s1 News1 מחלקה ראשונה
   |   15:07:40
דלג
אקטואליה
ראשי  /   חדשות   תחקירים   מקורות   יומנים   נאומים/הרצאות   מאמרים   הודעות כלליות   שירים   ספרים  
בלוגים / בעלי טורים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
האנטישמיות הגואה באוניברסיטאות בארה"ב ביחד עם המלחמה המתמשכת, גורמים לפקפוקים בצדקת הדרך    מה למדנו מההיסטוריה ומדברי חכמינו שבכל הדורות, מה פסק קרדאווי ומה צייצה חכמת פיזיקה על הת...
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
שמחה סיאני
שמחה סיאני
איך נפלת גיבור? איך נפלת עידו, אך לא בידיים ריקות    השארת אחריך ידיים מלאות במורשת קרב ואהבה למולדת, עם הטוב והפחות טוב שבה    בית חם הותרת אחריך אישה וצאצאים שיאהבו את הבריות ואת ה...
[צילום: יוסי זמיר, פלאש 90]
מתן גולדבלט
בית המשפט העליון של קנדה בבחינה חוקתית של פגיעה בחופש ההתאגדות של מנהלים זוטרים בבתי קזינו: האם יש הבדל בין פגיעה בזכות שלילית לפגיעה בזכות חיובית?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
מועדון+ / תגיות
אישים | פירמות | מגשרים
מוסדות | אתרים | מושגים
לוסי אהריש [צילום: הדס פרוש/פלאש 90]
מגישה, עיתונאית ושחקנית
לוסי אהריש (נולדה: 18 בספטמבר 1981), מגישה, עיתונאית ושחקנית
רביב ברוקמאייר [צילום: יח"צ]
מנכ"ל קבוצת ויסוצקי
רביר ברוקמאייר (נולד: 1957), מנהל.
דני אבדיה [צילום: חוליו קורטז/AP]
גדורסלן
דני אבדיה (נולד: 3 בינואר 2001), כדורסלן. בשלהי 2020 הצטרף לקבוצת וושינגטון ויזארדס בליגת ה-NBA.
לכל הערכים במועדון+
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
כיצד נוצר צבא בלתי מקצועי
מאת: ד"ר אורי מילשטיין  |  13/11/2015
כתוב תגובה חזרה לכתבה
 נושא התגובה   שם הכותב   שעה    תאריך
1
המסקנה שלי פשוטה
  לוליק   13/11/15 09:46
דור המדבר, קרי השמאל שהקים את הארץ צריך למות ע'מ שיכנסו לתמונה הדור החדש( רמז? לא השמאל) ויטפל בעניני הביטחון הגבולות ככו' בצורה משמעותית, קרי שרידותית לאורך שנים, כפי שהיה מאז כיבוש הארץ ועד לגלות! שבת שלום לכל עם ישראל!
כתוב תגובה ל- לוליק
אתה משתמש במושג שאינך מבין
  פועה   13/11/15 10:45
אינך מבין מה זה "דור המדבר"
כתוב תגובה ל- פועה
סבר את אזני
  לוליק   13/11/15 13:51
חילוני אתאיסט שמכולם לא למד את התורה על עומקיה!
כתוב תגובה ל- לוליק
היותך דתי רק מטמטם את מוחך!
  פועה   14/11/15 11:31
"דור המדבר" מתייחס לעם ("חוטא") שאינו עושה דבר ממשי מלבד לעביר את ימיו וחייו במדבר הריקנות של אי העשייה! ביאליק המשורר הציוני הלאומי (לא שלך כנראה) כתב על מיתי המדבר האחרונים: "קומו תועי מדבר צאו מתוך השממה עוד רבה הדרך..." והתכוון ליהדות הגולה (בעיקר באירופה לא בארצות האסלאם)שלא הצטרפה להגשמת החזון הציוני בא"י. אלה שאתה מכנה "דור המדבר" אכן היו חילוניים ברובם הגדול אבל הם אלה שהקריבו שהסתכנו שבנו שיסדו וביססו לך ולשכמותך (תועי המדבר) את המדינה הזאת, שבה אתה יושב היום לבטח ומביע באופן חופשי את "הגותך" המטופשת.
כתוב תגובה ל- פועה
אם לפרשן את דבריו של "לוליק"
  על דור המדבר   14/11/15 16:37
כוונתו כנראה,שאלו שהשתיתו את המדינה על יסודות סוציאליסטים קומוניסטים פרי הגותם של מרקס/אנגלס/לנין,הם הם דור המדבר שהביאו את מדינת ישראל להתנהלות הסוציו-אקונומית המורגשת עד היום.הם יכולים ל"התגאות"בכך שאפילו ב30 שנות ליכוד בשלטון ,לא צלחה הדרך להוריד את הגיבנת שהם בנו.
כתוב תגובה ל- על דור המדבר
((השמאל האשכנזי הקים ישראל.
  בסוף הערבים ישלטו   14/11/15 18:44
ישראל קמה רק בזכות השמאלנים האשכנזים שהקימו מודל להתישבות שהחזיק מעמד ועם הזמן השתלט על הארץ. הימין והמזרחיים השתלטו על היצירה רק כדי לתת אותה במתנה לטפילים הדתיים וחרדים שיובילו לחורבן בית 3 כמו לפני 2000.
