|   15:07:40
  פזית רבינא  
עיתונאית מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

הקשר האמריקני

מעקב אחר פעילותה של קבוצת אנשי עסקים אמריקנים ממוצא סורי מגלה טביעות אצבעות של גורמי ממשל אמריקניים, המסייעים לקבוצה לחמש ולארגן את 'הצבא הסורי החופשי' - הגוף המרכזי המאחד את המורדים נגד אסד. האם יצליחו האחים המוסלמים להשתלט על סוריה בסיועו האדיב של ממשל אובמה?
22/02/2013  |   פזית רבינא   |   כתבות   |   מלחמה בסוריה   |   תגובות
קלינטון ופטראוס. מחמשים את המורדים [צילום: AP]

מאחורי הצבא הסורי החופשי
על-פי יומן הביקורים בבית הלבן, מסבחי וסאפי הגיעו יחד לבית הלבן ביוני 2011. סאפי ביקר שוב בבית הלבן חודש אחר כך, עוד לפני שעבר לקטאר כדי לנהל את ענייני המועצה הלאומית הסורית. מסבחי מצדו שב וביקר בבית הלבן באפריל 2012, ערב הקמת קבוצת התמיכה הסורית. כלומר, בניסיון להפיל את בשאר אסד פנה הבית הלבן לעזרתם של אנשים המזוהים עם תנועת האחים המוסלמים

במהלך שימוע בסנאט, אישר שר ההגנה היוצא ליאון פאנטה כי בקיץ 2012 גיבשו מזכירת המדינה הילרי קלינטון וראש ה-CIA דיוויד פטראוס תוכנית לחימוש המורדים בסוריה באמצעות בנות בריתה של ארה"ב במזרח התיכון, אולם הבית הלבן דחה את התוכנית.

האם על-פי עדות זו אפשר להסיק שהממשל האמריקני אכן נמנע עד כה מחימוש ארגוני האופוזיציה הסורית, בין השאר מכיוון שחלקם מזוהים עם קבוצות איסלאמיסטיות הקשורות לאל-קאעידה? התשובה המעט מורכבת היא - כן, אבל לא בדיוק.

בקיץ האחרון התארגנה בוושינגטון קבוצה של אנשי עסקים אמריקנים ממוצא סורי והקימה ארגון לובי המכונה 'קבוצת התמיכה הסורית' או בקיצור SSG (Syrian Support Group). לכאורה, עוד קבוצת תמיכה אנונימית המורכבת מאנשים החרדים לגורל קרוביהם שנשארו מאחור במולדת הישנה. בדיעבד התברר שמדובר במשהו מסוג אחר לגמרי. אנשי קבוצת התמיכה הסורית התגלו כאוסף מתוחכם מאוד של אנשים מקושרים פוליטית, הפועלים מתוך הבנה מעמיקה של דינמיקת הכוח במסדרונות השלטון בוושינגטון. מטרתם ברורה ומוצהרת: הפלת שלטונו של בשאר אסד באמצעות תמיכה בצבא המורדים, 'הצבא הסורי החופשי'.

במאי האחרון אף הגיש עורך דין מטעם הקבוצה בקשה לקבלת רישיון לגיוס תרומות עבור הצבא הסורי החופשי. זו לא הייתה סתם בקשה. בפועל, משמעותה הייתה פטור משורה ארוכה של סנקציות שגזר הממשל על מי שסוחר עם גורמים סוריים. סיכויי הבקשה היו לכאורה קלושים. אך ראו זה פלא, בתוך חודשיים הנפיק משרד האוצר האמריקני ל'קבוצת התמיכה הסורית' רישיון מיוחד המחריג אותה מהסנקציות ומאפשר לה "לייצא, למכור ולספק לצבא הסורי החופשי שירותים פיננסיים, לוגיסטיים, תקשורתיים ואחרים". מילת המפתח היא כמובן "ואחרים", שפתוחה לפרשנויות נרחבות מאוד.

עורך הדין המוכשר שהצליח להוציא את הרישיון החריג הוא מאזן מסבחי, תושב שיקגו, שעמד בבחירות 2008 בראש פרויקט הקשר של אובמה לקהילה המוסלמית בארה"ב. מסבחי נאלץ לפרוש מן הקמפיין הנשיאותי כדי למנוע מבוכה מאובמה לאחר ש'הוול-סטריט ג'ורנל' חשף כי מסבחי ישב במועצת המנהלים של קבוצת ההשקעות האיסלאמית Allied Assets Advisors Fund יחד עם המטיף ג'מיל סעיד, שעסק בגיוס מיליונים בארה"ב לתנועת חמאס.

