מגיעים לירושלים ואין לכם כרטיס חכם לנסיעה בתחבורה הציבורית? בקרוב תיאלצו לשלם באופן כפול, משולש ואולי אפילו מרובע על נסיעה באוטובוס.
מתשובת
משרד התחבורה, כפי שנמסרה ל-News1, עולה כי שיפור באופן התשלום בכרטיס הרב-קו יעלה משמעותית את מחיר הנסיעה לנוסעים מזדמנים שאינם משתמשים ברב-קו או לסתם נוסע ששכח לשאת את הכרטיס.
ההבדל בין י-ם לגוש-דן
כיום נהוגה הבחנה בין ירושלים לגוש-דן. בעוד שבירושלים יכול נוסע לשלם במזומן ולקבל כרטיס מעבר/המשך ל-90 דקות, בגוש-דן הוא חייב לשלם באמצעות הרב-קו, אחרת יקבל כרטיס לנסיעה בודדת ללא אפשרות המשך. במצב דברים שכזה, עשוי נוסע להזדקק לשלושה-ארבעה אוטובוסים, ולשלם עבורם 26.40-19.80 שקלים, שעה שיכול היה לשלם רק 6.60 שקלים. יצוין, כי כדי לשלם באמצעות הרב-קו, נדרשים הנוסעים לטעון את הכרטיס בסכום של לפחות 30 שקלים.
דובר משרד התחבורה, אבנר עובדיה, מסביר כי ההבדל בין הנהוג בגוש-דן לנהוג בירושלים נובע מכך שבגוש-דן מונהגת שיטת "הערך הצבור", לפיה יכול נוסע להטעין את כרטיס הרב-קו שברשותו בסכום מסוים ולשלם באמצעותו גם עבור כרטיס בודד, המכיל בתוכו כרטיס מעבר.
לדבריו, בירושלים, כמו גם בשאר חלקי
הארץ מלבד גוש-דן, עדיין לא הונהגה שיטת "הערך הצבור", ולכן יש צורך בהנפקת כרטיסיות המעבר.
שיטה מועדפת
הדובר ציין כי שיטת "הערך הצבור" היא "השיטה המועדפת על-ידי משרד התחבורה כשיטה החסכונית, היעילה והזריזה מבין השתיים". לדבריו, השיטה הונהגה תחילה בגוש-דן בגלל מורכבותו של האזור הן מבחינת צפיפות התנועה והן מבחינת מספר מפעילי התחבורה הציבורית, ומתוך הבנה, בין השאר, כי השימוש בכרטיסיות הנייר צפוי ליצור עיכובים רבים בקליטת הנוסעים לאוטובוסים.
הוא הוסיף כי משרד התחבורה, בשיתוף בנק הדואר, פועל להקמתה של מסלקה מרכזית וכי "עם פתיחת המסלקה ניתן יהיה להרחיב את שיטת 'הערך הצבור' לשאר חלקי הארץ".