיקר בקסטינה, פלוגות ואופקים. מאות מפגינים ניסו לחסום את הצמתים ונהדפו. שלשוה שוטרים אושפזו בבית החולים עם שברים בידים וברגליים. מספר מפגינים עוכבו לחקירה.

הפינוי בנווה דקלים

כוחות גדולים הכוללים אלפי חיילים ושוטרים נכנסו אחרי השעה 08:00 ליישוב נווה דקלים כשהם אינם חמושים, במטרה לפנות את התושבים. מפגינים רבים ניסו לעצור את הכוחות. הם פיזרו מסמרי נינג'ות על הכביש. כתוצאה מכך הושבתו שני אוטובוסים של כוחות הביטחון. המפגינים הבעירו גם פחי אשפה וצמיגים ועשן שחור וסמיך כיסה את שמי היישוב. כמה מאות מהם התרכזו בבית הכנסת המרכזי ביישוב.

מהמשטרה נמסר, כי "הכוחות היו ערוכים לתת מענה להתנגדות האזרחים לפינוי ובכוונתם היתה לפעול בכל הנחישות והרגישות הראויים על-מנת לאכוף את הפינוי ולבצע את המשימה עד תומה".

בשעה 09:45 ניתנה לשוטרים ולחיילי המשטרה הצבאית הוראה לפינוי בכוח של רחובות נווה דקלים. עד שעות הערב המוקדמות התפננו מרצון כמעט כל תושבי הישוב ובמקום נותרו צעירים השוהים במקום באופן בלתי חוקי והם היעד הבא של הפעולה. בבוקר, כשהכוחות פרצו לרחובות היישוב, הצעירים נמלטו לכל עבר. אחרים שלא הספיקו להימלט, החלו להתעמת עם הכוחות ועימותים פיזיים פרצו. במקביל לכך, נכנסה ליישוב משאית מתיזת מים אשר כיבתה את הצמיגים הבוערים ופינתה את הכביש מהפחים ומכולות האשפה שפוזרו לרוחב הכביש ואיפשרה לאוטובוסים להיכנס.

כמו כן, מספר מתנחלות החלו בעימות פיזי עם מספר שוטרות וחיילות בנווה דקלים. העימות הפיזי פרץ לאחר עימות מילולי ארוך בהם הטיחו המתנחלות דברים קשים בכוחות המפנים. במהלך העימות נעצרו לפחות ארבעה צעירים שהחלו להתעמת עם השוטרים.

סמוך לשעה 12:00, כוח המשטרה שפעל לפינוי הישוב, בראשות המפכ"ל, רב-ניצב משה קראדי ומפקד כוח המשימה, תנ"צ אהרון פרנקו, סיכמו על הפסקת פעולות הפינוי ביישוב עד לשעה 13:30 מתוך מטרה לאפשר לתושבים להתפלל בבית הכנסת ולאחר מכן לעזוב את היישוב מרצון.

במשטרה האמינו כי הפינוי אכן יתבצע על-ידי התושבים עצמם ללא עימותים. עם זאת הכוח נותר במקום והמתין להתפתחויות. המפכ"ל שהה בית חברו ביישוב, יגאל קירשנזפט, ושוחח שם עם ראשי היישוב במטרה להגיע לפינוי שקט. כ-60 מכולות נכנסו ליישוב על-מנת לאפשר לתושבים לאכסן את חפציהם.

לקראת השעה 15:00 התקבל דיווח כי 12 חסידי חב"ד, תושבי ברוקלין, ניו-יורק מתבצרים במקלט בנווה דקלים. לדבריהם, ברשותם חומרים דליקים ובכוונתם להצית את המקום. כוחות משא-ומתן של המשטרה וצה"ל הגיעו למקום ונהלו הידברות עם הקבוצה כדי להביא לפיתרון ללא עימות למצב. לאחר כשעתיים של הידברות הסכימו המתבצרים לאפשר לקציני צה"ל להיכנס למקלט ולשוחח עימם. גורמי משטרה העריכו כי הצעד אפשר התקדמות ופיתרון שקט של האירוע.

אחר הצהריים הודיעו כוחות הביטחון כי בשעה 18:00 יחל פינוי בתי הכנסת בנווה דקלים. ישיבת ימית בישוב התפנתה בסופו של דבר מרצון. בסך הכל עד השעה שש בערב פונו מנווה דקלים 353 מבנים ו-675 אנשים.

הפינוי במורג

במקביל לפעילות בנווה דקלים נכנסו כוחות גדולים ליישוב מורג. בשער הכניסה ליישוב נתקלו הכוחות בלוחות בטון, גדרות תיל, חסימות של סלעים, שמן ונינג'ות על הכביש - כל זאת בניסיון אחרון של התושבים לעצור את הכוחות.

