בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
חרם מודעות בעיתונות נוגד את ערכי המדינה
|
בחוות הדעת שהכין ד"ר יובל קרניאל נאמר כי גופים מסחריים השוללים פרסום מכלי תקשורת כדי לאלצם לדווח כרצונם חמורים מאשר פרסום סמוי ופוגעים בחופש העיתונות ובחופש הביטוי
|
קרניאל. הון-עיתון [צילום: יח"צ]
|
|
|
|
|
"מתן לגיטימציה לחרם מודעות נוגד את ערכיה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, ופוגע בזכותו של כל אזרח, ליהנות מתקשורת חופשית, עצמאית, בלתי תלויה, שיכולה לקיים ולשמור את כללי האתיקה, המחייבים הפרדה בין פרסום מסחרי ומגמתי לבין התוכן המקצועי והמערכתי. חרם מודעות עלול למנוע פרסום של מידע חשוב וחיוני לאזרח, לקהילה, לכלכלה ולמדינה, וכך לפגוע בכולנו". כך קובעת חוות דעת מקצועית שהגיש ד"ר יובל קרניאל, מומחה לאתיקה מקצועית בתקשורת. חוות הדעת הוכנה עבור עורכי הדין יצחק אבירם ושחר בן-מאיר, במסגרת תביעה שהגיש בן-מאיר נגד נוחי דנקנר, העומד בראש קבוצת אי.די.בי, ונגד החברות סלקום, שופרסל, כלל החזקות וכלל פיננסים (הנמנות עם קבוצת אי.די.בי), ועסקה בשאלת חרם מודעות שהטילו הנתבעים על עיתון הארץ, בראשו עומד עמוס שוקן, והשלכותיו על חופש העיתונות ו חופש הביטוי. על-פי קרניאל, הגישה המתגבשת בישראל היא שהמאבק נגד השפעתו הפסולה והמוגזמת של ה"הון" על השלטון (והעיתון), מחייב הטלת מגבלות אתיות גם על פעולתם של בעלי ההון, והאינטרסים הפועלים מול השלטון והתקשורת. כללי האתיקה העיתונאיים אינם חלים אומנם על המפרסמים, אך קרניאל מזכיר את "האמנה להגינות ולאחריות בפרסום" של איגוד השיווק הישראלי, המאגד תחתיו את המפרסמים. האמנה כוללת מספר כללים לאתיקה בפרסום. כלל מספר 12 בה קובע כי "הפרסומת תשמור על עקרונות הצדק, ההגינות והתחרות החופשית". כלל זה - מוסבר בחוות הדעת - בפרשנות תכליתית וראויה, כולל את החובה של המפרסם לפעול בהגינות כלפי המדיה, כלומר חובה שלא לנקוט בחרם מודעות, הפוגע בתחרות החופשית בין אמצעי התקשורת, ועלול להביא להפרה של ערכי האתיקה המקצועית של התקשורת. הוא רומז כי אומנם מדובר בכללי אתיקה, אך לאלה משנה משמעות עד כדי התערבות משפטית הנותנת לכללים תוקף מחייב כאשר מדובר בנושא מהותי הקשור בחופש העיתונות - הערכים החברתיים של החברה והמדינה במסגרתה הם מתקיימים, ובראשם, זכויות האדם, חופש הביטוי, זכות הציבור לדעת, ושאר ערכיה של הדמוקרטיה.
|
|
שוקן. הוחרם
|
|
|
קרניאל עומד בפירוט על הצורך להפריד בין תוכן מערכתי לתוכן שיווקי, על לחצים כבדים על המערכות להסיר מידע מסוים או לא לדווח על אחר. כלי התקשורת מאוימים בשלילת תקציבי פרסום, דבר הגורם להם הפסד הכנסות ומוביל לעיתים לפיטורי עובדים ולחוסר אפשרות לרכש עיתונאי חדש של גורמי מקצוע בענף. הדברים נאמרים על-רקע תופעה בה בעלי ממון הפעילו לחצים על כלי תקשורת במטרה לכפות תיקונים, הפסקת פרסומים ו/או פרסום כתבות מחמיאות, ואף במטרה להביא להפסקת עבודתו של עיתונאי בכלי תקשורת מסוים. כך נהגו למשל קונצרן כלל ומנהליו כשהפעילו חרם מודעים (בשנים 1991-1990) על מעריב ועל העיתונאי יואב יצחק שחשף, בשורה של תחקירים, את מעשיהם בקונצרן כלל.
