חוות דעת מיוחדת שצפוי להגיש משרד
מבקר המדינה עשויה להביא לביטול פרויקט קו הרכבת המתוכנן מבאר שבע לאילת. הוועדה לביקורת המדינה צפויה לקיים דיון (20.5.14) בנושא ולבקש מהמבקר
יוסף שפירא שיכין חוות דעת בנושא בחינת כדאיות פרויקט הרכבת לאילת. תקוותם של מתנגדי הפרויקט היא שפרסום חוות דעת עשוי לקבוע כי מדובר בפרויקט שאינו משתלם כלכלית וכי לא נבחנו כלל ההיבטים קודם לתכנון ולהחלטה על ביצועו.
בין היתר, צפוי מבקר המדינה לבדוק האם גם הפעם משרדי האוצר והתחבורה לא הפיקו לקחים מדוח מבקר המדינה הקודם ("ייזום ומימוש של תוכניות פיתוח בתחום התשתית"), ולא שיפרו את דרכי הטיפול והניהול של תוכניות הפיתוח, כפי ש
נעשה בפרויקט הרכבת הקלה בגוש-דן.
עוד יבדוק המבקר האם הפרויקט אכן עונה לחזון הממשלה ולפיו יהיה הקו האמור גשר יבשתי שמעביר סחורות מסין לאירופה במקביל לתעלת סואץ, ולמעשה יהיה תחליף יבשתי לתעלה.
2:40 שעות נסיעה לפחות
תסקיר של המשרד להגנת הסביבה שפורסם לאחרונה מצא כי התחזית, לפיה משך הנסיעה בקו מתל אביב לאילת יהיה רק שעתיים, אינה ריאלית והנסיעה תימשך לפחות שעתיים ו-40 דקות. עוד מצא התסקיר כי קו הרכבת לאילת יביא לפגיעה בלתי הפיכה בסביבה - בנוף, במערכות האקולוגיות ובטבע בכלל. בתסקיר גם נאמר כי לא נעשתה בחינה של השלכות העברת חומרים מסוכנים בין נמל אילת לנמל אשדוד תוך מעבר בבאר שבע ובדימונה.
לאחרונה פנו לשר האוצר
יאיר לפיד חמישה ארגונים, וביקשו ממנו להקפיא את תוכניות הפיתוח של הרכבת לאילת. על הפנייה חתומים הארגונים החברה להגנת הטבע, שתיל, אדם טבע ודין, עמותת סיכוי ותחבורה היום ומחר. לדבריהם, עלות הנחת מסילת רכבת חשמלית עלולה להגיע ל-30 מיליארד שקל, סכום אותו ניתן להשקיע בפרויקטים תחבורתיים אחרים שנחיצותם רבה יותר ומשך יישומם קצר יותר, דוגמת הקמת מערכות הסעת המונים במטרופולינים, עדיפות לתחבורה ציבורית בצירים עירוניים ובינעירוניים וקידום אמצעים לא-ממונעים במרחבים עירוניים.
לא תהיה "מהפכה"
עשרות מתכנני תחבורה, שמדי יום בונים את התשתיות הגדולות של המדינה, התכנסו תחת קורת גג אחת, כדי לדון בקו הרכבת לאילת, על היבטיו השונים,
במסגרת כינוס שקיימה לפני כשנה האגודה הישראלית למחקר תחבורה (איל"ת). נשמעו שם דעות בעדו, אך הקול המרכזי בכינוס, שנראה כי היה מוסכם על דעת רוב הנוכחים, שלל את הרעיון של סלילת קו הרכבת שמקדם
משרד התחבורה, תוך הצגה נכוחה של חוסר כדאיותו הכלכלית ומיעוט הנוסעים והמטענים שיעשו בו שימוש, פגיעתו בטבע ופגיעתו ביכולת לממש פרויקטים גדולים אחרים במדינה.
המומחים העריכו שלקו הרכבת האמור להיות מוקם בעוד 20-15 שנים יהיו יתרונות ("היא כנראה תעזור קצת לאילת ולערבה"), אבל כשלעצמה לא תעשה "מהפכה". היא תעזור קצת להפחית את המשאיות הנעות על כביש הערבה, אך הללו ממש לא ייעלמו מהנוף. הרכבת לא תיסע ריקה, אבל גם לא מלאה. היא תביא לדימונה תחנה חדשה במרכז העיר ואולי גם תשדרג את כל התפישה הרכבתית של ישראל למשהו אירופי יותר.
מנגד, ציינו המומחים, היא תפגע בסביבה, וההוצאה הגדולה כאמור תביא לכך שהיא תהיה אחראית ישירה לפגיעה בתשתיות אחרות בשאר הארץ שלא ניתן יהיה לקדם רק כי "אין כסף". בתסריט שחור יותר, היא זו שתדחוף את ישראל למיתון כמותו לא ידעה המדינה.