|   15:07:40
  יואב יצחק  
מו"ל ועורך ראשי News1
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
[צילום: AP]

חשיפה ב-News1:

מהלך חשאי של נתניהו ונאמן: <br>יועץ יקבל מסמכויות היועמ"ש

ימים ספורים לפני כניסת וינשטיין לתפקיד היועמ"ש מבוצע מחטף: ממונה יועץ משפטי חדש למזכירות הממשלה שיתן לממשלה ולוועדותיה ייעוץ משפטי שוטף וישתתף בישיבות הממשלה המהלך מבוצע תוך שיתוף פעולה בין נתניהו לנאמן הולנדר אישר תקן לתפקיד מזוז אישר המינוי אך סיכל ההצעה שישמש מחליף היועמ"ש בהעדרו
25/01/2010  |   יואב יצחק   |   חדשות   |   בחירת יועמ''ש   |   תגובות
הולנדר. אישר המינוי [צילום: פלאש 90]

חשיפה ב-News1: ראש הממשלה בנימין נתניהו, תוך שיתוף פעולה עם שר המשפטים יעקב נאמן, עומד למנות יועץ משפטי למזכירות הממשלה - תפקיד שאינו קיים כיום - ולמסור בידיו חלק ניכר מהתפקידים המוחזקים כיום בידי היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז. בכך מממשים נתניהו ונאמן את כוונתם המקורית: לפצל חלק מהסמכויות, כך שהממשלה תקבל, באמצעות מזכירות הממשלה, ייעוץ שוטף וצמוד. מזכיר הממשלה צבי האוזר אמר בתגובה, כי המינוי הינו הכרחי כדי לאפשר למזכירות הממשלה לקבל ייעוץ שוטף וצמוד.

המינוי שכבר אושר לביצוע על-ידי נציב שירות המדינה שמואל הולנדר והיועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, יבוצע בנוהל הרגיל של בחירת יועץ משפטי למשרד ממשלתי או יחידת סמך. מזוז לא יכול היה לטרפד מהלך זה - למרות התנגדותו העקרונית ומאבקו למניעת פיצול סמכויות היועמ"ש - שכן המינוי מבוצע באופן המצוי בסמכויות הממשלה, ובלא צורך בחקיקה. הדיונים בנושא בוצעו בימים אלה בחשאי, בין היתר כדי להציב את היועמ"ש הנכנס, יהודה וינשטיין, בפני עובדות מוגמרות. יודגש, כי מזוז אישר מסירת הסמכויות הרשומות בהמשך לידי היועץ למזכירות הממשלה, אך התנה זאת בכך שהיועץ למזכירות הממשלה יהא כפוף משפטית ליועץ המשפטי לממשלה.

ל-News1 נודע, כי הכוונה להקנות ליועץ שימונה סמכויות כמחליפו וכממלא-מקומו של היועץ המשפטי לממשלה בישיבות הממשלה, סוכלה ברגע האחרון על-ידי מזוז. עם זאת, מזוז, המנגד כידוע לפיצול סמכויות היועמ"ש, קבע בחוות דעתו כי כאשר הממשלה נזקקת לחוות דעת היועץ המשפטי לממשלה, זו תינתן על-ידו גם אם נעדר היועמ"ש מאותה ישיבה, או על-ידי המישנה ליועמ"ש.

נודע עוד, כי המינוי - המבוצע לפי בקשה רשמית שהגיש מזכיר הממשלה, צבי האוזר, מבוצע תוך עקיפת מנכ"ל משרד ראש הממשלה, אייל גבאי. זה האחרון מתנגד בתוקף למינוי יועמ"ש שלא יהא כפוף מינהלית למנכ"ל, כפיפות הקיימת בכל משרדי הממשלה.

תפקידיו של היועץ החדש
האוזר. מחטף? [צילום: פלאש 90]

בפניית האוזר אל נציב שירות המדינה הוא מונה, אחת לאחת, את התפקידים שיוטלו על היועץ החדש שימונה. עולה מכך, כי היועץ יעסוק בפועל, ובאופן שוטף, בחלק ניכר מהתפקידים אותם מילא היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, והמישנים שעימו. בפנייתו להולנדר מגדיר האוזר את התפקידים:

  • ישיבות ממשלה – בדיקת הצעות ההחלטה המועברות לישיבות הממשלה והשתתפות בישיבות הממשלה, תוך מתן מענה מיידי לשינויים בנוסח החלטות ממשלה, כזרועו הארוכה של היועץ המשפטי לממשלה בישיבות הממשלה. אפשר שהיועץ המשפטי למזכירות הממשלה ישתתף בישיבה אצל היועץ המשפטי לממשלה במסגרתה נבחן סדר יום של הממשלה.

