|
|
מצטיידת במטוסים להרחבת הפעילות
|
|
|
|
|
הממשלה אישרה (יום א', 27,1.08) את הצעתו של שר התחבורה, שאול מופז, לשינויים מהותיים בענף התעופה בישראל - ובעיקר בכל הקשור לחברות הישראליות - שבראשן אל-על.
ההחלטה מתייחסת להעלאת ההשתתפות הממשלתית במימון הוצאות הביטחון של אל-על ושל ארקיע וישראייר. בתמורה לכך הסכימה הנהלת אל-על לוותר על הבלעדיות שהיתה לה בקווים הסדירים הבינלאומיים - והעדיפות על ארקיע וישראייר. הבלעדיות הוענקה לה מטעם המדינה בעת הכנת התשקיף לקראת ההפרטה בשנת 2003.
שר האוצר, רוני בר-און, התנגד להחלטה - ככל הנראה עקב העלויות הנוספות הנופלות על תקציב המדינה. שני שרים נמנעו ולא הצביעו - שר החקלאות שלום שמחון והשרה רוחמה אברהם.
מהפכה של ממש
הנהלת אל-על הגיעה עתה למסקנה, כי העלאת המימון הממשלתי תפצה אותה על איבוד השווקים כתוצאה מכניסת ארקיע וישראייר לפעילות בהם בטיסות סדירות. מופז מגדיר את השינוי כ"מהפכה של ממש", ואף "יום חג לצרכן הישראלי ולתעופה הישראלית". לדבריו, כתוצאה מהמהלך יירדו מחירי כרטיסי הטיסה ויגדלו מספר הטיסות והיעדים. "כל אזרח בישראל ייהנה מפירות הרפורמה", הוסיף השר.
מופז הציג לממשלה הצעת החלטה להעלאת השתתפות המדינה בהוצאות הביטחון של חברות התעופה הישראליות - בעלות נוספת של כ-30 מיליון דולר - לכ-80 מיליון דולר בשנה. רוב התקציב הוא לאל-על, החברה הישראלית הגדולה ביותר. רוב שרי ממשלה תמכו בהצעה. מופז הציג את התנאים הייחודיים של התעופה בישראל, ואמר כי הם מחייבים את ממשלת ישראל לאפשר לחברות התעופה הישראליות תנאי תחרות הוגנים. לדעתו, השלב הראשון בפתיחת השמיים חייב להיות השתתפות בהוצאות הביטחון.
הסכמות עם אל-על לאחר חודשים
"לאחר חודשים ארוכים של תיאום בין כל הגורמים", אומר השר, "עלה בידינו להגיע להסכמות עם חברת אל-על, המבטלות את הבלעדיות שלה כמוביל נקוב למרבית יעדי הטיסות הפופולריים - וכך יתאפשר לחברות התעופה האחרות, ישראייר וארקיע, להתחרות עם אל-על בטיסות ליעדים אלה. ארקיע דורשת מזה תקופה לקבל יעדים סדירים, כולל בצפון אמריקה ואירופה, וישראייר מעוניינת להתפתח בטיסות הסדירות לאירופה ולשאר היעדים, ובעיקר לבריטניה. עד כה, העבירה המדינה לחברות אלה יעדים סדירים ואף עלובים מבחינה מסחרית, כגון במזרח אירופה.
"זוהי רפורמה בסדר גודל חסר תקדים - שתשנה מקצה לקצה את ענף התעופה בישראל. היא תביא לכניסת מפעילים חדשים, לירידת מחירים של כרטיסי הטיסה לאזרחי ישראל ולתיירים הבאים בשעריה, ולהגדלת החשיפה של מדינת ישראל כיעד תיירותי. זהו מהלך שייטיב עם התעופה הישראלית, המשק הישראלי ובעיקר, עם האזרח הישראלי". מנכ"ל משרד התחבורה, גדעון סיטרמן, מוסיף כי האיחוד האירופאי הביע את תמיכתו במהלך, וציין כי בימים אלה נערך משא-ומתן מול האיחוד - במטרה לקבוע מדיניות והסכמי תעופה חדשים".
אל-על: ההחלטה תאפשר התמודדות עם החברות הזרות
אל-על מסרה כי "מברכת על החלטת הממשלה לפיה תורחב מדיניות פתיחת השמיים לתחרות - תוך הגדלת מימון הוצאות הביטחון לחברות התעופה הישראליות ל-80%". לדבריה היא "דגלה מאז ומעולם בתחרות שווה והוגנת, כל עוד נלקחים בחשבון התנאים המיוחדים של התעופה הישראלית. החלטת הממשלה תאפשר לחברות התעופה הישראליות להתמודד עם הרחבת היצע המושבים והגברת התחרות עם החברות הזרות.
"הלכה למעשה, פועלת אל-על בשוק תחרותי מיום הפרטתה ובמיוחד במהלך השנתיים האחרונות, במהלכן פועלת ממשלת ישראל ומיישמת את מדיניות השמיים הפתוחים. כך שמאז אפריל 2006 היצע המושבים של החברות הזרות גדל בכ-45%. החברה מצפה מהממשלה לסייע לחברות התעופה הישראליות בהגדלת היצע היעדים הישירים, בהפעלת טיסות, קבלת אישורי נחיתה ביעדים השונים - ותמיכה מול רשויות התעופה הזרות על-מנת לאפשר התמודדות בתנאים שווים".