כתוב תגובה ל- בסוף הערבים ישלטו
2
כמה נורא: המחשבה שניתן היה
  ראומה   13/11/15 10:10
למנוע את נפילת טרומפלדור וחבריו לו ניתן תקציב שהיה הכרחי לצורך עמידתם מול אויביהם, מטרידה ומכאיבה גם היום. איך לא הבינו זאת?
כתוב תגובה ל- ראומה
לא הבינו כי לא הבינו את תחום
  אורי מילשטיין   13/11/15 18:20
הביטחון ועסקו בזוטות
כתוב תגובה ל- אורי מילשטיין
כמה נורא המחשבה
  אהרון שחר   14/11/15 13:15
שהיה יכול להיות כאן גן עדן אילו רק היינו נלחמים באוייב באותה רמת מוסר כשלו ולא מנסים להיות צדיקים יותר מהאפיפיור. אילו היינו עושים את הנאכבה כהלכה גן עדן היה פה, גן עדן. היום להיפטר מכל הערבים במדינה משימה בלתי אפשרית.
כתוב תגובה ל- אהרון שחר
3
אני לא יכול לקבל את דעת הכותב
  חבר קיבוץ יגור   13/11/15 11:33
על המשותף בין הגנת הגליל העליון ב 1920 לבין אי גיוס המילואים ב 73 (פרק 6) ציטוט.....שישים וחמישה אלף יהודי ארץ-ישראל לא גייסו חמש-מאות מתנדבים וכמה מאות לירות מצריות, כדי למנוע את אסון תל-חי ואת פינוי הגליל. אך בצדק העיר יגאל עילם כי יישובי הגליל העליון המזרחי לא היו מסוגלים אז לקלוט מספר מתנדבים כה רב. בימי קרב תל-חי היו בגליל יותר ממאה מגנים. אילו רוכזו במקום אחד היו מסוגלים להדוף כל התקפה ערבית. אך הם היו מפוצלים. לא הייתה הגנה גושית, כל ישוב התגונן בנפרד.31 ראוי להזכיר שמאותה תרבות אנטי-ביטחונית ועם אותן תוצאות הרות אסון לא גויסו מילואים באוקטובר 1973. התוצאה – לא שמונה הרוגים אלא כאלפיים ושש מאות, ולא נטישת שני יישובים בגליל, אלא נטישת כל חצי האי סיני, בניגוד לאסטרטגיה שקדמה לאותה מלחמה. ..... סוף ציטוט. השוואה כזאת אינה הוגנת מהרבה בחינות כשהעיקרית בהן היא החלטה מודעת של גולדה/דיין למנוע אסקלציית מלחמה וכן חשש ממה יאמרו האמריקאים. אין לזה שום קשר לערבות ההדדית הבטחונית שהיתה בתחילה בישוב היהודי ב 1920. חוץ מזה תודה על הניתוח שהראה זוית אחרת של הליכי ההתישבות.
כתוב תגובה ל- חבר קיבוץ יגור
4
פרסם כל האמת
  יעקב רעננה   13/11/15 14:33
לא היתה שום בעיה של כסף היות וארגון הרפש "השומר " החרים ובלשון בני אדם גנב את הזהב שקיבלו אנשי נילי וכן הסגירו אותם לטורקים אבל בציזבטים הם היו הגדולים מכולם. מדוע אתה מתעלם מאנשי נילי מר מילשטיין.
כתוב תגובה ל- יעקב רעננה
גנבו זהב מניל"י? פעם1שאני קורא
  האם יש ביסוס לכך?   15/11/15 14:32
כתוב תגובה ל- האם יש ביסוס לכך?
5
מילשטיין היקר
  כבש 44   13/11/15 14:34
מה צריך לעשות ואיך צריך לבקש ואל מי אתה רוצה שנפנה ע"מ שתפסיק לברבר את עצמך ולנסות לגרור אותנו לבירבור זה ...דייי דאחילק (בבקשה בערבית9 תפסיק ..אנו יגעים מכל השבוע ואז? עונש ! אתה!...דיי ממי דייי חביבי דייי איש לא היסטוריון דייי להעתיק פרקים מספרים ולהעביר ל"טור" שלך ..אתה משלם על כלום ליואב..נכון שיואב מרויח ! אבל לא חבל לך על הכסף? אולי תתרום אולי תעביר אולי ואולי אבל בבקשה דייייייייי.
כתוב תגובה ל- כבש 44
אתה חוזר על עצמך! אל תקרא
  ודי!!!   13/11/15 18:26
כתוב תגובה ל- ודי!!!
מילשטיין היקר
  כבש 44   14/11/15 10:29
נראה לך? שאני קורא?...אתה חוזר על עצמך..הכל צפוי והכל ידוע והחבל ביותר הוא שהטור שלך תופס מקום שכותב אחר עם כתבה מעניינת יותר ומלומדת יותר יכול לפרסם...דיייייי!
