|   15:07:40
  חיים נבון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

כשהדוושות שרות: "יומא"

אם החברה הישראלית תתרכז ב"ערבות הדדית" במקום במשחק קח ותן בין דתיים וחילונים, הפרהסיה בארץ תהיה יהודית יותר. הרחובות ביום הכיפורים יוכיחו
13/09/2013  |   חיים נבון   |   מאמרים   |   חגים ומועדים   |   תגובות
שבת אחרת [צילום: AP]

אזיקי הסטטוס-קוו
השיח של "מי אתה שתגיד לי מה לעשות" כולא את כולנו באזיקי הסטטוס-קוו, שהוא אוסף הסכמות עתיקות ולא רלוונטיות. הסטטוס-קוו מייצג חלוקת שלל ולא בנייה משותפת של חברה ערכית

את עומק קדושתו של יום הכיפורים גיליתי בין רבותיי בישיבה. את רוחב קדושתו גיליתי בין רוכבי האופניים ברחוב משה דיין במודיעין. בשנות ילדותי ובחרותי גדלתי ביישובים דתיים. רק בגיל שלושים ומשהו חוויתי לראשונה בחיי יום כיפורים כלל-ישראלי. יצאתי מבית הכנסת לאחר תפילת כל נדרי, מצאתי עצמי בתוך נחיל עולץ של דוושות וכידונים, וקפאתי במקומי.

מי שמורגל במראה הרחובות שותתי האופניים אולי כבר שכח עד כמה המחזה הזה חריג. אין בעולם כולו עוד מדינה אחת שתושביה משביתים מרצון את כלי רכבם למשך יום תמים. חוקרים מכל העולם עורכים ביום הכיפורים הישראלי מחקרים על השפעת הנסיעה במכוניות על זיהום האוויר (אגב, המסקנה היא שבזמן תפילת נעילה אנו נושמים את האוויר הצלול ביותר בשנה).

כשראיתי לראשונה את הרחוב נטול המכוניות, פחד ורחב לבבי. חרה לי: כך בוחרים לציין את היום הקדוש?! אך גם התרגשתי: בוחרים לציין את היום הקדוש! שהרי אפשר היה לדמיין בקלות יום כיפור שנראה כמו שבת רגילה ברחוב הישראלי, כמו סוכות או ראש השנה: יום של נופש, קניות וטיולים. אך הישראלים - הלא דתיים - בחרו מרצונם להפוך את היום הזה ליום שבתון. ובזמן תפילת נעילה נהרות אדם ממלאים את הרחובות בדרכם אל בתי הכנסת, כדי לשמוע את תקיעת השופר.

למסכת העוסקת בענייני יום הכיפורים קראו חכמינו בפשטות "יומא", כלומר: היום, בה"א הידיעה. כשאני צועד בליל כל נדרי בין רוכבי האופניים, עטוף בקיטל ובטלית, אני שומע את הדוושות שרות חרישית: היום הזה מדבר גם אלינו; א-לוהים מדבר גם אלינו; לכולנו יש חלק בקדושתו של "יומא".

מוסכמה אקדמית קובעת שהחברה הישראלית הפכה לפדרציה רופפת של מגזרים. השאלה היא האם נצליח להתפייס, כלומר לחיות יחדיו בלי שאחד ידרוך על בהונותיו של האחר. זו משימה לא קלה, אבל גם לא מאוד קשה. אנו ראויים למשימה קשה יותר: לחפש שוב גרעין של קונצנזוס ערכי משותף.

"יומא" מראה שהמשימה הזאת אפשרית. במשך כל ימות השנה הישראלים מגִנים בחירוף נפש על זכותם לעשות מה שבא להם, בלי שאף אחד יכתיב ויכפה ויאמר להם מה לעשות. אבל ביום הכיפורים בחרו הישראלים מרצונם בכפייה קולקטיבית. ומה אם מישהו בכל זאת רוצה לנסוע ברכבו ביום הקדוש? הוא מתאפק, כדי לא להיתקל באופניים נעים ובמבטים מגַנים. כך נוהגת חברה בריאה, המבטאת את ערכיה ברשות הרבים, מתוך הסכמה ובלי חקיקה פורמלית.

