|   15:07:40
  אהרון שחר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

שלטון החוק, כן

יש המאוכזבים משלטון החוק, הם מכנים אותו בחיבה שלטון הצחוק. אך יש גם כאלו שהמצב רחוק מלשעשע אותם, כיצד הם מכנים אותו?
10/04/2014  |   אהרון שחר   |   מאמרים   |   תגובות
אהוד אולמרט. חלם צהלה [צילום: AP]

אמת מארץ תצרח

הידעתם? על-פי חוקי מדינת ישראל (מדינה נאורה, דמוקרטית ובעלת שלטון חוק מפואר ששמעו יצא למרחוק) בתקופתנו (התקופה הכי מתקדמת בתולדות האנושות עד כה) האמת איננה ערך עליון.

על-פי חוקי מדינת ישראל אם אזרח יאמר על מושחת שהוא "מושחת" והמושחת יתחיל לבכות, הרי שהאזרח יורשע. יטען האזרח: "אדוני השופט, זאת האמת וכל האמת", יענה לו כבוד השופט העליון: "מה אתה אומר, ולמה בדיוק אתה חושב שהאמת מעניינת אותי? העלבת עובד ציבור, אתה פושע! (הדוגמה להמחשה בלבד אך מבוססת על סיפור אמיתי).

לו היינו נמצאים בסדום בתקופת האינקוויזיציה, או באירן, קוריאה הצפונית, אפגניסטן הייתי מבין. אבל אנחנו חיים כאן ועכשיו. מרוב התלהבות מן הפרטים הסבוכים שכחו גדולי שלטון החוק בשביל מה בכלל הם קיימים.

אל תבלבלו אותם עם העובדות, יש להם דברים קצת יותר דחופים, האמת איננה אחד מהם. אולי צריך לשנות את השבועה בבית המשפט: "אני נשבע לומר את השקר, כל השקר ורק את השקר"...

צדרעק צדרעק תרדוף

אני בשוק. על-פי חוקי מדינת ישראל האמת היא לא ערך עליון והעולם שותק! השתן הציף את ראשיהם של משרתי הציבור עד כדי כך, שהם כבר לא מסתפקים בהשתנה מן המקפצה. בלי לעשות את צרכיהם בגלוי על ראשינו הם לא נרגעים.

מטורף. זה מזכיר כמובן את פרשת האי היווני: בכל הארץ לא היה יצור חי שהיה לו צל של פקפוק מדוע בעל ההון העסיק את בן השלטון תמורת שכר עתק עבור גלישה באינטרנט. כל יצור חי זה כולל גם את מזוז כמובן, אך משעטה את גלימת שלטון החוק כנראה השתבשה דעתו והוא החל לראות הזיות כמו התרחיש ה"סביר" הבא: מר אפל הגיע ללשכת עבודה וביקש עובד שישוטט באינטרנט תמורת מאות אלפי דולרים. הפקיד עלעל בכרטיסיות ואמר: "יש כאן מובטל בשם גלעד, מתאים לך"?... נדמה לי שהיועץ המשפחתי הדגול הזה לממשלה קיבל תואר אביר איכות השלטון.

שלטון החוק שלנו מזכיר יותר מדי קולונוסקופיה וירטואלית: כאשר דוחפים לנו כה חזק את שלטון החוקן, מה הפלא שהתוצר הוא צדרעק?

יסוד שלא כתוב בטבלה

המושג המשפטי "יסוד נפשי" הומצא ככל הנראה כדי שלבית המשפט יהיה תירוץ נפלא לזכות מושחתים. זהו יסוד אלכימי שלא קיים בטבלאת היסודות, אין יסוד כזה. בכיר ראה כסף והחליט שהוא צריך להיות בכיסו. מה אומר כבוד השופט: זכאי מחמת היסוד. זו לא גניבה כי בבדיקת מעבדה של מז"פ-הנפש לא התגלו שרידים של היסוד (הדמיוני שבכלל לא קיים).

שוויון בפני החוקן: יש מושגים שנוצרו במיוחד עבור השווים יותר. מתי לאחרונה עשו "תספורת" למי שאין לו דם כחול? אולי בתקופה שריססו בדידיטי... אין שום יסוד, לא נפשי ולא גשמי, עובדים עליכם בעיניים ואתם בולעים לתיאבון ואומרים אמן.

סיפור עם עלילה

מכירים את הסיפור של שמשון ודלילה? אצלנו יש גם עלילה בעלילה. על-פי חוקי מדינת ישראל (או על-פי איזו הלכה שפסקה איזו שופטת עליונה, לא משנה כרגע הפרטים), מותר לאישה להעליל על גבר. הכוונה נפלאה: לעודד נשים להתלונן ולחשוף פשעים ועבירות כבדות, אך התוצאה היא שנשים אינן חוששות להעליל עלילות כזב כי במקרה הכי גרוע אם העלילה תיחשף הגבר ישתחרר מהכלא וזהו.

פרטים נוספים ירון זכאי בודאי ישמח לספר לכם.