כתוב תגובה ל- כבש 44
אתה התחליף של
  האידיוט מיגור ?   14/11/15 13:57
רב לנו ממך ורב לנו ממנו.עצות תנדב כאן לכשישאלו אותך.
כתוב תגובה ל- האידיוט מיגור ?
אם אתה
  כבש 44   15/11/15 12:38
קורא לעצמך הידיוט אז מה יש להוסיף? אולי מושלם? ...זה העניין שלך ולעניין של מילשטיין? אין כל חדש ואין כל למידה בטורים שהוא כותב ..האיש מעתיק פרקים שלמים ומפרסם ...חבל לו על הכסף שהוא משלם ליואב על שיטחי פירסום זה אחד ..שנית במקום שהוא יפרסם .שישאיר מקום לאחרים לפרסם ..שלישית שיפרסם מתכונח עוגות פרג עדיף ! זה מה שאמרתי ..
כתוב תגובה ל- כבש 44
תגיד כבש מפוטם,אתה בעל
  מניות באתר ?   15/11/15 18:45
אתה לוקח על עצמך את ההפסדים של יואב יצחק ? מה זה מעניין אותך למי הוא מתיר לכתוב כאן ולמי לא.תהייה כמו הציפורים של דן בן אמוץ "תרצה תאכל,לא תרצה,אל תאכל".מי שמך להיות פה לאחרים,חצוף.!
כתוב תגובה ל- מניות באתר ?
6
השוואה לא-ראויה ואף מקוממת
  משה, עורך-דין   13/11/15 15:12
הפרק הזה מעניין, מרתק וכתוב יפה, והדברים מעוררי מחשבות נוגות, בהשוואת הרוח הציונית-לאומית ובנכונות להילחם על ישובים ללא רתיעה ואף להסתכן במוות, לעומת שטיפת המוח התבוסתנית הנעשית אצלנו כיום. אך אני מצטרף לדברי האיש מיגור בדחיית ההשוואה שערך הכותב, ד"ר אורי מילשטיין, בין אי-התנדבות 500 יהודים להגנת הגליל בשנת 1920, ובין אי-גיוס המילואים בימי מלחמת יום הכיפורים. עובדתית, הטענה אינה נכונה: המילואים גויסו גם גויסו, וגיוסם החל עוד לפני פרוץ המלחמה. נכון שגיוס ימים אחדים לפני-כן היה משנה את פני המלחמה, אך עדיין היה טרי זכר הגיוס הבהול בחודש מאי 1973, שהתברר כהתראת-שווא. ממשלת ישראל התלבטה בין גיוסם לפני המלחמה ובין גיוסם מיד לאחר פרוץ הקרבות, בשל חששה שהגיוס שלפני המלחמה יוצג כגורם שהיווה זרז לפריצתה. שיקול זה עמד גם בראש השיקולים שבעטיים החליטה גולדה מאיר שלא לשלוח את חיל האוויר למכת-מנע מקדימה, על פי הבטחתה לארה"ב לפני-כן. יש כיום יסוד לסברה, כי שליחת המטוסים למכה מקדימה היתה גורמת השמדת חלק גדול מהם, במציאות דאז. לשיקולי הממשלה ב-1973 לא היה כל קשר לשיקולי התיישבות, לבטח לא בחזית המצרית, והממשלה לא הסיגה שום ישוב בגלל המלחמה (למעט, כמדומני, פינוי נשים וילדים מישובים אחדים בגולן). לא היה גם מחסור בהתנדבות ובנכונות הלוחמים להילחם בחירוף-נפש, וההשוואה במישור זה מהווה עוול ללוחמי 1973. רבים ששהו בחו"ל מיהרו לעשות כל מאמץ אפשרי כדי להגיע ארצה, כשנודע להם כי פרצה מלחמה (אהוד ברק היה אחד מהם). בבוקר יום הכיפורים, כשנודע מפה לאוזן וממראה כלי-רכב צבאיים ששוטטו לפתע בכבישים, כי יש כוננות גבוהה, מיהרו רבים להתגייס גם ללא קבלת צו מהצבא. הייתי ראש אזור בגיוס ואני יכול להעיד על כך, שכן לא מתגייסים חסרו לי אלא הספקת אוטובוסים בקצב מהיר די הצורך להסעתם לימ"ח.
כתוב תגובה ל- משה, עורך-דין
משה, אין יסוד לסברה...
  מגיב ותיק   13/11/15 16:39
אין יסוד לסברה כי במכה מקדימה היו מושמדים רבים ממטוסי חה"א, הסברה קלושה עד קלושה מאוד ונובעת מאי הבנת דרך הפעולה בה אמור היה חה"א לפעול (קודם לטפל במערכי הטק"א ואח"כ להצטרף לבלימה וסיוע, דבר שלא נעשה עקב פאניקה בצמרת ושליחת חה"א לפעול באמ"ט לוהט לפני שטופל)

(זאת כמובן בלי להתייחס להשוואה בין תל חי ויו"כ)

ישנו מחקר של מומחים אמריקנים ולפיו, אילו ניתן אישור להנחתת המכה המקדימה המתוכננת, ניתן היה להשמיד 90% מבסיסי הטילים בתוך שלוש עד שש שעות במחיר של פחות מעשרה מטוסים ישראליים. להצלחה זו, טוענים אותם מומחים, יכולה הייתה להיות השפעה מכרעת על יעילות פעולתו של חיל האוויר בהמשך וכתוצאה מכך - גם על יעילות לחימתם של כוחות הקרקע.
