המדיה בימינו היא שיווק המוצר וברשתות החברתיות - מוצר רעיל
ערב יום הזיכרון לשואה הופעתי בפני קבוצה של חברת הייטק. במוקד השיחה עמדו הלקחים והציוויים של השואה בימינו ובמקומותינו כאן במדינה היהודית. הבעתי צער על שהלקחים לא הופקו והמדינה נמצאת באחד המשברים הערכיים שלה מאז הקמתה.
בחברה הסתפקו באיזו ידיעת כרוניקה ובה כמה פרטים על מה שעבר עלי בשואה. כשביקשו ממני לאשר את פרסום הידיעה באתר של החברה הערתי כי הקטע לפרסום רחוק משלקף את דברי. ראוי לציין כי הסקירה שלי התקבלה לא רק בהבנה מצד אנשי החברה - מאזיניי, רובם אנשים צעירים, אלא בהערכה ואף בהתלהבות. שכן דור זה אינו מסתפק בנראטיב הרשמי של יום הזיכרון שיש בו גם זילות השואה והשימוש בה לצרכים פוליטיים.
אם מדובר בלקחי השואה שקשורים במעשים כדי למנוע לא רק הישנותה אלא אירועים רבים שקדמו לשואה לעם היהודי כמיעוט בפזורה - זה סיפור אחר. בין היתר מדובר בתופעות שהיינו עדים להם ב-7 באוקטובר. אלה דברים שמדברים אל הדור הצעיר, שכן יש בו מעשים שחובה לעשותם כאן וגם בעולם.יש מקומות שבהם מיעוטים נרדפים עד כדי כליאת המונים או אף רצח המוני. שלא לדבר על אנטישמיות שהרימה את ראשה במערב ובראש וראשונה בארה"ב.
דברים אלה שהתייחסתי אליהם במהותם לא נראו למחלקת השיווק ולכן כל האירוע לא מצא ביטוי באתר של החברה. בכך אין כאן כל כוונה להטיל דופי לא באנשי הקשר שלי שהזמינו אותי לאירוע ולא באנשים או המנהלים שלהם, שאני משוכנע שהם ציבור ערכי מאוד ונכון להיות פעיל בזירה הזאת. ואפשר מאוד שגם בעלי החברה הם אנשים ערכיים מאוד.
אבל נראה כי מדיניות השיווק היא אוטונומית, ובין אם הצעד הוא הגיוני או לא - זאת מציאות. הרי בעצם העובדה שאירועים מסוג זה שבדרך כלל שייכים ליחסי ציבור או יחסי מדיה וחברה אינם קשורים בדובר שזה תפקידו אלא במחלקת השיווק - כבר אומרת את הכול. זאת רואה בכל סטייה קלה דבר שאינו עולה בקנה אחד עם הקונצנזוס השיווקי של החברה. הכל מסחרה. וככה סוחרים גם בנפש שלנו. עבדות של המאה ה-21.
לא הופתעתי כאשר בעקבות מפגש אחר שלי עם חבורה צעירה ומגוונת קבלתי משוב מאדם שהוא יזם בולט, הומניסט גדול ומי שהיה טייס קרב ומפקד עטור אותות ותהילה. וככה הוא כתב לי בין היתר: "צעירים שמתמודדים עם מבול התחושות המבלבל, בתוך אוקינוס סוער של תקשורת הממוקדת להשפיע על המודע ועל תת-המודע. מצב שבו לא ברור איך לקבל החלטות, איך לקבוע עדיפויות, כאשר אפילו המצפן משתגע מחסימות ה-GPS. תודה על ההנחיה הבהירה בדרך הפתלתלה".
לכן אל לקחי השואה יש להוסיף לקח חשוב והוא ולהשקיע מרץ וכל המשאבים לרבות ממון כדי להתמודד עם אותם ערוצי רשע ורעל שמאיימים על קיומנו כחברה חופשית. ואם צריך לשווק את המשימה והאתגר הזה - נשווק אותם.