|   15:07:40
  מנחם רהט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

קפקא בירושלים: מחיר מוזל להוצאת דיבה

רק 180 שקל ושליש מהוצאות התובעים שניצחו בדין, כך פסק בית המשפט - כלומר שאם אתה רב והוכפש שמך לא רק שלא תפוצה כראוי אלא שגם תשלם את הוצאות בית המשפט
28/12/2014  |   מנחם רהט   |   מאמרים   |   תגובות
השופטת שניידר. פסיקות משונות בחלק מהתיקים שגורמי ימין היו מעורבים בהם [צילום: בוצ'צ'ו]

איתמר לוין
פיצוי סמלי לרבנים מהימין על לשון הרע

קפקא זה כאן: אם הנך במקרה רב נכבד, שאיזשהו אמן מפקפק מחוגי השמאל מכפיש את שמך ומציג אותך לשווא כמי שקורא להרוג ולרצוח אזרחים: "אלה המבקשים למסור את עירנו הקדושה לידי אויבי ישראל... דינם מיתה" – לא רק שלא תזכה לפיצוי הולם על הוצאת דיבתך, אלא אף תשלם מכיסך את מרבית הוצאות המשפט, למרות שעל הנייר תצא מנצח בדין. לקפקא בוודאי היה מה לומר כלפי מערכת משפט שכזו.

מדובר בתביעה שהגישו 12 רבנים ידועים ומוכרים, ובהם הרב שלמה אבינר, הרב אבי גיסר, הרב עזריאל אריאל ועוד, אשר מצאו עצמם יום בהיר אחד חתומים לכאורה על פשקוויל רצחני, שבו הם קוראים לכאורה להרוג את "אלה הקמים עלינו לפגוע באלוהי ישראל ובתורתו, המפגעים בקודשינו וממיטים חרפה בעמנו... וכל ההורגם עשה מצווה גדולה והסיר מיכשול". הרבנים תבעו פיצוי בסך 120 אלף שקל, אך למרות שבית המשפט קבע כי אכן הפשקוויל מוציא את דיבתם רעה הם יפוצו בסך... מאה ושמונים שקל כל אחד, וזאת למרות שבית המשפט קבע כי אכן הוצאה דיבתם בכרזות שיש בהן קונוטציה נאצית-פאשיסטית.

וזה עדיין לא שיא החרפה: הנימוק לפיצוי הנמוך, שעליו חתומה שופטת בית המשפט השלום בירושלים אנה שניידר, מגוחך לא פחות מסכום הפיצוי: הרבנים, כך טענה, לא הוכיחו כי נגרם להם נזק. הבנתם את זה? והרי התובעים בחרו מראש להגיש תביעה על-פי החוק במסלול שאינו דורש הוכחת נזק! האם ייתכן שהשופטת שניידר לא שמעה על המסלול הזה?

זאת ועוד: במסגרת התביעה דרשו התובעים לזכות אותם בהוצאות הגשת התביעה לבית המשפט, בסך 36,000 שקל, אם יוכח כי תביעתם צודקת. והשופטת שניידר אכן זיכתה אותם בכיסוי הוצאות, אך בסכום של 12,000 שקל. וזאת למרות שהחוק עצמו קובע, שלתובע שתביעתו התקבלה במשפט שכזה, מגיע החזר מלא של הוצאותיו. האם גם הסעיף הזה נעדר מעיניה של הגברת שניידר?

מיצג דמוני מ-2010

הפרשה עצמה החלה בשנת 2010. בוגר מכללת שנקר יוסי אבן-קמה, הציג עבודת סיכום המדמיינת מציאות עתידנית שבה הופכת מדינת ישראל למדינת הלכה, אשר מוציאה להורג כל מי שמתנהל שלא על-פי ההלכה.

במסגרת המיצג הדמוני, פירסם אבן-קמה פשקוויל מזויף ועליו חתימות מפוברקות של 46 רבנים. 34 מהחתימות היו של אנשים שלא היו ולא נבראו, ואליהם צירף אבן-קמה שמות של 12 רבנים ידועים.

אותם רבנים שנפגעו ובצדק מהמיצג המכפיש את שמם, דרשו מנשיאת המכללה, השרה לשעבר אשת מרצ יולי תמיר, להסיר שמותיהם מהכרזה המרושעת. אלא שדרישתם נענתה במעשה עוול נוסף: עכשיו, משידע אבן-קמה על התנגדות הרבנים לשימוש השקרי בשמותיהם, הוא שינה רק את שמותיהם הפרטיים של הרבנים, והותיר על-כנם את שם המשפחה שלהם. ואכן, בית המשפט עצמו קבע, כי שינוי שמם הפרטי בלבד, אינו מונע את זיהויים של הרבנים עם הכרזה הזדונית.