ב-1976, כתבו שני חוקרים צעירים יהודים, סטיוון רוזן ומרטין אינדיק, לימים שגריר ארצות הברית בישראל, מחקר - "הפיתוי של מהלומת נגד במלחמה החמישית של ישראל ומדינות ערב" - על המחיר ששילמה ישראל על הימנעותה ממהלומת מנע. אילו אישרה גולדה את מכת המנע המתוכננת, כתבו, רק נגד מערכי הטילים וחיל האוויר של סוריה - היה אפשר להרוס 90% מבסיסי הטילים בתוך שלוש עד שש שעות, במחיר של פחות מעשרה מטוסים ישראליים. "ברור שלכך היתה השפעה מכרעת על אבידות חיל האוויר מאוחר יותר, וכן - וזה משמעותי עוד יותר - על יעילותן של עשרת אלפי הגיחות להתקפות אוויר-קרקע, שבוצעו במשך המלחמה. האבידות הישראליות על הקרקע היו מצטמצמות, שחיקת הארטילריה הערבית, הטנקים ורכב קרבי משוריין של צבאות ערב היתה מואצת, והפגיעות בגשרים המצריים של התעלה היו יעילות יותר".
כתוב תגובה ל- מגיב ותיק
תשובה למגיב הוותיק
  משה, עורך-דין   14/11/15 11:55
ראשית, כל מעשה ואמירה של מרטין אינדיק ראויים להתעלמותנו, משום שהאיש רחוק מלהיות ידיד של מדינת ישראל, חרף היותו יהודי וקרוב לוודאי דווקא בגלל זה. ושנית, לדעתי אתה טועה. בסיסי טק"א היוו מכשול שחיל האוויר לא יכול לו ואיבד מטוסים רבים שהתנפצו אל מול אותם בסיסים, ובפועל נפתחו השמיים לפעולת חיל האוויר רק כאשר כוחות הקרקע צלחו את התעלה והשתלטו על אותם בסיסי טק"א. ישראל שגתה בתום מלחמת ההתשה, כשלא דרשה בתוקף רב, ובאין ברירה גם בכוח, לסלק את בסיסי טק"א הללו שהמצרים הביאו לקרבת התעלה מיד לאחר החתימה על הסכם הפסקת האש. ההימנעות מהצגת דרישה תקיפה כזו נבעה, אולי, מהתחושה הכוזבת שהפכה ל"קונספציה" המפורסמת, כי בפועל נגבר על הערבים גם אם יהיו ברשותם בסיסי טק"א כאלה.
כתוב תגובה ל- משה, עורך-דין
למשה
  מגיב ותיק   14/11/15 16:24
משה היקר, אני חושב שאני לא טועה, כל חיי עסקתי בזה, אבל מכיןן שאין זו תכנית "אלו הם חייך" לא אכנס לפירוט.

1. אני מתפלא עליך, אין לתקוף את אינדיק לגופו אלא לבקר את מחקרו.

2. סוללות הטק"א שהושמדו ע"י כוחות "קרקענו" לא היו הבעייה של חה"א כי אלה היו הסוללות הנייחות שלא הוו בעיה לחה"א.

3. הבעייה של חה"א הייתה מערך הטק"א הנייד, ה- SA-6 אותו חה"א לא הכיר בצורה אינטימית (לצורך טיפול בל"א) ומערך הנ"מ הנייד, הזון 9 והזון 50, אלה הפילו במטוסי חה"א.
עם הכניסה הקרקעית למערב התעלה, סוללות אלה נסוגו צפונה ומערבה לכוחותנו במטרה להגן על כוחות הקרקע המצריים.

4. אתן לך דוגמה לטיפול במערך טק"א נייח וכבד כזה, ב-8 באוק' חה"א תקף את מערך הסוללות הכבד המבודד בפורט סעיד שלא היה לו חיפוי כמו ה- SA6 והנ"מ הקני, באו מהים, ובשיטת תקיפת החטף, בתקיפה זו הושמדו כל - 8 הסוללות הכבדות בפורט סעיד ללא אף מטוס שנפל .

5. המטוסים ש"התנפצו" אל מערך הטק"א, עשו זאת ביודעין כי הם נכנסים לאמ"ט לוהט, זה נעשה בהוראת מח"א ובידיעה כי ייפלו מטוסים (לדוגמה, תקיפת הגשרים המצריים מעל התעלהבימים הראשונים למלחמה)

6. חה"א הכין את עצמו שנים לטיפול במערך הטק"א ולצורך כך הכין אמצעים רבים ומגוונים ובקש מצה"ל לפחות 36 שעות לטפל במערך זה לפני שהוא חובר לצה"ל לסיוע ותקיפה, מה שלא ניתן לו. תוכנית תגר 4 שהייתה פקודת המבצע להשמדת מערך הטק"א בגזרת התעלה הופסקה בתחילתה.