אולם מסבחי לא נטר טינה לאובמה על הרחקתו מן הקמפיין. בנובמבר 2011, במהלך עלייה לרגל למכה, אף נשא תפילה לשלומו. בחשבון הטוויטר שלו צייץ אז מסבחי: "אללה, אנא תמוך בנשיאנו, שמור על בריאותו ותן לו עוד ארבע שנות נשיאות". פחות מחמישה חודשים אחר כך כבר היה מסבחי שוב בוושינגטון, עסוק עד מעבר לראשו בפרויקט התמיכה והמימון של הצבא הסורי החופשי.

האיש השני בקבוצת התמיכה הסורית שנוכחותו גרמה להרמת גבה בוושינגטון הוא לואי סאפי, לשעבר מנכ"ל התנועה האיסלאמית של צפון אמריקה ויועץ לענייני איסלאם לפנטגון. בין השאר קידם סאפי תוכנית להכשרת כוהני דת איסלאמים בצבא האמריקני והעביר שיעורים בתיאולוגיה מוסלמית לכוחות אמריקניים טרם צאתם למשימות בעירק ובאפגניסטן. בסוף 2010 הגיעו קשריו של סאפי בפנטגון לסיומם, לאחר שבמהלך משפט הטרור של סמי אל-אריאן נחשפו קלטות של שיחות שבהן הוא נשמע משוחח עם גורמי טרור. בעקבות החשיפה שלחו 13 חברי קונגרס מכתב לשר ההגנה ובו דרשו לשים קץ להתקשרות עם סאפי, וכך היה.

אולם סאפי, מעין עוף חול, צץ מחדש עם פרוץ המרד בסוריה כראש המשרד הפוליטי של המועצה הלאומית הסורית, המזוהה עם תנועת האחים המוסלמים. עד לפני שלושה חודשים הנהיגה המועצה את האופוזיציה הסורית. כעת, עם הקמת הקואליציה של ארגוני האופוזיציה הסורית, היא הגוף הגדול והמשפיע ביותר בקואליציה.

מה שמביא אותנו חזרה לקבוצת התמיכה הסורית. עיקר התמיכה הפיננסית שמשיגה הקבוצה, בחסות הרישיון שהונפק באדיבות עורך הדין מסבחי והממשל האמריקני, זורם לצבא הסורי החופשי - שמורכב אומנם מערב רב של קבוצות אך המרכזית בהן היא המועצה הלאומית הסורית.

פרונט עבור ה-CIA
ילדים סורים במחנה פליטים ליד חמה [AP]

על-פי יומן הביקורים בבית הלבן, מסבחי וסאפי הגיעו יחד לבית הלבן ביוני 2011. סאפי ביקר שוב בבית הלבן חודש אחר כך, עוד לפני שעבר לקטאר כדי לנהל את ענייני המועצה הלאומית הסורית. מסבחי מצידו שב וביקר בבית הלבן באפריל 2012, ערב הקמת קבוצת התמיכה הסורית.

כלומר, בניסיון להפיל את בשאר אסד פנה הבית הלבן לעזרתם של אנשים המזוהים עם תנועת האחים המוסלמים. השאלה הגדולה היא למה האחים המוסלמים, ומדוע הונפק לבאי-כוחם רישיון מיוחד שתנאיו מאפשרים גיוס תרומות מבלי שאפשר יהיה לעקוב בצורה מדויקת אחר מקורן ולוודא מה נעשה בהן.

מה שהפך את העניין למסתורי עוד יותר הוא העובדה שבמסגרת פעילותה התקשרה קבוצת התמיכה הסורית עם Jellyfish Operations ("מדוזה מבצעים"), חברת מודיעין בוטיק הידועה בקשריה עם ה-CIA. בימים אלו מעדיפה החברה לספק שירותי אבטחה לחברות הפועלות במציאות הסבוכה של המזרח התיכון. בראיון שהעניק ל'גרדיאן' במאי האחרון מייקל ביגלי, מנהל החברה, הוא התפאר כי לחברתו יש מקורות וקשרים מגוונים ביותר - מתנועת האחים המוסלמים במצרים, עבור בחוגים קלריקליים באירן וכלה במנהיגות השבטית על גבול פקיסטן-אפגניסטן.

שוחחתי עם לואי סאקה, אחד ממייסדי קבוצת התמיכה הסורית, ושאלתי אותו לפשר הקשר עם ביגלי וג'לי-פיש. החיבור שלכם עם החברה, אמרתי לו, גרם לרבים בוושינגטון לחשוב שקבוצת התמיכה הסורית אינה אלא סוג של פרונט עבור ה-CIA כדי למלא את מטרות הממשל. אתם בעצם גוף שעונה על צרכיו של הממשל בוושינגטון ומאפשר לו לשבור את הסנקציות שהוא עצמו כפה. הפרטת המלחמה במובן מסוים.