|
ד"ר קרניאל קובע כי השימוש בכלי הנשק של חרם מודעות, על-ידי מפרסם, כנגד כלי תקשורת, הוא ניסיון לפגוע בעצמאות ובאי-התלות של ה עיתון והעיתונאי, עלול להשפיע על אופן הסיקור, ולפגוע ביכולתה של התקשורת לקיים את האתיקה המקצועית שלה עצמה. "אחת מהמטרות החשובות ביותר של כללי האתיקה המקצועית של העיתונות היא להגביל את כוחו של המפרסם לשלוט בתכניה של התקשורת. ולמנוע מצב של בעל המאה הוא בעל הדעה. רק כך ניתן לקיים שוק חופשי של דעות, רעיונות ומידע".
|
|
נוחי דנקנר. נתבע
|
|
|
בחוות הדעת המקצועית נאמר כי חרם מודעות דומה לפרסום הסמוי, ואף חמור ממנו, כי "במקרה של פרסום סמוי, המפרסם משלם לאמצעי התקשורת, או נותן טובת הנאה לעיתונאי, כדי לקבל פרסום חיובי על אודותיו, כאילו היה דיווח עיתונאי מקצועי. פרסום כזה הוא פסול מוסרית ואתית, ובמקרים רבים גם משפטית. זוהי הטעיה של הציבור ושל הצרכן. חרם מודעות הוא הצד השני של אותה התופעה ממש וחמור הרבה יותר. במקום לשלם עבור פרסום תוכן חיובי, לוקח המפרסם את התקציב ושולל אותו עקב פרסום שלילי. האפקט הוא דומה: השפעה פסולה על התוכן, והטעיה של האזרח, אולם המשמעות חמורה עוד יותר. לא רק פרסום חיובי ומטעה, אלא צנזורה על עצם זכותו של הציבור לדעת את האמת השלילית על המפרסם, גם במקרים בהם האינטרס הציבורי מחייב זאת". הכותב סבור כי חרם מודעות הוא פעולה פסולה ומזיקה הפוגעת "פגיעה של ממש" כלשונו בעיתונות החופשית, עלולה לגרום להפרה של עקרונות וכללי האתיקה המקצועית של העיתונות, ומהווה פגיעה של ממש ב חופש הביטוי, ובשוק התקשורת הישראלי. הוא הוסיף כי פעולה זו היא, לעיתים, חלק מניסיון רחב יותר של בעלי הון לרכוש השפעה לא מידתית ולא הוגנת על השלטון ועל הציבור, באמצעות הטיה של הסיקור התקשורתי. קרניאל מציע לחשוף באופן מפורש את קיומו של חרם המודעות, כדי לתת לציבור הקוראים, מידע מלא והוגן על התופעה הנוגעת, כאמור, לכל צרכני התקשורת והאזרחים במדינה. הוא רואה חשיבות מיוחדת בכך שאזרחים, צרכנים, אנשי מקצוע, לאו-דווקא בתחום האתיקה, אלא בתחומי המשפט, הכלכלה, המחקר, הידע והמקצוע השונים, יעשו מעשה ציבורי ראוי וימתחו ביקורת באופן מקצועי ופומבי, על השימוש בחרם מודעות, על מעשים שאינם אתיים ועל ניסיון להשפיע בדרך של איומים, הפחדה וגרימת נזקים כלכליים, על הסיקור העיתונאי והמקצועי של עיתונאים, עורכים ושל כלי תקשורת.