תוכנית זו שהייתה מורכבת מסיוע של אמצעי עזר רבים היו לה גם תנאים לביצוע מבחינת זמן ועוד, הייתה בעלת סיכויים גבוהים מאוד להשמדת עיקר הטק"א במרחב ההוא , כן לא ללא אבידות, אך הייתה מקטינה את אזורי האמ"ט בתעלה.

היו מספר מבצעים קטנים יותר לתקיפת טק"א שאורגנו כראוי (כמו תקיפת מערך פורט סעיד שציינתי ב- 8 באוק') ושהצליחו לא רע.


7. לכן אני חוזר על עמדתי,(שהיא עמדת רבים בחה"א) אם היו נותנים לחה"א לבצע את תוכניתו על פי תנאיה (כפי שמפרט זאת פלד בספרו "ימים של חשבון" ) וכפי שהדרג שמעליו ידע מה הם התנאים האלה כפי שהתארגנה בבוקר המלחמה, הסיפור היה שונה (ולא אומר שללא אבידות מצידנו, מישהו זוכר כמה מטוסים נפלו ביום הראשון של מלחמת ששת הימים ? )

8. דבר נוסף משה, עצם התקיפה המקדימה אם הייתה מתבצעת הייתה מוציאה את הצבא המצרי משווי משקלו, הצבא המצרי עבד בשטנצ'ים קבועים (לדוגמה בתחוםהקרקעי , החיילים המצריים הונחו ללכת קדימה אל התעלה לפי דגלים צבעוניים באופן קשיח (כל מה שצריך היה לדעת החייל המצרי הוא הצבע שלו...) וללא שום גמישות בביצוע - כל תקיפה מקדימה שלנו הייתה מוציאה את הצבא הזה משווי משקלו ומשבשת לו לא מעט את התוכניות - וגם זה משהו שצריך לקחת בחשבון הסופי.

כתוב תגובה ל- מגיב ותיק
למגיב הוותיק
  משה, עורך-דין   16/11/15 08:35
בשל קוצר הזמן, אשיב רק לסעיף 3 בדבריך. אם אומנם סוללות טק"א הניידות רק נסוגו "כדי להגן על כוחות הקרקע המצריים", כיצד הצליחו מטוסינו לטוס בחופשיות בשמי מצרים, המוגנים-כביכול ע"י סוללות אלו, לאחר שהשמדנו את הסוללות הנייחות?. והרי לאחר השמדת הבסיסים הנייחים, מטוסי חיל האוויר היו חופשיים גם לפעול נגד שתי הארמיות המצריות שהיו בסיני.
כתוב תגובה ל- משה, עורך-דין
למשה
  מגיב ותיק   17/11/15 01:16
1. מטוסנו לא "הצליחו" לטוס בחופשיות בשמי מצרים לאחר נסיגת סוללות ה- SA6 מערבה, מרחב מסויים סביב הארמיות המצריות שהיו בין כוחות צה"ל במערב התעלה לבין קאהיר היה עדיין מוגן (זה המרחב שנקרא בעגת חה"א - אמ"ט -איזור מוגן טילים) וחה"א לחלוטין לא טס שם בחפשיות.

2. עם צליחת התעלה ע"י המצרים, נעו עם כוחות השיריון המצריים גם הסוללות הניידות (שמטרתן הייתה להגן על ראשי הגשרים בשלב הצליחה) ועברו את התעלה למזרחה וכעת הגנו על הכוחות המצריים שבמזרח התעלה, עם חציית כוחות צה"ל את התעלה (ב-17 לאוקט') סוללות אלה הוחזרו בחופזה מערבה והארמיה השלישית והשנייה נותרו רק עם תותחי הנ"מ הקני (חלקם מונחי מכ"מ).
דבר זה הפך את הארמיה השלישית הנצורה נתונה לחסדי חה"א הישראלי שתקף מגובה מבלי להכנס למעטפת הנ"מ הקני (המוגבל יחסית לטק"א ה- SA-6 ) וכך היה עם כיתור הארמיה השלישית , חה"א עשה בהם כרצונו.
לכן אלה היו שני מצבים שונים, הארמיה השניה והשלישית חסרי טק"א נייד והכוחות המצריים בין צה"ל לקהיר עם מערך טק"א נייד ונייח ונ"מ קני מונחה מכ"מ שהגביל את חה"א.