בתביעתם של הרבנים נטען כי "מדובר במיצג שמטרתו ביזוי, השפלה, הוצאת שם רע, ופגיעה קשה, רצינית וחמורה, מתוך כוונה לפגוע בזדון, בתובעים ובציבור שהם מייצגים, וכן בכבודם וברגשותיהם". בסופו של דבר קיבל בית המשפט את התביעה וקבע כי אבן-קמה ומכללת שנקר הוציאו דיבת הרבנים: "רשימת הרבנים המופיעה במיצג הופכת אותם למטיפים ו/או לתומכים ו/או למזדהים עם תוכנו של המיצג כולו... זו הפרשנות וזה הרושם שמקבל אדם סביר הצופה במיצג ורואה רשימה של רבנים הנחזים כחתומים עליו".

למרות שבית המשפט קיבל את תביעת הרבנים, החליטה השופטת להשית על הנתבעים פיצוי מגוחך של 180 שקל לכל אחד מהתובעים, בסך-הכל 2,160 שקל, והטילה עליהם לשאת רק בתשלום שליש מהוצאות המשפט שנגרמו לתובעים, כך ששני השלישים האחרים ממומנים מכיסי נפגעי הדיבה. קפקא בוודאי היה מתמוגג מהחלטות אלה, שאותן נימקה השופטת בכך שהכרזה המקורית פורסמה לזמן קצר בלבד וכי אבן-קמה פירסם התנצלות פומבית על מעשיו.

פסיקות משונות מדי

לא מן הנמנע כי הנתבעים ילכו הפעם עד הסוף ויערערו על קביעתה של שניידר בפני ערכאה גבוהה יותר, וזאת על סמך הניסיון המצטבר באשר לפסיקותיה המשונות בחלק מהתיקים שגורמי ימין היו מעורבים בהם, ואשר התהפכו על פיהם בעת שנדון ערעור עליהם בערכאת בית המשפט המחוזי. עמדתה של השופטת שניידר הובילה את ארגון זכויות האדם ביש"ע להמליץ כבר לפני שנים בפני תובעים בסוגיות שכאלה, לדרוש את פסילת השופטת שניידר מעיסוק בעניינם.

השופטת שניידר הייתה בעבר היועצת המשפטית של הכנסת – מינוי שזכתה לו מידי איש השמאל הקיצוני אברהם בורג, בעת כהונתו כיושב-ראש הכנסת. ועדת איתור בראשות השופט גבריאל בך הציגה בפניו שלושה מועמדים, ומתוכם בחר בשניידר, והוא מן הסתם ידע למה. בתפקידה כיועצת המשפטית של הכנסת הייתה שניידר מעורבת עמוקות בניסוח חוק פינוי-פיצוי בעניין מגורשי קטיף, הידוע לשימצה בשל חד-צדדיותו.

ערב הגירוש הושבעה שניידר כשופטת שלום בירושלים. זמן קצר לאחר מכן הובא בפניה תושב בית אל, שנסע ברכבו עם בני ביתו לגוש-קטיף, שעתיים לאחר שהוכרז אזור צבאי. במחסום שעצר אותו בדרך הובהר לו שעליו לעזוב את המקום. האיש נענה והחל לנוע עם הרכב לכיוון ההפוך. אך בעודו מבצע פניית פרסה הגיע למקום ניצב אפי מור, מפקד מרחב לכיש, וללא כל נימוק סביר הכניס ידו לרכב והיכה בעורפו של הנהג עד כי נזקק לטיפול רפואי.

האזרח המוכה והמושפל, התלונן נגד מור בבית הדין המשמעתי של המשטרה, וזה אכן הרשיעו בהפעלת אלימות שלא כדין. מצויד בהרשעה זו פנה האזרח לבית המשפט, ודרש לפצותו, אך נדחה על-ידי השופטת שניידר שהעלתה, לדברי משפטנים, טענה פנטסטית ולפיה היה לנהג 'אשם תורם' בשיעור של 100% בתקרית. "עצם נסיעתו למקום, שהייתה בו משום הסתכנות מרצון", כך לדברי שניידר, שללה מנו את הזכות לפיצוי. האזרח עירער על פסיקה זו, בבית המשפט המחוזי, אשר הפך על פיה את החלטת השופטת שניידר וזיכה את התובע בפיצוי כספי.

במקרה נוסף שללה השופטת שניידר פיצוי מפעיל הימין נועם פדרמן, איש חברון, שנעצר לשווא פעמיים עוקבות על-ידי המשטרה בטענה שהוא מפר צו הבאה לבית המשפט בירושלים – למרות שהצו בוטל מעיקרו.

השופטת שניידר דחתה תביעתו וכתבה כי "אין לומר שהשוטרים חרגו מסטנדרט המיומנות והזהירות במצופה מהמשטרה". בית המשפט המחוזי שוב הפך את קביעתה וזיכה את פדרמן בפיצויים על התנכלות שווא.