דרייפוס המודרני

אינני נכנס כלל לתחקירים המרתקים של אהוד פרלסמן, אני שואל רק שאלה אחת פשוטה: מה למען השם ההבדל בין משה קצב ובין אלכס לנגר, ניסו שחם, פרופ' בן ארי, מוטי מלכה, ועוד רבים ורעים אחרים? למה האחרים עברו עבירה אתית קלה עד מתונה, בעוד קצב ביצע זוועה איומה?

מדוע האדם הסביר היה מעדיף לשלוח את בתו או אשתו לעבוד תחת לנגר או שחם מאשר תחת קצב? אילו זוועות עברו הנאנסות המסכנות של קצב, לעומת מה שחוו "הנבעלות בהסכמה" של כל האחרים?

טרם התגלה האדם שיודע לענות על השאלה. עד שזה יקרה מה שאני מבין הוא שאי-אפשר להבין. אין בעצם שום דרך לדעת מה ההבדל בין אונס לבין לא אונס. ההבדל הוא כנראה: מה שמתחשק לשופטים.

במקרה שלנו כנראה התאים להם להצטרף לאווירת הלינץ' של האספסוף הנאור צמא הדם במקרה של קצב, ולהמשיך באוירת ההפקרות של בעילת נשותנו בכל היתר.

אויבות המדינה

כאשר נער מואשם באונס, יכול להיות שבפועל הוא סה"כ ניהל רומן אהבים של שכרון חושים עם חברתו האהובה. האם הנערה רצתה, לא רצתה, נהנתה, סבלה? אלו פרטים טפלים שממש לא מעניינים את שלטון החוק. עד גיל 14 נערה נחשבת כמפגרת על-פי חוק, אין לה אחריות למעשיה, רצונה אינו רלונטי.

הכל היה יכול להיות פשוט נפלא אלמלא ההינתקות. זוכרים את פרשת האי היווני? השמועה אומרת ששרון יצא ממנה צדיק בגלל שהשמאלנים היו מבסוטים שהוא גירש את הימנים. לא חשוב, לא נערבב שמחה בשמחה, לענייננו מה שמעניין: ילדות רכות של מתנחלים נעצרו לזמן בלתי מוגבל עד תום ההליכים בתנאים קשים ואכזריים מטילי אימה היאים לרוצחים ואנסים, מכיוון שהן הפגינו וחסמו כביש.

יפה מצידו של שלטון החוק שהוא מגן עלינו מפני עברייניות כה מסוכנות, אך עדיין נותרה שאלה אחת קטנה עלומה: איך יודעים מתי נערה נחשבת על-פי חוק אחראית למעשיה? אם היא פותחת רגליים רק מגיל 14? אבל אם היא בת של מתנחלים מגיל 10? תחושתי שפתרון התעלומה העלומה הוא שוב שלב התשובה הזהה: לפי מה שבא לשופטים. במקרה שלנו כנראה מתחסדים בענייני מין ושונאים מתנחלים.

אגב, את ההיסטריה של תקופתנו בנוגע למין וקטינים אפשר לפתור בקלות רבה: יש להוריד את גילאי הקטינות בשנתיים: 16 במקום 18, 12 במקום 14, והנה התאמנו עצמנו למציאות בקלות. אין צורך להודות, פרס נובל כרגיל אפשר לשלוח במייל.

אולמרט והתעויוט

אהוד אולמרט הורשע והעיר חלם צהלה ושמחה, ומה שכחנו? כרגיל, להבין היכן אנו חיים: האם אנו משכשכים להנאתנו במעיין המפכה מים טהורים וזכים, או טובעים בביצה לטיהור שפכים? אחת התגובות הנפוצות הייתה שיש כאן קוצים ושושנים: אומנם מצד אחד זהו אות קלון שראש ממשלה הורשע, אך מצד שני זהו אות כבוד למערכת שלטון החוק.

יש עם החשיבה האווילית הזו בעיה קטנה המזכירה "פרפטום מובילה" - מכונה המפעילה את עצמה. שלטון החוק עשה גם וגם: גם הצביע על הבעיה וגם תיקן אותה. אותה פעולה עצמה - ההרשעה, עשתה את שני הדברים. כל עוד אולמרט לא הורשע לא ידענו שהוא מושחת, ברגע שהורשע נודעו לנו בבת אחת שתי הבשורות: גם נודעה הבשורה המרה שהוא מושחת, וגם נודעה הבשורה המשמחת ששלטון החוק שלנו נפלא ומצליח לזהות מושחתים.

אמחיש את הבעיתיות באמצעות דוגמה (קצת בוטה): נניח שמחבלים ישתלטו על בית ספר במעלות ולאחר משא-ומתן מיגע יגיעו להסכמה הבאה: המחבלים ירצחו את הילדים, יתנו לנו את הגופות ובתמורה אנחנו נשחרר אותם לחופשי כציפורי דרור. בתקופתנו המשופעת בעסקות של גופות תמורת שחרור רוצחים זו נשמעת עסקה פצצה.

באופן דומה, כאשר שלטון החוק הוא זה שבהרשעה אחת גם מצביע על תופעה רעה וגם מאדיר עצמו על כך שזיהה אותה, בעצם לא עשה כלום. כי אם משבחים אותו כל אימת שהוא מזהה משהו, אז הוא ישתבח לעד. מצא שחיתות - ישתבח, לא מצא - לא יקרה כלום כי לא נדע.