כתוב תגובה ל- מגיב ותיק
7
איך נוצר חוקר בלתי מקצועי
  פועה   13/11/15 17:54
הוא חופר באובססיה כחולד מחילות בקרקע ההיסטוריה אבל הוא עיוור כחולד ואינו מסוגל לראות ולהבין מה חפר. להקים ולהחזיק "צבא מקצועי" עולה הון תועפות, ישוב קטן ודל באנשים אינו מסוגל להקים ולהחזיק צבא מקצועי וגם לבנות להיאחז בקרקע באותו הזמן. ישנם קדימויות ישנם עדיפויות ישנה מציאות איך אפשר להתעלם ממנה? עובדה אפשר ז'בוטינסקי "הגאון" התלוש, התעלם ממנה, הוא טייל לו אי שם בוינה או בפריז או בברלין או בורשה, ודמיין צבא ומדים ומצעדים וחצוצרות, התפרנס מכספי הציונות אבל מעולם לא החזיק בידו מעדר וגם לא רובה! אבל ז'בוטינסקי היה ממש מקצועי!... אם היו הדברים נעשים עפ"י ז'בוטינסקי, היה חוזר שוב סיפור הצלבנים. הם היו צבא מקצועי כבשו את הארץ (ברוחו של ז'בוטינסקי ההוזה) בנו לעצמם מבצרים אבל עולם נשאר נטוע באירופה בדיוק כמו עולמו של ז'בוטינסקי. גורל הצלבנים ידוע לכולם, הם החזיקו כאן קצת יותר ממאה וחמישים שנים!... כי אירופה עמדה מאחריהם! "צבאו המקצועי" של ז'בו' לא היה מחזיק אפילו 15 שנה! כי העם היהודי אז ובכלל אינו מחשיב צבא וצבאיות! וכשהכסף נגמר נגמר כל צבא המקצועי! (ראה ערך הצבא הרומי שזכה להאריך ימים תודות לשדידת משאבי האימפריה והפרובינציות). אבל כאן בפלסטינה לא הייתה אימפריה ולא פרובינציות.... "חוקר" הזוי מקדש שמו של "הוגה" הוזה ותלוש, דוקטור לבולשיט.
כתוב תגובה ל- פועה
פועה צודקת לגבי אי אפשרות
  דוד נ   13/11/15 19:01
החזקת צבא מקצועי באותם זמנים,אבל יחסה המזלזל בפועלו של זבוטינסקי (נוסע ומטייל באירופה),היא רק היא לא מציינת שמסעות אלה היו בגין גירושו מהארץ ע"י הבריטים. תובנה זאת מראה שאין להתייחס ברצינות לרוב ההערות המוטות אידיאולגית שלה.
כתוב תגובה ל- דוד נ
מה זה משנה שגורש? גם ב.ג. גורש
  פועה   14/11/15 11:17
ז'בו, היה רומנטיקן ספרותי כשרוני ואציל נפש, שלא התמודד עם המציאות הפשוטה והמידית. לכן בעניין הציוני הוא היה פנטזיונר (בדומה להרצל ואף עלה עליו). הנזק שגרם אז לעניין הציוני נבע מהיותו בורגני גמור ואנטי סוציאליסטי, הוא נאבק בסוציאליסטים הציונים, בעת ההיסטורית הגורלית בה הם היו ראש החץ הממשי העיקרי שקידם את ההתיישבות וההתנחלות בארץ ישראל. הקמת גדוד נהגי הפרדות היהודי בריטי היה נכון וחשוב מההיבט היהודי ארץ ישראלי, לעתיד שותפות האינטרסים בין הבריטים ליהודים. אבל מרגע שהמלחמה הסתיימה לא היה שום סיכוי להמשך קיומה ומימונה של המסגרת הצבאית הזאת וכל מסגרת צבאית אחרת בא"י. כך גם היה לגבי צבא אנדרס שהוקם בפולין, שתרומתו הייתה תעמולתית ותו לא.
כתוב תגובה ל- פועה
ז'בוטינסקי לא גורש "סתם"
  משה, עורך-דין   14/11/15 11:49
להערתו הנכונה של דוד, ראוי להוסיף: ז'בוטינסקי לא גורש מארץ ישראל "סתם" ע"י הבריטים, ולבטח לא נסע לאירופה להנאתו אלא למורת רוחו, לאחר שהבריטים אסרו עליו את החזרה ארצה. הוא גורש משום שארגן את ה"הגנה" בירושלים, אל מול הרצחנות הערבית, ולכן נחשב "טרוריסט" בעיני השלטון הבריטי. והוא לא הסתובב בטרקליני אירופה להנאתו - אם כי מדי פעם היה עליו להופיע בפני מוסדות וארגונים שם - אלא סבב והתהלך בין קהילות היהודים ברחבי אירופה, וזעק "חסלו את הגולה בטרם תחסל הגולה אתכם". המוני יהודים נסעו מרחקים גדולים כדי לשמוע את נאומיו, בהיותו נואם דגול, ורבים מהם הושפעו להצטרף לפעילות הציונית, לרבות עליה כמובן. למרבה הצער, עליה ארצה לא היתה דבר של מה-בכך, אך לא בז'בוטינסקי היה האשם. ז'בוטינסקי לא קרא להקמת צבא מקצועי כאן ומיד, כי לא היה תלוש מהמציאות (בניגוד לדעת "פועה"), אלא פעל להחדרת ההכרה בלב היהודים, כי להקמת מדינה יהודית - דבר שבן-גוריון וחסידיו בחלו בו עד שהפכו את עורם בוועידת בילטמור ב-1942, כשנודע כי הנאצים משמידים את העם היהודי באירופה - יש לפעול להשרשת מושגי הממלכתיות בלב העם, לרבות סמלי הממלכתיות הקיימים בכל מדינה. בין השאר קרא להנהיג בוררות חובה ממלכתית, דבר שכיום רבים שואפים אליו לנוכח עריצותם של ועדי עובדים בריוניים בשירותים החיוניים. בשל דבריו אלה נרדפו ז'בוטינסקי ותלמידיו ע"י יריביהם מבית מדרשו של בן-גוריון.