  • ועדות שרים – בדיקת כל הצעות ההחלטה המועברות לוועדות השרים; השתתפות דרך קבע בכל ישיבות וועדות השרים ומתן מענה מיידי לשאלות משפטיות העולות בוועדות השרים.

  • ייעוץ משפטי שוטף למזכיר הממשלה ולמזכירות הממשלה – מענה לתכתובות משפטיות; טיפול וליווי עתירות שמלוות על-ידי מזכיר הממשלה; ייצוג מזכירות הממשלה בפורומים משפטיים במשרדי הממשלה, יחידות הסמך, רשויות הביטחון והכנסת; שמירת נורמות עבודה מחייבות בהתאם להוראות החוק, התקשי"ר וכללי המנהל התקין; ליווי פעילות מזכירות הממשלה בהתקשרויות מול נותני שירותים חיצוניים.

הנה כי כן: על-פי תפקידיו הנ"ל, יהפוך בפועל היועץ שימונה לאחד האישים החזקים בממשל בישראל. בידי היועמ"ש הנכנס, יהודה וינשטיין, יוותרו אומנם סמכויות האכיפה בתחום הפלילי, אך חלקו בהחלטות הממשלה ובעבודתה ייפחת מאוד.

נתניהו ונאמן יזמו, מזוז אישר
מזוז. אישר [צילום: פלאש 90]

המהלך הזה נעשה ימים ספורים לפני כניסתו של יהודה וינשטיין לתפקיד היועץ המשפטי לממשלה (1.2.10), ובלא תיאום עימו. המינוי כבר אושר בידי נציב שירות המדינה והיועץ המשפטי לממשלה, ותוך זמן קצר יובא לידיעת הממשלה ולאישורה.

בדרך זו עומדת הממשלה לפצל את תפקיד היועץ המשפטי לממשלה. הייעוץ בפועל לממשלה ולוועדות השרים יבוצע באופן שוטף על-ידי יועץ חדש, שיהיה אומנם כפוף (מינהלית) למזכיר הממשלה וליועץ המשפטי לממשלה (משפטית), אך בפועל יפעל באופן עצמאי. היועץ החדש ייתן ייעוץ בכל הנושאים הנוגעים לעבודת הממשלה, הצעות-החלטה ודיונים מקצועיים. בידי היועץ המשפטי לממשלה יוותרו זכויות ההכרעה, ככל שחוות דעתו תידרש - אם בכלל.

נודע, כי המהלך הגדול הזה מבוצע תוך תיאום בין כמה גורמים: ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר המשפטים יעקב נאמן, ומזכיר הממשלה צבי האוזר. נציב שירות המדינה, שמואל הולנדר, נתן את ברכתו למהלך ואף אישר תקן חדש. הולנדר פעל במהירות ותוך כמה ימים אישר את הקמת תקן שלא היה קודם לכן. היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, שחוות דעתו נתבקשה, אישר את התקן ואת המינוי שיבוצע וזאת בכפוף למגבלות שהציב.

וינשטיין - סיכול ממוקד
וינשטיין, סיכול ממוקד [צילום: פלאש 90]

המהלך הגדול נתפש עתה כסיכול ממוקד ליועץ המשפטי החדש, יהודה וינשטיין, וכאיום על מעמדם של היועצים המשפטיים במשרדי הממשלה השונים. כמו-כן נתפס הדבר כמימוש הכוונה לפצל בפועל את תפקיד היועץ המשפטי לממשלה, כך שהיועמ"ש הנכנס יהודה וינשטיין יעסוק בפלילים ויתמקד בתפקידו כתובע הכללי, והיועמ"ש החדש שימונה למזכירות הממשלה יעסוק בפועל במתן ייעוץ שוטף לממשלה ולשריה.

נודע, כי הדבר מעורר התנגדות רבה בקרבם. היועץ המשפטי למשרד הביטחון, עו"ד אחז בן-ארי, העומד בראש פורום היועצים המשפטיים, פנה אל היועמ"ש מזוז וביקש לסכל את המינוי.