מקרה נוסף: פעילת ימין קטינה נעצרה והשוטרות אילצו אותה באיומים להסיר מעליה ביגוד עליון, כדי לבצע חיפוש על גופה, וזאת למרות שהחוק קובע שחיפוש שכזה אפשרי רק בחשד של הברחת נשק או סמים לבית המעצר. הקטינה תבעה פיצוי על השפלתה אך השופטת שניידר דחתה את תביעתה, בטענה שהמשטרה בסך-הכל "ייעלה את עבודתה", ואין לבוא אליה בטרוניות בשל כך. בית המשפט המחוזי שוב הפך את החלטתה על פניו והעניק לקטינה פיצויים הולמים.

הסופר היהודי צ'כי הנודע פרנץ-אשר קפקא, מן הסתם היה עושה מטעמים מהתנהלויות שכאלה.

תאריך:  28/12/2014   |   עודכן:  29/12/2014
מנחם רהט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
קפקא בירושלים: מחיר מוזל להוצאת דיבה
תגובות  [ 8 ] מוצגות   [ 8 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ירון זכאי 1
28/12/14 13:31
2
שמ
28/12/14 21:50
3
וינטר הניה
29/12/14 20:39
 
אלפרד
31/12/14 11:57
4
טיל אוילנשפיגל
29/12/14 21:00
 
ירון יצחק
30/12/14 09:04
 
קפקא
30/12/14 22:33
5
Modestas
15/01/15 18:58
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
המדרש מספר שכאשר רצה יוסף לקחת את בנימין לבית האסורים, צעק יהודה צעקה גדולה, שאפילו חושים בן דן שהיה בארץ כנען שמע את אותה הצעקה. איך ייתכן שחושים בן דן שמע את צעקת יהודה, והרי ידוע לנו שחושים היה חירש. התשובה היא, שחושים יוצא אותיות משיח (בתורה חושים נכתב בלי ו') ויהודה היה נתון בצרה גדולה, שהרי לא יחזיר את בנימין בריא ושלם ליעקב, הוא יפסיד את העולם הזה ואת העולם הבא. ולכן צעק יהודה צעקה בתוך לבו לריבון העולמים שישלח את המשיח שיוציא אותו מצרה זו שהוא נמצא בה, וזה הפירוש שחושים בן דן שמע את הצעקה.
בפני באי חידון התנ"ך למבוגרים בירושלים מכריז בנימין נתניהו: כי "ירושלים כולה תישאר בידינו מאוחדת לנצח בריבונות ישראל". בנימין נתניהו חוזר ומדגיש שירושלים לא תחולק. אך קיימת עוצמת פער בין צירוף המלים - "לא תחולק" במלל רטורי דמגוגי, שמשתלט על ראש הממשלה ובין צירוף המלים - "לא תחולק" במציאות החיים היומיומית בירושלים.
28/12/2014  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
כל מי שיבדוק בגוגל תחת הכותרת "הבטחות נתניהו" יוכה בהלם על הצבר ההבטחות שהוא הפריח במרוצת השנים מבלי שכנראה לא הייתה לו כוונה למלא את המובטח. נסתפק בשתי הבטחות. אחרי שהעם דרש "צדק חברתי" הוא הזדרז להקים את ועדת טרכטנבג. אותו פרופ' טרכטנברג העיד בתוכנית מקור שלמעשה סיכם עם נתניהו מראש מה יהיו גבולות הדרישות. בהבטחותיו ובהקשר למצוקת הדיור דיבר נתניהו על תוספת של כ-10,000 מיטות לסטודנטים. כאשר הוא מדבר על כך ניתן לחשוב שהפתרון הוא מעבר לפינה אך לא היא. עד היום הוקמה כמות מזערית של מעונות. הוא הדין בהצהרתו על העלאת שכר המינימום ל-5,000 שקלים. ניתן לחשוב שמלוא ההעלאה היא מידית. האמת היא ששכר המינימום יעלה בפעימות ויגיע לשיא ב-1 באפריל 2017 דהיינו בעוד שנתיים וחצי. יש לקוות שבחירת תאריך הסיום אינה מעידה על כוונת המחליטים להודיע שזאת הייתה בדיחה.
28/12/2014  |  יעקב שטרכר  |   מאמרים
לקבל כל יום כמה בעיטות בפרצוף, להתנדנד, ועדיין לספר לחבר'ה "איזה עם חזק אנחנו"...
28/12/2014  |  נסים גבאי  |   מאמרים
"היילכו שניים יחדיו" - זה שם מחזהו המצליח של א.ב. יהושע, על מפגשי דוד בן-גוריון וזאב ז'בוטינסקי ב-1934. המחזה הועלה ב"הקאמרי" ונושאו שיחות בין שני המנהיגים דווקא לאחר שנת השנאה של עלילת רצח ארלוזורוב שהטיח השמאל בתנועה הרביזיוניסטית, בניסיון להגיע להסכם - ניסיון שלא צלח.
28/12/2014  |  יוסי אחימאיר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il