"כן", השיב סאקה, "אני יודע שיש מי שחושבים כך עלינו, אך אני לא מתרגש מזה. הקשר עם ג'לי-פיש היה ראשוני מאוד ולא עבר את שלב התכנון".

אולם העובדה היא שביגלי דווקא ייצר תוכנית מפורטת מאוד לאיתור גורמי מנהיגות מקרב הצבא הסורי החופשי ולפיתוחם. הרעיון שהריץ ביגלי עם אנשי קבוצת התמיכה הסורית הוא שהנשק והתמיכה יינתנו על ידם לאנשים הנבחרים, וכך תימנע זליגת נשק והשפעה לכוחות קיצוניים יותר. הסדר כזה יוכל להביא לכך שהצבא הסורי החופשי יתארגן כצבא מסודר ושומר חוק הסר למרותה של המנהיגות הפוליטית.

על-פי התוכנית הזאת, קולונל בשם עבד אל-ג'אבר עקידי אמור היה להפוך למנהיג הצבאי, וקבוצת התמיכה הסורית תהווה תשתית לישות הפוליטית ותחבר בין כל קבוצות המורדים באמצעות תשע מועצות צבאיות ברחבי סוריה שיסדירו את חיי היומיום בשטח. מה שאמור היה להביא לעקידי ולקבוצה את ההכרה וההשפעה בכל רחבי סוריה היה מבצע ראווה לשחרור עשרת אלפים אסירים פוליטיים המוחזקים בבסיס של מודיעין חיל האוויר הסורי סמוך לחלבּ.

דבר מכל זה לא קרה. מה שכן קרה הוא שבנובמבר הסירה מזכירת המדינה את תמיכתה מהמועצה הלאומית הסורית, לאחר שזו לא הצליחה לאחד את הקבוצות השונות. במקומה קמה הקואליציה של ארגוני ההתנגדות בראשותו של מועאז אל-חטיב, איש תנועת האחים המוסלמים, המסתמן כמנהיג שאותו רוצה ארה"ב לראות כיורשו של בשאר אסד.

לפני שלושה שבועות אף נפגש חטיב במינכן עם סגן הנשיא ג'ו ביידן, והאחרון העניק לחטיב את תמיכתו. כך, קבוצת התמיכה הסורית לא התקדמה - אבל הקו נשאר. הבחירה באיסלאם הפוליטי ובתנועת האחים המוסלמים, בין אם במצרים ובין אם בסוריה, היא כנראה הדרך שהממשל האמריקני רואה כמסלול הנכון להתנהלות במזרח התיכון העכשווי.

ג'ון קרי תומך
ג'ון קרי [צילום: AP]

העניין הוא שבינתיים, המצב בקרב שורות המורדים הולך ומקצין. קבוצות קיצוניות כמו ג'בהת א-נוסרה, המזוהה עם אל-קאעידה, הופכות להיות הקבוצות המובילות. לואי סאקה מודה שזה המצב. לדבריו, זו התוצאה של הוואקום שנכפה על המורדים המתונים בסוריה. הלוחמים האיסלאמיסטים לקחו מהם את הבכורה מכיוון שהעזרה מאמריקה בוששה לבוא.

לכן, מבחינתו של סאקה, זה הרגע למשהו דרמטי. והמשהו הדרמטי הזה, המתרחש ממש עכשיו, הולך ומסתמן כשלב חדש וגבוה יותר בתוכניות של קבוצת התמיכה הסורית שלא מתייאשת ומעבירה את התותחים שלה לגבעת הקפיטול כדי להתחיל שם בפעילות לובי אינטנסיבית.

"התוכנית נועדה לאפשר מימון וחימוש של המורדים באמצעות יוזמה חדשה לייצור קבוצות עילית צבאיות שישליטו סדר בכאוס ברחבי סוריה וייכנסו לכל מקום שבו נוצר ואקום שלטוני", אומר סאקה. "כעת בכוונתנו לייצר תוכניות אימונים חדשות לטיפול בנשק כימי ולהעביר השתלמויות בתחומים של חוקי מלחמה וזכויות אדם".

דבריו של סאקה הם חזרה מדויקת על המצגות שמופיעות באתר האינטרנט של הקבוצה. מה שהופך אותם למעניינים במיוחד הוא העובדה שזהו גם התוכן, במדויק, של מכתב ששלח ב-4 בפברואר הגנרל סלים אידריס, המפקד החדש של הצבא הסורי החופשי. מה שאומר שיש לקבוצה בכל זאת הישג משמעותי ברמת ראש הצבא. סאקה אומר שהיחסים של הקבוצה עם אידריס יותר ממצוינים. "הוא גם חתום על מניפסט העקרונות של הקבוצה", אומר סאקה, ומפנה לצילום של אידריס בפגישה עם מנכ"ל קבוצת התמיכה הסורית.