תושבי המקום התגודדו ליד החסימות שיצרו. כוחות הביטחון מסרו כי היה ניסיון הידברות עם התושבים, אך הוא נכשל והם סירבו להתפנות מרצון. למקום הוזמן דחפור וזה פעל במקום, פינה את המחסומים ופילס את הדרך לכוחות הביטחון שנכנסו ליישוב.

על גג בית הכנסת ביישוב התבצרו כמה אנשים, ובמקומות אחרים ביישוב הובערו צמיגים. אנשי צה"ל פינו את גן הילדים ביישוב, שם ישבו הורים רבים עם ילדיהם. מעל 100 חיילים וחיילות הגיעו לגן וקיימו הידברות עם ההורים הנמצאים במקום. כתוצאה מכך, כל ההורים הסכימו להתפנות והעלו את ילדיהם על האוטובוסים.

אירוע דרמטי שהתרחש שעה שאחד התושבים ביישוב איים להשליך את בן אחותו, ילד כבן שנה מחלון הבית. האיש החזיק את הילד מחוץ לחלון הקומה השנייה. לאחר הידברות עם המשטרה החזיר את התינוק לתוך הבית.

בשלב מאוחר יותר, נכנסו הכוחות לבית הכנסת ביישוב שם התבצרו רבים מתושבי המקום יחד עם צעירים השוהים במקום באופן בלתי חוקי. כוחות גדולים של מפנים הגיעו למקום והחלו לגרור אל מחוץ לבית הכנסת מתפללים עטופים בטליתות. המפונים הועלו על אוטובוסים והוצאו אל מחוץ לרצועת עזה.

לאחר שסיימו הכוחות המפנים לפנות את בית הכנסת ביישוב החלו לעבור בין הבתים ולפנות את המשפחות מתוך הבתים. רבים מהתושבים החלו להתפלל בבתיהם ולהתנגד לפינוי, אך ללא שימוש באלימות. התושבים המפונים הועלו על אוטובוסים ונלקחו אל מחוץ לרצועה, לבתי מלון שנשכרו למענם.

בסמוך לשעה 15:30 דווח כי כ-300 משפחות, מרבית אנשי היישוב, פונו מהמקום. בכוחות הביטחון העריכו כי הפינוי של כלל המשפחות יסתיים עד שעות אחר הצהרים. אכן בשעה 18:00 הודיעו כוחות הביטחון כי פינוי מורג הסתיים. 193 תושבים הוצאו מהמקום. ארבעה נעצרו במהלך העימותים.

הפינוי בגני טל הושלם

גם ליישוב גני טל נכנסו הבוקר כוחות הביטחון. הכוחות שאינם חמושים לבושים באפודי מגן בצבע כחול. כאשר נכנסו החיילים ללב היישוב הקיפו אותם מספר מספר תושבים שהחלו לצעוד בעקבות הכוח וניסו לדבר ללב החיילים.

בין התושבים שנותרו במקום, ניתן היה למצוא את חבר הכנסת צבי הנדל ודובר המועצה המקומית, ערן שטרנברג. שהודיעו כי ישארו במקום עד לאחרון התושבים. יחד עם זאת, רוב התושבים עזבו את היישוב ללא התנגדות.

סמוך לשעה 12:00 פונתה הנשקייה ביישוב ומכולות החלו להיכנס כדי לפנות מטלטלין של תושבים. זוג הורים ושני ילדיהם שהתבצרו בביתם התפנו בסופו של דבר בתום מו"מ קצר עם כוח משטרה.

סמוך לשעה 16:00 החלה שיירת כלי רכב מגני טל לצאת מהיישוב אל מחסום כיסופים. סמוך לשעה 19:00 הישוב פונה והשטח עבר לאחריות צה"ל. התושבים עוברים להתגורר בדיור זמני ביישוב חפץ חיים.

הפינוי בכרם עצמונה ובדולח הושלם

לאחר שכשלו ניסיונות ההידברות ביישוב כרם עצמונה, החל סמוך לשעה 14:00 הפינוי בכוח של התושבים. מכוחות הביטחון נמסר, כי בתי הכנסת ביישובים פונו. כעבור כשעה הודיעו גורמי ביטחון, כי היישוב פונה כולו. בסך הכל פונו מהיישוב 16 משפחות, 148 תושבים.

התושבים ביקשו מהכוחות ארכה לאריזה ולהתפנות מרצון, אך מפקד חטיבת אביב, ניצב משנה אבשלום פלד, הודיע כי הפינוי ייחל כפי שתוכנן. רוב התושבים צפויים לעבור להתגורר ביישובים יבול ויתד שבחבל שלום.

