|   15:07:40
  יפעת גדות  
עיתונאית עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

דוח אנטישמיות בעולם

האנטישמיות - מסתתרת גם בתוכנו

האנטישמיות וההשוואה לשואה נובעת מבורות עמוקה, בייחוד בדורות הצעירים, ביחס לשואה ולייחודיותה, וביחס להיסטוריה ולהווה של המזרח התיכון בני נוער ואנשי שמאל המחפשים דרך לתיקון עולם וסמל של רוע להילחם בו והתעמולה המוסלמית המשתמשת בדמות היהודי רוצח הילדים מסייעים להפיכת אנטי-ציונות לאנטישמיות
20/04/2009  |   יפעת גדות   |   חדשות   |   שואה וגבורה   |   תגובות
אין גבול לאנטישמיות [צילום: AP]

   מאיה שני
סקר: אנטישמיות בקרב בני נוער בגרמניה

   עידן יוסף
אנטישמיות: ראש חזיר נוטף דם בבית עלמין

חודש ינואר של שנת 2009 היה חודש יוצא דופן. מיד עם תחילת מבצע "עופרת יצוקה" ברצועת עזה, ב-27.12.08, החל גל של פעילות אנטישמית ברחבי העולם. גל זה היה מורכב הן מאירועים אלימים (כמו התקפות פיזיות של צעירים ומבוגרים, הצתת בתי-כנסת, חילול בתי קברות, השחתת רכוש ומצבות לזכר השואה) והן מביטויים מילוליים וחזותיים (כמו עלבונות, איומים, קריקטורות והפגנות סוערות).

כך עולה מדוח מצב האנטישמיות בעולם שמפרסמת אוניברסיטת תל אביב.

רוב האירועים והתגובות שיקפו מוטיבים אנטישמיים קודמים וידועים, אך הם היו קיצוניים, אינטנסיביים וקולניים יותר מבעבר. פעילים וארגונים מוסלמיים בעולם, ובמיוחד הרדיקלים שביניהם, הפגינו רמה גבוהה של ארגון עצמי, והיו הרוח החיה מאחורי ההפגנות, שנערכו בעיקר יחד עם אנשי שמאל ופעילי זכויות אדם ובמידה פחותה עם חוגי ימין קיצוני. גם יהודים וישראלים לשעבר נטלו חלק בהפגנות אלה, במיוחד בארצות הברית.

יש להדגיש שהמספרים המדויקים של הפעילות האלימה עדיין לא נאספו וסוכמו, אך קהילות יהודיות וגופי מעקב וניתוח כבר הצביעו על עלייה חדה בכל סוגי האלימות. באנגליה, למשל, נספרו עד כה על-ידי הקהילה מעל 250 אירועים מכל הסוגים שאירעו במהלך ינואר, בהשוואה ל-35 בתקופה המקבילה בשנת 2008. מן הנתונים שהגיעו אלינו עד כה, ניתן להניח שכאלף ביטויים ואירועים אנטישמיים מכל הסוגים נשמעו והתרחשו בינואר 2009 בעולם כולו.

מספרם של המקרים האלימים (כולל חילולי בתי קברות ומצבות, שימוש בנשק והתקפות של אנשים) היה כ-90, פי שלושה ממספרם בינואר 2008. בפברואר ובמרס 2009 הייתה ירידה חדה במספר האירועים האלימים והם היו פחותים בהרבה מאלה של אותם חודשים ב-2008, אך האינטנסיביות והקיצוניות של הביטויים המילוליים והחזותיים, והזעם המופנה כלפי ישראל וכלפי יהודים לא שככו. תופעה דומה הייתה גם במלחמת לבנון השנייה: עלייה חדה וירידה אחר-כך, אם כי איטית יותר מזו הנוכחית.

מגמה כללית של עלייה

אין ספק איפוא, שאנטי-ציונות נוסח 2009 המתבטאת בשנאה ובמינון מפחידים, ומשמשת גורם מלכד לקבוצות מגוונות, משקפת אנטישמיות, וביטוייה שונים באופיים ממחאות אחרות נגד ארצות ועמים אחרים הנמצאים במצב של עימות או מלחמה. ניתוח מגמות האנטישמיות בתחילת 2009 מעיד שהיא תוצאה של שילוב בין אינטרסים מוסלמיים, חיפוש של נוער ופעילי שמאל אחרי סיסמה ודגל ואנטישמיות קלאסית.

בשנת 2008 נמשכו מגמות קודמות של המשכיות מסוימת באנטישמיות האלימה, ואפילו ירידה של כ-11 אחוזים לעומת 2007, בייחוד באוסטרליה, קנדה, ובריטניה, וזה בניגוד לבלגיה, ארצות-הברית, הונגריה, איטליה וליטא שבהן נרשמה עלייה תלולה בשנת 2008.

