הרפורמה בצי הקרונות הנייד ובתחזוקת המסילה והצי הנייד של
רכבת ישראל תקועה. היא כוללת מיקור חוץ של 30% בלבד מתחזוקת הנייד. למרות שחלפו חודשיים מיום החתימה עליה, טרם יצא מכרז. מדובר במכרז על הציוד החשמלי שאמור להגיע בעוד כשלוש שנים ועל קרונות ה-IC3. לא ברור מדוע דווקא קרונות אלה, שבמצב נורמלי אמורים להימסר לגריטה, ולא קרונות אחרים.
ברכבת מבטיחים שאמות המידה והאיכות בתחזוקה תיקבענה על-פי תקנים בינלאומיים וכי העבודה תבוצע לפי הוראות היצרן, תוך בחינות של נהלי הבקרה בהיבט של יעילות וכלכלה אל מול חברות רכבות ותחזוקה בעולם. לא הוסבר מדוע לא ייעשה שימוש בתקנים ישראלים אותם אמור
משרד התחבורה לקבוע. כך או כך, כדי שמישהו מעובדי הרכבת יפעל לפי תקן כלשהו דרושה הסכמה מצד ראשי הוועדים, ובמצב יחסי העבודה כיום הדבר אינו נראה באופק.
אמנם בשנה האחרונה נקלטו 287 עובדים ברכבת, בעיקר במוסכים ובתחום הנהיגה, בימים אלה נקלטים עוד 50 עובדים בתחום התחזוקה, ועשרות עובדים צפויים להיקלט בשנה הבאה, אך השינויים בפניהם עומדת רכבת ישראל מצריכים כוח אדם גדול בהרבה, וגם מקומות בהם ניתן יהיה להכשירם באופן מקצועי.
חברת-הבת למטענים תוקם, לדברי הנהלת הרכבת, עד סוף הרבעון השני של 2012. עד סוף הרבעון השלישי תחל החברה לפעול וב-2013 יוכנס שותף אסטרטגי (51% בעלות). מכרז בנושא אומנם יצא, אך לקטרים משומשים! לכל אלו יידרשו כמובן תשתיות ומוסכים לאחזקה שאינם כיום בנמצא. היעד שהוצב לחברה - להכפיל את כמות ההובלה בתוך ארבע שנים ולשלש את הכמות עד סוף העשור, במטרה להגיע להכנסות של 340 מיליון שקל עד 2016 וחצי מיליארד ש"ח ב-2020.
חברת-הבת לנדל"ן תוקם, לדברי ההנהלה, עד סוף הרבעון השלישי של 2012. יגובשו עקרונות חברת-הבת, ייחתם הסכם מול מינהל מקרקעי ישראל ותוקם חברה. יעדי החברה, כמצוין: ישנם שלושים מתחמים הנמצאים בייזום משותף עם המינהל, להם פוטנציאל מסחרי וכלכלי רב. שלושים הפרויקטים מהווים חמישה מיליון מטר רבוע בהערכת שווי של כ-8.5 מיליארד ש"ח.
הקשיים שבדרך במסיבת עיתונאים שקיים (יום ב', 4.6.12) מנכ"ל רכבת ישראל, בעז צפריר, הוא התייחס לקשיים בהידיינות מול הוועדים: "יהיו קשיים בדרך, אחד מהם הוא המשא-ומתן עם העובדים וההסתדרות. אנחנו בשלב של הידיינות ודיבור, ואני רק יכול לומר שכולנו רוצים שהרכבת תיסע".
להשקתו בקרוב של לו"ז הקיץ החדש ולפרויקטים הנמצאים בפני סיום. ביולי הקרוב. בלוח הזמנים החדש תוסיף רכבת ישראל 45 רכבת בימי א', ו-42 רכבות בימי ב'-ה', שיפחיתו את הצפיפות (יתוספו עוד כ-35 אלף מושבים). כיום פועלות רק 383 רכבות.
עניינים נוספים שהועלו במסיבת העיתונאים:
- אחרי שנים בהן ניתן היה להשתמש בו רק באוטובוסים, יושק הכרטיס החכם עד סוף השנה, בהשקעה של 150 מיליון שקלים.
- המסילה החדשה לבאר שבע - בלו"ז החדש יופעלו שתי רכבות בשעה, לכל כיוון, בשעות השיא: רכבת אקספרס ב-55 דקות מבאר שבע לת"א עם תחנה בקריית גת (32 דקות מקריית גת לת"א) ורכבת פרברית עם עצירות בכל תחנות הביניים (קרית גת, להבים-רהט ולוד, כולל עצירה חדשה בתחנת נתב"ג). החל בחודש אוגוסט תופעל רכבת האקספרס גם בשעות השפל (שתיים לכל כיוון, בכל שעה).
- גם בדרום הארץ יופעלו רכבות סביב השעון: עד היום ניתן שירות רכבתי סביב השעון רק בקו נהריה–נתב"ג. מאוגוסט יופעל בשעות הלילה קו חדש בין אשקלון ונתב"ג (ביום, ניתן להגיע על-ידי החלפת רכבות בלוד) שיספק שירות גם בתחנות הביניים באשדוד, רחובות, לוד. זאת בנוסף לשירות הרכבות הפרבריות בין באר שבע ות"א שיחלו לפעול 24 שעות ביממה ולספק שירות לנתב"ג.
בנוסף, סקר צפריר עוד חידושים הצפויים לעלות בקיץ הקרוב: אינטרנט אלחוטי, העלאת אופניים לרכבות הנוסעים בכל הקווים בשעות השפל ובכל יום שישי. עד סוף השנה תותקן מערכת PIS (Passenger Information System) בכל תחנות הרכבת. המערכת תציג לנוסעים על גבי שילוט דיגיטלי (בדומה לשילוט בשדות התעופה) מידע עדכני על הרכבת הנכנסת לרציף – תחנות הביניים ושעות הגעה מדויקות ליעד.
עוד הציג מנכ"ל הרכבת את מדד הדיוק החדש, אשר לדבריו יהיה אמין יותר ומכוון לספק שירות טוב יותר לנוסעים. כיום קורה לא אחת שרכבות מאספות מתעכבות ומחליפות אותן רכבות ישירות שבפועל נאלצות לעצור בתחנות בהן לא היו אמורות לעצור כדי לאסוף נוסעים ולמעשה הופכות למאספות.