יושב-ראש ועד העובדים של
רכבת ישראל, גילה אדרעי, הודיעה (יום ד', 2.11.11) למנכ"ל הרכבת ולחברי דירקטוריון חברת הרכבת, כי הוועד לא יסבול הצבעה על תוכנית הארגון-מחדש, מאחר שמדובר בהפרת הסטטוס-קוו הפוגעת ביחסי העבודה ומאחר שיישומו של נושא מרחיק-לכת מבלי שהנושא לובן עם הוועד מהווה ביזוי של פסיקת בית הדין לעבודה.
אדרעי רומזת כי יישום התוכנית יגרור מאבקים ארגונים שיפגעו בתדמית החברה ויגרמו לה נזק כלכלי.
ברכבת ישראל אומרים שטענותיה של אדרעי מופרכות לחלוטין וגובלות בדמגוגיה, וכי לאחר שהתוכנית תאושר עקרונית על-ידי דירקטוריון החברה, היא תובא לדיון מול נציגי העובדים. לדברי ההנהלה, אין כל תוכנית להפרטה, ולא תהיה כל פגיעה בעובדי הרכבת הקיימים – לא בשכרם ולא במקום עבודתם, אלא להפך. "צר לנו כי יו"ר הוועד ממשיכה להיות עסוקה בפלגנות, תוך הטעיית העובדים והציבור הרחב ותוך שימוש במונחים שאינם רלוונטיים למציאות, במקום לנהל מו"מ ענייני ולהביא לפתרון המחלוקות הקיימות ולשיפור שירותי הרכבת לטובת הציבור בישראל", לשון התגובה.
הארגון-מחדש
רק חודשיים בתפקיד, ואחרי שהודיע לשורת מנהלים ברכבת על סיום תפקידם, מציג (יום ד', 2.11.11) מנכ"ל רכבת ישראל החדש בעז צפריר בפני הדירקטוריון תוכנית לשינוי מבני ברכבת.
במסגרת השינוי, הוא מבקש לבצע ארגון-מחדש בהנהלת החברה, כאשר בין השאר מטרת התוכנית נועדה לבצע הפרדה בין הפעילות השוטפת של רכבת ישראל, שהיא ליבת הפעילות, לפעילות הפיתוח וכן להקים חברות-בנות למטענים, לפיתוח עסקי ולרכבות חשמליות.
ברעיון שמאחורי השינוי קיים היגיון, אולם ברכבת ישראל מודים כי הרעיון נולד ללא היוועצות קודמת בחברות יעוץ ולאחר שהמנכ"ל קרא חומר בנושא והתייעץ עם כמה אנשים סביבו...
עיקר השינוי הוא הקמת חטיבת פיתוח עסקי. ברכבת ישראל אומרים כי לכל התפקידים החדשים יהיו מכרזים, בכפוף להנחיית רשות החברות הממשלתיות. בכך למעשה דוחה הרכבת את הטענה כאילו מדובר בחטיבה שנתפרה במיוחד כדי לאפשר תפקיד הולם לממלאת-מקום סמנכ"ל הכספים הנוכחית, לליב ברעם אלקיים. ברעם אלקיים, מהאנשים החזקים ברכבת, חשבה להתפטר מאחר שלא הייתה יכולה להתמודד לתפקיד סמנכ"ל הכספים, בשל העובדה שאינה רואת חשבון.
סמכויות לאגף תשתיות
בשינוי החדש אין סמנכ"ל הפעלה מאחר שהראל אבן עוזב את תפקידו. התפקיד החדש יעברו סמכויות מתחום התנועה לאגף תשתיות, ואפשר שמי שיהיה בסופו של דבר בתפקיד הוא ירון רביד.
לדירקטוריון מוצגת תוכנית לביצוע הפרדה בין פעילות הפיתוח לפעילות השוטפת, באמצעות הכפפת כלל פעילות הפיתוח למשנה מנכ"ל לפיתוח וביצוע ארגון-מחדש בפעילות השוטפת, העוסקת בהפעלת רכבות נוסעים ובמתן שירות. במקביל, תקים רכבת ישראל חברות בנות למטענים ולפיתוח עסקי.
צפריר צופה כי המהלכים האחרונים יחזקו את חברת רכבת ישראל ויצרו עבורה את הבסיס הארגוני והמערכתי להפוך, כבר בשנים הקרובות, למוביל הלאומי של ישראל, כלשונו. "שילוב מודלים עסקיים בניהול החברה יחד עם פתיחת קווים חדשים, הכפלת מספר הרכבות, הקמת תחנות חדשות והכפלת מסילות הרכבת במקביל להתקנת טכנולוגיות מתקדמות לשיפור השירות, יאפשרו גידול מסיבי במספר נוסעי הרכבת, ויתרמו לפיתוח כלכלת ישראל ולחיבור הפריפריה אל הערים המרכזיות במדינה".
התוכנית לארגון-מחדש מיועדת לדברי הרכבת להביא לשיפור מרבי בכל תחומי פעילות הרכבת:
- הגדלת מספר רכבות הנוסעים, במקביל להעלאת רמת הבטיחות והשירות ולשיפור חוויית הנסיעה;
- מימוש תוכניות הפיתוח של החברה והסדרת תהליכי תיאום, תמיכה ובקרה למול חברות תשתית אחרות העוסקות בפיתוח רשת המסילות;
- הרחבת היקפי פעילות הובלת המטענים ברכבת;
- היערכות החברה למעבר לתפעול רכבות חשמליות;
- פיתוח הפוטנציאל העסקי בכלל ופיתוח הנדל"ן בפרט;
- הגדרת מבנה ארגוני אשר יאפשר שילוב אלמנטים תחרותיים בפעילות החברה;