המשבר הכלכלי שהחל בקיץ הביא לתגובות אנטי-יהודיות, במיוחד במזרח אירופה ובעולם הערבי, אך לא הביא לעלייה באלימות. בסך-הכל אירעו כ-560 אירועים אלימים ב-2008 לעומת 632 ב-2007. חלה ירידה ניכרת בוונדליזם ובשימוש בכלי נשק, אולי כתוצאה מחשש מפעולות טרור בכלל, ואילו יתר צורות האלימות, כמו הצתות, נשארו באותה רמה. לעומת זאת חלה עלייה תלולה באיומים, בעלבונות, בגראפיטי ובשימוש בסיסמאות, עד כמה שאפשר לכמת אותם, והם מעידים על האווירה הקשה. נספרו פחות התקפות פיזיות על אנשים (כ-170 מקרים לעומת 255), ואילו התקפות על בתי ספר, בתי כנסת, בתי קברות, מרכזים קהילתיים, אתרי הנצחה ורכוש פרטי נשארו פחות או יותר באותה רמה.

צוות המכון, שניתח את התפתחות האירועים האנטישמיים בשני העשורים האחרונים, מבקש להדגיש שלמרות שמספר האירועים האנטישמיים האלימים הגיע ליציבות מסוימת בין 2005 ל-2008, ולעיתים גם ירד (כמו למשל ב-2005 לעומת 2004 וב-2008 לעומת 2007), המספרים בשנות האלפיים עדיין גבוהים בהרבה משהיו בשנות ה-90 של המאה הקודמת, כך שהמגמה הכללית היא של עלייה.

מגן דוד = צלב קרס
בורות עמוקה של הדורות הצעירים [AP]

הנושא המשותף לביטויים האנטישמיים מתחילת 2009 אינו האנטישמיות הקלאסית אלא השימוש בשואה ככלי פוליטי נגד ישראל והקהילות היהודיות באמצעות השוואה ביניהם לבין הנאצים, השוואה שהפכה לאקסיומה ממש: מגן דוד=צלב קרס. לנאצים אין זכות קיום, ומכאן שגם לישראל לא.

השוואה זו פשטה עקב בורות עמוקה, בייחוד בדורות הצעירים, ביחס לשואה ולייחודיותה, וביחס להיסטוריה ולהווה של המזרח התיכון; זיכרון השואה שמעיק עדיין ובמקביל ניכרת עייפות ממנו; בני נוער ואנשי שמאל המחפשים דרך לתיקון עולם וסמל של רוע להילחם בו; והתעמולה המוסלמית המשתמשת בדמות היהודי רוצח הילדים, דמות המקרינה אלימות ואכזריות משחר בריאתה, מסייעת להפיכת אנטי-ציונות לאנטישמיות.

השאלות המטרידות בהקשר זה הן מדוע החל גל זה של אנטישמיות באופן מיידי כל-כך, כאילו חיכו להזדמנות להפעיל הכנות קודמות, ומדוע תפסה המשוואה הנתעבת לנאצים באופן כולל כל-כך, כשהיא מלווה לעתים בזעקות "מוות ליהודים" ו"יהודים לגז".

ראשית, יש אומנם עניין רב וגובר בין לא-יהודים בעיקר במערב, בשואה, בגורמיה ובהשלכותיה, אך תהליך זה מתרחש במקביל ולא בניגוד לזיכרונה המעיק של השואה כפשע שבוצע על פני כל אירופה, פשע במימדים קולוסאליים. זיכרון מעיק זה גורם לאחרונה לעייפות מן העם היהודי המקרין תמיד את דמות הקורבן הנצחי, וזה למרות שטרגדיות אחרות רבות התרחשו גם במלחמת העולם השנייה וגם לאחריה. ההשוואה מאפשרת לפרוק את האשמה מעל צווארה של אירופה ולתלות אותה על זה של ישראל והקהילות היהודיות, והתחושה שנותנים ההפגנות והשלטים של היום היא שזה נעשה בהרגשה של הקלה רבתי, בייחוד באירופה שעברה את מלחמת העולם השנייה.

על כך יש להוסיף בורות בקרב הדורות הצעירים יותר שאינם יודעים מה הייתה השואה ובמה היא מתייחדת, ויש להם ידיעה מעורפלת בלבד עליה, כעל רצח שהתרחש לפני עשורים רבים, והוא דומה למקרי רצח אחרים שאירעו מאז. מכאן קצרה הדרך להסכמה ולהזדהות עם המשוואה.

מפגש בין אינטרסים מוסלמיים לפעילים מחפשי דרך
ישראלים צועקים: "אנחנו חמאס" [צילום: AP]

כ-20 מיליון מוסלמים חיים היום במרכז ובמערב אירופה, וההשוואה שהם מפיצים בין יהודים לנאצים משרתת את הרדיקלים שביניהם ככלי פוליטי נגד קיומה של המדינה ולשם החלשת תומכיה, וכאמצעי נוסף לחיזוק זהות מוסלמית סביב מטרה משותפת. קולות המחאה נגד ההשוואה או נגד הקריאות להרוג יהודים היו חלשים ומעטים: הדמוקרטיה המערבית נקרעת בין ערכיה הליברליים, הכוללים גם תקינות פוליטית, לבין דאגה גוברת שנוכחותם הגוברת של מהגרים בכל שטחי החיים תצא מכלל שליטה.