הצעיר החרדי אלחנן אסתרוביץ ריסס בשנת תשע"ב כתובות נאצה נגד הציונות ביד ושם, נתפס והועמד לדין. בתשע"ג הוא בחר בטקטיקה מאופקת יותר (וישראלית מאוד) למלחמה נגד הישראליוּת: הוא עתר לבג"ץ בדרישה לא להשמיע ביום הזיכרון צפירה במקומות ציבוריים. הצפירה הזאת, טען אסתרוביץ, פוגעת בחופש הפרט שלי. בערב יום הזיכרון התפרסמה תשובת בית המשפט, ובה טיעון אמיץ: מותר לרוב האזרחים לעצב יחדיו את אופי הרחוב שלהם, גם אם יש מעטים המסתייגים מהקונצנזוס הזה. לא רק למיעוט יש זכויות, גם לרוב.

על הדברים היפים הללו אני מוסיף, שעלינו לשאוף לשתף גם את החרדים בבניית הקונצנזוס הישראלי. כשמדברים על החרדים, אי-אפשר להתעלם מדרישת השוויון בנטל המופנית כלפיהם. זוהי דרישה מוצדקת מאין כמותה. תוקפה המוסרי נגזר מצמצומה: אסור לנו לדרוש מהחרדים להשתנות; מותר לנו לדרוש מהם לתרום את חלקם במאמץ הלאומי. יש להם זכות לחבוש שטריימלים ולהפריד אוטובוסים; יש להם חובה לשרת בצבא. הדרישה הזאת צריכה להתממש בנועם ובהדרגה, אבל יש לה תוקף מוסרי ללא עוררין.

קונטרה לסקטוריזציה

הרחוב יהיה אחר
שַׁבּתם של הדתיים תישאר שבת דתית לגמרי, ושבתם של החילונים תישאר חילונית לגמרי. אבל הרחוב יהיה אחר. אולי מעט חגיגי יותר. אולי מעט שבתי יותר

עם עלות שחרהּ של שנה חדשה, אני מעז להביע משאלה מהוססת: הלוואי שהיינו מצליחים להתעלות מהשפה הקשה הזאת לשפה אחרת. שפה של הסכמה לאומית סביב גרעין קונצנזוס משותף. הלוואי שנצליח לוותר על ה"שוויון בנטל" ולעבור לדבר על "ערבות הדדית". זה יכול לקרות רק אם החרדים יסכימו להסיר את קליפת שריונם הנוקשה, ורק אם אנחנו נפסיק להטיף להם.

אסור ש"דוקטרינת אסתרוביץ" - זכותו של הרוב לעצב את הרחוב - תשמש רק כאיל ניגוח כלפי החרדים. היא תקפה באותה מידה כלפי דמות השבת בתל אביב, למשל. לאחר שבית המשפט הוקיע את צביעותה של עיריית תל אביב, המאפשרת לעסקים גדולים לפעול בשבת, בניגוד לחוק העזר העירוני, נחפז ראש העיר להודיע שלמען "החופש" ישנה את חוק העזר (ובכך ירמוס את בעלי העסקים הקטנים, החושקים ביום מנוחה אמיתי). החברה הישראלית עיצבה רחוב יום-כיפורי, שאינו נראה כמו יום הכיפורים הדתי, אלא כמו יום כיפורים ישראלי. האם אין בכוחה לעצב שבת ישראלית? איש בביתו ינהג כרצונו, אך הרחוב יכול וצריך להביע את ערכיה הנצחיים של השבת, בנוסח ישראלי בן דורנו.

