|
תחבורה ציבורית עושה רק טוב? לא תמיד [צילום: פלאש 90]
|
|
|
|
|
התפשטות של מערכת תחבורה ציבורית לתוך שכונה עירונית בפעם הראשונה עלולה, בחלק מהמקרים, להביא לעליית מחירי השכירות, בעקבות הגעתם לשכונה של דיירים אמידים יותר, המעדיפים לכשעצמם לנהוג מאשר להשתמש באותה תשתית חדשה.
זו המסקנה העולה השבוע (19.10.10) ממחקר שערך מרכז דוקאקיס למדיניות אורבנית ואזורית האמריקני, אשר מצא כי השקעות בתחבורה ציבורית עלולות במקרים מסוימים להעלות את ערך הנדל"ן באזורים עניים יותר, באופן שדוחק מחוץ לשכונה את דייריה המקוריים, הנחשבים למשתמשים העיקריים באותה תשתית, כיוון שהם אינם עומדים במחירים המאמירים.
כדי להתגבר על הבעיה, ממליצים החוקרים לקובעי המדיניות, לעשות שימוש בכלי תכנון המתואמים עם התושבים, ולעצב מדיניות שתמשוך משתמשים עיקריים ומשתמשים פוטנציאלים בתחבורה הציבורית לשכונות העשירות בתשתית תחבורתית ציבורית.
כדי למתן את העלייה במחירי השכירות, כל מדיניות דיור עתידית בשכונה צריכה לכלול סבסוד לרכישת נכס או אדמה, שימור הזכות לדיור נאות, ויצירת אזורים חדשים של דיור כזה.