בני נוער, במיוחד בשמאל, המחפשים כיוון ואידיאל, רצוי אנטי-ממסדיים, צועדים ברחובות, כפייה לצווארם, צועקים "אנחנו חמאס", מזדהים עם הפלשתינים שהם הקורבן של ימינו, ומגיבים באופן שונה מזה שנהגו ביחס לכל יתר הטרגדיות והעימותים, סודאן ודארפור וטיבט וצ'צ'ניה וקוסובו, שלא הצליחו להוציא אותם כך לרחובות.

הייתה כאן ככל הנראה נקודת מפגש בין אינטרסים מוסלמיים, נוער ופעילים מחפשי דרך ואנטישמיות קלאסית, שהחלה את הגל בראשית 2009.

הגל הנוכחי ביטל סופית את ההבחנה ששררה בעשורים הראשונים למדינה בין ישראלים ליהודים, שנחשבו אז לציבורים שונים, כל אחד בעל תכונות משלו, הבחנה שהתמוססה בהדרגה גם מצד ישראל, עם התחזקות הקשרים בינה לבין קהילות יהודיות. הביטול מאפשר העברת תכונותיהם כביכול של היהודים אל מדינתם. העלילה של רצח ישו התגלגלה בעלילת הדם של ימי הביניים שהציגה ילדים על צלב, והיא מתורגמת בימינו בהצלחה על-ידי התעמולה הערבית לפגיעה מכוונת של ישראל בילדים.

דמויות של ילדים פלשתינים על צלב הן דימוי הנקלט מיד בעיניים נוצריות. בקריקטורות מופיע הישראלי לרוב בדמותו של יהודי אורתודוקסי עבדקן, חמדן וצמא דם, וגם דימוי זה קושר את ימינו לעבר, ומראה המשכיות דתית היסטורית.

כבר במלחמת לבנון השנייה הועלתה הטענה כי האלימות טבועה ביהודים עוד מימי התנ"ך, ואלוהים, אל קנא ונוקם, הוא שהטביע אותה בהם. דמות זו ותכונותיה, כביכול, גורמת לאנשים הרואים עצמם כהגונים, וחפצים בתקינות פוליטית ואקדמית, לראות בהוקעה של יהודים וישראלים מעשה מוסרי. רבים מן המוקיעים והמפגינים מתקוממים כאשר מאשימים אותם באנטישמיות, וטוענים שהם אינם אלא אנטי-ציונים.

תאריך:  20/04/2009   |   עודכן:  20/04/2009
יפעת גדות
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
האנטישמיות - מסתתרת גם בתוכנו
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
המסחר בעולם נפתח היום בירידות שערים ומשך גם את הבורסה בתל אביב ליום שני רצוף של ירידות. את הירידות בבורסה הובילה גם היום מניית אפריקה ישראל, שמשכה את מדד הנדל"ן למטה. אליהן הצטרפו גם מניות הבנקים.
20/04/2009  |  יובל מעוז  |   חדשות
בכל שנה, כמיליון בני אדם מבצעים התאבדות, המהווה 1.5% מכל מקרי המוות בעולם - כך על-פי נתונים שפרסמו חוקרים, שגילו גם כי שיעור התאבדות שונה במידה רבה בין מדינות ואזורים בעולם.
20/04/2009  |  יפעת גדות  |   חדשות
המיתון לא מורגש בייבוא הטקסטיל מסין. בשנת 2008 גדל יבוא מוצרי ההלבשה מסין ב-25% לעומת השנה שקדמה לה והוא הסתכם בכ-513 מיליון דולרים. סך-הכל מדובר בייבוא לארץ של כ-276 מיליון פריטי לבוש. כך מסר (יום ב', 20.4.09) רמזי גבאי, יו"ר איגוד תעשיות הטקסטיל והאופנה בהתאחדות התעשיינים.
20/04/2009  |  עופר וולפסון  |   חדשות
רכבת נוסעים שנסעה ביום שני שעבר מבאר שבע לדימונה כמעט והתנגשה בלוחות בטון שהונחו על מסילת הרכבת במסלול הנסיעה. נהג הקטר הצליח להבחין ברגע האחרון בלוחות הבטון והספיק לבלום את הרכבת שנשאה מאות נוסעים.
20/04/2009  |  איציק וולף  |   חדשות
חמישה נוסעים נלקחו כבני ערובה בטיסה שהייתה מיועדת להגיע לקנדה בשדה תעופה בג'מייקה. כך דיווחה רשת CNN באתר האינטרנט שלה הבוקר (יום ב', 20.4.09).
20/04/2009  |  יפעת גדות  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il