כתוב תגובה ל- משה, עורך-דין
משה, אתה מסביר בבהירות ובהגיון
  נהנה לקרוא הסבריך   15/11/15 14:40
לעיתים יש מגיבים התורמים להבהרת נקודות בבהירות ותורמים להרחבת הידע בנושאים כאן.
כתוב תגובה ל- נהנה לקרוא הסבריך
בילבולי שכל לאינפנטילים
  מוישה עורך דין   15/11/15 18:03
ז'בוטינסקי הזה לא חי בארץ וגם לא גורש ממנה . האיש היה תייר נוכל ודמגוג . שלא חי ולא הבין מה משמעות ארץ ישראל ומה צריכה להיות מדינת ישראל ..ולכן כל מה שניקרא בשם תורת ז'בוטינסקי הוא עורבא פרח !!!
כתוב תגובה ל- מוישה עורך דין
עוד מגיב מתקופת הסוציאליזם
  המפאייניקי   16/11/15 07:01
טוב שזה עולם הולך נכחד ונעלם.
כתוב תגובה ל- המפאייניקי
לסוציאליזם ומפא"י ערך הסטורי
  פועה   16/11/15 12:39
ראשון במעלה ליסודה וביסוסה של מדינת ישראל. ואף זב חותם או מצורע לא יוכל לשנות את זה.
כתוב תגובה ל- פועה
אף אחד , גברת נכבדה,לא
  מזלזל בתרומת   16/11/15 16:48
הסוציאליזם ומפא"י לתקומת עם ישראל בארצו, אלא מאי בעת כשחוטבים עצים , נתיזים שבבים שאת תוצאותיהם רואים עד היום. בנוסף לנורמות והלכי רוח שהורישה מפא"י לנו, היא יצרה גם את "האדם החדש" כפי שאנו רואים בתובת כמה אווילים כאן
כתוב תגובה ל- מזלזל בתרומת
"השבבים" לא נוצרו ע"י מפא"י!
  פועה   18/11/15 13:32
הם נוצרו ע"י החילוניות לגווניה ולאו דווקא ע"י מפא"י...
כתוב תגובה ל- פועה
תשובה ל"מוישה"
  משה, עורך-דין   16/11/15 08:30
אתה מתאים להיות היסטוריון כמו שאתה מתאים להיות קיסר יפן. לך ללמוד בטרם תפלוט שטויות ודברי שקר בערבוביה.
כתוב תגובה ל- משה, עורך-דין
ממשה עד מוישה לא קם אף מוישלה
  פועה   16/11/15 12:34
לדיון בגרושו או בריחתו של ז'בו, מארץ ישראל אין שום ערך היסטורי.
כתוב תגובה ל- פועה
דווקא מגרוש ז'בוטינסקי נגרם
  נזק רב   16/11/15 18:09
כתוב תגובה ל- נזק רב
8
מחדל יוה"כ בני פלד וחיל האויר
  חזקי שנאן   14/11/15 05:28
לא רק גיוס המילואים של הרגע האחרון ב1973 השפיע על גורל המערכה כפי שאירע. למעשה הרמטכ"ל דדו ואחרים החלו בתשתית גיוס וגיוס ממש, עוד לפני שנתקבל האישור, כאשר הגיוס והגעת כוחות לוחמים לזירות הקרב היו בזמן קצר מהמתוכנן. עיקר האחריות לחולשה שהפגין צ.ה.ל ב 24 שעות הראשונות נופלות על כתפי בני פלד מפקד חיל האוויר ב 1973. בתגובה זו אני מסתמך על הרצאה של שליש המטכ"ל דדו אלעזר בה הצביע על אי ביצוע מבצע שריטה על ידי חיל האוויר, ועל מאמר בנושא שינוי/ביטול וצמצום מערך הל"א בחיל האוויר הישראלי ע"י בני פלד מפקד ח"א דאז. ברוב הניתוחים של הקושי והתוצאות הקשות של מלחמת יום כיפור נעדר מקומו של חיל האוויר ובעצם של מפקדו האלוף בני פלד שמשום מה מילט נפשו מביקורת ומאחריות כאחראי עיקרי לכישלון. יסוד הכישלון של חיל האוויר במלחמת יוה"כ נעוץ בהחלטת פלד לצמצם עד גירוש והדרה של אלו שעסקו בלוחמה האלקטרונית בחיל האוויר עצמו והיו הבסיס להצלחת 'מבצע מוקד' ב-'מלחמת ששת הימים' מבצע שהשמיד את רוב מטוסי האויב על הקרקע מייד בפתיחת המלחמה. התקפת מנע באוקטובר 73 לא הייתה מניבה את התוצאות להן ציפו. חיל האוויר לא היה מוכן עם אמצעים של ל"א מתאימים והנדרשים להצלחת מבצע כזה כמו מבצע מוקד. הכישלון השני של האלוף פלד הוא בגין אי מילוי הוראת הרמטכ"ל דדו שבמקרה קטסטרופה יפעיל חיל האוויר את מבצע 'שריטה' שהיא שיטת הפצצת קלע מרחוק באזורי אמ"ט (אזורים מוכי טילים). לו הופעלה תכנית שריטה שריון האויב לא היה מצליח לכתוש ולשחוק את השריון הישראלי עד דק כפי שאירע. לפני פרוץ המלחמה (יוה"כ) חומשו ב-חה"א המטוסים בחימוש הפצצה כהכנה למכת מנע. על פי החלטת פלד ובניגוד לדעת סגנו, המטוסים השליכו את התחמושת הייעודית הזו אל הים במשך כמעט יממה כדי לחמש את רוב המטוסים בתחמושת לקרבות אויר. על כך העיר האלוף מוטי הוד מפקד חיל האוויר הקודם, כי די היה בהחלפת המרעומים בפצצות על המטוסים כדי לאפשר התאמתה להפצצות קלע ולא להשליכה לים.