|
|
תאריך:
|
08/09/2013
|
|
|
עודכן:
|
09/09/2013
|
|
עידן יוסף
|
חרם מודעות בעיתונות נוגד את ערכי המדינה
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
כנניהו המיסר
|
8/09/13 23:30
|
|
2
|
|
יריב דה בוטון
|
9/09/13 12:03
|
|
3
|
|
רויטמן פסח
|
9/09/13 20:47
|
|
4
|
|
לייבלה
|
10/09/13 02:07
|
|
5
|
|
אבישי בן חיים
|
11/09/13 14:08
|
|
6
|
|
מתתיהו דוד
|
11/09/13 14:37
|
|
אלול שופך עלינו את יקוֹד מְרֵרָתו,ֹוהמזל שופך עלינו את צינת סתריו. נתיבות רבות למזל, אך באותו היום לא נתן דעתו עליי. רצתה בת אדם להתרנטגן אצל רופא השיניים ועברה חמישה מדורי שמש ושני מדורי פקקים, ולבסוף נמצא שאין לקליאו דריסת מקום בחניון. הלחינם הגיעה אל סָאוּנָה-טָאוּנָה? (כך היא מכנה את העיר המהבילה). השיאה אותה דעתה לנסוע לדואר בקצה העיר, ונמצא שהסניף נסגר מוקדם מחמת עיד-אל-אוגוסט. חשבה: אם כבר הגעתי בואכה חסן בק, מדוע שלא ארד אל הים. ראה הים שהגיעה אליו מין ברייה משונה, עורה נאנח מכל צליפה וצליפה של החמה ואין לרגליה ולו כפכף אחד, וַיִשְחַק עליה בתכלת כסופה ובאיזמרגדית עתיקה. שמעה זו את נצנוצי שחוקו וחזרה הביתה חפוית בושת. רק הכלבים קפצו עליה בהערצה לוקקת, כאילו היא איננה נפולת של יעילוּת.
|
|
|
מולד הירח בתאריך 5.9 מציין את תחילתה של השנה היהודית, ראש השנה, אחריה מגיע יום כיפור, יום של סליחות. בחגים ובמועדים קיימת תמיד אנרגיה מיוחדת, והנה יש לנו הזדמנות לפתוח פרק חדש, לתת למה שהיה ללכת, ללמוד לסלוח גם לעצמנו כשאנו מצפים לסליחה של היקום ולהתחיל את הספר מבראשית. "תכלה שנה וקללותיה".
|
|
|
בימים שלפני הצום מומלץ להפחית בהדרגה את המשקאות והמוצרים הממכרים, כמו קפה, תה חזק, קולה, קקאו / שוקו, אלכוהול, שוקולד (המכילים קפאין) וגם סיגריות - שצורכים בקביעות, כדי למנוע תופעות גמילה כמו כאבי ראש ועצבנות - שיקשו על הצום. יש להרבות בשתייה: כשני ליטר ביום ולתת עדיפות למים.
|
|
|
אני יכול לראות מול עיניי סדרת סרטי אימה קצרצרים שבכל אחד מהם מובא סיפור קצרצר אחד, אותה אנקדוטה שהמחבר בחר לספר עליה. לא תמיד אפשר למצוא מניע בסיפורים, גם קצרה יריעתם מלפרש, אין התחלה, אין אמצע ואין סוף, שוב מאותה סיבה, אבל בעיקר היות שזה לא מן העניין. כי חשוב כאן רק המצב הנתון. חשוב מה שקורה עכשיו, ברגע הקריאה. חשוב צילומה של ההוויה בשעת התרחשותה. חשובה תחושת המעמקים האפלים שבאים ומנסים לחלחל בקורא, להציף אותו. זאת בא לעשות.
|
|
|
קראתי את ספרו של פרופ' דן אריאלי, האמת על באמת, וחשבתי שרק בשביל השם מגיע לו פרס. הספר עוסק במחקריו של אריאלי, כלכלן ופסיכולוג, על ההתנהגות שלנו ובוחן מדוע אנחנו מרמים. כן, אנחנו, האזרחים הנורמטיביים, מרמים.
|
|
|
|