בפנייתו למזוז, כתב בן-ארי כי בקשת מזכיר הממשלה נדונה בפורום יועמ"שים, ו"הוחלט לבקש ממך שלא לאשר את הבקשה לנתק את הייעוץ המשפטי למזכירות הממשלה מהלשכה המשפטית של משרד ראש הממשלה. הטעם לכך הוא פורמאלי בעיקרו: כל זמן שמזכירות הממשלה מהווה חלק אינטגראלי של משרד ראה"מ, אין מקום לסטות מן הכלל שיועמ"ש המשרד אחראי לכל יחידות המשרד. עם כל החשיבות שיש למזכירות המשלה, עדיין יש לא מעט יחידות משרדיות גדולות בתוך המשרדים העשויים ללכת בעקבות דוגמה כזו ולדרוש אף הן הינתקות מיועמ"ש המשרד הנוגע בדבר. על-כן, אם מאשרים משפטן בכיר למזכירות הממשלה זה בסדר, ובתנאי שיוכפף ליועמ"ש המשרד".

גורמים בכירים להם נודע הדבר הביעו מורת רוח מהתנהלות מזוז והולנדר. לטענתם, מזוז, הפורש בעוד ימים ספורים, מצא לנכון בימיו האחרונים לשתף פעולה בעניין, בעוד שבעניינים חשובים יותר לא יספיק כנראה לטפל.

גם הולנדר, המכהן 13 שנה בתפקידו (דבר חסר תקדים), מצא לנכון לאשר תקן - בלא שהמתין ליועמ"ש החדש. הולנדר עומד לפרוש כנראה בעוד חצי שנה עקב ההחלטה על קציבת כהונה, והוא תלוי ברצונם הטוב של האוזר ונתניהו אם יבקש לקבל תפקיד חדש בסקטור הציבורי.

מכתבו של מזוז - ההחלטה, המגבלות

היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, אישר כאמור את הבקשה למנות יועץ משפטי למזכירות הממשלה. להלן החלטתו והמגבלות שקבע (ציטוט):

1. אין לי התנגדות ליצירת משרה של יועץ משפטי למזכירות הממשלה.

2. עם אישור המשרה ע"י הנציבות והאוצר, לפי הצורך, דינו, של היועץ המשפטי למזכירות הממשלה מבחינת כפיפות מקצועית, יהא כדין יועץ משפטי של משרד או יחידת-סמך, היינו - כפופות מקצועית ליועץ המשפטי לממשלה ולמשנים הפועלים מטעמו.

3. איני רואה מקום להתייחס פרטנית לתאור התפקידים של היועץ המשפטי למזכירות הממשלה שבמכתבך לנציב, אף שהאמור שם אינו מקובל עלי בחלקו, ויש בו אי-בהירויות שונות.

אין כל צורך להגדיר באופן פרטני את תפקידי היועץ המשפטי המיועד, שכן יחול עליו העיקרון הכללי, לפיו תפקידו של היועץ המשפטי תחום לתחומי פעילותו, תפקידיו וסמכויותיו של המשרד או הגוף בו הוא משרת, ובמסגרת זו עליו לתת שירותים משפטיים, כמקובל בנוגע לכל יועץ משפטי במשרד או ביחידה אחרת.

4. ככלל, כאמור, תפקידו של היועץ המשפטי למזכירות הממשלה הוא לתת ייעוץ משפטי שוטף למזכיר הממשלה ולמזכירות הממשלה, בנושאים שהם בסמכות ואחריות המזכיר והמזכירות. עם זאת אבקש להבהיר שני אלה:

  • א. פשיטא שהיועץ המשפטי למזכירות הממשלה לא ישמש כמחליפו או כממלא-מקומו של היועץ המשפטי לממשלה, בישיבות הממשלה. כאשר הממשלה נדרשת לקבלת חוו"ד היועץ המשפטי לממשלה, זו תינתן על ידו, גם אם נעדר מאותה ישיבה, או על-ידי מי שהוא קבע לכך (בדר"כ המשנה ליועץ הרלוונטי).

    תפקיד היועץ המשפטי למזכירות הממשלה בישיבות הממשלה הוא לסייע בידי מזכיר הממשלה בתפקידיו. למען הסר ספק, אין זה מתפקידו וסמכותו לבקר את חוות-הדעת המשפטית של משרדי הממשלה הנלוות להצעות ההחלטה לממשלה.

    ב. באשר לוועדות השרים - ועדות השרים, ובעיקר המרכזיות שבהן, עוסקות ככלל בנושאים שהם בתחומי פעילותם וסמכותם של משרדי הממשלה, להם יש כמובן יועצים משפטיים. ככלל, ראוי כי הייעוץ המשפטי לועדות השרים יינתן ע"י היועץ המשפטי של המשרד שעניינו נדון בפני הוועדה.