במכתב האמור פונה אידריס לממשל האמריקני ומבקש את עזרתו באימון כוחות למשימות מיוחדות, כגון טיפול בנשק כימי וביולוגי, וכן בהעברת השתלמויות הנוגעות לחוק הבינלאומי. עבור המשימות המיוחדות מבקש אידריס שורה ארוכה של אמצעי לחימה, חיישנים למיניהם ורכיבי תקשורת.

השאלה היא מה הסיכוי שהפעם ייענה הממשל האמריקני לבקשות. סאקה מעריך שגבוה יותר ממה שהיה לפני הבחירות לנשיאות. הקבוצה, שיש לה משרדים בוושינגטון, בלונדון ובפריז, כמו גם נוכחות על גבול סוריה-טורקיה, מתכוננת להפגין נוכחות גם על גבעת הקפיטול ולהתחיל בפעילות לובי חזקה במיוחד. הם מעריכים שיימצאו להם תומכים רבים בקרב הדמוקרטים והרפובליקנים גם יחד. כפי שזה נראה עכשיו, יש באמת סיכוי שאובמה בכהונתו השנייה ישנה כיוון הן ברמת הנראות החיצונית והן ברמה המהותית. מזכיר המדינה החדש, ג'ון קרי, ידוע כתומך בפעילות הזאת.

מנקודת המבט הישראלית, לא בטוח שהכיוון הזה מסמן התפתחות חיובית. במציאות שבה הממשלה מורה לצה"ל להציב סוללות פטריוט בצפון, תחזית המדברת על צבא מורדים מאומן וחמוש מול הצבא הסורי אינה מתכון לשקט בגבול הצפון. ודאי לא כשמדובר בצבא בעל-רקע אידיאולוגי של תנועת האחים המוסלמים הסורית.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  22/02/2013   |   עודכן:  22/02/2013
פזית רבינא
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הקשר האמריקני
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
נירון קיסר
22/02/13 14:12
2
ולהביא פודל לפידי
22/02/13 19:40
3
חשדנית
22/02/13 20:37
4
צנחן
23/02/13 08:25
5
חשדנית
23/02/13 09:24
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מלחמה בסוריה
רוסיה מאשימה (יום ו', 22.2.13) את ארצות הברית בפעולה מתוך מוסר כפול ביחס למשבר בסוריה. זאת, לאחר שארצות הבריט הטילה וטו על הצעה שעלתה אמש במועצת הביטחון של האו"ם לגנות את פיצוץ מכונית התופת בלב דמשק.
22/02/2013  |  איציק וולף  |   חדשות
החשיפה בפרשת סער הסירה את המסכה מעל פני התקשורת הישראלית כמה מילים על המשמעות האמיתית של פורים יש מי שמתחפשים לחרדים ולמעשה מחללים את השם ניסיונות לסחטנות מסתתרים מאחורי מסווה של תביעות ייצוגיות מכבי תל אביב עוטה מסכה הפוכה מהמקובל בכדורגל הישראלי וכולנו עושים עוול לבשאר אסד
22/02/2013  |  איתמר לוין  |   מאמרים
בשעות אלה פקע האולטימטום שהציב מפקד צבא סוריה החופשית למיליציות המשתייכות לחיזבאללה ואשר פועלות בסוריה. על-פי האולטימטום, על המיליציות להפסיק בשיתוף הפעולה עם משטר אסד באופן מיידי. אם לא יעשו זאת - יתקפו המורדים את הבסיסים שלהן בכפרים השיעים בצפון לבנון.
22/02/2013  |  איציק וולף  |   חדשות
פיצוץ עז החריד (יום ה', 21.2.13) את הבירה הסורית זמן קצר לפני השעה 12:00 בצהריים תוך שהוא מותיר ענן עשן גדול שהתפשט בשמיה של דמשק.
21/02/2013  |  איציק וולף  |   חדשות
זוכרים מי הכין את צה"ל למלחמת ששת הימים? רמז: זה לא היה משה דיין בינתיים בחזית הצפון חושף חיזבאללה את פניו האמיתיות, בחזית הדרום מפגינה ישראל חולשה בנכונותה להעביר סחורות לרצועה, ובחזית המרכז מתרבים הסימנים להתלקחות אפשרית
21/02/2013  |  אריאל י. לוין  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
דן מרגלית
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il