כתוב תגובה ל- חזקי שנאן
צמצום מערך ל"א - המאמר
  איציק סיבוש   14/11/15 16:10
האם תוכל להציג לינק למאמר? לכל הפחות שם המאמר, כותבו וכדו' פרטים שיאפשרו לאתרו. תודה!
כתוב תגובה ל- איציק סיבוש
חזקי, האינפורמציה שלך מוטעית
  מגיב ותיק   14/11/15 16:33
לחלוטין.
מלבד אי דיוקים רבים בתגובתך, עצם הקביעה כי בני פלד הדיר וצמצם את כוחות הל"א בחה"א הוא דיסאינפורמציה שקרית לחלוטין ומקורה באנשים שראיינו איש שפוטר מחה"א ע"י בני פלד והוא שהוציא דיבת בני רעה.
עוד דבר לידיעתך, חה"א ב-24 השעות הראשונות למלחמה היה אמור לעסוק בהשמדת מערך הטק"א המצרי והסורי (תוך הגנת שמי המדינה) ולא לעסוק בבלימה, מה שלא ניתן לו לעשות והוא הוטל ע"י הרמטכ"ל ודיין למלחמה בתוך אמ"ט לוהט טרם שביצע את מה שסיכם עם מפקדים אלה.
כתוב תגובה ל- מגיב ותיק
תיקון
  מגיב ותיק   14/11/15 17:48
צ"ל : חה"א ב-36 השעות הראשונות למלחמה
כתוב תגובה ל- מגיב ותיק
חיה"א לא הצליח לתפעל שרייק
  איציק סיבוש   17/11/15 11:22
he.wikipedia.org חיה"א לא הצליח להגיע לאחוזי פגיעת טילי שרייק בוויטנאם, רחוק מכך! בעצם מדובר באפס אחוזי פגיעה בפעולה המתוארת, למרות שוויטנאם היוותה זירת לחימה סבוכה ומאתגרת בהרבה. גם זה נכתב ע"י מי שפוטר ממשרתו בחיה"א? בני פלד, בכלל, התנגד לנושא הטילים בין א"א או א"ק, והעדיף את כוונות הירי... מה תשובתך?
כתוב תגובה ל- איציק סיבוש
לאיציק
  מגיב ותיק   17/11/15 14:13
נושא השרייק בחה"א אינו קשור כלל לטענה כי פלד צמצם והגביל את הל"א בחה"א.
אני מכיר אישית את המבצע המדובר בויקיפדיה (מבצע טוסטר) ואי הצלחת השרייק שם כלל אינה נוגעת לנושא שלנו. (היא בכלל נושא אחר שניתן לפרט אותו בהזדמנות אחרת)
מי שאולץ לפרוש מחה"א ע"י בני פלד (כיום אינו בין החיים ולכן לא אזכיר את שמו) הוציא דיבת פלד רעה מסיבות אישיות תוך הפצת דיסאינפורמציה.
ולהעדפותיו של פלד, פלד אכן התנגד לזרוק כספים על פרוייקטים שלא האמין בהם (לדוגמה החץ) ואת האידיאולוגיה שלו (ההגיונית מאוד לדעתי) אפשר לפרוס ולפרט ולהתווכח עמה, אבל שוב, זה לא הנושא עליו דברת, צמצום מערך הל"א.
בענין הל"א, ההיפך הוא הנכון, בימי פלד הל"א בחה"א התרחב ואפילו הוקמה יחידה חדשה, פרוייקטים כשלוניים ובלתי יעילים של אותו מפוטר נסגרו (אגב, בעקבות הסכמי הביניים עם מצריים - 1975) וטוב שכך היה.
כתוב תגובה ל- מגיב ותיק
ביטוח ופיננסים
אלבר רכב
מלונאות ונופש
בי פטנט פתרונות מיוחדים
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il