    עם זאת, מקובל עלי כי היועץ המשפטי למזכירות הממשלה ישמש מעין יועץ משפטי שיורי לועדות שרים, בעיקר בתחומים ונושאים שאינם באחריותו הקונקרטית של משרד ממשלתי".

צבי האוזר: המינוי הכרחי

מזכיר הממשלה, צבי האוזר, מסר בתגובה את הדברים שלהלן (ציטוט):

מדובר בהקצת יועץ משפטי ייעודי במזכירות הממשלה, שייתן שירות קבוע לצורכי מזכירות הממשלה ומזכיר הממשלה, במקום שירות שניתן על-ידי עורכי דין שאינם קבועים, לפי סדר עדיפויות של לשכת היועץ המשפטי במשרד ראש הממשלה.

השינוי הארגוני הזה נעשה תוך התייעצות ובהסכמה של היועץ המשפטי לממשלה מני מזוז ונציב שירות המדינה שמואל הולנדר. אין בפונקציות שימלא היועץ החדש משום פונקציות שיילקחו מצוות היועץ המשפטי לממשלה או מהיועצים המשפטיים של משרדי הממשלה.

בדומה ליועץ משפטי ייעודי שיש לנציבות שירות המדינה, וליחידות סמך במשרד ראש הממשלה ובמשרדים אחרים, בקשתי הייתה למנות יועץ משפטי ייעודי למזכירות הממשלה, שתפקידיה ייחודיים והיא יחידה שאמונה ליתן שירות לכל משרדי הממשלה ולא רק למשרד ראש הממשלה.

תאריך:  25/01/2010   |   עודכן:  26/01/2010
יואב יצחק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מהלך חשאי של נתניהו ונאמן: יועץ יקבל מסמכויות היועמ"ש
תגובות  [ 16 ] מוצגות   [ 16 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
פלופי
25/01/10 17:12
2
יועץ משפטי במשרד
25/01/10 17:43
3
קורא ותיק
25/01/10 17:53
4
הוגי הרעיון
25/01/10 18:35
5
אין על ביביטריק
25/01/10 22:05
6
הלאה כנופיית בג"צ
25/01/10 22:28
7
ע.ג2
25/01/10 23:07
8
א מ רול
25/01/10 23:39
9
אמתי
26/01/10 00:03
10
דדדד
26/01/10 00:03
11
יבין
26/01/10 01:31
12
elik_1
26/01/10 05:37
13
אליהו חיים
26/01/10 08:56
14
br99
26/01/10 16:25
15
שולץ
26/01/10 17:42
16
רותם1
3/03/10 05:37
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
תרומת פעילות תחום ה-ISP לשווי חברת הכבלים הוט מסתכמת בתוספת לשווי בשיעור של כ-6% בלבד. כך עולה (יום ב', 25.1.10) מההערכה העולה מסקירה שפרסמה מחלקת המחקר במגדל שוקי הון.
25/01/2010  |  עופר וולפסון  |   חדשות
אווטאר: הממד החזותי המרשים ואוסף הפרדוקסים האידיאולוגיים הופכים את סרטו של ג'יימס קמרון לאירוע קולנועי המסכם את הרגע ההיסטורי הנוכחי וחושף את חוסנה ומגבלותיה של התרבות הפופולרית כולה.
25/01/2010  |  אורי קליין  |   חדשות
שרה נתניהו, רעיית ראש הממשלה בנימין נתניהו, הגישה תביעת דיבה נגד עיתון מעריב, נגד העיתונאי בן כספית ונגד עורך העיתון יואב צור (יום ב', 25.1.10). התביעה הוגשה בבית משפט השלום בירושלים.
25/01/2010  |  יואב יצחק  |   חדשות
סגנית יו"ר אמונה וראש אגף המשפחה, רינה וסרמן, נבחרה לעמוד בראש מועצת ארגוני הנשים בישראל. המועצה מאגדת את ייצוגם ופעילותם של למעלה מעשרה ארגוני הנשים הגדולים, וביניהם: ויצ"ו ונעמת, הדסה ישראל, נשות אורט, בנות ברית ועוד.
25/01/2010  |  סיון בראימן  |   חדשות
לצה"ל יש דרך חדשה לגיוס בני משפחות שכולות. אלוף משנה יאיר בן שלום, רמ"ח נפגעים באכ"א, הציג בפני ועדת חוץ וביטחון את הדרך החדשה לגיוסו של בן או בת למשפחה שכולה לשירות קרבי בצה"ל.
25/01/2010  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il