האם יכול להיות שיש עוד מושחתים ששלטון החוק לא הצליח לתפוס? אולי גם שרון היה מושחת? זה יכול להיות דבר כזה? אולי כל מערך השלטון המקומי רקוב ומושחת מבסיסו? אולי תרבות השלטון במדינת ישראל נמצאת במצב של ריקבון מתקדם והיא מורקבת מן המאפיינים הבאים: סטטוס קוו שיטתי של מחדלים, שערוריות, כשלים, חלמאויות. מנהל לא תקין, חוסר רגישות לכספי ציבור, רעות חולות, נורמות פסולות, ניהול כושל, פגמים בטוהר מידות. נפוטיזם, ג'וביזם, אגואיזם, חזיריזם, פרוטקציוניזם. זלזול, בזבוז, נהנתנות, הוללות, הפקרות, אטימות, היבריס סיאוב, שחיתות.

זה יכול להיות דבר כזה? הכל יכול להיות, אך נדע רק מה ששלטון החוק יחשוף, וברגע שהוא יעשה זאת הוא יצפה כמובן למחיאות כפיים סוערות. שבת שלום.

  • הכותב אינו מומחה לשום דבר מטעם אף אחד, אך יודע לחשוב לבד.

תאריך:  10/04/2014   |   עודכן:  10/04/2014
אהרון שחר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שלטון החוק, כן
תגובות  [ 11 ] מוצגות   [ 11 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
הצעה לליצן
10/04/14 10:07
 
!
11/04/14 09:24
 
אהרון שחר
12/04/14 15:03
2
אהוד פרלסמן
13/04/14 01:40
 
תניח לעניין הזה
13/04/14 09:10
 
אהוד פרלסמן
13/04/14 10:54
 
גם את הצדק,
13/04/14 11:59
 
אהרון שחר
13/04/14 09:38
 
אכן קטונת.
13/04/14 14:40
 
פרלסמן הנכבד
13/04/14 09:43
3
אהרון שחר
19/04/14 00:35
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עם יד על הלב ראוי להודות שה"פוף" שחיסל את שיחות השלום שיחק לידי בנימין נתניהו, שיותר מכל מישהו אחר יחל לפיצוצן. קרי יכול לעשות שמיניות באוויר, במאמץ לחידוש שיחות השלום, אך גם הן אכן יתחדשו - הפיצוץ הנוסף יבוא חיש מהר.
10/04/2014  |  ראובן לייב  |   מאמרים
בנושאים המהותיים של המשא-ומתן היו אלו הפלשתינים "שתקעו" את קרי וסרבו בריש גלי להצעותיו להסכם מסגרת. לא ישראל. אבל, במישור הטקטי ובעולם הדימויים ידם של הפלשתינים על העליונה לפי שעה. מה שלא יהיה, לדעתי אסור בשום אופן לשחרר רוצחים אזרחי ישראל כאחד מהכלים לחידוש המו"מ עם הפלשתינים.
10/04/2014  |  עמוס גלבוע  |   מאמרים
כלל יסוד הוא - כי מצווה לקיים את רצון המנוח בצוואה שהותיר אחריו, על-מנת לשמור על כבודו גם במותו, וזאת באמצעות מימוש רצונו בנוגע למה שיעשה ברכושו. כך ציין בעניין זה השופט בדימוס א. ריבלין: "בית המשפט יכבד את רצון המנוח כפי שמתבטא בצוואה ובלבד שמדובר ברצון אמיתי ובלתי תלוי." (ע"א 7506/95 מיכל שוורץ נ' בית אולפנא בית אהרון וישראל). בנוסף, בפסקי דין רבים נאמר כי גם אם המנוח הותיר אחריו צוואה בלתי סבירה המקפחת מי מקרוביו, עדין יש לכבד את רצונו: "נכבד רצונו של אדם בצוואתו, ויהא רצונו שרירותי, בלתי סביר, מקפח ואף אכזרי ככל שיהיה." (ע"א 1212/91 ליב"י ואח' נ' פיליציה בינשטוק).
10/04/2014  |  אהוד פאי   |   מאמרים
ברחבי תל אביב צצים בשנים האחרונות מגדלי מגורים כפטריות לאחר הגשם. המשותף לכולם, ללא יוצא מן הכלל: מדובר בדירות יוקרה. ותל אביב כמובן לא לבד. אמרת מגדל - אמרת יוקרה. וכאן טמון אחד הכשלים הגדולים ביותר בתחום הדיור - שלמרבה האבסורד הוא אולי הקל ביותר לפתרון.
10/04/2014  |  איתמר לוין  |   מאמרים
מלחמת האזרחים בסוריה שוב מתחממת: מצד אחד אסד משתמש בנשק כימי בפרברי דמשק, מה שמלמד על הלחץ בו הוא נתון מצד שני, המורדים נראים כמי שיסתפקו אולי בפחות מאשר הפלת המשטר
10/04/2014  |  אריאל י. לוין  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
דן מרגלית
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il