השיח של "מי אתה שתגיד לי מה לעשות" כולא את כולנו באזיקי הסטטוס-קוו, שהוא אוסף הסכמות עתיקות ולא רלוונטיות. הסטטוס-קוו מייצג חלוקת שלל ולא בנייה משותפת של חברה ערכית. תן לי אוטובוסים בשבת, קח לך מכוניות פרטיות. כדי להיחלץ מכלא הסטטוס-קוו עלינו להבין שעיצוב הרחוב הישראלי אינו משחק סכום אפס של תן וקח: כולנו נרוויח אם הרחוב שלנו יהיה יהודי יותר. לא דתי יותר, אלא יהודי יותר, בסגנון כלל-ישראלי. אמנת גביזון-מדן ניסתה לעשות זאת, וקרסה לנוכח החומה הבצורה של הנוקשות הפוליטית והשנאה ההדדית.

הפוליטיקה הישראלית טולטלה השנה. היא בשלה להגדרות חדשות, חוצות מגזרים. גם החברה הישראלית מטולטלת. רבים בתוכה מואסים בגבולות הישנים שבין המחנות. בחודשים האחרונים הוזמנתי ללמד תורה בפני חילונים יותר מאשר בפני דתיים. המסקנה אינה לוותר על אמונותינו המנוגדות לטובת המרכז המטושטש. דווקא טוב שכל צד יחדד ויבהיר את עמדותיו. אך עם זאת, נוכל בשעת הרצון הזאת למצוא גם מכנה משותף ערכי, מוקד חדש של זהות ישראלית.

הזהות הישראלית המשותפת הזאת תהיה מרכז כובד מנוגד למגמת ההתפוררות והסקטוריזציה. היא לא תיישר את כולנו לדפוס אחד. שַׁבּתם של הדתיים תישאר שבת דתית לגמרי, ושבתם של החילונים תישאר חילונית לגמרי. אבל הרחוב יהיה אחר. אולי מעט חגיגי יותר. אולי מעט שבתי יותר. ואין מדובר רק בנושא השבת: אישות ומשפחה, כשרות, ערכים חברתיים - כולם צריכים להתבטא בפרהסיה שלנו באופן יהודי מוסכם, עם מעט חקיקה והרבה הסכמה חברתית. גם שנת השמיטה תשע"ה יכולה לבטא מוקדים ערכיים משותפים, שבעזרתם נחגוג יחדיו את יהדותנו.