אחת התמונות הקשות של היום צולמה במהלך הפינוי בעצמונה - ובה שני ילדים קטנים יושבים כשידיהם מושטות מעלה ועל חולצתם טלאי צהוב ועליו המילה "יהודי" (jude). אמם של הילדים ביקשה מהכוחות שיאפשרו לה לשכב ביחידות על אדמות היישוב - להיפרד, ולאחר מכן תתפנה מהבית בלי התנגדות.

בבדולח, לאחר שיחות ארוכות שנערכו עם 18 המשפחות תושבות המקום, הסכימו אלה להתפנות מרצון ולעלות לאוטובוסים. 93 ההתושבים התכנסו במרכז הישוב, תקעו בשופר ונפרדו מהיישוב. אך לפני שעשו כך, הציתו את החממות של היישוב. כוחות כיבוי השתלטו על האש.

הפינוי בתל-קטיפא הושלם

סמוך לשעה 10:00 נכנסו כוחות גדולים לתל-קטיפא, ישוב בלתי חוקי שהיה חשש כבד ששם יהיה עימות. תושבי היישוב, שאף אחד מהם עדיין לא התפנה מרצון, היו מרוכזים בגן משחקים, ולאחר הידברות עם הכוחות, נמסר מצה"ל, כי הגיעו להסכם על פינוי מרצון של כל היישוב. בצהריים החלו התושבים לצאת בשיירה מההתנחלות וסמוך לשעה 15:00 הודיעו כוחות הביטחון, כי פינוי היישוב תל-קטיפא הושלם במלואו. בסך הכל פונו 56 מבנים מרצון. שניים נעצרו. היישוב הועבר לאחריות צה"ל.

בסל הכל פונו עד שעות הערב 1523 בני אדם בכ-55 אוטובוסים.
נציין כי מסביב לכל היישובים המיועדים לפינוי, במסגרת מעגל האבטחה השלישי, התפרסו החל משעות הלילה, חיילי צה"ל חמושים המלווים בכלים משוריינים כטנקים, נגמ"שים ואכזריות. מול הכוחות הישראלים, במרחק של מספר מאות מטרים, התפרסו אנשי כוחות הביטחון הפלשתינים שתפקידם למנוע מהאוכלוסיה הפלשתינית להתקרב ליישובים במהלך הפינוי ולאחריו. כוחות אלה אמורים להתמודד גם עם ארגוני הטרור הפלשתינים במידה ואלה יחליטו לתקוף את היישובים.

הפינוי יסתיים עד כניסת השבת

על-פי הערכת גורמי הביטחון, עד הערב (ד') יפונו 8-7 יישובים. מחר יפונו 6-5 יישובים והפינוי יסתיים קודם לכניסת השבת. על-פי הערכות, כפר דרום לא יפונה היום. בפינוי של שירת הים צפויים להשתתף גם כוחות של השייטת ושלדג.

400 צעירים נעצרו הלילה

במהלך הלילה נעשו ניסיונות מצד מאות צעירים לחסום את צירי התנועה, כדי לשבש את פינוי הישובים. המפגינים חסמו את הכבישים עם כלי רכב, ובגופם, וכן פיזרו נינג'ות כדי לתקוע את כלי הרכב בכביש. מאבק אלים אירע לפנות בוקר סמוך למחסום כיסופים. המשטרה וצה"ל עצרו הלילה כ-400 מפגינים. אלה הועלו בכוח לאוטובוסים ולמשאיות והובלו לחקירה.

תאריך:  17/08/2005   |   עודכן:  18/08/2005
ע. אביב, ע. שיקלר, ש.דיאז
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בפעם הראשונה בעולם: תאי מוח אנושיים גודלו בצורה מלאכותית במעבדה, על-ידי מדענים סקוטיים.
17/08/2005  |  יפעת גדות  |   חדשות
מדונה מחלימה מפציעתה, לאחר שנפלה מסוס, וחגגה את יום הולדתה ה-47 בבית החולים (ג', 16.8.05).
17/08/2005  |  הדר פרבר  |   חדשות
ממשלת ארצות הברית עצרה את קביעתה של סיומת האינטרנט החדשה - XXX - סיומת מיוחדת לאתרי סקס - עד שתוכל לבחון את השלכותיה פעם נוספת.
17/08/2005  |  אסף גדות  |   חדשות
קבוצת חוקרים מיפן פיתחה סוג של "עור" המסוגל לחוש בלחץ ובטמפרטורה. העור אמור להיות גמיש ורך מספיק בכדי לעטוף את "אצבעותיהם" של רובוטים, ועלותו אינה גבוהה.
17/08/2005  |  אסף גדות  |   חדשות
ראש הממשלה לשעבר, אהוד ברק (העבודה) נועד אתמול (16.8.05) בעיצומה של ההינתקות עם נשיא מצרים, חוסני מובראק בקהיר.
17/08/2005  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il