זהו חלום רחוק, אני יודע. בערבו של "יומא" אני מעז לחלום.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  13/09/2013   |   עודכן:  13/09/2013
חיים נבון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  חגים ומועדים
מערכת News1 מאחלת לגולשיה ולכל בית ישראל גמר חתימה טובה. המערכת תשוב לפעול במוצאי כיפור לאחר שבירת הצום. במקרה חרום יועברו כאן עידכונים. מדור "תכנים ברשת" יעדכן באופן אוטומטי על הנעשה בחדשות (בעיקר מאתרי חדשות בחו"ל). שאר התוכן באתר יתעדכן אוטומטית.
13/09/2013  |  עידן יוסף  |   חדשות
הימים שבין ראש השנה ליום הכיפורים מכונים "עשרת ימי תשובה". בעשרת הימים נכללים גם ראש השנה ויום הכיפורים עצמם, אלא שבהם יש עבודה המיוחדת להם מעבר לעבודת התשובה המשותפת לכל עשרת הימים. ראש השנה הוא 'יום טוב', יומיים של שמחה; אומנם זו מהולה בחרדה, בחינת "וגילו ברעדה" [תהלים ב] הרי בכל זאת מדובר בימי דין, אבל אין מזכירים בו חטא ועוון כלל. כאילו בטוחים לגמרי בתוצאות החיוביות של המשפט שאליו אנחנו ניגשים ביום הזה. הביטחון הזה נובע מתחושה של "קרבת אלקים" [תהלים עג] שחווים ביום הזה (שנמשך יומיים) והתחושה הזאת היא גם מקור החרדה שלנו; מלך מלכי המלכים מתייצב אצלנו כביכול, בהמתנה לכך שאנחנו נמליך אותו, נקבל עלינו מחדש את מלכותו, והקרבה הזאת משמחת מאד אבל גם מעוררת בנפש יראה עצומה, "יראת הרוממות". בראש השנה אם כן, עבודת ה' שלנו נעשית מתוך יראה.
13/09/2013  |  נסים ישעיהו  |   מאמרים
בערב ראש השנה עלינו לקברי הוריי בהר הזיתים, כנהוג. כשיצאנו משם נתקענו בפקק על הציר המוליך להר הצופים, באזור בית הספר התיכון הערבי. כמו לפני שלוש שנים, נרגמנו באבנים, אז נפצעתי בראשי. כשהתקשרנו למשטרה נענינו שהם עסוקים באירוע דומה בהר הבית ואנו רק היינו בקצה גל ההדף שלו.
13/09/2013  |  מאיר אינדור  |   מכתבים/הערות
י' בתשרי, עשרה ימים לאחר ששנת תשע"ד פתחה בפנינו את שעריה, תפקוד את מדינת ישראל אווירה השמורה רק ליום הזה. הסכם של לבבות, הסכם בלתי כתוב, ישבית את התנועה בכל כבישי ישראל. ציבור גדול ימצא דרכו לתפילת כל נדרי בבתי הכנסת.
13/09/2013  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
התודעה הישראלית צרובה בזיכרונות מלחמת יום הכיפורים. אין עוד מלחמה בתולדות ישראל שבה עוסקים כה רבות, מידי שנה בשנה, באינטנסיביות מעוררת שאלות רבות מאוד. ולא בכדי: זו מלחמת השבר של ישראל, מלחמה שעוררה את ישראל מתרדמת משוקצת, יהירות בלתי מוסברת, שחצנות, ומה לא? תולדות מדינת ישראל נחלקות לשני חלקים: מאז 48' ועד מלחמת יום הכיפורים, ומאז המלחמה הארורה ועד היום. הקורבן שישראל נדרשה לשלם היה כבד מאוד, על-אף העובדה שבמלחמת העצמאות מספר ההרוגים היה כפליים ממספר ההרוגים ב-73'. ובכל זאת, מלחמת יום הכיפורים "זוכה" בבכורה כי ב-73' הגיעה החברה הישראלית לממדי יהירות ושחצנות שלא ידענו כמותם. הבלון היה מלא אלא שמלחמת יום הכיפורים הוכיחה שהיה זה אוויר דחוס עם ריח של אני ואפסי עוד. והבלון התפוצץ לנו בפרצוף, ולא יכולנו להאמין ש"ערבושים" יפתיעו אותנו, יגרמו וימצאו אותנו עם המכנסיים למטה. לא תהיה זו טעות אם נקבע שמלחמת יום הכיפורים גרמה לשינוי עמוק ביחסי הגומלין בין הקברניטים הפוליטיים לקברניטים הצבאיים, ובינם לבין האזרחים, שהיו מושתתים על התפיסה הכה פרימיטיבית של "הם יודעים מה לעשות". מתברר שלא כך הדברים.
12/09/2013  |  צ'לו רוזנברג  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   חגים ומועדים  /  מי ומי    / 
תנועת הרכבות בערב יום הכיפורים  /  שחר וייסמן
התחזית ליום הכיפורים: שרב כבד  /  יפעת גדות
לקראת ראש השנה יקב 1848 משיק: שרדונה רזרב – 2011  /  עדי וילדר
נצחוננו הגדול במלחמת יוה"כ  /  יהודה דרורי
מי שטרח בערב שבת לא יאכל בשבת  /  יוסף קנדלקר
צום כיפור לסוכרתיים  /  ד"ר יוסי מניסטרסקי
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il